I en tidigare tråd kunde man ana att de nya bussarna i Gävle kommer att bli MAN då man sökte mekaniker till MAN bussar. Jag har nu fått bekräftat att det blir MAN till Gävle. Det kommer att bli 10 ledvagnar och resten blir vanliga 12 meters vagnar.
Hej !
Antalet 2-axliga MAN blir 32 st (varav 5 för gasdríft).
Mvh Peter Ö
Då borde det ju röra sig om cirka 5-10 andra bussar som blir begagnade då eller? Vet du mer om det Peter?
Fan va nice :)
Kan nog göra sig bra i X-trafik lack :)
10 ledvagnar? Nu var det några år sedan jag var regelbunden resenär i Gävle, men på den tiden fanns, typ, två ledvagnar som brukade gå på 1:an i skolrusningen. På den tiden drömde jag om lågentréledvagnar (t.ex. B9S) på 1:an, den är lite för lång för att det ska vara acceptabelt att skumpa i en trång, hårdfjädrad stadsbuss av den vanliga modellen (B7-nånting?). Min smärtgräns för trånga stadsbussar går vid någonstans mellan 10 och 15 minuters resa, sedan vill jag ha åka lågentrébuss med komfortabel regionalinredning.
Var är de tänkt att gå? Jag kan tänka mig att de kan göra nytta både på 1:an och 2:an.
Anders
MAN-bussarna är faktiskt realtivt bekväma att åka för att ha låggolv, de är verkligen inte i närheten av B7LA ;D
Huvudsaken är väl att de är beställda med bekväma stadsbusstolar och inte hårdplaststolar a la Örebro och Hudik.
Nobinas planer var att trafikera linje 1 och 2 med ledvagnar om de vunnit trafiken, det troliga är väl att Stadsbussarna planerar samma sak. Men det lär tillkomma fler vagnar än de 42 som är beställda eftersom de inte räcker till. Har för mig att beställningen är på 46 bussar, plus att man lär ju ha några reserver också. Därför borde ju de 9 begagnade Scalor det tidigare pratats om passa in perfekt. Scalorna är ju boggibussar så de lär väl också dyka upp på några av stomlinjerna. Linje 12 lär nog inte behöva någon ledvagn som idag då det främst var sträckan Centrum-Hagaström som krävde det, en sträcka som kommer trafikeras med stomlinje 4.
Blir det ny lack på bussarna i Gävle? Ja iaf enligt en artikel i Arbetarbladet som uppger att bussarna kommer att lackas i Stadsbussarnas gula lack. Det blir ju i så fall inte så stor förändring motför idag. Den enda skillnaden blir ju att X:et försvinner samt att vissa oranga detaljer läggs till.
Enligt artikeln ska också drygt 50 nya bussar ha beställts och inte 42. Blir det andra bussar än bara MAN kanske?
http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1837674-titta-sa-har-ska-det-se-ut-pa-gavles-gator (http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1837674-titta-sa-har-ska-det-se-ut-pa-gavles-gator)
Va fan, ja ville se Man i X-trafik lack
Citat från: AO skrivet 24 februari 2010, 01:32:28 AM
Blir det ny lack på bussarna i Gävle? Ja iaf enligt en artikel i Arbetarbladet som uppger att bussarna kommer att lackas i Stadsbussarnas gula lack. Det blir ju i så fall inte så stor förändring motför idag. Den enda skillnaden blir ju att X:et försvinner samt att vissa oranga detaljer läggs till.
Enligt artikeln ska också drygt 50 nya bussar ha beställts och inte 42. Blir det andra bussar än bara MAN kanske?
http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1837674-titta-sa-har-ska-det-se-ut-pa-gavles-gator (http://arbetarbladet.se/nyheter/gavle/1.1837674-titta-sa-har-ska-det-se-ut-pa-gavles-gator)
Utan att egentligen veta nånting skulle jag tro att det är en missuppfattning... Jag tror det är x-trafiks nya färgsattning som avses.
Hej !
Vad gäller antalet nya bussar till Gävle så har det framkommit olika
uppgifter om detta. Det blir definitivt 46 st !!
Mvh Peter Ö
Citat från: Marcus Li skrivet 27 februari 2010, 07:44:47 AM
Utan att egentligen veta nånting skulle jag tro att det är en missuppfattning... Jag tror det är x-trafiks nya färgsattning som avses.
