Skånetrafiken inbjuder till upphandling 2011 samtliga fordon utom Skåneexpress 5 ska vara gasdrivna.
P1 Linje 506 och 520 Ängelholm-Helsingborg-Klippan 7 fordon 110612-150930
P2 Skåneexpressen 5 + servicelinje Simrishamn 12+1 fordon 111001-190930
P3 Linje 240-243 Trafik kring Svalövs kommun 16 fordon 111001-190930
P4 Stadstrafiken Ängelholm 6 fordon samt linje 510 4 fordon 110612-190611 resp 111001-190930
Anbud ska vara inne senast 100622, innan detta kommer förkvalficering genomföras i Skånelän för första gången.
Nuvarande entreprenörer
P1 Arriva
P2 Veolia Transport + BussPersson
P3 Arriva
P4 Arriva + Bergkvarabuss
Eftersom Arrivas stadsbusstrafik i Malmö är ute på anbud just nu så har företaget mycket att försvara.
Citat från: Jan skrivet 26 februari 2010, 11:31:07 AM
Skånetrafiken inbjuder till upphandling 2011 samtliga fordon utom Skåneexpress 5 ska vara gasdrivna.
P4 Stadstrafiken Ängelholm 6 fordon samt linje 510 4 fordon 110612-190611 resp 111001-190930
Anbud ska vara inne senast 100622, innan detta kommer förkvalficering genomföras i Skånelän för första gången.
P4 Arriva + Bergkvarabuss
Vem kör Ängelholm? Linje 510? Vilken typ av buss körs med på linje 510???
Citat från: Jacob med C skrivet 27 februari 2010, 01:17:41 AM
Vem kör Ängelholm? Linje 510? Vilken typ av buss körs med på linje 510???
Stadstrafiken Ängelholm körs av Arriva medan linje 510 körs av Bergkvarabuss. Jag TROR 510 körs med en hel del Citaro. Ev något annat också
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 27 februari 2010, 10:53:59 AM
Stadstrafiken Ängelholm körs av Arriva medan linje 510 körs av Bergkvarabuss. Jag TROR 510 körs med en hel del Citaro. Ev något annat också
BB kör med 4 Citaro 054-057.
Är SkEx 5 redan ute på anbud? Tog inte Veolia den 2005?
Var inte 506 och 520 redan klara? Var de inte ute samtidigt som Lommapaketet?
Vad innebär förkvalificering?
Citat från: Svemicke skrivet 28 februari 2010, 19:30:40 PM
Är SkEx 5 redan ute på anbud? Tog inte Veolia den 2005?
Var inte 506 och 520 redan klara? Var de inte ute samtidigt som Lommapaketet?
Vad innebär förkvalificering?
Avtalet för Skex 5 är från 1 oktober 2003.
Skex 6 gick igång 1 oktober 2005 och kommer ut på upphandling 2011(!) för trafikstart 2013(!). Sannolikt kommer den då ingå i ett jättepaket, av Skånetrafiken kallat "Lund" där både Veolias kontrakt i Sjöbo, Lund- Sjöbo samt Nobinas Lund Öster kommer att ingå med över 50 bussar totalt.
Stämmer att linje 506 och 520 upphandlades hösten 2008 samtidigt som Lomma mfl.
Nobina som vann avtalet, har lyckats ta sig ur det hela genom allt bråk med överklagningar i Länsrätt och Kammarrätt, detta genom att inte förlänga sitt anbuds giltighet! Därav kör Arriva för nuvarande linjerna genom direktupphandling och att Skånetrafiken nu gör ett nytt försök att handla upp permanent.
I paket 2 ingår även linjerna 570, 575, 576 och 578, det som Skånetrafiken tidigare kallat för Österlen södra. Allt i detta paketet ska köras med diesel.
Citat från: julle skrivet 04 mars 2010, 17:36:49 PM
I paket 2 ingår även linjerna 570, 575, 576 och 578, det som Skånetrafiken tidigare kallat för Österlen södra. Allt i det paketet ska köras med diesel.
