Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Mr G skrivet 27 februari 2010, 21:35:28 PM

Titel: Liverpool Jonn Lennon Airport
Skrivet av: Mr G skrivet 27 februari 2010, 21:35:28 PM
(http://www.mrg1.de/images/DSC03521H.JPG)

(http://www.mrg1.de/images/DSC03524H.JPG)

Flygbuss modell Liverpool. 
Titel: SV: Liverpool Jonn Lennon Airport
Skrivet av: Optimal skrivet 27 februari 2010, 21:41:05 PM
Bakljusen såg lite mystiska ut. Verkar som både dom översta och nedersta bakljusen är bytta mot LED-lampor istället för glödlampor.
Titel: SV: Liverpool Jonn Lennon Airport
Skrivet av: Ove Bojarp skrivet 27 februari 2010, 22:09:11 PM
Dessa 2 bussar var nya till Arriva Merseyside och fick chnr: 1851950 och 1851951.
  Juli 2005 sägs vara leveransåret till dem.                                                                                       
Titel: SV: Liverpool Jonn Lennon Airport
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 28 februari 2010, 10:19:14 AM
Detta var en mycket trevlig bild! Ovanligt att se Scania Omnicity i detta utförande, men dörrställning 2-0-0.

Titel: SV: Liverpool Jonn Lennon Airport
Skrivet av: Ersa skrivet 28 februari 2010, 11:28:04 AM
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 28 februari 2010, 10:19:14 AM
Detta var en mycket trevlig bild! Ovanligt att se Scania Omnicity i detta utförande, men dörrställning 2-0-0.

Det beror på hur man ser det. 2+0+0 (samt 1+0+0) borde vara de absolut vanligaste dörrställningarna i Storbritannien, vilket ju debatterats i många olika trådar här under åren.

(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/Arriva_EN5.jpg)
Titel: SV: Liverpool Jonn Lennon Airport
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 28 februari 2010, 13:19:52 PM
Citat från: Ersa skrivet 28 februari 2010, 11:28:04 AM
Det beror på hur man ser det. 2+0+0 (samt 1+0+0) borde vara de absolut vanligaste dörrställningarna i Storbritannien, vilket ju debatterats i många olika trådar här under åren.

Ja, denna dörrställning är vanlig i Storbritannien sedan mycket länge. Det var första gången jag ser en enkeldäckad Omnicity i detta utförande på bild, men den gör sig bra med denna dörrställning.
Titel: SV: Liverpool Jonn Lennon Airport
Skrivet av: SimonB skrivet 28 februari 2010, 15:32:36 PM
Citat från: Ersa skrivet 28 februari 2010, 11:28:04 AM
Det beror på hur man ser det. 2+0+0 (samt 1+0+0) borde vara de absolut vanligaste dörrställningarna i Storbritannien, vilket ju debatterats i många olika trådar här under åren.

Men vad är grejen egentligen?  ::)
Titel: SV: Liverpool Jonn Lennon Airport
Skrivet av: Cero skrivet 28 februari 2010, 17:02:34 PM
Citat från: SimonB skrivet 28 februari 2010, 15:32:36 PM
Men vad är grejen egentligen?  ::)

Dels spar man säkerligen pengar i små bussbolag med färre dörrar att underhålla men det huvudsakliga skälet torde vara att säkerställa att kunderna verkligen betalar för sig. Det är ju svårare att smita förbi på såväl in- som utvägen om det bara finns ett dörrhål och många bussbolag i England var åtminstone förr små och drev sin verksamhet i egen regi utan subventioner och var därigenom måna om att kunderna verkligen betalade för sig.
Titel: SV: Liverpool Jonn Lennon Airport
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 28 februari 2010, 18:00:46 PM
Nödutgången finns som vanligt till höger bak vad jag kan se. Alltså hämmar inte dörrställningen ev utrymning om det kniper. En gång i tiden var det likadant i Sverige, nödutgång på höger sida längst bak.