Hej
Nu har jag sett en massa intressanta bilder på olika bussbolag som körde åt SL vid brist på förare.
Under vilken tid inträffade detta och var det inte bättre och anställa fler förare på SL?
Vilka bussbolag körde åt SL på den här tiden?
Frågan kan tyckas dum. men på den tiden hade jag inget busskort.
mvh Stefan P
Det var väl så att det rådde just "bussförarbrist", dvs det fanns få som ville börja köra buss hos SL vid den tidsperioden. Vet inte om det hade med konjunkturen att göra. Då tvingades man hyra in förare från andra bolag, med vidhängande bussar.
Citat från: Björn Forslund skrivet 22 februari 2010, 20:42:00 PM
Det var väl så att det rådde just "bussförarbrist", dvs det fanns få som ville börja köra buss hos SL vid den tidsperioden. Vet inte om det hade med konjunkturen att göra. Då tvingades man hyra in förare från andra bolag, med vidhängande bussar.
Det var väl en kombination av dålig planering på personalsidan och högkonjunktur. Samma sak inträffade ju under högkonjukturen 1988-1989.
Före mitten av 1970-talet var det väl också så att den som en gång börjat vid SS/SL så gott som aldrig lämnade sin anställning. Den ansågs så bra att man behöll den livet ut och möjligen lät sig befordras inom organisationen men sökte nytt jobb gjorde man inte. Därför kom det som en överraskning när många med "framtidsjobbet" helt plötsligt lämnade det för bättre jobb. Många SL-anställda gick också vid den här tiden över till SJ, som efter cirka 20 år börjat rekrytera personal externt igen.
Det var också på den tiden förbjudet att bara hyra in personal. Bemanningsföretag var inte tillåtna. Däremot var det tillåtet att hyra in buss med förare. Det smarta i att köra en massa miljösvin på Stockholms gator när det fanns relativt nya SL-bussar som stod utan jobb kan ju alltid diskuteras. Och det gjordes också. Det var mycket därför som bemanningsföretag tilläts på 1990-talet.
Var det inte nåt med att de ordinarie inte körde på övertid eller bara begränsat?
Mvh Jan G
Citat från: bilomnibussen skrivet 22 februari 2010, 21:15:37 PM
Var det inte nåt med att de ordinarie inte körde på övertid eller bara begränsat?
Mvh Jan G
Tror knappt det. Övertidsblockad är inte tillåten annat än som facklig stridsåtgärd i avtalslöst tillstånd. Och om det varit fråga om något sådant så hade SL knappast kunnat hyra in bussar utifrån eftersom det varit strejkbryteri. Nu var det ju dessutom en hel del SL-förare som körde extra för de här bussbolagen. Jag tror inte att de betalade så bra att det motsvarade tjänstgöring på övertid.
Jag tror du förväxlar med en strejk i början av 1980-talet, då en övertidsblockad ställde till stora problem för SL:s busstrafik. Men då hyrde man inte in några bussar utifrån.
Citat från: Stefan P skrivet 22 februari 2010, 17:39:40 PM
Nu har jag sett en massa intressanta bilder på olika bussbolag som körde åt SL vid brist på förare.
Under vilken tid inträffade detta och var det inte bättre och anställa fler förare på SL?
mvh Stefan P
Enligt mina källor utbildade SL förare hela Sveriges bussföretag på 60-70 talen.
Exempelvis Anställde SL 100 bussförare 1969. 1 Förare kom från Stockholm.
Vid Värnpliktsverket/Ulriksdal fanns det gamla baracker där man härbärgerade ungkarlar som jobbade på Råsta.
Även på 80-talet hyrdes externa bussar/förare in. Hela linje 519 kördes av Vasatrafik under tre månader t ex.
Citat från: Wetjo skrivet 23 februari 2010, 05:45:11 AM
Enligt mina källor utbildade SL förare hela Sveriges bussföretag på 60-70 talen.
Även på 80-talet hyrdes externa bussar/förare in. Hela linje 519 kördes av Vasatrafik under tre månader t ex.
Det stämmer. Även linje 546 /Variant 2 (eller om det är 3) Jakobsberg-Norra Bantorget kördes av inhyrda bussar första åren. Jag har för mig att det också var Wasatrafik.
Det har nämnts här om förarkrisen på 1970-talets mitt. En sommar var det så illa att vi fick införa "reducerad sommartabell" som internt kallades "M-tabellen".
Det året tog sig några personer för att köpa gamla SL-bussar och började köra. Länsstyrelsens avdelning för Yrkesmässig Trafik skickade ut kontrollanter för att kolla att de "inhyrda?" bussarna hade giltiga tillstånd till beställningstrafik med buss vilket krävdes för att få köra åt SL.
En av dessa kontrollanter berättade att han "haffat" en kille på Odengatan som körde en 44:a utan tillstånd. Föraren hade "lagt sig" mitt emellan två turer på tidtabellen. Självklart hade han ingen kassa eller stämpel.
Citat från: Max W skrivet 25 februari 2010, 20:11:02 PM
Det stämmer. Även linje 546 /Variant 2 (eller om det är 3) Jakobsberg-Norra Bantorget kördes av inhyrda bussar första åren. Jag har för mig att det också var Wasatrafik.
Nu är vi väl inne på de linjer som SL startade i mars 1981 och som i många år kördes av inhyrda företag. Linje 546 kördes av Linjebuss med Mohlin Touring (som blev Road Runner), Erma-Resor och Nymans som underentreprenörer bland annat. Wasatrafik körde på linje 810 Jordbro-Skanstull med Stockholms Turistbussar och Sirius Resor som underentreprenörer. Dessutom körde Wasatrafik mycket åt SL på Värmdö och tog också över trafiken på Ornö.