Ingår inte en hela/delar av 176 också i paket 2? eller kommer det att upphandlas nästa år i samband med Lund Öster? Borde vara många intressenter för detta paket
Citat från: CD skrivet 04 mars 2010, 20:53:47 PM
Ingår inte en hela/delar av 176 också i paket 2? eller kommer det att upphandlas nästa år i samband med Lund Öster? Borde vara många intressenter för detta paket
Jag är inte hundra här, men 176:an borde ingå i Lund Ö- Sjöbo (Veolia) som alltså kommer ut nästa år.
Citat från: julle skrivet 04 mars 2010, 17:34:38 PM
Avtalet för Skex 5 är från 1 oktober 2003.
Skex 6 gick igång 1 oktober 2005 och kommer ut på upphandling 2011(!) för trafikstart 2013(!). Sannolikt kommer den då ingå i ett jättepaket, av Skånetrafiken kallat "Lund" där både Veolias kontrakt i Sjöbo, Lund- Sjöbo samt Nobinas Lund Öster kommer att ingå med över 50 bussar totalt.
Intressant info. Om det eventuellt blir hemflytt för undertecknad är detta verkligen något värt att satsa på för detta är de bästa körningarna i skånsk region.
Vad exakt har Nobina i östra Lund? Allt körs väl av Veolia frånsett 166? Eller åsyftas 170-linjerna från Malmö?
Citat från: julle skrivet 04 mars 2010, 17:34:38 PMStämmer att linje 506 och 520 upphandlades hösten 2008 samtidigt som Lomma mfl.
Nobina som vann avtalet, har lyckats ta sig ur det hela genom allt bråk med överklagningar i Länsrätt och Kammarrätt, detta genom att inte förlänga sitt anbuds giltighet! Därav kör Arriva för nuvarande linjerna genom direktupphandling och att Skånetrafiken nu gör ett nytt försök att handla upp permanent.
Vad då? Hävde Skånetrafiken avtalet för att Nobina överklagat upphandlingar? Hängde inte med riktigt där.
Citat från: Svemicke skrivet 04 mars 2010, 23:49:51 PM
Vad då? Hävde Skånetrafiken avtalet för att Nobina överklagat upphandlingar? Hängde inte med riktigt där.
I anbudsupphandlingar måste som regel varje anbudslämnare binda sitt anbud till ett visst datum. Eftersom bindningstiden hade gått ut för Nobinas anbud när rättprocesserna var avslutade och avtalstecknande kunde ske, så är Nobina inte tvungna att köra det dom har vunnit. Så nej, det är inte Skånetrafiken som har hävt avtalet, utan Nobina har av någon anledning inte velat ha trafiken.
Citat från: Svemicke skrivet 04 mars 2010, 23:49:51 PM
Intressant info. Om det eventuellt blir hemflytt för undertecknad är detta verkligen något värt att satsa på för detta är de bästa körningarna i skånsk region.
Vad exakt har Nobina i östra Lund? Allt körs väl av Veolia frånsett 166? Eller åsyftas 170-linjerna från Malmö?
Avtalet Lund Öster (Nobina) inkluderar linjerna: 155, 157, 166, 172, 173, 174, 175
Avtalet Sjöbo (Veolia): 337, 338, 339, 340, 341
Avtal Lund Ö-Sjöbo (Veolia): 160, 161, 162, 163, 176 och Skex 6
Dessa 3 avtal är tänkt att slås samman i ett stort avtal med skulle jag tippa på 50- 55 bussar. Det blir ett maffigt avtal med bussar stationerade både i Malmö, Lund, Sjöbo och Ystad!
Håller med dig, det är väldigt trevliga körningar det handlar om!
Citat från: julle skrivet 04 mars 2010, 17:36:49 PM
I paket 2 ingår även linjerna 570, 575, 576 och 578, det som Skånetrafiken tidigare kallat för Österlen södra. Allt i detta paketet ska köras med diesel.
Tveksamt att 578 är med då den körs av taxi idag. Du kanske menar 577, men den var nog med för något år sedan vill jag minnas.
