Igår satt jag snöreserv i elva timmar, det var en hel del att göra. En bilist ställde till det ordentligt för mig s¨å jag fastnade i en uppförsbacke, efter en kvart var jag loss och på väg igen. Att sedan åka hem med buss och tvärbanan var en utmaning utöver det vanliga. Tvärbanan vände vid Mårtensdal pga växelfel vid Sickla Udde, dit jag så klart skulle. Tunnelbanan gick var 15e minut, också det ett äventyr. Ja hem kom jag till sist, bara 35 minuter senare än vanligt. Jag börjar oroa mig för morgondagen, mina kolleger litar jag på och SL brukar sköta sig bra. Vad jag däremot oroar mig för är att jag inte ska kunna ta mig till skolan alls imorgon. Ja det kan bli spännande, jag skulle gärna vara med och jobba imorgon, när det blir så här kan det vara hur kul som helst att jobba.
Följande ligger upp på SLs hemsida: http://sl.se/Templates/Article.aspx?id=15694 (http://sl.se/Templates/Article.aspx?id=15694) Jag misstänker att läget är likartat på många platser i landet. Hur kommer det gå för kollektivtrafiken i landet imorgon? Blir det en av de tuffaste dagarna för kollektivtrafiken det här årtusendet? Vad tror ni?
sen undrar jag hur dom sätter en sån redan nu
bussar det vet vi
Saltsjöbanan, mycket begränsad trafik vad inbär detta?
Kanske för att få folk att tänka till redan nu.
Pendeltågen var totalkass redan redan nu trots entimmestrafik på Nynäsbanan. Tåget kom inte, trots två minuters försening på displayen, sedan släcktes allt diskret ner. Ingen info till de väntande. Bara att skjutsa tjejen till Örby med bilen efter 20 min väntan på ett obefintligt fiktivt tåg. SL får betala på resegarantin. Infon är lika usel (obefintlig) som vanligt.
Citat från: Björn Forslund skrivet 21 februari 2010, 23:23:25 PM
Infon är lika usel (obefintlig) som vanligt.
Just informationen (eller snarare frånvaron av den) är något som de flesta är verkar vara mest missnöjda med.
I gävle har vi hur mycket snö som helst ändå går bussarna utan förseningar, utom de vanliga förseningarna som beror på för tighta tidtabeller. Men annars vare smärtfritt idag och igår(läs lördag o söndag)
Citat från: jocke skrivet 22 februari 2010, 02:08:27 AM
I gävle har vi hur mycket snö som helst ändå går bussarna utan förseningar, utom de vanliga förseningarna som beror på för tighta tidtabeller. Men annars vare smärtfritt idag och igår(läs lördag o söndag)
Bussarna har inga jätteproblem här heller. Det som försenar bussarna här i Stockholm är att vi har mycket mer trafik än Gävle. Det orsakar köer som leder till förseningar, samt på vissa ställen att plogbilarna inte plogat hållplatserna vilket krånglar till det lite. Samt just nu att tunnelbanekrånglet orsakar en högre belastning på busstrafiken.
Det jag kan tycka är så tråkigt är alla klagomål. Jag vet inte hur många gånger jag hört att på 50, 60 och 70 talen fungerade det minsann. Jag funderar bara på intensiteten i trafiken på den tiden. Idag är det fler bilar på våra vägar, fler tåg på spåren och framförallt mer folk som ska åka med de kollektiva systemen. Jag får inte ihop det, var det verkligen bättre förr, det tror jag inte på. Under min 22 levnadsår har jag har aldrig upplevt lika mycket snö och att det inte ska påverka kollektivtrafiken för att det gjorde det minsann inte förr är ju direkt löjligt.
Som någon påpekade så är det oftast bristen på information som är problemet. Med information kan man enkelt välja en alternativ resväg eller ta en senare buss. Med en smartphone i fickan kan man enkelt konsultera sl.se, men hur många har en sån i fickan? Så hur löser man det? Digitala skyltar på varje hållplats eller en ökad självbevarelsedrift hos trafikanterna?
Och nu går det inte att komma åt sl.se...
Jag är rätt fascinerad över att folk och även journalister gnäller på SJ AB i en sån omfattning, med tanke på att SJ AB är en trafikutövare och inte ett statligt verk. Vad Banverket är verkar folk ha lika svårt att förstå sig på, som att Umebon ska behöva förstå sig på vad Länstrafiken är. Istället ser man spår, växlar och vägar som något som trafikutövaren ska lösa. Det har ju redan skett en viss förvirring i en del kommentarer på nätet när folk fortfarande försöker skylla nutida förseningar i tunnelbanan på Connex/Veolia.
