1976 inrättades linje 543 Tensta - Norra Veddesta.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/6755543Hagstrket-B.jpg?t=1266847570)
SL H81 (Volvo B58 - SKV) 6755 svänger från Hagstråket in på Tenstaplan.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/6755543Tenstaplan-B.jpg?t=1266847663)
Ändhållplatsen vid Tenstaplan.
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Tdt543.jpg?t=1266847797)
Sommartidtabell 1976.
Hösten 1978 ersattes 543 av nya 550 Tensta - Jakobsberg.
Trevligt! Linje 543 lever väl vidare idag som en slags expresslinje för 541, under rusningen på vardagar?
Tusen tack för dessa fina bilder! H81 6755 tillhörde väl Råsta? Råsta trafikerade ju Järfällalinjerna innan Kallhällsgaraget invigdes 1976.
Citat från: Hobgoblin skrivet 22 februari 2010, 15:24:46 PM
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Tdt543.jpg?t=1266847797)
Sommartidtabell 1976.
Trevligt att du lade till hur en"föredömlig"tidtabell skall se ut :)
(3 min övergångstid till pendeltåg i Barkarby,undrar hur många gånger det höll/sprack...)/Ulf
Citat från: Ulf Berlin skrivet 23 februari 2010, 14:08:57 PM
Trevligt att du lade till hur en"föredömlig"tidtabell skall se ut :)
(3 min övergångstid till pendeltåg i Barkarby,undrar hur många gånger det höll/sprack...)/Ulf
Fast på 70-talet var alltid pendeltågen försenade ;) Nä, men marginalerna på körtiderna var i regel helt annorlunda och 9 minuter låter som ganska väl tilltagen körtid från Veddesta. Trevliga bild i övrigt! Och ja, 543 går ju idag mellan Vällingby och Jakobsberg. Däremot var numret vakant under en ganska lång tid. Det var först några år efter omläggningen i samband med att Sundbybergsgrenen öppnade, som behovet uppkom. Före dess hade 518 på vägen från Barkarby till Vällingby gått via industriområdet till Skälby. När detta ändrades, fanns det alltså inte längre någon bussförbindelse den vägen, vilket något/några år senare kom att införas genom 543. Först gick den bara i ena riktningen (från Vällingby i morgonrusningen och från Jakobsberg på eftermiddagarna). Detta gjorde man genom att ta varannan tur från 541. Problemet var bara att man inte riktigt tänkt på den stora resemängden till Backlura till/från Barkarby i högtrafik, varför Råsta fick komplettera med extrabussar till Åkermynan. Någon H81 hade väl aldrig Kallhäll?, så det måste ha varit Råsta som körde när bilden togs.
1976, var det då fortfarande "modernt" att bo i en s.k "modern förort" eller hade det redan då blivit en negativ klang med benämningen "modern förort"?
/B
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 23 februari 2010, 16:53:23 PM
1976, var det då fortfarande "modernt" att bo i en s.k "modern förort" eller hade det redan då blivit en negativ klang med benämningen "modern förort"?
/B
Ursäkta om jag missförstår något här, men vad lägger Du in i begreppet "modern förort"?
Om Du menar "utskälld förort" kan jag hålla med dig ävenom Tensta fått utstå onormalt stor negativ kritik, jämfört med Hökarängen (som på sin tid kallades Krökarängen) och Skärholmen, Jordbro, Brandbergen för att nu nämna några "moderna förorter" som de första åren hade dåligt renomé.
Tensta har väl fortfarande efter 42 år negativ klang. Många här säger att de bor i Spånga i stället för i Tensta eftersom de (även då de svenskfödda) känner sig sämre bemötta om de erkänner att de bor i Tensta än i Spånga.
/Max
Citat från: Max W skrivet 23 februari 2010, 18:01:33 PM
Ursäkta om jag missförstår något här, men vad lägger Du in i begreppet "modern förort"?
Om Du menar "utskälld förort" kan jag hålla med dig ävenom Tensta fått utstå onormalt stor negativ kritik, jämfört med Hökarängen (som på sin tid kallades Krökarängen) och Skärholmen, Jordbro, Brandbergen för att nu nämna några "moderna förorter" som de första åren hade dåligt renomé.
Tensta har väl fortfarande efter 42 år negativ klang. Många här säger att de bor i Spånga i stället för i Tensta eftersom de (även då de svenskfödda) känner sig sämre bemötta om de erkänner att de bor i Tensta än i Spånga.
/Max
I benämningen "modern förort" lägger jag just den exakta benämningen. Dessa förorter var ju ett under av modernitet med hiss, centralvärme, D/WC mm när de började byggas i jämförelse med en stor del av den gamla innerstadsbebyggelsen utan hiss, centralvärme, rinnande varmvatten, D/WC i varje lgh etc.
Men efter ett tag så blev benämningen mera av just ett "skällsord".
Fråga är när denna övergång kom.
/B
Eftersom Hökarängen var först gissar jag på att förändringen av uttryckets betydelse började på 1950-talet. Hökarängen byggdes i början på det decenniet.