Det blir nytt linjenät i Örebro från och med 1 april 2010. Hela 14 nya busslinjer. http://na.se/nyheter/1.746852-sa-blir-nya-bussnatet (http://na.se/nyheter/1.746852-sa-blir-nya-bussnatet) Linje 1-8 är stomlinjer, som trafikeras med ledvagn. Medan Linje 21-26 blir stadslinjer. De kommer rullar lite kortare sträckor och med kortvagn.
Så den 1 april lär iaf jag göra ett studiebesök i Örebro och åka buss!
Detta har man totalt misslyckas med, Almby som alltid har haft busstrafik på Vallgatan blir utan, buss till Örnsro upphör, många äldre kommer att bli drabbade. Det finns flera brister i systemet som att buss från Brickbacken inte trafikerar Konsterthuset eller Resecentrum för byte till Landsortsbuss.
Nej denna gången verkar det vara en ren skrivbordsprodukt från tjänstemän inom Örebro Kommun.
Till hösten kommer vi säkert att få se ändringar av linjer.
/ Christer K
Oavsett vad man tycker om linjenätet så är jag imponerad av deras information.
http://orebrostadsbuss.lanstrafiken.se/ (http://orebrostadsbuss.lanstrafiken.se/)
Citat från: Christer K skrivet 26 februari 2010, 06:33:10 AM
Detta har man totalt misslyckas med, Almby som alltid har haft busstrafik på Vallgatan blir utan, buss till Örnsro upphör, många äldre kommer att bli drabbade. Det finns flera brister i systemet som att buss från Brickbacken inte trafikerar Konsterthuset eller Resecentrum för byte till Landsortsbuss.
Nej denna gången verkar det vara en ren skrivbordsprodukt från tjänstemän inom Örebro Kommun.
Till hösten kommer vi säkert att få se ändringar av linjer.
/ Christer K
Vad pratar du om? Linjenätet är uppbyggt efter principen att stomlinjerna går i par, där en linje går via Våghustorget och en via Resecentrum. Det gäller även Brickebacken: varannan avgång går därmed via Våghustorget och varannan via Resecentrum. Dubbellinjesystem som detta är utmärkta i städer som är för stora för att det ska finnas en entydig centrumpunkt. (Den andra varianten av dubbellinjesystem är att linjerna går gemensamt i centrum men delar sig i ytterområdena så att yttäckningen blir bättre längst ut, till exempel i Luleå.)
Anders
Jo som jag kan se det. Så kommer det bli bra. I princip alla linjer har nära anslutning till Länsbuss. Antingen på Resecentrum eller Södra Grev, Sen så skall man observera att detta linjenät kommer få sig en finjustering till hösten. Då Järntorget blivit ombyggt. Sen bör man tänka på att detta är ett nytt linjenät. Som allt annat nytt brukar få. Det vill säga barnsjukdomar..
Citat från: Christer K skrivet 26 februari 2010, 06:33:10 AM
Detta har man totalt misslyckas med, Almby som alltid har haft busstrafik på Vallgatan blir utan, buss till Örnsro upphör, många äldre kommer att bli drabbade. Det finns flera brister i systemet som att buss från Brickbacken inte trafikerar Konsterthuset eller Resecentrum för byte till Landsortsbuss.
Nej denna gången verkar det vara en ren skrivbordsprodukt från tjänstemän inom Örebro Kommun.
Till hösten kommer vi säkert att få se ändringar av linjer.
/ Christer K
Nr 3 från Brickebacken går ju via Resecentrum?
Det finns ju några problem och som antyddes där 2:an och 4:an kompletterar varandra (förbi Almby) blir det ju inte riktigt bra (då ingen passerar rececentrum eller konserthuset). Brickebacken verkar ju fått en lösning, som inte stämmer med linjesträckningen för linjen - där det ju endast står till universitetet i länken, så det verkar man ju ha löst i slutfasen av arbetet.) Sedan handlar det ju om hur effektiva omlopp man väljer. De beräkningar som gjordes under utredningens gång, visade ju på att man bara kunde ha styv tidtabell mellan de kompletterande linjerna åt ena hållet (företrädesvis in mot stan), detta gör ju ändå att trafiken blir lite för dålig under den tid linjerna kör i timmestrafik. Frågan är förstås också hur fördelningen blir, om belastningen på de jämna stomlinjenumrena kan konkurrera med de udda, eller om fördelningen blir för snedvriden?
Citat från: buskörare skrivet 26 februari 2010, 13:30:50 PM
Nr 3 från Brickebacken går ju via Resecentrum?
Missade på kartan i Allehanda att bussen går in via Resecentrum, tydligare bild på Länstrafikens hemsida.
/ Christer K
Kartan i NA går ju inte att se ett s**t på . Därför jag i kommentarerna la in en länk till länstrafikens sida. Det nya linjenätet är jättebra. klart det kommer att behöva justeras lite. Den ursprungliga planen var att implementera det i saband med de nya bussarna i höstas men då den nya depån blev dyrare än planerat så sköt man upp starten på det nya linjenätet ett halvår för att spara pengar. Det är betydligt dyrare för kommunen med det nya linjenätet. Hoppas inte det blir justerat av ekonomiska skäl innan det hunnit provats riktigt.