Rikets infrastrukturministerium verkar tycka att det hela går att lösa genom att avreglera mera, och låta ett gäng andra tågföretag köra på alla banor. Jag undrar hur svensken då ska klara av att hitta information, när de idag inte har en aning om vilket bussbolag de ska resa med från Cityterminalen på den avreglerade bussmarknaden, trots att de har en biljett. Svensken i gemen verkar vara väldigt beroende av ett statligt järnvägsföretag samt alla länshuvudman för att klara sig, och slippa ta så mycket eget ansvar.
Citat från: MrX skrivet 22 februari 2010, 08:16:24 AM
Och nu går det inte att komma åt sl.se...
Jag har lyckats komma åt SL, nu verkar iaf pendeltrafiken och roslagsbanan (som verkade stå helt stilla igår) vara någorlunda igång igen, fast med få avgångar etc. T-banans gröna linje, som har klarat sig ganska bra tidigare, är helt inställd från Gullmarsplan och söderut, samt från Thorildsplan och resten av vägen västerut, m.a.o. i princip bara stationerna under mark (med undantag då för slutstationerna) som trafikeras. Röda linjen verkar bara ha trafik från Liljeholmen och norrut mot stan och vidare mot Ropsten resp. Mörby. Ni som kör bussar i framförallt SL-trafiken idag, så önskar jag ett stort lycka till! Det verkar bli en ganska tuff dag.
Nu nämnde jag inte lokalbanorna kallade dvs. Nockeby-, Lidingö-, Tvär- och Saltsjöbanan, men det verkar vara relativt låg trafik på de banorna också, men som jag såg nu, så verkar Nockeby - och Lidingöbanan rulla som de skall. Vi får väl se hur det ändras senare under dan.
Det verkar ha lättat på vissa håll idag, men har samtidigt dragits in ännu mer på andra håll.
För mig verkar det dock se positivt ut, eftersom jag åker med gröna linjen på den korta sträcka som är under jord. :P
Citat från: MrX skrivet 22 februari 2010, 08:09:27 AM
Som någon påpekade så är det oftast bristen på information som är problemet. Med information kan man enkelt välja en alternativ resväg eller ta en senare buss. Med en smartphone i fickan kan man enkelt konsultera sl.se, men hur många har en sån i fickan? Så hur löser man det? Digitala skyltar på varje hållplats eller en ökad självbevarelsedrift hos trafikanterna?
Någon ökad självbevarelsedrift hos trafikanter? I Sverige? Nej du, enligt traditionen är det ju statens och landstingets ansvar att informera om och lösa allt i minsta detalj. Att behöva tänka eller leta information själv är väl diskriminerande/kränkande mot resenären idag? Kan det vara gamla traditioner med all dåvarande statlig styrd verksamhet som hänger kvar och gör folk oförmögna att tänka själva? Det är en öppen fråga. Själv vet jag inte.
Citat från: Andreas skrivet 22 februari 2010, 09:03:13 AM
Nu nämnde jag inte lokalbanorna kallade dvs. Nockeby-, Lidingö-, Tvär- och Saltsjöbanan, men det verkar vara relativt låg trafik på de banorna också, men som jag såg nu, så verkar Nockeby - och Lidingöbanan rulla som de skall. Vi får väl se hur det ändras senare under dan.
Tvärbanan, Nockebybanan och Roslagsbanan var man ju ute och snöröjde igår med uppåt 100 år gamla fordon enligt inlägg och bloggar som tipsats om i andra trådar. Inte för att klanka ner på dessa trotjänare som klarar av sitt jobb bra, men har man aldrig funderat på att köpa in lite nyare snöröjningsfordon att använda i första hand? Sen kan man ju även i framtiden fortsätta ta in 100-åringarna som reserver när de nya fordonen havererat... ;)
Lite rapport om morgonen på Nynäsbanan:
Som man kunde misstänka låg tågtrafiken nere, men busslinje 35 rullade för fullt. Så det blev buss till Vhe, där resan kunde fortsätta med ett försenat Kungsängentåg. 20 min försening allt som allt, inte så farligt.
Däremot är bristen på relevant info katastrofal. SMS-tjänsten fungerar godtyckligt och vid större stopp är det oftast "locket på" känns det som. Att displayerna på stationerna visar fejkade tider som ofta bara flyttas fram vartefter, det vet man ju sedan tidigare. Vet man från början allt inget fungerar kan man ju betälla taxi i god tid, och vänta hemma tills bilen kommer.
jag blev inringd kl 03.30 imorse. sitter just nu i Nässjö och har passning för ev sj tåg med problem...
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/jobbet.jpg)
Från Aftonbladet (http://www.aftonbladet.se).
Hur många härinne kan rösta på alternativ 1? Haha! :D
Jag har föreslagit arbete hemifrån en gång men tydligen är det svårt att fjärrstyra bussarna ???
