27.02.2010; Słupsk, Scania factory
(http://img408.imageshack.us/img408/3448/obraz1663.jpg) (http://img408.imageshack.us/i/obraz1663.jpg/)
Till Täby?
Bör vara Täby. Lågentrekrav på bland annat på 178:an, till hösten.
/Peter
En intressefråga bara: Är det inte någon mer än mig som tycker att det är synd, att många bussar som nu byts ut, ersätts med (om jag skall vara lite krass :P) med ungefär två olika busstyper. Den ena är Volvo Säffle B9S, som kanske nu får ge lite för invasionstrycket, medan nu nästa busstyp, nämligen Omnilink II tar över. Omnilink-bussarna kan jag iofs tycka att de är hyfsat snygga, jämfört med B9Sbussarna, men ändå. Det känns som att de finns överallt! Snart kanske risken är att de gör det också... ::) :'(
Citat från: Andreas skrivet 27 februari 2010, 23:07:26 PM
En intressefråga bara: Är det inte någon mer än mig som tycker att det är synd, att många bussar som nu byts ut, ersätts med (om jag skall vara lite krass :P) med ungefär två olika busstyper. Den ena är Volvo Säffle B9S, som kanske nu får ge lite för invasionstrycket, medan nu nästa busstyp, nämligen Omnilink II tar över. Omnilink-bussarna kan jag iofs tycka att de är hyfsat snygga, jämfört med B9Sbussarna, men ändå. Det känns som att de finns överallt! Snart kanske risken är att de gör det också... ::) :'(
Det är ju etanol kravet. Eftersom ex. Volvo inte kan göra en etanol motor ( Dom har ju misslyckats förr), så får det bli Scania som vet hur man gör ;)
Citat från: Andreas skrivet 27 februari 2010, 23:07:26 PM
En intressefråga bara: Är det inte någon mer än mig som tycker att det är synd, att många bussar som nu byts ut, ersätts med (om jag skall vara lite krass :P) med ungefär två olika busstyper. Den ena är Volvo Säffle B9S, som kanske nu får ge lite för invasionstrycket, medan nu nästa busstyp, nämligen Omnilink II tar över. Omnilink-bussarna kan jag iofs tycka att de är hyfsat snygga, jämfört med B9Sbussarna, men ändå. Det känns som att de finns överallt! Snart kanske risken är att de gör det också... ::) :'(
Jo jag brukar ju tjata om det... Tycker att Busslink kan byta namn till OmniLink AB. ;D
Själv tycker att både OmniLink och B9SALE ser plastiga och billiga ut.
Citat från: Jim skrivet 27 februari 2010, 23:21:39 PM
Det är ju etanol kravet. Eftersom ex. Volvo inte kan göra en etanol motor ( Dom har ju misslyckats förr), så får det bli Scania som vet hur man gör ;)
Att Sverige satsar på etanol är en ren skam. Men inte ska vi tänka på fattiga bönder i u-länderna som tvingas odla upp mark (läs: regnskog) för spannmål som blir till etanol istället för mat.
Citat från: Jim skrivet 27 februari 2010, 23:21:39 PM
Det är ju etanol kravet. Eftersom ex. Volvo inte kan göra en etanol motor ( Dom har ju misslyckats förr), så får det bli Scania som vet hur man gör ;)
Just det... Tänkte inte på det. :-\ :P
Citat från: M224 skrivet 27 februari 2010, 23:24:02 PM
Att Sverige satsar på etanol är en ren skam. Men inte ska vi tänka på fattiga bönder i u-länderna som tvingas odla upp mark (läs: regnskog) för spannmål som blir till etanol istället för mat.
Jo precis. Nu med dagens teknik kan man få en dieselmotor att vara riktigt miljövänlig, t.o.m miljövänligare än etanol. Men SL tror jag inte vill förstå eller vill känna till det.
Hade en Iveco med partikelfilter. Jag kunde lukta på avgaserna utan att känna någon diesellukt.
Citat från: M224 skrivet 27 februari 2010, 23:22:26 PM
Jo jag brukar ju tjata om det... Tycker att Busslink kan byta namn till OmniLink AB. ;D
Jag håller med dig! Man borde skapa en grupp på Facebook eller liknande: "Vilka tycker att Busslink borde döpas om till OmniLink AB, nu när omnibussarna tar över i rasande takt?" Vet inte om det är så många som skulle gå med i den gruppen, men jag skulle nog gå med i den. :P
Citat från: M224 skrivet 27 februari 2010, 23:22:26 PM
Jo jag brukar ju tjata om det... Tycker att Busslink kan byta namn till OmniLink AB. ;D
Själv tycker att både OmniLink och B9SALE ser plastiga och billiga ut.
