Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: Björn Forslund skrivet 25 februari 2010, 16:05:33 PM

Titel: Dörrbroms
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 25 februari 2010, 16:05:33 PM
Hej alla.
Har fått en fråga gällande dörrbroms.

Om en buss är utrustad med denna anordning, får den användas i trafik om den inte fungerar?

Vad säger ni?
Titel: SV: Dörrbroms
Skrivet av: Ersa skrivet 25 februari 2010, 16:12:58 PM
Det kan nog bero på. Jag antar att det är svensk lagstiftning du är ute efter, men det finns ju även vissa huvudmän som kräver dörrbroms. Så en huvudman kan nog kräva att dörrbromsen på en buss ska lagas omedelbart, även om lagen inte är lika hård.

Att dörrbromsen på en tätortsbuss kontrolleras på Bilprovningen har jag heller inget minne av när jag kommenderats ut till denna anläggning med olika OmniCitys.
Titel: SV: Dörrbroms
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 25 februari 2010, 16:16:32 PM
Det måste väl finnas reglerat? T ex om det finns kännande kanter på dörrarna måste de fungera. En dörrbroms är väl i paritet med detta? Kollas dörrbroms på bilprovningen, någon annan som sett det?

/Björn
Titel: SV: Dörrbroms
Skrivet av: Jan skrivet 25 februari 2010, 16:26:06 PM
Kännande kanter är bilprovningen intresserade av, dock så kollar de inte dörrbromsen. Däremot så kräver en del länshuvudmän att bussar i deras trafik ska fungerande dörrbromsar.
Titel: SV: Dörrbroms
Skrivet av: the0fiskis skrivet 25 februari 2010, 16:28:27 PM
för en okunnig vad är en dörr-broms???
Titel: SV: Dörrbroms
Skrivet av: buskörare skrivet 25 februari 2010, 16:34:54 PM
Citat från: the0fiskis skrivet 25 februari 2010, 16:28:27 PM
för en okunnig vad är en dörr-broms???

Så fort man öppnar en dörr på bussen så går en broms i som gör att bussen står stilla med växel i och utan att jag som förare behöver hålla ner bromspedalen alt lägga i handbromsen.
Titel: SV: Dörrbroms
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 25 februari 2010, 16:38:15 PM
Tackar!
Här får man svar på allt!

/Björn
Titel: SV: Dörrbroms
Skrivet av: the0fiskis skrivet 25 februari 2010, 16:39:05 PM
Citat från: buskörare skrivet 25 februari 2010, 16:34:54 PM
Så fort man öppnar en dörr på bussen så går en broms i som gör att bussen står stilla med växel i och utan att jag som förare behöver hålla ner bromspedalen alt lägga i handbromsen.
tackar
Titel: SV: Dörrbroms
Skrivet av: Patrik skrivet 25 februari 2010, 16:51:34 PM
Hur vanligt är det med en knapp för att stänga av/sätta på dörrbromsen?
Titel: SV: Dörrbroms
Skrivet av: Ersa skrivet 25 februari 2010, 16:56:07 PM
Citat från: Patrik skrivet 25 februari 2010, 16:51:34 PM
Hur vanligt är det med en knapp för att stänga av/sätta på dörrbromsen?

Förutsatt att de beställts med dörrbroms är det oerhört vanligt med knapp på alla Volvos landsbygdsbussar med manuella bakdörrar jag kört. T.ex alla Swebus Express Volvobussar från 49xx till 00xx-serien. Tyvärr sitter knappen på det mest idiotiska stället på 9700, (tillsammans med knappen för hållplatsstoppsignalen): Innanför en lucka långt ovanför föraren, så man inte ens ser om bromsen är på eller avslagen(!). På många Carrus Star satt knappen på baksidan av skyltskåpet och kunde därför ses samt nås under körning.

På Volvo- och Scaniabussar med automatiska dörrar med fotoceller är det en helt annan sak. På dessa spärras mitt- och bakdörrarna i stängt läge om du stänger av dörrbromsen, och kan aldrig öppnas.
Titel: SV: Dörrbroms
Skrivet av: Patrik skrivet 25 februari 2010, 16:57:39 PM
Maxcin PMG040 har en sån knapp men inga fotoceller.
EMO354 har ingen knapp men istället fotoceller.
Titel: SV: Dörrbroms
Skrivet av: Ersa skrivet 25 februari 2010, 16:59:56 PM
Citat från: Patrik skrivet 25 februari 2010, 16:57:39 PM
Maxcin PMG040 har en sån knapp men inga fotoceller.
EMO354 har ingen knapp men istället fotoceller.

Alla regler har givetvis ett gäng undantag i detta land! ;)

PMG040 är alltså utformad som en vanlig Volvo landsbygdsbuss med dörrbroms.
EMO354 låter ovanlig. Fotoceller utan dörrkretsknapp har jag hittills inte sett. Här kanske man tyckte att tvångsstängningsknappen på vänster panel räckte till, om en reflex vid bakdörren skulle ramla loss?
Titel: SV: Dörrbroms
Skrivet av: groenis skrivet 25 februari 2010, 17:01:05 PM
Hej Patrik
Kontakt för dörrbroms är ganska vanligt för linjevagnar men kan även finnas för beställningsvagnar
typ Neoplan Cityliner,
Däremot placering kan vara av typen rita,gissa spring.
Äldre Volvovagnar långt bak på sidopanelen nyare ovanför förarplatsen eller långt upp till höger
på skyltskåpet.

/Lennart
Titel: SV: Dörrbroms
Skrivet av: Patrik skrivet 25 februari 2010, 17:03:26 PM
Citat från: groenis skrivet 25 februari 2010, 17:01:05 PM
Hej Patrik
Kontakt för dörrbroms är ganska vanligt för linjevagnar men kan även finnas för beställningsvagnar
typ Neoplan Cityliner,
Däremot placering kan vara av typen rita,gissa spring.
Äldre Volvovagnar långt bak på sidopanelen nyare ovanför förarplatsen eller långt upp till höger
på skyltskåpet.

/Lennart

Vår knapp sitter precis bredvid nignings-knappen och det är ganska långt fram/mitten på sidopanelen.
På andra bussen sitter dörröppnings-knappen på denna plats så ibland råkar man stänga av dörrbromsen istället för att öppna dörrarna.
Titel: SV: Dörrbroms
Skrivet av: Ersa skrivet 25 februari 2010, 17:08:07 PM
Det finns gott om nyare MAN och Neoplan där man aldrig kan stänga av dörrbromsen. Säkerheten framför allt - samt långa hållplatsstopp och bussar som varvar i 3-4 sekunder efter att dörren stängts utan att dörrbromsen släpper.
Titel: SV: Dörrbroms
Skrivet av: j-a skrivet 25 februari 2010, 22:24:34 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 25 februari 2010, 16:16:32 PM
Det måste väl finnas reglerat? T ex om det finns kännande kanter på dörrarna måste de fungera. En dörrbroms är väl i paritet med detta? Kollas dörrbroms på bilprovningen, någon annan som sett det?

/Björn
Jodå, de sista gångerna jag varit på besiktningen har de kollat dörrbromsen,de sa att det var nytt nu men jag minns inte va dom sa att det var från för datum,hur det sedan är om den inte fungerar vet jag inte om man får ombesiktning eller bara ett " bra att veta" .