Citat från: Ersa skrivet 22 februari 2010, 09:09:33 AM
Tvärbanan, Nockebybanan och Roslagsbanan var man ju ute och snöröjde igår med uppåt 100 år gamla fordon enligt inlägg och bloggar som tipsats om i andra trådar. Inte för att klanka ner på dessa trotjänare som klarar av sitt jobb bra, men har man aldrig funderat på att köpa in lite nyare snöröjningsfordon att använda i första hand? Sen kan man ju även i framtiden fortsätta ta in 100-åringarna som reserver när de nya fordonen havererat... ;)
Var väl inte helt lyckat i övrigt heller då man i samband med sagda snöröjning under söndagen ändå inte körde tåg en meter. Hela RB stod på samtliga bandelar i stort sett stilla fram till trafikdygnets slut.
Hade dock säkert varit kul för vissa att se MaxCi-etanoler ute i Kårsta osv. :P ;)
Citat från: MrX skrivet 22 februari 2010, 08:09:27 AM
Det jag kan tycka är så tråkigt är alla klagomål. Jag vet inte hur många gånger jag hört att på 50, 60 och 70 talen fungerade det minsann. Jag funderar bara på intensiteten i trafiken på den tiden. Idag är det fler bilar på våra vägar, fler tåg på spåren och framförallt mer folk som ska åka med de kollektiva systemen. Jag får inte ihop det, var det verkligen bättre förr, det tror jag inte på. Under min 22 levnadsår har jag har aldrig upplevt lika mycket snö och att det inte ska påverka kollektivtrafiken för att det gjorde det minsann inte förr är ju direkt löjligt.
Vi som är tillräckligt gamla för att ha upplevt 50-, 60- och 70-talen och inte blivit tillräckligt gaggiga för att ha glömt hur det var då vet att det inte fungerade på den tiden heller. De svåra vintrarna 1956-1957, 1966-1967 och 1976-1977 var inte ett dyft bättre än i dag. Detta trots färre tåg i trafik. I dag har vi visserligen färre folk att sätta in men vi har å andra sidan tekniska hjälpmedel som mer än väl kompenserar detta.
Jag sammanställde mina upplevelser från en vinterdag 1976-1977 vid Stockholm C i nyhetsbladet Ånghwisslan och har gjort pdf-er på det jag skrev då. Den som är intresserad får gärna läsa. Några av dem börjar med att första sidan är blank så scrolla lite.
http://www.savenfjord.nu/27.pdf/1976-12-28_1.pdf
http://www.savenfjord.nu/27.pdf/1976-12-28_2.pdf
http://www.savenfjord.nu/27.pdf/1976-12-28_3.pdf
Måndagen blev spänade för min del när jag reste hem för jag kom till hemmesta och där fick jag stå och vänta på en 474 i 25 minuter för det var två B9S som kört fast i vändslingan i Hemmesa VSK och jag kom med den sista 474 innan man drog in trafiken i CA 1 timme från hemmesta VSK.
http://storningsinformation.sl.se/Avvikelser.aspx (http://storningsinformation.sl.se/Avvikelser.aspx)
Citat från: Nico skrivet 22 februari 2010, 11:41:44 AM
Hade dock säkert varit kul för vissa att se MaxCi-etanoler ute i Kårsta osv. :P ;)
Det finns nog ett flertal skribenter här som mer än gärna skulle vilja köra varsin MaxCi ända ut på "27:an", fota, och sedan tillbaka igen samma väg. Tänk om alla dessa skribenter skulle skickas ut på just denna linje samma dag, i varsin MaxCi. Vilket kackel det skulle vara i radion! ;D
Citat från: Nico skrivet 22 februari 2010, 11:41:44 AM
Var väl inte helt lyckat i övrigt heller då man i samband med sagda snöröjning under söndagen ändå inte körde tåg en meter. Hela RB stod på samtliga bandelar i stort sett stilla fram till trafikdygnets slut.
Hur menar du nu? Det är klart att det inte kan anses som lyckat att trafiken måste ställas in, men utan dessa insatser hade det knappast gått någon trafik under måndagen heller. RTAB personal skottade fram lämpligt dragfordon från en bangårdsdel som inte röjts eller trafikerats sedan den första snön föll för att därefter se till att få fram spårrensaren som stod avställd bakom en trasig lokomotor som var tvungen att flyttas. I vägen för denna manöver stog en urspårad lokomotor som var tvungen att bärgas och flyttas undan.
Övrig trafikpersonal avdelades dels för information, dels för skottning och röjning av växlar. Entusiastiska initiativrika chefer, konsulter och andra anställda såg till att få den röjning av banan som inte skett som den ska (av den som är utsedd att göra den), och därmed fått en någorlunda tillfredsställande anläggning att bedriva stomtrafik på under måndagen.