På länstrafikens sida kan man också välja en linje och se bara den linjens sträckning. Tryck på numren över linjekartan
Tidigare så har bussarna gått genom Almby, det har den gjort i evigheter och det är inga fel på det. Dock så har den linje som jag åker med varje dag 12:an som nu kommer heta 3:an fått 30mins trafik istället för 20mins som det var innan, det är lite tråkigt om man missar bussen p.g.a av att landsortsbussen är sen så får man vänta 25-30 min, på en stadsbuss, min 502 går var 30:e min...
Citat från: rengmark skrivet 26 februari 2010, 11:25:26 AM
Oavsett vad man tycker om linjenätet så är jag imponerad av deras information.
http://orebrostadsbuss.lanstrafiken.se/ (http://orebrostadsbuss.lanstrafiken.se/)
Vilka ligger bakom denna rikliga och tydliga information? Dessa människor borde omedelbart få uppdrag av alla andra trafikhuvudmän, främst vissa uppe i norr! :D
Om man studerar tidtabellerna lite grand så upptäcker man snart att ingen av stomlinjerna har samma avgångstider måndag-fredag resp. lördag och söndag när linjerna går med timmestrafik. T.ex går linje 4 från Universitetet på minuttalet .32 måndag-fredag, .00 lördag och .15 på söndagar. Natturerna på fredagskväll går på minuttalet .44, på lördagskvällen går de .00. Hur kommer det sig att det blivit så här? Trafiken verkar i övrigt vara rak och tydlig, och informationen på hemsidan är exemplarisk. ???
En avvikelse från den raka 30- och 60-minuterstrafiken hittas på linje 21 på helgerna där varvtiden inte verkar lira riktigt med önskad turtäthet. Linje 21 går med antingen 31- eller 62-minuterstrafik på helgerna.
Något jag funderar över är hur bussarna ska få rum framför sjukhuset... det är trångt där med redan nu, när det ändå bara är flexbussarna som går där ifrån
Citat från: Karsten skrivet 05 mars 2010, 00:26:54 AM
Om man studerar tidtabellerna lite grand så upptäcker man snart att ingen av stomlinjerna har samma avgångstider måndag-fredag resp. lördag och söndag när linjerna går med timmestrafik. T.ex går linje 4 från Universitetet på minuttalet .32 måndag-fredag, .00 lördag och .15 på söndagar. Natturerna på fredagskväll går på minuttalet .44, på lördagskvällen går de .00. Hur kommer det sig att det blivit så här? Trafiken verkar i övrigt vara rak och tydlig, och informationen på hemsidan är exemplarisk. ???
En avvikelse från den raka 30- och 60-minuterstrafiken hittas på linje 21 på helgerna där varvtiden inte verkar lira riktigt med önskad turtäthet. Linje 21 går med antingen 31- eller 62-minuterstrafik på helgerna.
Det är väl som vanligt för att spara omlopp - men LT har ju aldrig haft som mål att deras linjer ska ha styva tabeller (vet inte vilket ansvar Nobina har här - men LT kräver åtminstone inte detta) - så varför skulle man göra det bara för att man kallar det hela stombussar? ;D Tror alla de samverkande länen inom LT skulle kunna öka resandet ganska markant, bara man kunde komma ihåg när bussarna går. Tidtabellerna är ju också märkliga inom LT:s stadsbusstrafik, där man fortfarande håller fast vid "stolptider" från start/slutdestination och centrumhållplats, istället för att man skall kunna följa avgångarna i tabellen. Det var väl mer än 20 år sedan SL skrotade det systemet...Sedan är det ju ett problem att skapa helt styva tabeller när man bygger ihop kompletterande linjer som inte har samma start/slutdestinationer. Vill man prioritera en resandeström kan det innebära konsekvenser för andra (vet dock inte hur det har spelat in här)
Tittar man vidare in i tidtabellerna upptäcker man snart att man inte verkar spara något omlopp på detta vis. T.ex så går bussarna till Mellringe samtidigt på vardagskvällar från centrala Örebro och ankommer Mellringestaden på minuttalen .55 och .57 för att vända åter mot centrum på minuttalen .00 och .30.
Till Karlslund ankommer bussarna .14 och .49 vardagskvällar och avgår .12 och .42. Det känns spontant som det med dessa vändtider skulle gå att skapa en mycket tydligare trafik.
Citat från: Karsten skrivet 09 mars 2010, 09:04:40 AM
Tittar man vidare in i tidtabellerna upptäcker man snart att man inte verkar spara något omlopp på detta vis. T.ex så går bussarna till Mellringe samtidigt på vardagskvällar från centrala Örebro och ankommer Mellringestaden på minuttalen .55 och .57 för att vända åter mot centrum på minuttalen .00 och .30.
Till Karlslund ankommer bussarna .14 och .49 vardagskvällar och avgår .12 och .42. Det känns spontant som det med dessa vändtider skulle gå att skapa en mycket tydligare trafik.