Vi kan ju alltid hoppas på de. Vill se MAN i x-trafik lack :)
Så länge det inte blir träbänkar så är jag nöjd.
Stadsbussarna har flyttat in i nya kontorslokaler på nygatan nu :)
Dom hade en ny loggotyp "Stadsbussarna Gävle" kommer med bild sen.
Citat från: Marcus Li skrivet 27 februari 2010, 07:44:47 AM
Utan att egentligen veta nånting skulle jag tro att det är en missuppfattning... Jag tror det är x-trafiks nya färgsattning som avses.
Bussarna kommer att bli gula, precis som i Östersund!
Citat från: Anders Noren skrivet 23 februari 2010, 20:56:02 PM
10 ledvagnar? Nu var det några år sedan jag var regelbunden resenär i Gävle, men på den tiden fanns, typ, två ledvagnar som brukade gå på 1:an i skolrusningen. På den tiden drömde jag om lågentréledvagnar (t.ex. B9S) på 1:an, den är lite för lång för att det ska vara acceptabelt att skumpa i en trång, hårdfjädrad stadsbuss av den vanliga modellen (B7-nånting?). Min smärtgräns för trånga stadsbussar går vid någonstans mellan 10 och 15 minuters resa, sedan vill jag ha åka lågentrébuss med komfortabel regionalinredning.
Var är de tänkt att gå? Jag kan tänka mig att de kan göra nytta både på 1:an och 2:an.
Anders
Normalbussarna blir lågenté, ledbussarna låggolv. Och det blir INTE hårdplaststolar a la Örebro, utan mjuka dynor.
Citat från: julle skrivet 04 mars 2010, 17:51:05 PM
Normalbussarna blir lågenté, ledbussarna låggolv. Och det blir INTE hårdplaststolar a la Örebro, utan mjuka dynor.
Härligt, för Nobina har några ledbussar med hårdplast. Inte skönt att åka Valbo - Korsnäs med dem.
Citat från: julle skrivet 04 mars 2010, 17:51:05 PM
Normalbussarna blir lågenté, ledbussarna låggolv. Och det blir INTE hårdplaststolar a la Örebro, utan mjuka dynor.
Hur blir normalbussarna med biogas? Blir de lågentré eller låggolv? Har inte sett biogas med lågentré från MAN förut.
Blir det bara nya bussar eller några begagnade också?
Citat från: julle skrivet 04 mars 2010, 17:46:15 PM
Bussarna kommer att bli gula, precis som i Östersund!
Vet du detta säkert? Hur kommer det sig att X-trafik plötsligt struntar i sina länsfärger med X-et?
Citat från: jocke skrivet 05 mars 2010, 01:04:17 AM
Vet du detta säkert? Hur kommer det sig att X-trafik plötsligt struntar i sina länsfärger med X-et?
Detta är säkert!
Det är hela grejjen med det nya trafikavtalet i Gävle, det är ett så kallat nettoavtal där entreprenören får behålla biljettintäkterna. I princip står det entreprenören fritt att köra linjer och turtäthet efter eget huvud. Även val av fordonstyp är upp till entreprenören att välja. För att ett sådant avtal ska fungera krävs också att entreprenören får marknadsföra sig själva, exempelvis genom egen design på bussarna, vilket alltså X-trafik har tillåtit. Frågan är om ens X-trafiks logga kommer att visas på bussarna överhuvudtaget, det lär visa sig!
Citat från: julle skrivet 05 mars 2010, 15:24:45 PMFrågan är om ens X-trafiks logga kommer att visas på bussarna överhuvudtaget, det lär visa sig!
I Östersund, där man började med samma typ av nettoavtal 2001, finns Länstrafikens logga enbart längst fram på taket. Ovanför framdörren, samt ovanför förarfönstret. Se bilder på högersidan (http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/S/Stadsbussarna_ostersund/slides/120_stadsbussarna_gustav_IIIs_torg_ostersund_1004_2006.htm) och vänstersidan (http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/S/Stadsbussarna_ostersund/slides/117_stadsbussarna_ostersund_centrum_1004_2006.htm) här. Det är rätt möjligt är att det blir samma utförande i Gävle.
Citat från: julle skrivet 05 mars 2010, 15:24:45 PM
Detta är säkert!
