(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_2583_HOK253_Katrineholm_010607.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_4551_FZM482_Katrineholm_010607.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_2563_PXA775_Katrineholm_010607.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_1342_HWZ371_Katrinehol_010607.jpg)
Trevligt ,kul att se 2563 hur den såg ut tidigare,den avslutade ju karriären hos oss i Malung :)
2583 och syrran 2584 (tror den andra hette det?) gick till Örebro sen. En av dom brann och återkom aldrig till trafik i Örebro.
Ja det var 2384 Som brann. Många hade klagat på att den var halfotad bak. En längre tid. Sen så en vinter morgon så gick den varm på väg till Garphyttan. Där så började det plötsligt att brinna på vänster bakhjul/hjullager. När den stod vid vändslingan. Bussen blev skrot. Fick bärgas där ifrån med hjälp av mobilkran och maskintrailer. Min far kom som nästa tur med 3184 en Scania Dab. När han stanna till och prata med bärgarn. I samband med sin 5min lagstadgade paus vid vändslingan. Så läckte bussen luft. Varpå bärgaren fick koppla tryckluft. Så att farsan kunde starta 3184 och rulla där ifrån tillbaks till Örebro igen. Sen 1990-2009 så har det väl "bara" brunnit 5 bussar. Som härstammade i Busslink Örebros garage. Alla dessa har då också blivit skrot.. För att inte tala om alla sönderkörda bussar. Där några blivit så Illa tilltygade. Att gått direkt till skrot.
Citat från: bisquit skrivet 23 februari 2010, 13:10:27 PM
Ja det var 2584 Som brann. Många hade klagat på att den var halfotad bak. En längre tid. Sen så en vinter morgon så gick den varm på väg till Garphyttan. Där så började det plötsligt att brinna på vänster bakhjul/hjullager. När den stod vid vändslingan. Bussen blev skrot. Fick bärgas där ifrån med hjälp av mobilkran och maskintrailer. Min far kom som nästa tur med 3184 en Scania Dab. När han stanna till och prata med bärgarn. I samband med sin 5min lagstadgade paus vid vändslingan. Så läckte bussen luft. Varpå bärgaren fick koppla tryckluft. Så att farsan kunde starta 3184 och rulla där ifrån tillbaks till Örebro igen. Sen 1990-2009 så har det väl "bara" brunnit 5 bussar. Som härstammade i Busslink Örebros garage. Alla dessa har då också blivit skrot.. För att inte tala om alla sönderkörda bussar. Där några blivit så Illa tilltygade. Att gått direkt till skrot.
3157 brann i leden när den var relativt ny. Men det var nog ett garantifel, för den kom tillbaka senare. Men det är nog den enda... 3214, 3157, 2584, 3198, 3144 är dom jag minns, varav alltså endast 3157 återkom. Nån mer du kan komma på? Sökte på 2584 på busshistoria, men den fanns inte med där. Någon har väl haft rökutveckling också, utan att börja brinna. Det var nån som tog sig igen efter att brandkåren varit där, om det var när den hängde på bärgaren. Kan varit 2584.
Jag vet att farsan hade 3187 en Lahti till Linde på 803. Å i Linde började det ryka bak. Det visa sig att turbon havererat. Då sa Brandkåren att de skulle åka efter så han kunde köra sakta till garaget. Men när de insåg att han var hemmahörande i Örebro och inte Linde. Så blev det bärgare. Var nära att det kunde ha slagit eld.
Jo det var en liten Scania Dab som brann för några år sedan. När den rulla på Linje 91.
Citat från: bisquit skrivet 23 februari 2010, 17:45:17 PM
Jag vet att farsan hade 3187 en Lahti till Linde på 803. Å i Linde började det ryka bak. Det visa sig att turbon havererat. Då sa Brandkåren att de skulle åka efter så han kunde köra sakta till garaget. Men när de insåg att han var hemmahörande i Örebro och inte Linde. Så blev det bärgare. Var nära att det kunde ha slagit eld.
Turbon havererade ganska ofta, senast förra våren på en linkarna. Den kördes av nån underlig anledning hem, men efterlämnade ett enormt rökmoln. Tänkte mer på bussar som verkligen brann. Jag körde en som höll på att börja brinna i ena framhjulet, men det blev ju aldrig en brand av det även om fälgen var vackert knallröd.