Håller med, vad jag avsåg när jag skrev omlopp här var inte hela omlopp under hela trafiktiden, utan att man genom att starta trafiken något senare och sluta den något tidigare (även från 30-minuters till 60 minuters via 45-minuters), så kan man spara in en del småtid, och möjligen klara någon paustid och tjänstgöringstid i några paket. Men det är detta som är lite larvigt, för är kravet att tidtabellen skall vara styv och man ändå har så pass många vagnar ute, så bör det kunna lösas ändå med lite kreativitet, om än det kan innebära lite fler tomkörningar. Garagen har väl idag i regel så pass många timanställda att det inte är något större problem ifall man måst "fylla upp" tid med dem, när tjänstgöringspaketen är lagda. Är man lite bekväm och ekonomisk av sig (om än inte så kundorienterad), är det föstås lättare i sådana sammanhang att justera avgångstiderna... Det är ju inte lyckat med olika tider för trafiken, särskilt som bussarna går från två olika sidor av centrum. Blir ju nästan omöjligt att lära sig. Avstånden är ju så pass korta här ändå mellan de olika slutstationerna (förutom några få) att man undrar om det inte hade varit bättre att köra linjerna med samma slut- respektive startdestination, men med olika sträckningar genom staden, för att sedan avända lite fler tomkörningar. Nu är det ju ändå som sagt rätt stora tidsmarginaler i lågtrafik vid vändstationerna och då är ju vitsen borta lite grann.
Örebros nuvarande linjenät har stora brister, men inte större än att man skulle kunna rätta till det med några små justeringar. Men att man skulle skapa ett helt nytt linjenät som är sämre än det nuvarande trodde man inte var möjligt.
Det 1 april startar i mitt tycke detta aprilskämt. Flertalet stadsdelar som Sörbyängen, Ladugårdsängen, Öster, Lillån och Mariebergs köpcentrum får vissa tider 60-minuters trafik, och det är både vardagar som helgdagar. Samtrafiken försvinner från centrum. Nattrafiken är många upprörda över.
Och de så kallade stomlinjerna som är 8 till antalet (väldigt överdrivet) kommer ge en buss var 15/30:e minut om man till exempel står i Brickebacken eller Oxhagen och ska till Centrum. Men står man i centrum och ska till Oxhagen eller Brickebacken då är det hela 30/60 minuter mellan bussarna.
Linje 12 har idag 12-minuters trafik som mest på sträckan Brickebacken-Våghustorget. Det nya nätet ger en buss som mest var 30:e minut på samma sträcka. En linje som 12:an skulle man inte röra. Vill man att Brickebacken ska få direktkontakt med Universitetssjukhuset, kunde man ha förlängt linje 14 från Universitetet upp till området.
Det hela är rörigt och ogenomtänkt. Verkar som någon tjänsteman tycker det är roligt att rita kartor med tuschpennor. Med tanke på att Örebro är en stad med redan nu lågt resande med kollektivtrafiken, så borde man ha satsat på seriösare förbättringar. Länstrafiken och kommunen verkar gå i några dimridåer där man tror att man ska få fler att åka kollektivt, där man till och med ställer bilen till bussens förmån. Jag finner det hela mycket tramsigt. Det nya linjenätet kommer bara göra att fler bilister tar avstånd från bussarna. Lägg där till allt krångel vid sidan om med kort och biljettsystem, så är det få som tar sig tid med att välja kollektivtrafiken.
De slopade nattbussarna har verkligen retat folket.
http://na.se/nyheter/2.2503/1.771744-stark-reaktion-mot-fredrikssons-uttalande
Men nu börjar politikerna och backa.
http://na.se/nyheter/2.2503/1.772676-politiker-backar-om-nattbussar
http://na.se/nyheter/2.2503/1.771744-stark-reaktion-mot-fredrikssons-uttalande
Citat från: NA.sePå bara några timmar har 100 läsare kommenterat artikeln här på na.se.
Jaså? Brukar inte NA.se vanligtvis få över hundra arga kommentarer under alla artiklar som har med stadens busstrafik att göra, som VK.se får? ;)
Citat från: M67:an skrivet 24 mars 2010, 17:30:11 PM
Örebros nuvarande linjenät har stora brister, men inte större än att man skulle kunna rätta till det med några små justeringar. Men att man skulle skapa ett helt nytt linjenät som är sämre än det nuvarande trodde man inte var möjligt.
Det 1 april startar i mitt tycke detta aprilskämt. Flertalet stadsdelar som Sörbyängen, Ladugårdsängen, Öster, Lillån och Mariebergs köpcentrum får vissa tider 60-minuters trafik, och det är både vardagar som helgdagar. Samtrafiken försvinner från centrum. Nattrafiken är många upprörda över.
Och de så kallade stomlinjerna som är 8 till antalet (väldigt överdrivet) kommer ge en buss var 15/30:e minut om man till exempel står i Brickebacken eller Oxhagen och ska till Centrum. Men står man i centrum och ska till Oxhagen eller Brickebacken då är det hela 30/60 minuter mellan bussarna.
Linje 12 har idag 12-minuters trafik som mest på sträckan Brickebacken-Våghustorget. Det nya nätet ger en buss som mest var 30:e minut på samma sträcka. En linje som 12:an skulle man inte röra. Vill man att Brickebacken ska få direktkontakt med Universitetssjukhuset, kunde man ha förlängt linje 14 från Universitetet upp till området.
Det hela är rörigt och ogenomtänkt. Verkar som någon tjänsteman tycker det är roligt att rita kartor med tuschpennor. Med tanke på att Örebro är en stad med redan nu lågt resande med kollektivtrafiken, så borde man ha satsat på seriösare förbättringar. Länstrafiken och kommunen verkar gå i några dimridåer där man tror att man ska få fler att åka kollektivt, där man till och med ställer bilen till bussens förmån. Jag finner det hela mycket tramsigt. Det nya linjenätet kommer bara göra att fler bilister tar avstånd från bussarna. Lägg där till allt krångel vid sidan om med kort och biljettsystem, så är det få som tar sig tid med att välja kollektivtrafiken.