Det är hela grejjen med det nya trafikavtalet i Gävle, det är ett så kallat nettoavtal där entreprenören får behålla biljettintäkterna. I princip står det entreprenören fritt att köra linjer och turtäthet efter eget huvud. Även val av fordonstyp är upp till entreprenören att välja. För att ett sådant avtal ska fungera krävs också att entreprenören får marknadsföra sig själva, exempelvis genom egen design på bussarna, vilket alltså X-trafik har tillåtit. Frågan är om ens X-trafiks logga kommer att visas på bussarna överhuvudtaget, det lär visa sig!
Vad är då egentligen meningen med att ha länstrafikbolag?
Citat från: Anders Noren skrivet 06 mars 2010, 15:39:45 PM
Vad är då egentligen meningen med att ha länstrafikbolag?
För att ha en gemensam taxa, samma busskort och en enda tidtabell i ett helt län. Innan den senaste reformen som gav oss en trafikhuvudman (länstrafikbolag) i varje län fanns det en massa olika busstaxor beroende på vilket bolag man åkte med. Hur kul är det att tvingas ha tre olika busskort, eller tvingas lösa tre olika enkelbiljetter utan övergång för en enda resa inom samma kommun? Dessutom hade de olika bussbolagen egna tidtabeller där bara de egna turerna fanns med. Så det gällde att samla på sig tre olika tidtabeller från tre olika företag, om alla dessa körde mellan två orter som man ville åka.
Nettoavtalen som började komma till i 2000-talens början är en helt annan sak, och har inget med trafikhuvudmännens vara eller inte vara. De handlar om att trafikhuvudmännen släpper lite på sin absoluta makt och ger trafikutövaren (bussbolaget) en aning mer att säga till om. T.ex biljettpriser, turtäthet och linjesträckningar. Samt färgen på bussparken.
Tråkigt säger jag. Hade sett fram emot Man i X-trafiklack :(
Jag kanske har missuppfattat ngt, Men kommer det gå att resa med X-trafiks biljetter när Stadsbussarna börjar köra?
Citat från: Buslovers92 skrivet 08 april 2010, 22:01:11 PM
Jag kanske har missuppfattat ngt, Men kommer det gå att resa med X-trafiks biljetter när Stadsbussarna börjar köra?
Självklart! Biljettsystemet är fortfarande X-trafiks. Det enda stora skillnaden är att kundernas pengar hamnar hos Stadsbussarna istället för hos X-trafik efter betalning.
Hej alla!
Hur ser dörrställningen ut på bussarna
Kortvagnar 2x2x2 eller 2x2x1 ?
Ledvagnar 2x2x2x0 eller 2x2x1x0 ?
Citat från: Klaverdörr skrivet 09 april 2010, 14:55:24 PM
Hej alla!
Hur ser dörrställningen ut på bussarna
Kortvagnar 2x2x2 eller 2x2x1 ?
Ledvagnar 2x2x2x0 eller 2x2x1x0 ?
Tyska tillverkare är oftast ovilliga att göra ändring från tysk standard. Kortvagnarna kommer att bli 2+2+0 eller 2+2+2
och ledvagnarna 2+2+2+0 eller 2+2+2+1
Kommer ihåg att Swebus köpte Mercedes till SL, dessa fick byggas om i Sverige eftersom ingen skulle åka baklänges. MB kunde inte fixa detta i sin fabrik.
Kanske blir som de nya MAN i uppsala.
2+2+2 på både ledvagnar och Kortvagnar. En trevlig dörrställning som ger fler platser i en ledbuss än om den kör 2+2+2+X.
Ingen som har någon koll på när de kommer börja levereras? Tänkte de är ju bara 2 månader kvar så bör väl börja trilla in om ca 1 månad kan man tycka
Citat från: jocke skrivet 10 april 2010, 14:54:44 PM
Kanske blir som de nya MAN i uppsala.
2+2+2 på både ledvagnar och Kortvagnar. En trevlig dörrställning som ger fler platser i en ledbuss än om den kör 2+2+2+X.
Ingen som har någon koll på när de kommer börja levereras? Tänkte de är ju bara 2 månader kvar så bör väl börja trilla in om ca 1 månad kan man tycka
MAN har varit duktiga på att hinna itid. Men KR kanske får låna någon Nobina vagn för att klara trafiken.