Citat från: Ersa skrivet 22 februari 2010, 09:09:33 AM
Tvärbanan, Nockebybanan och Roslagsbanan var man ju ute och snöröjde igår med uppåt 100 år gamla fordon enligt inlägg och bloggar som tipsats om i andra trådar. Inte för att klanka ner på dessa trotjänare som klarar av sitt jobb bra, men har man aldrig funderat på att köpa in lite nyare snöröjningsfordon att använda i första hand? Sen kan man ju även i framtiden fortsätta ta in 100-åringarna som reserver när de nya fordonen havererat... ;)
Det är precis det man tvingats göra nu. Den "multimaskin" som finns för att fylla detta behov mäktar inte med, och de beprövade (avställda) fordonen måste tas till. Det som lyser igenom tydligt på RB och Veolias spårväg är att det utan vissa intresserade nyckelpersoner hos de två operatörerna inte hade gått ens hälften så bra som det nu gjort. Bra jobbat allihop! :D
Mera reserapport:
Måndagens hemresa inleddes en timme tidigare, då tjejerna klagade på att vattnet frusit i stallet...
Tänkte då ta tåget 16:58 från Jakan. Bussen till station var inget problem, men tåget var kraftigt försenat..."anslutning i Västerhaninge mot Nynäshamn" på skylten var ett skämt.
Tåget rullade på , men vid Centralen var det stopp. Alla hänvisades till nästa tåg, som skulle gå mot Nynäshamn (ett direkttåg!) 17:49. Det lät ju bra, lite för bra för att vara sant. Någonstans innan Västerhaninge försvann mycket riktigt "Nynäshamn" diskret från skyltarna på tåget.
Trots att det på stationsskyltarna och monitorerna stod "Nynäshamn 18:24, ny tid 18:28" ville tågpersonalen vända tåget mot Bålsta. Lynchstämning hade rått om det inte hade varit just i Sverige. Alla hänvisades till nästa tåg mot Nynäs, som skulle gå 18:54...(hypotetiskt iallafall..) Entimmestrafik på Nynäsbanan rådde, fick vi veta, trots att det inte stod så på displayer o monitorer, och inte heller på SL:s interaktiva information...
Vore ju bra om SL kunde informera vilka tider tågen går, 24 eller 54?
Så det fick bli buss 847 istället, en varm Scania/Lahti boggi. Sedan byte i Ösmo till 858 kl 19.15.
Vattnet i stallet hade kommit igång av sig själv, så det problemet slapp jag iaf...
En redogörelse för morgonens frusna upplevelser kommer sofort jag fått i mig några muggar latte o tinat tårna....
Citat från: Karsten skrivet 22 februari 2010, 21:53:24 PMHur menar du nu? Det är klart att det inte kan anses som lyckat att trafiken måste ställas in, men utan dessa insatser hade det knappast gått någon trafik under måndagen heller. RTAB personal skottade fram lämpligt dragfordon från en bangårdsdel som inte röjts eller trafikerats sedan den första snön föll för att därefter se till att få fram spårrensaren som stod avställd bakom en trasig lokomotor som var tvungen att flyttas. I vägen för denna manöver stog en urspårad lokomotor som var tvungen att bärgas och flyttas undan.
Inget illa ment i sig, men jag tycker att rent allmänt (vad gäller spårtrafiken) så börjar det kännas lite konstigt att man numera verkar stänga av hela spårsystem för något som i sig faktiskt bara är normalt och högst ordinärt vinterväder. Absolut då inget som borde vara en överraskning annat än för de ekonomiansvariga som i sina kalkyler verkar utgå ifrån att vintrarna numera som standard är snöfria.
En annan aspekt är även att det alltid är någon annans fel, men om nu inte resurserna räcker till för att både kunna snöröja och samtidigt klara av att upprätthålla viss trafik så verkar det finnas ett systemfel någonstans inom den egna organisationen. Visst, man kan inte täcka allt men kravet borde i alla fall vara att någon form av basal funktion hela tiden måste kunna fungera trots snöröjning och annat liknande.
Citat från: Nico skrivet 23 februari 2010, 10:57:46 AM
En annan aspekt är även att det alltid är någon annans fel, men om nu inte resurserna räcker till för att både kunna snöröja och samtidigt klara av att upprätthålla viss trafik så verkar det finnas ett systemfel någonstans inom den egna organisationen. Visst, man kan inte täcka allt men kravet borde i alla fall vara att någon form av basal funktion hela tiden måste kunna fungera trots snöröjning och annat liknande.
Tja, tunnelbanetrafiken och innerstadsbussarna är kanske denna basala funktion ur SL:s synpunkt?
Tisdagsmorgonens vedermödor:
Började med att ta 783:an till Nynäshamns stn. Där fick det bli tåget 7:05 eller buss 35 alt 861 direkt in till stan. Väl framkommen såg jag fyra vagnar från Interbus stå i förmodligen välbehövlig beredskap.
Tåget som enligt displayen skulle gå 7:05 var släckt och mörkt, och displayen levde sitt eget liv. På displayen på den andra perrongen stod det att "60-minuterstrafik" tillämpades.