Fascinerande att det först klagas på samtrafiken, bussarna stör i centrum och ska inte åka där osv. Och nu när samtrafiken är slopad så klagas det på det istället? Inte lätt att göra rätt. Natt-trafikens slopning är under all kritik. Däremot kan man fundera på varför stadsborna som faktiskt kan ta sig hem med cykel och annat ska ha en natt-trafik när dom som bor nån mil utanför får klara sig utan.
Politikerna i Örebro åker inte buss:
http://www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=117466
Citat från: M67:an skrivet 24 mars 2010, 17:30:11 PM
Örebros nuvarande linjenät har stora brister, men inte större än att man skulle kunna rätta till det med några små justeringar. Men att man skulle skapa ett helt nytt linjenät som är sämre än det nuvarande trodde man inte var möjligt.
Det 1 april startar i mitt tycke detta aprilskämt. Flertalet stadsdelar som Sörbyängen, Ladugårdsängen, Öster, Lillån och Mariebergs köpcentrum får vissa tider 60-minuters trafik, och det är både vardagar som helgdagar. Samtrafiken försvinner från centrum. Nattrafiken är många upprörda över.
Och de så kallade stomlinjerna som är 8 till antalet (väldigt överdrivet) kommer ge en buss var 15/30:e minut om man till exempel står i Brickebacken eller Oxhagen och ska till Centrum. Men står man i centrum och ska till Oxhagen eller Brickebacken då är det hela 30/60 minuter mellan bussarna.
Linje 12 har idag 12-minuters trafik som mest på sträckan Brickebacken-Våghustorget. Det nya nätet ger en buss som mest var 30:e minut på samma sträcka. En linje som 12:an skulle man inte röra. Vill man att Brickebacken ska få direktkontakt med Universitetssjukhuset, kunde man ha förlängt linje 14 från Universitetet upp till området.
Det hela är rörigt och ogenomtänkt. Verkar som någon tjänsteman tycker det är roligt att rita kartor med tuschpennor. Med tanke på att Örebro är en stad med redan nu lågt resande med kollektivtrafiken, så borde man ha satsat på seriösare förbättringar. Länstrafiken och kommunen verkar gå i några dimridåer där man tror att man ska få fler att åka kollektivt, där man till och med ställer bilen till bussens förmån. Jag finner det hela mycket tramsigt. Det nya linjenätet kommer bara göra att fler bilister tar avstånd från bussarna. Lägg där till allt krångel vid sidan om med kort och biljettsystem, så är det få som tar sig tid med att välja kollektivtrafiken.
Kan kanske tycka att man varit lite för fixerad på att nätet ska vara effektivt, och tycker kanske det är onödligt med att ha olika destinationer på stomlinjer som har samma utgångsdestination - på sin höjd är det 3:an som kan bli något knappt att hinna med styv tabell i Brickebacken - annars fungerar det ju även utan att behöva koppla mer än två linjer till varandra med 11 omlopp i 60 minuterstrafik. Nu är ju detta sommartidtabellen som börjar gälla i april (en rätt konstig tradition men så har man väl alltid gjort i Örebro). Det kommer ju vintertid att vara 20-minuterstrafik på stomlinjerna kl. 6-20. Sedan är ju sträckan Våghustorget-järntorget inte så långt att gå, men däremot är det oklart för resenären när bussen går från Våghustorget om man är i centrum och särskilt som de går olika tider olika delar av dagen. Man har inte riktigt lärt sig hur man hanterar styva tabeller i länstrafiken ännu tydligen. Att man drar in en tur på nattrafiken är ju bara larvigt. Att köra en tur extra på fredagar och lördagar på de 4 stomlinjer som går via centrum, skulle ju inte kosta mycket i det stora hela. Som det verkar är det ju snararare någon konstig förmyndarattityd att ungdomarna inte ska vara ute på stan som styr. Kan ju på sin höjd kosta några hundratusen kronor per år...
Citat från: M67:an skrivet 24 mars 2010, 17:30:11 PM
Och de så kallade stomlinjerna som är 8 till antalet (väldigt överdrivet) kommer ge en buss var 15/30:e minut om man till exempel står i Brickebacken eller Oxhagen och ska till Centrum. Men står man i centrum och ska till Oxhagen eller Brickebacken då är det hela 30/60 minuter mellan bussarna.
Fast det där beror väl inte på stomlinjenätet utan på att det av någon anledning bara finns busshållplats i ena riktningen i "centrum" (med vilket väl avses Våghustorget). Och det är väl bara tillfälligt, tills ombyggnaderna är färdiga senare i år?