Citat från: Jan skrivet 10 april 2010, 06:07:38 AM
Tyska tillverkare är oftast ovilliga att göra ändring från tysk standard. Kortvagnarna kommer att bli 2+2+0 eller 2+2+2
och ledvagnarna 2+2+2+0 eller 2+2+2+1
Kommer ihåg att Swebus köpte Mercedes till SL, dessa fick byggas om i Sverige eftersom ingen skulle åka baklänges. MB kunde inte fixa detta i sin fabrik.
Det där är ju bara negativt snack att det beror på ovilja - man tillverkar det kunden vill ha om det är försvarbara volymer - precis som alla andra tillverkare!
A78-bussarna hos Nobina i SL-land har 2-2-1.
MB kunde säkert fixa detta i sin fabrik - men MB/operatören valde säkert en annan lösning med ombyggnad på plats i Sverige - sånt sker ofta som anpassning från en standardversion - inte bara på bussar från Tyskland
sorry...men din tråkiga negativitet punkterad....
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 10 april 2010, 20:03:17 PM
Det där är ju bara negativt snack att det beror på ovilja - man tillverkar det kunden vill ha om det är försvarbara volymer - precis som alla andra tillverkare!
A78-bussarna hos Nobina i SL-land har 2-2-1.
MB kunde säkert fixa detta i sin fabrik - men MB/operatören valde säkert en annan lösning med ombyggnad på plats i Sverige - sånt sker ofta som anpassning från en standardversion - inte bara på bussar från Tyskland
sorry...men din tråkiga negativitet punkterad....
I detta fall som uppkom med MB var det så att om man ville ha bussarna fortast möjligt fick man ta en standard version. Sedan är det en annan sak vem som betalade ombyggnaden.
När det gäller A78 bussarna har jag aldrig sett någon med 2+2+2 troligtvis därför att dubbladörrar nog inte får plats efter bakaxlen och motorn.
När det gäller min negativitet som Ulf påstår jag ger här på forumet, så är det bara Ulf som har ont av denna. Jag undviker sedan länge att citera dennes kommentarer här på forumet denna kommenentar är bara ett undantag. Jag och mina vänner här har en trevlig konversation både öppet och med privata meddelanden.
Citat från: Jan skrivet 10 april 2010, 22:04:33 PM
I detta fall som uppkom med MB var det så att om man ville ha bussarna fortast möjligt fick man ta en standard version. Sedan är det en annan sak vem som betalade ombyggnaden.
När det gäller A78 bussarna har jag aldrig sett någon med 2+2+2 troligtvis därför att dubbladörrar nog inte får plats efter bakaxlen och motorn.
När det gäller min negativitet som Ulf påstår jag ger här på forumet, så är det bara Ulf som har ont av denna. Jag undviker sedan länge att citera dennes kommentarer här på forumet denna kommenentar är bara ett undantag. Jag och mina vänner här har en trevlig konversation både öppet och med privata meddelanden.
Jaja...sluta nu - jag tyckte bara du var lite väl negativ angående din inställning till tyska busstillverkares flexibilitet - och jag tyckte du hade helt fel - och det får du helt enkelt tåla. Har aldrig påstått att du är allmänt negativ på forumet - glöm inte o läsa inlägget du refererar till bara :)
A78 kan inte fås med 2-2-2 - rätt för att det som du skriver inte får plats en bakdörr helt enkelt - däremot behöver dom inte tvunget få 2-2-0 eller något för det - utan 2-2-1! som jag skrev om det vill sig.
VAd gäller vem som betalar en ombyggnad - tja...det är väl den som beställer antar jag - så funkar det ju alltid. Vill man ha speciallösningar får man ju betala som beställare - enkelt.
Sedan har jag väl inte fel heller i att går man ifrån standardlösningen så måste ju någon bygga om det - och då är det ju fullt naturligt att man lägger ut detta på ett externt företag så att man inte behöver "störa" line-tillverkningen" på stora fabriken.
Det har väl inget som helst med att MB inte skulle "kunna" eller "vilja" bygga om? Dessutom fäller du ju din egen åsikt om MBs ovilja när du skriver att man ville ha bussarna så fort som möjigt - troligen snabbare än dom skulle hinna byggas om...nja...ihåligt resonemang...tycker åtminstone jag...