Jo. Allt handlar om pengar nu. Plast är billigare än metall osv.
Är det någon som har koll på hur många OmniLink det finns i SL-land?
Jag tycker att det känns som att det är minst 500 st?
Citat från: Jim skrivet 27 februari 2010, 23:21:39 PM
Det är ju etanol kravet. Eftersom ex. Volvo inte kan göra en etanol motor ( Dom har ju misslyckats förr), så får det bli Scania som vet hur man gör ;)
De nya OmniLink som har kommit till Norrort och Norrtälje är dieslar och troligen även 3679 om den ska till Täby. Nummerserien däremot påtalar sig att det är en etanolvagn så Råsta kan ligga bra till (som i sin tur flyttar sina B9S till Täby för trafiken på 178/670).
//bussjöns
Citat från: M224 skrivet 27 februari 2010, 23:31:24 PM
Är det någon som har koll på hur många OmniLink det finns i SL-land?
Jag tycker att det känns som att det är minst 500 st?
Försökte att kolla på SBH, och med lite borträkningar fick jag det till 484 st. Så nästan 500 är väll rätt
Ja det är tragiskt att Busslink köper in Omnilink. Bättre bussar finns. Promenerar hellre än att behöva åka sådant skrot. Som sen snabbt körs sönder av en del okunniga förare..
Citat från: bisquit skrivet 27 februari 2010, 23:38:55 PM
Ja det är tragiskt att Busslink köper in Omnilink. Bättre bussar finns. Promenerar hellre än att behöva åka sådant skrot. Som sen snabbt körs sönder av en del okunniga förare..
Jag tycker det är bra. Jag gillar dom. När dom fungerar som dom ska så är dom bland dom bästa, bäst ergonomiska och skönaste bussarna att köra.
Citat från: bisquit skrivet 27 februari 2010, 23:38:55 PM
Ja det är tragiskt att Busslink köper in Omnilink. Bättre bussar finns. Promenerar hellre än att behöva åka sådant skrot. Som sen snabbt körs sönder av en del okunniga förare..
Nu tycker jag förvisso att Scania har misslyckats totalt med sina växellådor sista åren, men annars är dom riktigt trevliga att köra. Får jag välja mellan Volvo och Scania väljer jag Scania alla gånger. Och vad menar du med att okunniga förare kör sönder Scania?
Citat från: buskörare skrivet 27 februari 2010, 23:45:24 PM
Nu tycker jag förvisso att Scania har misslyckats totalt med sina växellådor sista åren, men annars är dom riktigt trevliga att köra. Får jag välja mellan Volvo och Scania väljer jag Scania alla gånger. Och vad menar du med att okunniga förare kör sönder Scania?
Vad är fel på växellådorna?. Sen är det inte Scania som gör växellådorna alla bussarna, utan vissa är från Voith eller ZF
Citat från: Jim skrivet 27 februari 2010, 23:53:06 PM
Vad är fel på växellådorna?. Sen är det inte Scania som gör växellådorna alla bussarna, utan vissa är från Voith eller ZF
Då är det nått annat, för det är bara på Scania dom beter sig illa. Såvida vi inte hade en på Volvo och en på Scania i Örebro förstås. Dom nyper väldigt i nerväxlingarna, framförallt när man går ner från 50. Och på våra nya LinkII:or som kom förra året så hoppar det ganska mycket dels när man stått still och ska iväg och dels ibland både i upp- och nerväxlingar. Tydligast från 2002 och uppåt.
Menar inte att förare kör sönder just Scania utan mer att de är många förare som är mindre lämpade att köra buss. Å det är dessvärre sämre kvalitet i dessa modeller av plast än gamla häckar som Maxi m.fl.
Citat från: bisquit skrivet 28 februari 2010, 00:02:25 AM
Menar inte att förare kör sönder just Scania utan mer att de är många förare som är mindre lämpade att köra buss. Å det är dessvärre sämre kvalitet i dessa modeller av plast än gamla häckar som Maxi m.fl.
Fast att det finns förare som är mindre lämpliga har väl inget med Busslinks inköp av Scania att göra ??? MaxCi tillverkas inte längre, knappast Busslinks fel?