Citat från: julle skrivet 05 mars 2010, 00:24:25 AM
I anbudsupphandlingar måste som regel varje anbudslämnare binda sitt anbud till ett visst datum. Eftersom bindningstiden hade gått ut för Nobinas anbud när rättprocesserna var avslutade och avtalstecknande kunde ske, så är Nobina inte tvungna att köra det dom har vunnit. Så nej, det är inte Skånetrafiken som har hävt avtalet, utan Nobina har av någon anledning inte velat ha trafiken.
Hmmm... Varför lägga anbud om man ändå inte vill köra? Ja ja, det vet bara Nobina.
Citat från: Jan skrivet 05 mars 2010, 07:56:34 AM
Tveksamt att 578 är med då den körs av taxi idag. Du kanske menar 577, men den var nog med för något år sedan vill jag minnas.
Rätt, jag menade förstås linje 577. Och visst är det som du säger att linje 577 var ute på upphandling, närmare bestämmt startades linjen den 1 oktober 2006. Det gäller även linje 570. Dessa avtal är på 8 år + 2 optionsår, dock med möjlighet att säga upp efter 5 år, vilket nu verkar vara fallet. Samma sak gäller för övrigt för Arrivas 2 delar av Malmö stad.
Inte så konstigt, Svemicke. Alla paket som var ute i omgången blev överklagade från Nobina och Bergkvarabuss. Dock tyckte Länsrätten gå på Skånetrafikens linje och därmed var det liten chans för överklagande bolag att vinna i Kammarrätten. Skånetrafiken gjorde direktupphandling med vinnande bolag i väntan på domstolsutslag, Nobina valde att inte ta sitt utan nuvarande aktör fortsatte. Kostnaderna att enbart behålla det man vann hade troligen varit för stora då man inte kunde samköra vare sig bussar eller administration med andra områden - paketet blev för litet! Den ökade kostnaden för Skånetrafiken blev med alla överklaganden, nya upphandlingar med mera troligen runt 20 miljoner.
Följden blev på grund av överklagandet att Nobina inte lämnade in något anbud i paketen som gällde bland annat Kristianstad stad, Kristianstad södra, Eslöv, Skex 10 och Ven. Man var väl oäker hur ufallet skulle bli? Samtliga försvarade sina uppdrag - Bergkvarabuss överklagade flertalet men återkallade sin överklagan då man förlorade de tidigare paketen.
Citat från: Mittlinje skrivet 05 mars 2010, 15:31:10 PM
Inte så konstigt, Svemicke. Alla paket som var ute i omgången blev överklagade från Nobina och Bergkvarabuss. Dock tyckte Länsrätten gå på Skånetrafikens linje och därmed var det liten chans för överklagande bolag att vinna i Kammarrätten. Skånetrafiken gjorde direktupphandling med vinnande bolag i väntan på domstolsutslag, Nobina valde att inte ta sitt utan nuvarande aktör fortsatte. Kostnaderna att enbart behålla det man vann hade troligen varit för stora då man inte kunde samköra vare sig bussar eller administration med andra områden - paketet blev för litet! Den ökade kostnaden för Skånetrafiken blev med alla överklaganden, nya upphandlingar med mera troligen runt 20 miljoner.
Följden blev på grund av överklagandet att Nobina inte lämnade in något anbud i paketen som gällde bland annat Kristianstad stad, Kristianstad södra, Eslöv, Skex 10 och Ven. Man var väl oäker hur ufallet skulle bli? Samtliga försvarade sina uppdrag - Bergkvarabuss överklagade flertalet men återkallade sin överklagan då man förlorade de tidigare paketen.
Så nu hoppas Nobina på en ny chans med mer ekonomiskt underlag? Jo, det är väl det mest logiska?
Citat från: Jan skrivet 26 februari 2010, 11:31:07 AM
Skånetrafiken inbjuder till upphandling 2011 samtliga fordon utom Skåneexpress 5 ska vara gasdrivna.
P1 Linje 506 och 520 Ängelholm-Helsingborg-Klippan 7 fordon 110612-150930
P2 Skåneexpressen 5 + servicelinje Simrishamn 12+1 fordon 111001-190930
P3 Linje 240-243 Trafik kring Svalövs kommun 16 fordon 111001-190930
P4 Stadstrafiken Ängelholm 6 fordon samt linje 510 4 fordon 110612-190611 resp 111001-190930
Anbud ska vara inne senast 100622, innan detta kommer förkvalficering genomföras i Skånelän för första gången.