Denna gång tänkte jag prova buss 861C, som går direkt in till Cityterminalen. En medresenär sa att bussen tog endast några minuter längre tid (normalt) och fungerade alltid hela vägen. Bussen gick 7:02, en B9S. Alla fick sitta, och när vi kom ut på motorvägen gick det undan. Vid Länna började det gröta, många väljer bilen nu när kollektivtrafiken kollapsat. Den kvinnliga föraren körde skickligt och valde alltid den snabbaste filen. Närmare stan blir det bussfil, och sedan flöt det på till Gullmarsplan, där det började gröta ihop igen. Men bussen var vid Cityterminalen ca 8:30, och jag hann med tåget 8:43 mot Bålsta. Så långt allt väl, men i Barkarby blev det en lång väntan på buss. Många turer var inställda pga ersättning för tunnelbanan. Mest irriterande var att fyra bussar släppte av folk, skyltade "Ej i trafik" och tommade sedan iväg. Omsmidigt att dessa inte kunde användas mot Jakan när folk väntade på buss mot Veddesta, eftersom de troligen skulle dit, eller till Kallhällsdepån.
Flera bussar som ersatte pendeltåg rörde sig till o från Barkarby stn. Så gott som tomma. En Edlundsvagn gick på en "direktlinje" till Akalla TUB-stn för att avlasta. Också så gott som tom. Dålig info gör att folk inte känner till dessa alternativa resvägar.
Överhuvudtaget är all info , eller snarare bristen på denna, rent katastrofal. Det som till äventyrs står på displayerna är oftast felaktigt och rent nonsens.
Ja själv har jag tillbringat dagen i Nobina 1845 på tunnelbaneersättningen med start 05:30 med en tur på skarpnäckslinjen så följde en hel del annat. När jag började närma mig maxtid på eftermiddagen vart det dags att tomma hem till Tyresö för välförtjänt vila. När Hagsätradelen kom igång vart det helt plötsligt mycket enklare vid Gullmarsplan, flera bussar kunde dirigeras om till de andra två linjerna så tillsist var det riktigt lugnt att köra.
Med ett leende släppte jag på alla mina passagerare, skojade om situationen, ropade ut hållplatser och körde så mjukt det bara gick. Det gjorde verkligen skillnad, folk som klev på bussen sura och griniga klev av bussen med ett leende på läpparna. Det var ovanligt många som kom fram och sa att jag gjorde ett bra jobb. Då är det roligt att köra men vad jobbigt var, det var hur mycket folk som helst precis överallt. Jag körde på eftermiddagen enbart på linje 18 till Farsta strand, jag hade ståplatser på varje avgång även strax innan lunch då det brukar vara lite lugnare. Det är påfrestande att köra med så mycket folk ombord. Man måste koncentrera sig extra noga liksom. Jaja, imorgon ska jag leka kollektivtrafikant igen och försöka ta mig till skolan.
Rapport om tisdagens hemresa:
Tog tåget 16:58 från Jakan, allt gick efter tidtabell, även bytet till lillpendeln vid Vhe. Denna rullade sedan på med god fart tills det blev en häftig inbromsning mellan hemfosa och Segersäng. Sedan var det kört, X60-skrotet satt fast. Föraren försökte "rycka" loss, men det gick inte. Efter en stund hördes ett kraftigt pysande när luften uppenbarligen släpptes ur systemet. Inget hände på en lång stund....till sist började tåget tveksamt röra sig, för att stanna vid Segersäng. Där var det stopp. Någon arrogant tågnummernisse på trafikledningen hade uppmärksammat att tåget var kraftigt försenat och måste vändas för att komma i fas, så det skulle avgå mot Vhe igen. Passgerarna kördes av tåget, mitt ute i ingenstans.
Efter lång väntan kom några privatbilar och plockade upp en del. En taxi kom och tog några till. Svårt att få taxi. Efter en mycket lång väntan i "extrem kyla" (enligt SL:s hemsida) kom en liten Kerstinsbuss och hämtade oss...
Får man verkligen göra såhär? Slänga av passagerarna ett par mil från ändstationen, och vända tåget? Strunta i att folk får stå o vänta en okänd tid i kyla, detta bara för att tågnummernissar och märklinister i trafikledningen inte fattat att de transporterar folk, och inte bara "kör tåg". Är S-Tåg lämpade att bedriva persontrafik?
Personalen ombord fick ta emot många fula ord..
Citat från: Björn Forslund skrivet 23 februari 2010, 23:13:38 PM
Får man verkligen göra såhär? Slänga av passagerarna ett par mil från ändstationen, och vända tåget? Strunta i att folk får stå o vänta en okänd tid i kyla, detta bara för att tågnummernissar och märklinister i trafikledningen inte fattat att de transporterar folk, och inte bara "kör tåg". Är S-Tåg lämpade att bedriva persontrafik?
Personalen ombord fick ta emot många fula ord..