Citat från: Jim skrivet 27 februari 2010, 23:26:33 PM
Jo precis. Nu med dagens teknik kan man få en dieselmotor att vara riktigt miljövänlig, t.o.m miljövänligare än etanol. Men SL tror jag inte vill förstå eller vill känna till det.
Jodå - SL har alla gånger insett detta för längesen som du skriver.
Men försök för en sekund att till "den allmänna okunniga massan" att säga diesel eller etanol - så LÅTER det mycket miljövänligare och bättre med etanol i "folks" öron och ögon.
Diesel är fortfarande något skitigt och hemskt - hur mycket rening du än har på motorn - tyvärr...
Men håller helt med dig annars!
Citat från: bisquit skrivet 27 februari 2010, 23:38:55 PM
Ja det är tragiskt att Busslink köper in Omnilink. Bättre bussar finns. Promenerar hellre än att behöva åka sådant skrot.
Då är jag nog rädd för att du får promenera överallt i världen framöver, eftersom bussar som tillverkas idag i långt mycket är likvärdiga både i konstruktion och material.
Saker på bussarna som inte tillverkas själv, som tex växellådor görs ju ofta av ett fåtal andra företag som alla använder sig av, och material är likvärdigt om det är Säffle, Carrus, Solaris, MAN eller Omni det sitter på.
Det är ju frågan om att hitta material som är lättare till vikt för vägarna med all utrustning som skall in, samtidigt som man hela tiden jagar bränslebesparing.
Tyvärr får man sämre hållbarhet ibland - men kanske även också lägre materialkostnader vid lagning än om du skulle bygga upp en stålkonstruktion från början till viss del vid en kollission än att byta ut olika kompositdelar bara.
Dessutom vill företag knappast betala överpriser för att beställa gamla robusta stålkonstruktioner som skall hålla i ungefär max 15 år eftersom man ofta byts ut vid upphandlingar.
Och då är det inte upphandlingen i sig som är boven - utan den tekniska utvecklingen på miljöområdet som styr utbytet av bussar idag....
Det enda som är tragiskt i det hela är väl inlägget från dig - önskar att du kunde se ett steg längre än att bara kalla det skrot - och se till varför det är såhär istället....
Tack för denna bild. Enligt uppgifter jag fått tidigare ska blåbussarna 3678-3685 levereras till Täby.
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 28 februari 2010, 09:50:56 AM
Jodå - SL har alla gånger insett detta för längesen som du skriver.
Men försök för en sekund att till "den allmänna okunniga massan" att säga diesel eller etanol - så LÅTER det mycket miljövänligare och bättre med etanol i "folks" öron och ögon.
Diesel är fortfarande något skitigt och hemskt - hur mycket rening du än har på motorn - tyvärr...
Exakt detta "påstår" väl staten också i form av sina skatter?
984 kr/år i skatt för en etanolvagn, medan motsvarande buss med dieselmotor kan ha en årsskatt på 21 300 kr...
Citat från: Ersa skrivet 28 februari 2010, 10:19:05 AM
Exakt detta "påstår" väl staten också i form av sina skatter?
984 kr/år i skatt för en etanolvagn, medan motsvarande buss med dieselmotor kan ha en årsskatt på 21 300 kr...
Bara där finns ju en anledning till att skaffa etanol istället för en ny och ren dieselbuss. 20 000kr i skillnad per år och buss blir rätt mycket pengar i slutänden.
CitatTack för denna bild. Enligt uppgifter jag fått tidigare ska blåbussarna 3678-3685 levereras till Täby.
Skönt att Täby får mer och mer "riktiga" bussar, så Hr: Strömblad blir glad när han ska ut och köra... ::)
//R
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 28 februari 2010, 10:20:49 AM
Bara där finns ju en anledning till att skaffa etanol istället för en ny och ren dieselbuss. 20 000kr i skillnad per år och buss blir rätt mycket pengar i slutänden.
Men då en etanolbuss kan kan dra mer än dubbelt så mycket bränsle som en diesel blir det ju en förlust ändå om de rullar många tusen mil/år.
Citat från: Ersa skrivet 28 februari 2010, 10:19:05 AM
Exakt detta "påstår" väl staten också i form av sina skatter?
984 kr/år i skatt för en etanolvagn, medan motsvarande buss med dieselmotor kan ha en årsskatt på 21 300 kr...
Lika för Biogasbussarna, dom har också en skatt på 984 kr.