Nuvarande entreprenörer
P1 Arriva
P2 Veolia Transport + BussPersson
P3 Arriva
P4 Arriva + Bergkvarabuss
Skånetrafikens upphandlingsunderlag för ovanstående har kommit ut nu. När det gäller Arrivas trafik kring Svalöv (P3 ovan) så utgår denna från upphandlingen, jag tippar att det kommer nästa år istället enligt ursprunglig plan.
P1 HelsingborgLinjerna 506 (Helsingborg- Ängelholm- Båstad) och 520 (Helsingborg- Klippan) ingår i paketet. Linje 506 är tänkt att slås samman med nuvarande linje 513! Avtalet är på 4 år med trafikstart 19 juni 2011 och gasdrift för samtliga 6 bussar.
P2 SimrishamnLinjerna SkåneExpressen 5 (Lund- Simrishamn), 176 (Malmö- Sjöbo), 575 (Simrishamn- Gislöv- Borrby), 576 (Simrishamn- Hannas), 577 (Simrishamn- Skillinge- Borrby) och Snurringen igår i paketet. Avtalet är på 8 år + 2 optionsår med trafikstart 1 oktober 2011. Gasbussar ska offereras på alla linjer som inte körs med expressbuss och här ska märkas att inte bara SkeX 5 avses utan även linje 176 ska köras med SkåneExpressbussar. 9 SkåneExpresser, 4 gasbussar för de övriga linjerna fördelat på 2 boggibussar samt 2 småbussar.
P4 Ängelholm-Klippan
Stadslinjerna i Ängelholm och linje 510 (Ängelholm- Klippan) igår i paketet. Avtalstiden är 8 + 2 år med trafikstart 19 juni 2011 för stan och 1 oktober 2011 för linje 510 och gasdrift för samtliga 9 bussar.
Citat från: julle skrivet 06 maj 2010, 20:50:11 PM
Skånetrafikens upphandlingsunderlag för ovanstående har kommit ut nu. När det gäller Arrivas trafik kring Svalöv (P3 ovan) så utgår denna från upphandlingen, jag tippar att det kommer nästa år istället enligt ursprunglig plan.
P1 Helsingborg
Linjerna 506 (Helsingborg- Ängelholm- Båstad) och 520 (Helsingborg- Klippan) ingår i paketet. Linje 506 är tänkt att slås samman med nuvarande linje 513! Avtalet är på 4 år med trafikstart 19 juni 2011 och gasdrift för samtliga 6 bussar.
P2 Simrishamn
Linjerna SkåneExpressen 5 (Lund- Simrishamn), 176 (Malmö- Sjöbo), 575 (Simrishamn- Gislöv- Borrby), 576 (Simrishamn- Hannas), 577 (Simrishamn- Skillinge- Borrby) och Snurringen igår i paketet. Avtalet är på 8 år + 2 optionsår med trafikstart 1 oktober 2011. Gasbussar ska offereras på alla linjer som inte körs med expressbuss och här ska märkas att inte bara SkeX 5 avses utan även linje 176 ska köras med SkåneExpressbussar. 9 SkåneExpresser, 4 gasbussar för de övriga linjerna fördelat på 2 boggibussar samt 2 småbussar.
P4 Ängelholm-Klippan
Stadslinjerna i Ängelholm och linje 510 (Ängelholm- Klippan) igår i paketet. Avtalstiden är 8 + 2 år med trafikstart 19 juni 2011 för stan och 1 oktober 2011 för linje 510 och gasdrift för samtliga 9 bussar.
Linje 513 körs av Isaksson/Karlsson. de har egentligen trafiken till 2013.
Citat från: Jan skrivet 06 maj 2010, 21:24:03 PM
Linje 513 körs av Isaksson/Karlsson. de har egentligen trafiken till 2013.
Men om man nu slår ihop linjerna redan 2011 lär de väl bolagen få dela på trafiken fram till 2013, eller?