Dessa linjer gick bara under rusningstid och i rusningsriktningen.
Jag minns att Vallentuna buss var med och körde en linje som vände vid Helenelund på Kista-sidan. Var det 519?
En gång fotade jag en H81:a som pga dåliga batterier inte ville starta, och bärgare var där för att assistera. Bussföraren gillade inte alls att jag förevigade detta....Det var väl under 80-talets första halva. andra bussar som syntes på samma linje var Wasas vita H49, Ermas H80 och fd Uppsala CR111:or. Mycket spännande och Minoxen låg alltid i fickan.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 februari 2010, 20:17:56 PM
Dessutom körde Wasatrafik mycket åt SL på Värmdö och tog också över trafiken på Ornö.
Dessa linjer gick bara under rusningstid och i rusningsriktningen.
Tack Staffan för kompletteringen. Hade tänkt nämna Värmdös tre linjer 461, 462 och 463 samt Ornö-trafiken, men jag fick signal om utrymmesbrist, varför jag tvärt avslutade inlägget.
Jag har ju själv starka minnen av hur Wasatrafik tog över Ornö-bussen, men minns dessvärre inga exakta datum.
På hemsidan http://www.trafikminnen.se/upprag_orno.html kan man läsa om vårt försök att genomföra en linjemätning på ön den 2 december 1981 och hur den dramatiken avlöpte.
Citat från: Max W skrivet 25 februari 2010, 20:30:43 PM
Jag har ju själv starka minnen av hur Wasatrafik tog över Ornö-bussen, men minns dessvärre inga exakta datum.
Det bör ha varit 1984 eller möjligen andra halvåret 1983 som Wasatrafik tog över på Ornö. Den tidigare CF-bussen 7363, som användes på Ornö, dök i alla fall upp i Trångsund i början av 1984 i skepnad av Wasatrafik 409. Wasatrafik körde med mindre buss, antagligen någon av Renault-bussarna.
En del minnen från Norrmalmstorg som TM sommaren 76. De mest mystiska bussar gick i trafik på linje 47. Som TM så hade man inte en kamra med i tjänsten. Hade upprättat en lista över vad som gick på 47an för att försöka se vad som gick på vilken tur. Hittar tyvärr inte den listan, men fritt ur minnet så stod det så här ungefär:
Tur 1 CF grön med rött tak.
Tur 2 G buss Skeninge kaross
Tur 3 Turistbuss
Tur 4 Fd GS buss
Tur 5 CF dörr 1-0-0 (helt oläplig i linjetrafik)
och en del till som jag inte minns vilka vagnar det var.
Mvh AGR
Citat från: AGR skrivet 26 februari 2010, 10:33:47 AM
En del minnen från Norrmalmstorg som TM sommaren 76. De mest mystiska bussar gick i trafik på linje 47. Som TM så hade man inte en kamra med i tjänsten. Hade upprättat en lista över vad som gick på 47an för att försöka se vad som gick på vilken tur. Hittar tyvärr inte den listan, men fritt ur minnet så stod det så här ungefär:
Tur 1 CF grön med rött tak.
Tur 2 G buss Skeninge kaross
Tur 3 Turistbuss
Tur 4 Fd GS buss
Tur 5 CF dörr 1-0-0 (helt oläplig i linjetrafik)
och en del till som jag inte minns vilka vagnar det var.
Mvh AGR
Oj, tur 2 med Skeninge-vagnen, vad var det för buss? Det var väl inte så många Skeninge som ens helombyggdes för högertrafik?
Citat från: Björn Forslund skrivet 26 februari 2010, 11:30:55 AM
Oj, tur 2 med Skeninge-vagnen, vad var det för buss? Det var väl inte så många Skeninge som ens helombyggdes för högertrafik?
Tyvärr ingen bild, Men det var från Mellansvenska, Alltså G buss.
Mvh AGR
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 25 februari 2010, 20:49:17 PM
Det bör ha varit 1984 eller möjligen andra halvåret 1983 som Wasatrafik tog över på Ornö. Den tidigare CF-bussen 7363, som användes på Ornö, dök i alla fall upp i Trångsund i början av 1984 i skepnad av Wasatrafik 409. Wasatrafik körde med mindre buss, antagligen någon av Renault-bussarna.
Nej på Ornö gick en Volvo "Bussen Pigg" som ordinarie buss.
Citat från: HB skrivet 26 februari 2010, 20:17:28 PM
Nej på Ornö gick en Volvo "Bussen Pigg" som ordinarie buss.
Så var det ja. Kan det ha varit 428 BDB 180, sedan Swebus 1034?
Men de hade också någon ännu mindre buss som reserv. Bussen Pigg hette ju bara så, om man så säger...
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 februari 2010, 21:19:57 PM
Så var det ja. Kan det ha varit 428 BDB 180, sedan Swebus 1034?
Men de hade också någon ännu mindre buss som reserv. Bussen Pigg hette ju bara så, om man så säger...
Minns jag rätt så var det 428 och 429 som oftast var där och dom var lika till utförandet. Men mycket riktigt har det periodvis figurerat någon Renault med. Numera är det dock MB Sprinter för hela slanten. En modell som passar utmärkt på ön både i storlek och konstruktion. /Henrik/
Hej! Jag har träffat minst en förare från Örebrotrakten som körde linje 47 någon tid. Då var det nog AB Omnibus som också var inblandade vid sidan av övriga G-företag. I Örebro fanns T 310, en ScV BF73/Skeninge från 1958. Kan det ha varit den som gick på 47:an? Hade dock dörr 1-0-0.
Mvh Jan G
Hinon från Gäddede, blev den övertalig där pga att linjen till Björkvattnet lades ner? /Henrik/