Citat från: Ersa skrivet 28 februari 2010, 11:25:15 AM
Men då en etanolbuss kan kan dra mer än dubbelt så mycket bränsle som en diesel blir det ju en förlust ändå om de rullar många tusen mil/år.
Så klart, det har du rätt, tänker man med r-ven så kommer man inte ihåg alla detaljer ;D ;D
Citat från: Ersa skrivet 28 februari 2010, 11:25:15 AM
Men då en etanolbuss kan kan dra mer än dubbelt så mycket bränsle som en diesel blir det ju en förlust ändå om de rullar många tusen mil/år.
Dom gjorde ett prov på Hornsberg, 2 blåa ledvagnar, en diesel och en etanol. dom hade rullat lika länge ute i trafik. Samma linje osv. När det väl var tankdags så hade etanolbussen en bränsleförbrukning som var 126% högre mot dieselvagnen. Om det stämde vet jag inte, men det låter ju troligt.
Citat från: buskörare skrivet 28 februari 2010, 00:04:27 AM
Fast att det finns förare som är mindre lämpliga har väl inget med Busslinks inköp av Scania att göra ??? MaxCi tillverkas inte längre, knappast Busslinks fel?
Nej förvisso. Sen så är ju Huvudmannen med och styr vad det skall vara för buss. Men de kunde köpt något mer robust, typ Vestbyggen eller mer Man. Eller ännu bättre Setra.. Visst har Scania sina fördelar. Men tappar mycket i komfort och kvalitet.. Nu kanske de blivit lite bättre med tiden. Men de har ändå en del att jobba på..
Citat från: bussjöns skrivet 27 februari 2010, 23:35:08 PM
De nya OmniLink som har kommit till Norrort och Norrtälje är dieslar och troligen även 3679 om den ska till Täby. Nummerserien däremot påtalar sig att det är en etanolvagn så Råsta kan ligga bra till (som i sin tur flyttar sina B9S till Täby för trafiken på 178/670).
//bussjöns
Ja, inte mycket att tillföra denna fladdriga tråd, annat än möjligen att det är 8 blå av 45 OmniLink etanolbussar (led) som ska levereras under våren till Norrort och Handen.
De är en fortsättning på de 40 som redan levererats, skillnaden är att de 45 har regionalstandard, full AC, bälten, gardiner etc.
Det är SL som på detta sätt vill öka antalet bussar som drivs med förnyelsebar energi.
/Ted
Thanks for the nice photos you publish here on "Bussnack" Scania FAN! :D Always interesting to see photos from the factory in Poland.
Citat från: bisquit skrivet 28 februari 2010, 12:45:17 PM
Nej förvisso. Sen så är ju Huvudmannen med och styr vad det skall vara för buss. Men de kunde köpt något mer robust, typ Vestbyggen eller mer Man. Eller ännu bättre Setra.. Visst har Scania sina fördelar. Men tappar mycket i komfort och kvalitet.. Nu kanske de blivit lite bättre med tiden. Men de har ändå en del att jobba på..
Alla vest är inte bra. Jag har åkt ett gäng nya vest och vissa av dom skrammlar mer än omnicity.
Citat från: Jim skrivet 28 februari 2010, 16:00:59 PM
Alla vest är inte bra. Jag har åkt ett gäng nya vest och vissa av dom skrammlar mer än omnicity.
Min allmänna uppfattning är att iaf nyare Vest skramlar betydligt mer än Omnicity-link och är på nåt vis trängre. Jag föredrar alltså Omni framför Vest
Citat från: Mrbuss skrivet 28 februari 2010, 15:37:55 PM
Thanks for the nice photos you publish here on "Bussnack" Scania FAN! :D Always interesting to see photos from the factory in Poland.
Im very happy :) Currently, the factory is new buses for Copenhagen
Citat från: Scania FAN (PL) skrivet 28 februari 2010, 18:26:29 PM
Im very happy :) Currently, the factory is new buses for Copenhagen
I think I speak for all of us when I say that I'm looking forward to see pictures of them 8)
Citat från: Jim skrivet 28 februari 2010, 11:43:19 AM
Dom gjorde ett prov på Hornsberg, 2 blåa ledvagnar, en diesel och en etanol. dom hade rullat lika länge ute i trafik. Samma linje osv. När det väl var tankdags så hade etanolbussen en bränsleförbrukning som var 126% högre mot dieselvagnen. Om det stämde vet jag inte, men det låter ju troligt.