Citat från: julle skrivet 06 maj 2010, 20:50:11 PM
P2 Simrishamn
Linjerna SkåneExpressen 5 (Lund- Simrishamn), 176 (Malmö- Sjöbo), 575 (Simrishamn- Gislöv- Borrby), 576 (Simrishamn- Hannas), 577 (Simrishamn- Skillinge- Borrby) och Snurringen igår i paketet. Avtalet är på 8 år + 2 optionsår med trafikstart 1 oktober 2011. Gasbussar ska offereras på alla linjer som inte körs med expressbuss och här ska märkas att inte bara SkeX 5 avses utan även linje 176 ska köras med SkåneExpressbussar. 9 SkåneExpresser, 4 gasbussar för de övriga linjerna fördelat på 2 boggibussar samt 2 småbussar.
Hade bestämt för mig att 176 hörde samman med SkEx5, skönt att få det bekräftat. :)
Det har väl länge varit prat om att 176 skulle bli en SkEx linje och Veolia har mestadels trafikerat denna linje med denna standard där så varit möjligt. Ska den heta 176 fortsättningsvis eller går man hela vägen ut och döper om den till SkåneExpress?
Redan idag kör ju Veolia Skåneexpressenbussar på linje 176, mest av omloppsskäl tror jag . Trodde dock att 176 hade mer gemensamt med Sk-ex 6 än 5.
Citat från: Jan skrivet 26 februari 2010, 11:31:07 AM
Skånetrafiken inbjuder till upphandling 2011 samtliga fordon utom Skåneexpress 5 ska vara gasdrivna.
P1 Linje 506 och 520 Ängelholm-Helsingborg-Klippan 7 fordon 110612-150930
P2 Skåneexpressen 5 + servicelinje Simrishamn 12+1 fordon 111001-190930
P3 Linje 240-243 Trafik kring Svalövs kommun 16 fordon 111001-190930
P4 Stadstrafiken Ängelholm 6 fordon samt linje 510 4 fordon 110612-190611 resp 111001-190930
Anbud ska vara inne senast 100622, innan detta kommer förkvalficering genomföras i Skånelän för första gången.
Nuvarande entreprenörer
P1 Arriva
P2 Veolia Transport + BussPersson
P3 Arriva
P4 Arriva + Bergkvarabuss
Eftersom Arrivas stadsbusstrafik i Malmö är ute på anbud just nu så har företaget mycket att försvara.
Prekvalicering har har förekommit i Skånetrafikens upphandlingar sedan 2004
//eomer
Citat från: Peter L skrivet 06 maj 2010, 21:42:55 PM
Men om man nu slår ihop linjerna redan 2011 lär de väl bolagen få dela på trafiken fram till 2013, eller?
Det blir delad trafik på nya linje 506, Isaksson/Karlsson behåller sina omlopp. Även linje 520 är delad trafik, där 1 eller 2 omlopp ligger utanför uppdraget och hör till Swebus i Klippan (kopplat med linje 518?).
Citat från: Peter L skrivet 06 maj 2010, 21:45:09 PM
Hade bestämt för mig att 176 hörde samman med SkEx5, skönt att få det bekräftat. :)
Det har väl länge varit prat om att 176 skulle bli en SkEx linje och Veolia har mestadels trafikerat denna linje med denna standard där så varit möjligt. Ska den heta 176 fortsättningsvis eller går man hela vägen ut och döper om den till SkåneExpress?
I förfrågningsunderlaget heter 176:an fortfarande 176, så det verkar inte vara bestämt att linjen blir SkåneExpress mer än rent fordonsmässigt.
Citat från: julle skrivet 07 maj 2010, 18:32:03 PM
Det blir delad trafik på nya linje 506, Isaksson/Karlsson behåller sina omlopp. Även linje 520 är delad trafik, där 1 eller 2 omlopp ligger utanför uppdraget och hör till Swebus i Klippan (kopplat med linje 518?).