Anders
Citat från: Omnilasse skrivet 24 mars 2010, 20:53:22 PM
Kan kanske tycka att man varit lite för fixerad på att nätet ska vara effektivt, och tycker kanske det är onödligt med att ha olika destinationer på stomlinjer som har samma utgångsdestination - på sin höjd är det 3:an som kan bli något knappt att hinna med styv tabell i Brickebacken - annars fungerar det ju även utan att behöva koppla mer än två linjer till varandra med 11 omlopp i 60 minuterstrafik. Nu är ju detta sommartidtabellen som börjar gälla i april (en rätt konstig tradition men så har man väl alltid gjort i Örebro). Det kommer ju vintertid att vara 20-minuterstrafik på stomlinjerna kl. 6-20. Sedan är ju sträckan Våghustorget-järntorget inte så långt att gå, men däremot är det oklart för resenären när bussen går från Våghustorget om man är i centrum och särskilt som de går olika tider olika delar av dagen. Man har inte riktigt lärt sig hur man hanterar styva tabeller i länstrafiken ännu tydligen. Att man drar in en tur på nattrafiken är ju bara larvigt. Att köra en tur extra på fredagar och lördagar på de 4 stomlinjer som går via centrum, skulle ju inte kosta mycket i det stora hela. Som det verkar är det ju snararare någon konstig förmyndarattityd att ungdomarna inte ska vara ute på stan som styr. Kan ju på sin höjd kosta några hundratusen kronor per år...
Nä, vårtidtabellen i april. Sommartidtabellen börjar i mitten av juni.
Citat från: buskörare skrivet 24 mars 2010, 21:37:39 PM
Nä, vårtidtabellen i april. Sommartidtabellen börjar i mitten av juni.
Tja, kalla det vad man vill - men den kommer gälla från april till oktober, fast tidigare är det nog sant att man har haft en mellanvariant också för sommaren. Ännu en sak som gör det otydligt för resenärerna.
Citat från: Omnilasse skrivet 24 mars 2010, 22:25:58 PM
Tja, kalla det vad man vill - men den kommer gälla från april till oktober, fast tidigare är det nog sant att man har haft en mellanvariant också för sommaren. Ännu en sak som gör det otydligt för resenärerna.
Ja, det kanske ändras nu med nya linjenätet. Från 00 till 09 hade vi i alla fall en sommardel. Den satt längst bak i tidtabellen och många var dom resenärer som tittade på fel. Tror den hoppade igång samtidigt som landsorten bytte tidtabell för året (nånstans i mitten på juni, strax efter skolorna slutade) och sen gick vi åter till vår/hösttidtabellen när skolan började igen.
Citat från: buskörare skrivet 24 mars 2010, 22:33:26 PM
Ja, det kanske ändras nu med nya linjenätet. Från 00 till 09 hade vi i alla fall en sommardel. Den satt längst bak i tidtabellen och många var dom resenärer som tittade på fel. Tror den hoppade igång samtidigt som landsorten bytte tidtabell för året (nånstans i mitten på juni, strax efter skolorna slutade) och sen gick vi åter till vår/hösttidtabellen när skolan började igen.
Jo, det är ändrat (alltid ett steg framåt). Förslaget i utredningen var att det skulle vara "sommatidtabeller" april-september och de tidtabeller som finns på hemsidan står det på att de skall gälla till den 2 oktober. Egentligen går det väl inte heller att köra så mycket sämre trafik som man gör med den tidtabell som börjar gälla, om det skall kallas stomlinjer...
Får man fråga, i denna tråd vill säga, om det finns någon som kan fixa en riktig i papper alltså tidtabell som nu är gällande i Örebro, gärna med linjekarta. Plus en som kommer och gälla från 1 april med tillhörande linjekarta och via vanliga snigel-post skicka dessa till mig. Självklart mot insättning för inköp av tabeller/karta och porto på vederbörandes konto.
Samlar på mig lite olika tidtabeller för att kunna se då, förr och senare och kommer inte själv och kunna fixa dessa på plats då det är så långt till staden.
Jag har så länge jag haft intresset lokaltrafik nämligen främst varit intresserad av själva linjerna, buss-intresset är en nyare påfund.
Nu väntar jag bara på boken, för det borde någon gång göras en bok över Örebro´s bustrafik då, nyss och nu, liksom redan kommit för Falköping och Eskilstuna bara för att nämna några. Då blir en papperstabell extra intressant och ha som "bilaga"
PM eller Epost är det bästa sättet och svara på förfrågan.
Har inga direkta egna synpunkter på trafiken, är inte tillräckligt insatt ännu, men om man nu får till en någorlunda styv tabell så tror jag man har mycket och vinna. I Äldre tabeller för staden så kör man bussar var 32 eller 35 minut bara som exempel på linjerna. Men kvällar och helger, under lågtrafiknätet, hade man gemensamma avgångar med en buss var 30 minut istället. Så att se hur trafiken utvecklats till det bättre och eller det sämre, det ska också bli intressant och se över....
/Jona
Citat från: Omnilasse skrivet 24 mars 2010, 22:48:12 PM
Jo, det är ändrat (alltid ett steg framåt). Förslaget i utredningen var att det skulle vara "sommatidtabeller" april-september och de tidtabeller som finns på hemsidan står det på att de skall gälla till den 2 oktober. Egentligen går det väl inte heller att köra så mycket sämre trafik som man gör med den tidtabell som börjar gälla, om det skall kallas stomlinjer...
Jag har inte tittat på nya tidtabellen, men stämmer det man läser så verkar det ju vara sommartidtabell redan nu i april, ja. Med 60 min-trafik.
