(http://www.mrg1.de/images/2325.JPG)
Postdiligensen från/till Korpilombolo utväxlar post, gods och passagerare med motorvagnståget från Boden som just inkommit till sin slutstation Övertorneå.
Är det en SJ-lastbil till vänster, för godstransporter till Pajala?
Härlig bild från en svunnen tid med färger man saknar.
Hej
Är inte lastbilen en Scania och så ifall vilken modell?
Bussen är en kaross med bara en dörr eller gick att beställa vilket man ville?
En likadan rälsbuss skall jag åka till sommaren.
En bil med mycket nostalgi på en gång, gärna fler sådna bilder.
mvh Stefan P
Scanian är en L eller LS75:a eller 76:a
Bussen är en Hägglundare. Karossen byggdes som kunden önskade, i detta fall med ett lastutrymme baktill. den är som synes byggd för högertrafik från början, men har haft dörr på vänster sida fram till Dagen H.
Hej
Kanske någon vet årsmodell på bussen?
Jag tog nämligen busskort på NBJ 55 -65 och NBJ 78 -67 senare överflyttade till Karlskoga Lokal Trafik där jag tog busskort på dem, kan bussen bilden vara ungefär jämngammal med dem?
mvh Stefan P
Mycket trevlig bild! En av Scaniadragarna som användes för godstrafik fanns kvar på stationsområdet i övertorneå så sent som i början av 2000-talet. Fastvuxen i ett träd och utan motor. Den fanns dock inte kvar när jag vara dit senast 2009.
Citat från: Stefan P skrivet 26 februari 2010, 14:59:41 PM
Hej
Kanske någon vet årsmodell på bussen?
Jag tog nämligen busskort på NBJ 55 -65 och NBJ 78 -67 senare överflyttade till Karlskoga Lokal Trafik där jag tog busskort på dem, kan bussen bilden vara ungefär jämngammal med dem?
mvh Stefan P
Eftersom den är i högerutförande så rör det sig om ca 1964, så det stämmer bra med din NBJ-buss. Greger eller någon annan från norr kan säkert svara exaktare
Hej !
Tack för en härlig nostalgisk bild.
Postbussen är buss nr. 7121 med chassinummer 3202
och karossnr. 7774, 29+4 pass. och godsutrymme.
Mycket riktigt årsmodell 1964.
Fr.o.m inv.nr 7056 och fram till 7131 var bussarna vänsterstyrda.
7056 till 7070 var dock av 1963 års modell.
Mvh Peter Ö
Jag hittar ingen nytt regnr på BD570.
Det måste bara saknas i SBH, för inte kan 7121 ha avyttrats redan innan 1972?
Ungefär vilket år är den underbara bilden tagen?
Citat från: Ersa skrivet 27 februari 2010, 01:26:28 AM
Jag hittar ingen nytt regnr på BD570.
Det måste bara saknas i SBH, för inte kan 7121 ha avyttrats redan innan 1972?
Nytt reg nr på bussen blev AWL720 och den finns fortfarande kvar, med privat ägare i Stockholmstrakten, dock avställd sedan 1991. Har ingen uppgift om när den avyttrades från Diligensen, troligen i slutet av 70-talet.
Hej! De flesta av NBJ:s motsvarigheter var byggda på Scania-Vabis chassi. Dock fanns det två jämförbara Volvobussar med liknande Hägglundskaross, dock inte med godsutrymme. Det var T 351 och T 374 Volvo B 63508 från 1966.
Mvh Jan G
Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 februari 2010, 08:00:36 AM
Dragaren är 6238 om det är en L75:a eller 6250-51 om det är en L76:a, tyvärr är det svårt att avgöra
Jag röstar på en L75:a, med tanke på den rundade övre framkanten på hytt och dörr.
(http://www.mrg1.de/images/2323.JPG)
Här ser man lastbilen bättre. Bilden plåtad i augusti 1972 f ö.
Kanske borde ha postat detta inlägg i Lastbilsforum istället?
En verkligen härlig bild från förr :)
Vilka bilder! :D
Vad är litterat på rälsbussen?
Mina kunskaper i tågsvängen är tämligen begränsade, men jag tror att rälsbussen är en Y6. 8)
/Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 28 februari 2010, 23:39:11 PM
Mina kunskaper i tågsvängen är tämligen begränsade, men jag tror att rälsbussen är en Y6. 8)
/Peter
Nej, det är en Y8. :)
Dock är du ursäktad eftersom Y6, Y7 och Y8 var likadana i exteriören och det var bara stolarna som skilde sig åt. Ju högre littera, ju bättre stolar. Y8 hade samma stolar som i X9 (Paprika-tågen). Man kan hålla i minnet att Y6 under 1970-talet inte fanns stationerad någonstans i Norrland. De användes bara i södra tredjedelen av landet.
Nej, jag hade inte detta i huvudet utan använde SJK:s bok Svenska lok och motorvagnar 1971 som källa.
Hej
Var det färgen på tågen som gav dem deras namn paprikatåg?
mvh Stefan P
Citat från: Stefan P skrivet 01 mars 2010, 17:12:09 PM
Hej
Var det färgen på tågen som gav dem deras namn paprikatåg?
mvh Stefan P
Ja, det är i varje fall den populära uppfattningen. Men i själva verket var tågen från början lite för ljust röda för att det skulle föra tankarna till paprika. Tågen fick lite senare än mer paprikalik färg men då hade de redan från leverans kallats paprikatåg.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 01 mars 2010, 17:38:19 PM
Ja, det är i varje fall den populära uppfattningen. Men i själva verket var tågen från början lite för ljust röda för att det skulle föra tankarna till paprika. Tågen fick lite senare än mer paprikalik färg men då hade de redan från leverans kallats paprikatåg.
Det var Rune Hasp (tidigare Hansson) som formgav och färgsatte paprikatågen.
Enligt Rune tag han till uttrycket paprikaröd när han samtalade med en skribent, troligen i samband med när tågen pressvisades.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 27 februari 2010, 18:51:54 PM
Då kan jag berätta att bilen är SJ 6251 en ScV L76 38 160 -66 ch 428852, den slopades i samband med att stationeringen i Öt upphörde augusti 1984
Jag har kopior på reg-bevisen på de lastbilar, som förekom däruppe från 60-talet och till det slutet 1984. Det var väl därifrån du hittade det antar jag.
6251, BD4241 sedermera ALF551 var faktiskt den enda L76 Super, som SJ hade i Öt.
Den hade 240 hk-motorn. Super-märket har tydligen ramlat bort på bilen när bilden togs.
Härliga bilder f ö Mr G.
Mvh
Christian
Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 mars 2010, 22:22:36 PM
Nej, dessa kopior har jag inte kopior på :-)
Eftersom stationeringen Öt upphörde augusti 1984 förutsatte jag att även denna bil togs ur trafik då.
Nej, men du fick ju uppgifterna från dessa.
Ja, bilen slopades i aug 1984, vid SJ:s avslut i Öt.
/Christian
Citat från: Lars Ödlund skrivet 16 mars 2010, 23:29:17 PM
Nä inte det heller, har en maskinskriven lapp med 4 lastbilar 2 75 or 1 76:a och 1 111:a (den senare är väl den som Diligensen tog över?)
Reg nr och ch inget mer. Vem som är skribent har jag ingen aning om, men jag gissar med tanke på formen på en bekant i Småland.
Hmm! Sc LB111:an SJ 6257 (KZM439) hamnade sedan hos Postens Diligenstrafik med nr G141.
Den återkom ju i princip också, då den fanns där då Dil gick upp i Swebus.
G141 fick den heta till slopningen.
/Christian