Julle jag vet inte om 518 är kopplat med 520 idag? I allafall så har Nobina 3 omlopp på 520
Citat från: Jan skrivet 07 maj 2010, 20:10:46 PM
Julle jag vet inte om 518 är kopplat med 520 idag? I allafall så har Nobina 3 omlopp på 520
Ljungbyhed med linje 518 är ju ett singelkontrakt som vid trafikstart bara hade 1 buss som Swebus/ Nobina vann 1 oktober 2006 (är väl 2 bussar idag skulle jag tro). Nobina kör 1 omlopp på linje 520. De kör ju även linje 529 som ingår i kontrakt Perstorp med linjerna 528 och 531. Eftersom trafiken på linje 528 och 531 har förändrats så mycket de senaste åren där i princip de flesta turerna på linje 531 endast kör Hässleholm- Tyringe, linje 528 har knappt någon trafik kvar, så drar jag slutsatserna att Nobina idag låter 531:orna köras från Hässleholm, kopplar linje 518, 528, 529 och med sina enstaka turer som man har på linje 520 och kör detta från Helsingborg (eller om man rent av har 2 eller 3 bussar i Klippan vilket förekommit tidigare mellan åren?).
Men som sagt, detta är bara vad jag tror! Men någon på forumet kanske har koll på hurvida Nobina har bussar uppställda i Klippan?
Citat från: julle skrivet 08 maj 2010, 13:32:19 PM
Ljungbyhed med linje 518 är ju ett singelkontrakt som vid trafikstart bara hade 1 buss som Swebus/ Nobina vann 1 oktober 2006 (är väl 2 bussar idag skulle jag tro). Nobina kör 1 omlopp på linje 520. De kör ju även linje 529 som ingår i kontrakt Perstorp med linjerna 528 och 531. Eftersom trafiken på linje 528 och 531 har förändrats så mycket de senaste åren där i princip de flesta turerna på linje 531 endast kör Hässleholm- Tyringe, linje 528 har knappt någon trafik kvar, så drar jag slutsatserna att Nobina idag låter 531:orna köras från Hässleholm, kopplar linje 518, 528, 529 och med sina enstaka turer som man har på linje 520 och kör detta från Helsingborg (eller om man rent av har 2 eller 3 bussar i Klippan vilket förekommit tidigare mellan åren?).
Men som sagt, detta är bara vad jag tror! Men någon på forumet kanske har koll på hurvida Nobina har bussar uppställda i Klippan?
det finns 2 st i klippan
Vem kör trafiken på Ven?
När ska den ut i sådana fall?
Båttrafiken dit verkar aldrig upphandlas eftersom Ven-trafiken haft det så länge jag kan minnas.
Citat från: vraket skrivet 09 maj 2010, 12:46:43 PM
Vem kör trafiken på Ven?
När ska den ut i sådana fall?
Båttrafiken dit verkar aldrig upphandlas eftersom Ven-trafiken haft det så länge jag kan minnas.
Själva avtalet har Orusttrafiken men som jag fattat det så är det någon liten åkare på ön som kör som underentreprenör???
Underentreprenör: www.venbussen.se (http://www.venbussen.se)
Citat från: vraket skrivet 09 maj 2010, 12:46:43 PM
Vem kör trafiken på Ven?
När ska den ut i sådana fall?
Båttrafiken dit verkar aldrig upphandlas eftersom Ven-trafiken haft det så länge jag kan minnas.
Bussen på Ven har precis upphandlats och startar i höst, båtrrafiken drivs av landskrona kommun och har aldrig upphandlats
Citat från: Jan skrivet 09 maj 2010, 18:12:22 PM
Bussen på Ven har precis upphandlats och startar i höst, båtrrafiken drivs av landskrona kommun och har aldrig upphandlats
Minns jag inte fel så försvarade Orusttrafiken den bussen?
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 09 maj 2010, 18:57:45 PM
Minns jag inte fel så försvarade Orusttrafiken den bussen?
Helt rätt, om jag inte minns fel så var det bara 1 företag som önskade att köra.
Orusttrafiken försvarade trafiken, men Bergkvarabuss hade också lagt anbud på Ven.
Det enda paketet som bara en entreprenör hade lagt på i den upphandlingen var SkE 10 Helsingborg-Markaryd men där Nobina fått en del eftersom 531 ? Markaryd - Klippan minskat och delar har uppgått i SkE10 (byte i Östra Ljungby). Resterande (stadtrafik Kristianstad, Eslöv samt regiontrafik Kristianstad Syd) behöll Veolia.