All information finns här.
http://orebrostadsbuss.lanstrafiken.se/
Citat från: buskörare skrivet 24 mars 2010, 19:17:44 PM
Fascinerande att det först klagas på samtrafiken, bussarna stör i centrum och ska inte åka där osv. Och nu när samtrafiken är slopad så klagas det på det istället? Inte lätt att göra rätt. Natt-trafikens slopning är under all kritik. Däremot kan man fundera på varför stadsborna som faktiskt kan ta sig hem med cykel och annat ska ha en natt-trafik när dom som bor nån mil utanför får klara sig utan.
Nu finns det ju nattrafik även i regiontrafiken i Örebro län t ex från Örebro till Lindesberg, Karlskoga/Degerfors, Odensbacken, Pålsboda osv men det kan naturligtvis inte bli lika omfattande som i stadstrafiken då det bor betydligt fler personer i stan. Kritiken mot nattrafiken i den nya linjenätet går ut på att den inte utgår från en central punkt och att den kommer att sluta för tidigt då det inte finns några bussar efter 2 då krogarna stänger. I det nuvarande nätet kör sista nattbussen 02:20 från stan och alla nattbussar utgår från Järntorget. Dessutom har det framförts kritik mot av avgångstiderna i den nya nattrafiken skiljer sig mellan fredagsnatt och lördagsnatt.
Citat från: buskörare skrivet 24 mars 2010, 23:49:07 PM
Jag har inte tittat på nya tidtabellen, men stämmer det man läser så verkar det ju vara sommartidtabell redan nu i april, ja. Med 60 min-trafik.
På dom större stråken blir det 2 busslinjer som går paralellt men som får olika färdvägar i stan. Då blir det som sämst 30 minuterstrafik men dom sträckor som bara trafikeras av en linje blir det 60 minuterstrafik vissa tider och det hela sommarhalvåret. Tidigare har 60 minuterstrafik bara förekommit under högsommarturlistan på söndagarna samt i nattrafiken. Detta i kombination med att det inte finns någon samtrafik gör att resor där man behöver byta buss kan innebära långa väntetider på stan. Den 60 minuterstrafik som förekommit tidigare har ju varit kopplad till samtrafik vilket gjort byten mellan linjerna smidiga.
Citat från: Jonas1968 skrivet 25 mars 2010, 16:07:22 PM
På dom större stråken blir det 2 busslinjer som går paralellt men som får olika färdvägar i stan. Då blir det som sämst 30 minuterstrafik men dom sträckor som bara trafikeras av en linje blir det 60 minuterstrafik vissa tider och det hela sommarhalvåret. Tidigare har 60 minuterstrafik bara förekommit under högsommarturlistan på söndagarna samt i nattrafiken. Detta i kombination med att det inte finns någon samtrafik gör att resor där man behöver byta buss kan innebära långa väntetider på stan. Den 60 minuterstrafik som förekommit tidigare har ju varit kopplad till samtrafik vilket gjort byten mellan linjerna smidiga.
Jo, det är ju det som är så märkligt med detta nya system, man skapar stombussar med linjer som mindre liknar det än 11, 12 och 14 idag! Det är väl en sak att det var lite bökigt att låta bussarna gå igenom stan - men att dela upp dem i många linjer gör ju nätet snarare otydligare. Kan inte se att man "sparar" en massa tid genom att de passerar antingen Järntorget eller Våghustorget och även för resenärerna är den "extratiden" lite larvig för att göra två linjer. På det sättet förlorar man ju lite av effekten med ett stomlinjenät och den enda som väl kan sägas uppfylla det kravet i denna plan, är att de går lite fortare genom staden och inte har några specialvarianter kvällstid. Jag skisssade på en lösning som i princip inte skulle innebära fler omlopp (ev. totalt ett omlopp mer i tio-minuterstrafik mot 20-minutersupplägget enligt nuvarande förslag, men samma i nuvarande 30-minuters och 60-minuters) som innebär att linjerna passerar både Resecentrum-Järntorget samt Våghustorget:
linje 1 Universitetet-USÖ-Resecentrum-Våghustorget-USÖ-Universitet (bör gå i båda riktningarna ev. med olika linjenummer),
linje 2. Brickebacken-Våghustorget-Resecentrum-Hovsta,
Linje 3. Karlslund-Våghustorget-Resecentrum-Lundby,
Linje 4: Björkhaga-Våghustorget-Resecentrum-Mellringe.
Förvisso skulle några linjer få en aning längre restid till den andra delen av centrum, men det skulle skapa en tydlighet och där alla linjer utom 1 (som ju fungerar som ett slags ringlinje och därmed har dubbel turhäthet), skulle ha som minst 30-minuterstrafik och under dagtid vardagar 10-minuterstrafik. Det skulle ha inneburit riktiga stomlinjer - även om några delar skulle få några minuters längre restid till en del destinationer inom city och att linje 2 inte skulle passera Universitetssjukhuset.
Citat från: Jonas1968 skrivet 25 mars 2010, 15:54:59 PM
Nu finns det ju nattrafik även i regiontrafiken i Örebro län t ex från Örebro till Lindesberg, Karlskoga/Degerfors, Odensbacken, Pålsboda osv men det kan naturligtvis inte bli lika omfattande som i stadstrafiken då det bor betydligt fler personer i stan. Kritiken mot nattrafiken i den nya linjenätet går ut på att den inte utgår från en central punkt och att den kommer att sluta för tidigt då det inte finns några bussar efter 2 då krogarna stänger. I det nuvarande nätet kör sista nattbussen 02:20 från stan och alla nattbussar utgår från Järntorget. Dessutom har det framförts kritik mot av avgångstiderna i den nya nattrafiken skiljer sig mellan fredagsnatt och lördagsnatt.