Är du alldeles säker i din analys? Det verkar inte solklart att tåget fungerade helt korrekt, särskilt eftersom det kom en buss. Om man bara hade tänkt vända för att köra in lite tid så borde ni väl ha kunnat åka med tillbaka till Västerhaninge så att ni slapp stå i kylan. Jag tycker också att det börjar bli lite tröttsamt med frågor som "Är bolaget XYZ lämpat för denna uppgift?" Spelar roll, de har kontraktet och kommer att få behålla det avtalstiden ut, och vid nästa upphandling slipper man dem inte bara för att de skötte uppdraget dåligt innan, om de nu gjorde det. Dessutom lär sättet att tänka leva kvar; Tunnelbanan sköts t ex av nästan exakt samma chefer idag som för några år sedan trots att man under högtidliga former bytt ut operatören...
Det gick alldeles utmärkt att köra tillbaks tåget mot Vhe med passagerare. Tåget inväntade t o m avgångstid, och många valde att åka tillbaks till Vhe då man inte kom någonstans ute i skogen. Det går knappt att komma fram med en stor buss på de smala vägarna.
Jag är j-vligt trött på dumheter som att vända tåg godtyckligt för att komma i fas med tidtabellen. Det har skett många gånger, men då oftast i Ösmo där det finns bussar som ansluter.
Och jag har ingen lust att åka tillbaks till Västerhaninge när jag bor åt andra hållet! Inte efter att redan ha suttit nästan en timme på ett stillastående tåg med obefintlig info.
Du har nog rätt i att det är samma figurer som bytt arbetsgivare bara. Dags för en större utrensning och insättande av folk med simultankapacitet, kreativitet och förståelse för att kunden ska transporteras dit tåget ska gå, inte kastas av halvvägs.
Citat från: Björn Forslund skrivet 23 februari 2010, 23:43:18 PM
Det gick alldeles utmärkt att köra tillbaks tåget mot Vhe med passagerare. Tåget inväntade t o m avgångstid, och många valde att åka tillbaks till Vhe då man inte kom någonstans ute i skogen. Det går knappt att komma fram med en stor buss på de smala vägarna.
Jag är j-vligt trött på dumheter som att vända tåg godtyckligt för att komma i fas med tidtabellen. Det har skett många gånger, men då oftast i Ösmo där det finns bussar som ansluter.
Och jag har ingen lust att åka tillbaks till Västerhaninge när jag bor åt andra hållet! Inte efter att redan ha suttit nästan en timme på ett stillastående tåg med obefintlig info.
Vad är det med dig, du verkar oproportionellt arg. Dels hittar du på en massa som du inte alls har täckning för (bl a "arrogant tågnummernisse") och dels klagar du över kylan samtidigt som du vägrar använda den möjlighet till att sitta i värmen som du uppenbarligen varit medveten om. Om det mot förmodan ligger något i det du säger så går det helt förlorat bland otidigheterna, tillbaka till ritbordet!
Du kanske själv är en av nummernissarna som får din lön oavsett om tåget går eller står? Vi som kommer försent till jobbet varje dag får jobba in tiden. Din attityd tyder på det, uppebarligen hör du till dem som "kör tåg", och inte har insett att tåget inte körs som ett självändamål, utan är till bara för en sak, i detta fall att transportera folk.
Oproportionerligt arg? Du tycker att det är OK att en resa ska ta en timme extra varje dag, i varje riktning?
Menar du att man ska sitta i värmen i ett tåg på väg åt fel håll? Det är visserligen kul med tåg som rör sig, men jag vill hem oavsett. Dessutom försökte jag få tag på en en taxi, men var svårt pga många strandsatta resenärer.
Hade bara tåget tagit sig till Ösmo hade allt varit så mycket enklare!
Citat från: JDS skrivet 23 februari 2010, 11:05:39 AM
Tja, tunnelbanetrafiken och innerstadsbussarna är kanske denna basala funktion ur SL:s synpunkt?
Nja, bara det är någorlunda snöröjt så kan man upprätthålla någon form av reguljär busstrafik. Hade nog gått på de flesta ställen nu oxå om inte så många tagit bilarna för att t-banan mm. inte klarar minusgrader. Som det var nu så fick bussarna på många håll vackert sitta och köa med bilarna... även om många verkar tro att bussarna kan göra som man gjorde i filmen 'Repmånad'.
Fast det finns bra många SL-busslinjesträckor som ställs in så fort det snöar. Minst lika frustrerande, men folk verkar ha större förståelse för att busslinjer ställs in pga vinterproblem än när spårtrafiken hindras av liknande problem.
Citat från: Karsten skrivet 24 februari 2010, 00:47:28 AMFast det finns bra många SL-busslinjesträckor som ställs in så fort det snöar. Minst lika frustrerande, men folk verkar ha större förståelse för att busslinjer ställs in pga vinterproblem än när spårtrafiken hindras av liknande problem.