Intressant! De borde ha dragit 140 % mer eftersom etanol innehåller 40 % mindre energi per liter. Vet du vem som ansvarade för testet?
Läs förresten vad Naturvårdsverket skriver om etanol -
Brasiliansk etanol kommer troligen även i framtiden att vara ett av de bästa biodrivmedlen för att minska bilars klimatpåverkan. Det konstateras i en ny rapport, som beskriver hur svensk etanolanvändning indirekt kan leda till utsläpp i olika delar av världen. http://www.naturvardsverket.se/sv/Nedre-meny/NyheterPuff/Svensk-etanolanvandning-ar-en-komplex-fraga/
Citat från: Joe skrivet 28 februari 2010, 19:57:20 PM
Intressant! De borde ha dragit 140 % mer eftersom etanol innehåller 40 % mindre energi per liter. Vet du vem som ansvarade för testet?
Läs förresten vad Naturvårdsverket skriver om etanol - Brasiliansk etanol kommer troligen även i framtiden att vara ett av de bästa biodrivmedlen för att minska bilars klimatpåverkan. Det konstateras i en ny rapport, som beskriver hur svensk etanolanvändning indirekt kan leda till utsläpp i olika delar av världen. http://www.naturvardsverket.se/sv/Nedre-meny/NyheterPuff/Svensk-etanolanvandning-ar-en-komplex-fraga/
Var bara ett test dom gjorde inofficiellt. Dom fick det till 126% ökning. Allt handlar ju om hur hårt föraren trycker på gasen osv.
Citat från: Ted S skrivet 28 februari 2010, 13:06:42 PM
Ja, inte mycket att tillföra denna fladdriga tråd, annat än möjligen att det är 8 blå av 45 OmniLink etanolbussar (led) som ska levereras under våren till Norrort och Handen.
De är en fortsättning på de 40 som redan levererats, skillnaden är att de 45 har regionalstandard, full AC, bälten, gardiner etc.
Det är SL som på detta sätt vill öka antalet bussar som drivs med förnyelsebar energi.
/Ted
Kommer dessa regionaler att ha 1-1-1-0 i dörrställning? Blev lite förvånad att 3601-3640 har dubbla mittdörrar men ändå höga ryggstöd, inte den vanligaste kombinationen.
Citat från: Fredrik Klint skrivet 28 februari 2010, 20:55:46 PM
Kommer dessa regionaler att ha 1-1-1-0 i dörrställning? Blev lite förvånad att 3601-3640 har dubbla mittdörrar men ändå höga ryggstöd, inte den vanligaste kombinationen.
Svar nej... - 1-2-1-0 på alla 85 bussarna.
Antar att man vill få in barnvagnar etc utan krångel med en enkel mittdörr bara.
De höga ryggstöden har väl med bälten att göra? I övrigt håller jag nog med Ulf där för dessa vagnar lär rulla i områden där barnvagnarna inte är så få. Med SL:s inställning till det hela, dvs. att barn i barnvagn fortfarande åker gratis, så lär inte omfattningen minska.
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 28 februari 2010, 22:24:51 PM
Svar nej... - 1-2-1-0 på alla 85 bussarna.
Antar att man vill få in barnvagnar etc utan krångel med en enkel mittdörr bara.
Där ser man! Tack för svar.
Bättre kanske med 1-2-1-0 men rent estetiskt ser det snyggare ut med 1-1-1-0. Tittar man på Handens 6651-6659 samt 6007-6016 så är ju dessa regionaler med 1-1-1-0 där mittdörren är av bredare modell, så där är nog inga problem med barnvagnar iaf.
Citat från: Nico skrivet 01 mars 2010, 09:00:34 AM
De höga ryggstöden har väl med bälten att göra? I övrigt håller jag nog med Ulf där för dessa vagnar lär rulla i områden där barnvagnarna inte är så få. Med SL:s inställning till det hela, dvs. att barn i barnvagn fortfarande åker gratis, så lär inte omfattningen minska.
På dom ca30 levererade till Södertörn har inga bälten. Det är väll ända lyxet på inredningen i dessa bussar att dom har höga ryggstöd. Det va nån som sa till mig att 3601-40(eller 43) inte är i Regional utförande förutom höga ryggstöd. Och resterade har Regional standard.
Om jag inte minns fel är de beställda med höga ryggstöd för den händelse att man i framtiden vill/måste montera bälten.
Numera beställs inte många bussar med låga stolsryggar utanför ren stadstrafik just med tanke på möjligheten till bältesmontering.
//Fredrik