Fast landsortens nattrafik går ju 01.20-01.30, dvs långt innan krogen stänger. Att alla bussar måste gå från samma ställe är ju inte heller jätteviktigt, hur många städer gör den det i? Samma tid, samma ställe? Och efter att ha kört Örebros landsorts nattbussar i drygt 9 år så kan jag lova dig att många av dom bussarna i många fall var fulla dom med. Många gånger mer fulla än t.ex 7:an.
Citat från: buskörare skrivet 25 mars 2010, 22:15:42 PM
Fast landsortens nattrafik går ju 01.20-01.30, dvs långt innan krogen stänger. Att alla bussar måste gå från samma ställe är ju inte heller jätteviktigt, hur många städer gör den det i? Samma tid, samma ställe? Och efter att ha kört Örebros landsorts nattbussar i drygt 9 år så kan jag lova dig att många av dom bussarna i många fall var fulla dom med. Många gånger mer fulla än t.ex 7:an.
Att landsbygdstrafiken bara kör en tur runt 01:30 beror ju naturligtvis på att det bor färre där än i stan. Skulle landsbygdbussarna köra en gång i timmes 00:20, 01:20 samt 02:20 så skulle nog bussarna gå ganska tomma. Sedan är ju frågan om den enda turen borde gå senare och kanske gå 02:20 i stället för 01:30.
När det gäller stadstrafiken är det ju i allafall helt idiotiskt att köra relativt tät nattrafik men plötsligt sluta 15 minuter före den tid då den verkligen behövs och flest människor vill åka. Den tid som flest vill åka är ju efter 2 då krogarna stänger.
Jag fattar inte varför man har gjort en sådan tidtabell som man har gjort. På flertalet linjer kommer bussarna köra efter varandra. Exempelvis 5:an och 8:an avgår nästan samtidigt från Centrum, vilket innebär att två ledbussar kör efter varandra till Hovsta. Ja, detsamma gäller på fler sträckor.
Att Sörbyängen och Ladugårdsängen snart är sammanbyggda har man inte alls tagit med i beräkningen. Och även i liknande fall växer staden så det knakar. Men kollektivtrafik är man inte intresserad av att förse områdena med. Och gör man det inte heller från början så behövs det knappast senare heller, då invånarna skapar sig annat resmönster som i de flesta fall stavas bilen. Och trots att jag personligen gärna åker buss, så väljer jag också bort den till förmån för bilen. Speciellt nu när jag får 60-minuters trafik utanför dörren!
Citat från: M67:an skrivet 30 mars 2010, 21:25:35 PM
Jag fattar inte varför man har gjort en sådan tidtabell som man har gjort. På flertalet linjer kommer bussarna köra efter varandra. Exempelvis 5:an och 8:an avgår nästan samtidigt från Centrum, vilket innebär att två ledbussar kör efter varandra till Hovsta. Ja, detsamma gäller på fler sträckor.
Ja, och det är ju inte av omloppsskäl som bussarna går efter varandra ut från stan. De går ju väldigt jämnt in mot stan, och detta upplägg ger i vissa fall väldigt långa ståtider vid ändstation alternativt tomkörningar mellan de olika ändstationerna för att få effektiva omlopp. Ett exempel är de vid USÖ vändande linjerna 22 och 23 på lördagskvällar. De ankommer på minuttalen .42 och .48 och avgår båda på minuttalet .30.
Hela upplägget känns som en god tanke i grunden, men detaljplaneringen och tydligheten tycks ha gått förlorad längs vägen.
Citat från: buskörare skrivet 25 mars 2010, 22:15:42 PM
Fast landsortens nattrafik går ju 01.20-01.30, dvs långt innan krogen stänger. Att alla bussar måste gå från samma ställe är ju inte heller jätteviktigt, hur många städer gör den det i? Samma tid, samma ställe? Och efter att ha kört Örebros landsorts nattbussar i drygt 9 år så kan jag lova dig att många av dom bussarna i många fall var fulla dom med. Många gånger mer fulla än t.ex 7:an.
När vi pratar om landsortstrafiken är de smålinjerna i örebro kommun vi menar? eller är de bussarna som går till övriga kommuner i länet?
tex 303 och 301 som borde gå oftare på natten än vad dem gör
Citat från: M67:an skrivet 30 mars 2010, 21:25:35 PM
Jag fattar inte varför man har gjort en sådan tidtabell som man har gjort. På flertalet linjer kommer bussarna köra efter varandra. Exempelvis 5:an och 8:an avgår nästan samtidigt från Centrum, vilket innebär att två ledbussar kör efter varandra till Hovsta. Ja, detsamma gäller på fler sträckor.
Att Sörbyängen och Ladugårdsängen snart är sammanbyggda har man inte alls tagit med i beräkningen. Och även i liknande fall växer staden så det knakar. Men kollektivtrafik är man inte intresserad av att förse områdena med. Och gör man det inte heller från början så behövs det knappast senare heller, då invånarna skapar sig annat resmönster som i de flesta fall stavas bilen. Och trots att jag personligen gärna åker buss, så väljer jag också bort den till förmån för bilen. Speciellt nu när jag får 60-minuters trafik utanför dörren!