Nja, håller inte med dig där för du jämför faktiskt äpplen och päron i det här fallet. Visst kan enstaka busslinjer ställas in, men det rör sig då oftast om enskilda delar av ytterlinjerna vilka då i sig utgör en ganska ringa del av det totala bussnätet. Det handlar inte heller om att massiva delar av bussnätet i Storstockholm slås ut i flera dagar vilket faktiskt är fallet denna gång med spårtrafiken. Det finns för övrigt bra mycket mer bilväg än spår att rensa. Går man i land med det, och således får igång fungerande trafik på en kortare tid än vad spårtrafiken förmår få undan sin snö, så är det nog oxå förståeligt att folk har lite mera sympati för att vägtrafiken ibland inte kommer fram. Inte heller brukar man på bussfronten fortfarande hålla på att få igång basala funktioner två, tre dagar efter att snöfallet upphörde.
För min del får jag i alla fall intrycket att resursbristen på järnvägssidan verkar vara betydande och att frågan verkar vara grymt negligerad för vädret är knappast extremt även om det är nog så bistert för stunden. Som grädde på moset verkar det ju vara även infrastrukturella problem för även om bussarna har svårt att komma fram om det inte är snöröjt så slås normalt inte fordonen själva ut av kylan. I järnvägens fall verkar det dock ha varit allt från växlar som fallerar, kontaktledningar som går av vidare till strömförsörjning och bromsar på fordonen som fallerar osv. och det känns inte riktigt stabilt. Min kritik är dock fortfarande inte riktad mot personalen utan mot de som skött kravspecifikationer och hanterat ekonomin i många fall. Detta gäller även de landstingspolitiker som är ansvariga... vilket i sin tur däremot även bussarna drabbas av i form av t.ex. dumheter som lågentrévagnar etc.
Citat från: Björn Forslund skrivet 23 februari 2010, 23:43:18 PM
Jag är j-vligt trött på dumheter som att vända tåg godtyckligt för att komma i fas med tidtabellen. Det har skett många gånger, men då oftast i Ösmo där det finns bussar som ansluter.
Vid trafikstörningar skall strävas efter att så få resenärer som möjligt drabbas och vidtas lämpliga åtgärder så att det blir så. Att vända tåget i Segersäng kan ju dock inte betraktas som en lämplig åtgärd om det inte finns något annat tåg strax bakom eller bussar på plats. I det här fallet hade naturligtvis tåget bort få gå till Ösmo för att vändas där.
Nu kan det ju dock ha varit så att tåget bara kunde i nöddrift åt det hållet medan det fungerade bra åt andra hållet. Att ge sig ut på linjen med ett tåg som bara kan köras i nöddrift är inget att rekommendera. Det kan snart sluta i totalstopp. Det kan också ha varit så att det var hinder på linjen Segersäng-Ösmo som gjorde att man valde att vända här.
Så utan att ha hela bilden skall man nog inte döma alltför hårt. Jag minns själv när jag blev uthängd i Postvagnen för att jag låtit två TiB-tåg byta resenärer med varann på en ödestation utan plattform i Dalarna. Idiotiskt och okunnigt skrevs det. Hade vederbörande tagit reda på vad som hände så hade han fått veta att växlarna hade låst sig, så det gick inte att köra vidare men väl återvända i den riktning resepektive tåg förekommit. Banverkets trafikledning ville sätta in bussar och jag fick använda hela min övertalningsförmåga för att förklara att det var både lättare och gick snabbare att låta de båda tågsätten byta passagerare med varann. Men vad fick jag för det. Klander och nidskriverier. (Jag var inte orsak till växelfelet.)
Citat från: Karsten skrivet 24 februari 2010, 00:47:28 AM
Fast det finns bra många SL-busslinjesträckor som ställs in så fort det snöar. Minst lika frustrerande, men folk verkar ha större förståelse för att busslinjer ställs in pga vinterproblem än när spårtrafiken hindras av liknande problem.
Två gånger har min buss 783 uteblivit denna vinter. Det är MYCKET sällan jämfört med pendeltågstrafiken som går på kryckor året runt, och kollapsar totalt när det blir en riktig vinter.
Att det blir störningar i trafiken när det kommer mycket snö är något man får leva med. Men att störningarna fortsätter även när det gått flera dagar utan att ny snö fallit, då är något fundamentalt fel.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 24 februari 2010, 08:50:00 AM
Vid trafikstörningar skall strävas efter att så få resenärer som möjligt drabbas och vidtas lämpliga åtgärder så att det blir så. Att vända tåget i Segersäng kan ju dock inte betraktas som en lämplig åtgärd om det inte finns något annat tåg strax bakom eller bussar på plats. I det här fallet hade naturligtvis tåget bort få gå till Ösmo för att vändas där.
Nu kan det ju dock ha varit så att tåget bara kunde i nöddrift åt det hållet medan det fungerade bra åt andra hållet. Att ge sig ut på linjen med ett tåg som bara kan köras i nöddrift är inget att rekommendera. Det kan snart sluta i totalstopp. Det kan också ha varit så att det var hinder på linjen Segersäng-Ösmo som gjorde att man valde att vända här.