Eller du håller inte alls med?
Ja du Jan du var med på Swebus fleet, du jobbade med dessa bussar vill jag minnas. Sedan vem som betalde kalaset behöver vi inte nämna här.
Citat från: Jan skrivet 10 april 2010, 19:22:27 PM
MAN har varit duktiga på att hinna itid. Men KR kanske får låna någon Nobina vagn för att klara trafiken.
Det blir troligtvis inte några lån av Nobina som sagt att de redan är klar med omplacering av samtliga fordon efter avtalet i Gävle löpt ut. Däremot har Stadsbussarna annonserat att man kommer att låna X antal bussar från Östersund vid trafikstart.
Citat från: AO skrivet 11 april 2010, 19:46:47 PM
Det blir troligtvis inte några lån av Nobina som sagt att de redan är klar med omplacering av samtliga fordon efter avtalet i Gävle löpt ut. Däremot har Stadsbussarna annonserat att man kommer att låna X antal bussar från Östersund vid trafikstart.
Vet du vilka städer Nobinas bussar kommer hamna i efter Gävle?
Citat från: RoggaBoy skrivet 11 april 2010, 20:02:41 PM
Vet du vilka städer Nobinas bussar kommer hamna i efter Gävle?
Troligtvis på de ställen där man har något/ra år kvar och för att ersätta äldre fordon. Men eftersom SL ligger ute på anbud för Nobinas trafik, så är det svårt att finna platser till dessa. Möjligtvis någon Scania Maxci i Umeå bytas ut.
Då får umeå en varm överraskning till sommaren med andra ord :)
Citat från: Jan skrivet 11 april 2010, 20:39:16 PM
Troligtvis på de ställen där man har något/ra år kvar och för att ersätta äldre fordon. Men eftersom SL ligger ute på anbud för Nobinas trafik, så är det svårt att finna platser till dessa. Möjligtvis någon Scania Maxci i Umeå bytas ut.
Åldersmässigt klarar alla Nobinas fordon i Umeå tätort hela nuvarande avtal ut, men rent bränsleekonomiskt vore det ju kanske smart att byta ut några etanolbussar (f.d. Polarbuss) i Umeå mot dieselbussar från Gävle. Detta då det inte finns något krav på att köra med etanol i Umeå längre. Kravet var väl bara att nuvarande Nobina skulle ta över de etanoldrivna Polarbussarna, och inte tvingas köra med dem alla i just Umeå detta avtal ut. 6932 (f.d PB 48) hamnade ju t.ex i Dalarna snabbt.
Eventuella uppflyttade dieselvagnar från Gävle måste dock uppfylla vissa krav i Umeå, t.ex fungerande AC. Dock tror jag inte att de två "flex-MaxCi" i Umeå byts ut först, då de mest ändå agerar pålitliga reserv- och insatsbussar idag. Troligare blir det någon av de fem slöa, törstiga, svårstartade och stötiga OmniCity-kortvagnarna som inte riktigt passar på någon tätortslinje i Umeå sedan 83 & 84 lades ner. Så fem ersättare till dessa är välkomna! Gärna 12-meters B10BLE eller fler boggivagnar. Alla f.d. Jönköpingsvagnar funkar ju riktigt bra i Umeå. :)
Citat från: jocke skrivet 12 april 2010, 00:51:16 AM
Då får umeå en varm överraskning till sommaren med andra ord :)
Så länge man slipper ledbussarna med träbänkarna så är man nöjd. :)
Citat från: RoggaBoy skrivet 11 april 2010, 20:02:41 PM
Vet du vilka städer Nobinas bussar kommer hamna i efter Gävle?
En del av bussarna kommer att gå till Nyköping där Nobina vann trafiken. Alla bussar med inventarienummmer 54XX och 53XX (Säffle 2001) returneras till Säffle. Resten fördelas lite varstans över landet.
Citat från: Der_löwe skrivet 23 april 2010, 10:31:48 AM
En del av bussarna kommer att gå till Nyköping där Nobina vann trafiken. Alla bussar med inventarienummmer 54XX och 53XX (Säffle 2001) returneras till Säffle. Resten fördelas lite varstans över landet.
haha dom som är schyssta o åka i ska tillbaka :P
Fy fan va de ska bli skönt o slippa 57XX vagnarna alltså, obeskrivligt.