Skälet till att 5 & 8:an går nästan samtidigt från Centrum är för att utredningen kom fram till att man skulle kunna göra snygga omlopp om 1-4, respektive 5-8 kunde kombineras med varandra. Eftersom alla linjer ska få styv tabell från ändstationerna, får det den följden att det inte fungerar i city. Lite konstigt, eftersom det ju är på kvällarna främst som bussarna går sällan och som man är i störst behov av en styv tabell och det är ju då största antalet resor sker från centrum... Som jag visat på tidigare ovan är den vinsten mycket blygsam, och ger på sin höjd några insparade pausavlösningar, men linjenätet som sådant ger dock snabbare turer genom city. Idén vore inte så dum om man hade en högre ambitionsnivå med turtätheten. Särskilt att man valt att ha sommarturlista halva året är knappast speciellt lyckat. Framförallt att man drar in på halvtimmestrafiken på vardags- och lördagskvällar under halva året. Att man minskar ner något i högtrafik må väl vara okej - men kvällstrafiken bör ju vara samma året runt (möjligen med undantag för industrisemestern). Mitt förslag ovan med fyra stomlinjer skulle istället ha den fördelen att man kunde köra med 20-minuterstrafik vissa tider - vilket är nästan omöjligt med två linjer som kombineras som då skulle få 40-minuterstrafik. I sådana fall kunde man utnyttja resurserna bättre under året och skapa, som jag tror en både enklare och mer funktionellt linjenät - om än det skulle ta något längre tid att ta sig från den ena delen av staden till den andra.
Såg att Karsten hade svarat att det inte berodde på omloppen och det är klart man har gjort det värre än det behövde ha varit och i vissa fall har man (som det tycks inte brytt sig). Ta 21:an med sin 31 minuterstrafik som hur enkelt som helst skulle kunna åtgärdas med tomkörningar till USÖ och kopplas samman med 22 och 23 (kan högst ta 2-3 minuter i körtid från ändstationen) och man hade sluppit en sådan konstruktion (som ju måste vara knepigt att få bra till effektivt när det gäller avlösningar också...). Men däremot är det så att tanken att ha olika linjer som inte har samma start -och slutdestination i sig omöjliggör att "saxa" linjerna i bägge riktningarna. Däremot behöver de förstås inte gå efter varandra, men helt styv tabell går inte att få. Inte ens om man har samma start - och slutdestination går det att få en helt jämn tabell, då vägarna genom centrum tar olika lång tid...
Citat från: Karsten skrivet 30 mars 2010, 22:01:07 PM
Ja, och det är ju inte av omloppsskäl som bussarna går efter varandra ut från stan. De går ju väldigt jämnt in mot stan, och detta upplägg ger i vissa fall väldigt långa ståtider vid ändstation alternativt tomkörningar mellan de olika ändstationerna för att få effektiva omlopp. Ett exempel är de vid USÖ vändande linjerna 22 och 23 på lördagskvällar. De ankommer på minuttalen .42 och .48 och avgår båda på minuttalet .30.
Hela upplägget känns som en god tanke i grunden, men detaljplaneringen och tydligheten tycks ha gått förlorad längs vägen.
Måste mer och mer bli förundrad över hur de har tänkt. Har verkligen (utan att djupa allt för mycket) försökt se om det går att göra några vinster på tomkörningar, men kan inte se att det går att hämta hem något omlopp där heller. Istället för de 11 fordonsomlopp som utredningen kom fram till skulle behövas i timmestrafik för stomlinjerna (har väl förvisso gjorts någon ändring sedan dess), tycks det som att trafiken kräver 14 stycken. Det är mycket möjligt att det kan klara av någon rast med att tomköra och hålla på, men det låter inte som 2010! Och det låter ju lite konstigt när tanken var att bygga upp linjenätet som man gjort från utredningens sida för att göra den så effektiv som möjligt, Visserligen krävs det väl ungefär 3 tjänster för att täcka pausar och raster vid en mer effektiv trafikplan, men den tiden kan ju merutnyttjas till de andra linjerna på ett mer effektivt sätt. Kan inte heller begripa varför man inte försökt saxa linjerna med samma slutdestination bättre. Hur man än gör går det ju inte helt och hållet, men det går ju i alla fall betydligt bättre än vad som har gjorts i det här fallet.
Nu har man enligt hemsidan tydligen rättat till bristen med nattbussar på stadslinjerna och kommer köra turer 1-3 & 8, samt linje 25, från Konserthuset, klockan 02.20. Så protesterna verkar ha hjälpt!
Citat från: homer skrivet 30 mars 2010, 22:08:40 PM
När vi pratar om landsortstrafiken är de smålinjerna i örebro kommun vi menar? eller är de bussarna som går till övriga kommuner i länet?
tex 303 och 301 som borde gå oftare på natten än vad dem gör
Smålinjer? Landsortstrafiken är väl i princip alla 3-siffriga linjer, men nattrafiken gäller bara dom som går nattrafik idag. Som avgår från Örebro runt 01.30 med 10 minuters förskjutning åt båda håll.
Man kände sig lite som turist i sin egen stad idag när man åkte buss