Så utan att ha hela bilden skall man nog inte döma alltför hårt. Jag minns själv när jag blev uthängd i Postvagnen för att jag låtit två TiB-tåg byta resenärer med varann på en ödestation utan plattform i Dalarna. Idiotiskt och okunnigt skrevs det. Hade vederbörande tagit reda på vad som hände så hade han fått veta att växlarna hade låst sig, så det gick inte att köra vidare men väl återvända i den riktning resepektive tåg förekommit. Banverkets trafikledning ville sätta in bussar och jag fick använda hela min övertalningsförmåga för att förklara att det var både lättare och gick snabbare att låta de båda tågsätten byta passagerare med varann. Men vad fick jag för det. Klander och nidskriverier. (Jag var inte orsak till växelfelet.)
Det var tågledningen som ville vända tåget. det var inte linjen som var problemet, utan en fastbromsning som man fick loss. Bromsarna är väl desamma oavsett riktning?
Tågpersonalen ville fortsätta, men fick inte för trafikledningen. Tåget avgick efter tidtabell, men åt andra hållet kl 19.49 har jag för mig.
Trafikströmmen gick ju mot Nynäs, så till vilken nytta kan man undra?
Citat från: Björn Forslund skrivet 24 februari 2010, 00:05:46 AM
Du kanske själv är en av nummernissarna som får din lön oavsett om tåget går eller står? Vi som kommer försent till jobbet varje dag får jobba in tiden. Din attityd tyder på det, uppebarligen hör du till dem som "kör tåg", och inte har insett att tåget inte körs som ett självändamål, utan är till bara för en sak, i detta fall att transportera folk.
Säg mig, vad är det som får dig att tro det? Enbart det faktum att jag säger emot dig kan knappast räcka för att dra dessa slutsatser.
Citat från: Björn Forslund skrivet 24 februari 2010, 00:05:46 AM
Oproportionerligt arg? Du tycker att det är OK att en resa ska ta en timme extra varje dag, i varje riktning?
Menar du att man ska sitta i värmen i ett tåg på väg åt fel håll? Det är visserligen kul med tåg som rör sig, men jag vill hem oavsett. Dessutom försökte jag få tag på en en taxi, men var svårt pga många strandsatta resenärer.
Hade bara tåget tagit sig till Ösmo hade allt varit så mycket enklare!
För dig ja! Det är inte alls klarlagt här att det överhuvudtaget hade varit något alternativ att köra dit. Jag tycker att det är lite barnsligt av dig att skrika högljutt över att att allt är fel samtidigt som du är helt obenägen att bjuda till lite själv. Jag skulle förstå dig om du sade att du inte vågade åka med åt fel håll för att du var rädd för att du då skulle missa nästa tåg åt rätt håll vid något möte någonstans, men det har du inte ens försökt att säga. Jag tycker mera att det känns som om du sätter dig på tvären för att skapa så stora problem som möjligt att klaga över.
Citat från: JDS skrivet 24 februari 2010, 09:10:57 AM
Säg mig, vad är det som får dig att tro det? Enbart det faktum att jag säger emot dig kan knappast räcka för att dra dessa slutsatser.
För dig ja! Det är inte alls klarlagt här att det överhuvudtaget hade varit något alternativ att köra dit. Jag tycker att det är lite barnsligt av dig att skrika högljutt över att att allt är fel samtidigt som du är helt obenägen att bjuda till lite själv. Jag skulle förstå dig om du sade att du inte vågade åka med åt fel håll för att du var rädd för att du då skulle missa nästa tåg åt rätt håll vid något möte någonstans, men det har du inte ens försökt att säga. Jag tycker mera att det känns som om du sätter dig på tvären för att skapa så stora problem som möjligt att klaga över.
Bjuda till? Det gör man genom att stå i kyla dag ut och dag in och hålla käften? Vänta på tåg som ej kommer, eller vänds innan destinationen? Åka tåg åt fel håll? Spendera en oviss tid i Vhe? Nä du, det är genom att folk klagar som det så småningom händer något.
Din attityd är nog det som skadar järnvägstrafiken mest. Lida och hålla käften?
Det finns uppenbarligen vissa som inte bör hålla på med tåg i större skala än 1:87.
Citat från: JDS skrivet 24 februari 2010, 09:10:57 AM
Säg mig, vad är det som får dig att tro det? Enbart det faktum att jag säger emot dig kan knappast räcka för att dra dessa slutsatser.
För dig ja! Det är inte alls klarlagt här att det överhuvudtaget hade varit något alternativ att köra dit. Jag tycker att det är lite barnsligt av dig att skrika högljutt över att att allt är fel samtidigt som du är helt obenägen att bjuda till lite själv. Jag skulle förstå dig om du sade att du inte vågade åka med åt fel håll för att du var rädd för att du då skulle missa nästa tåg åt rätt håll vid något möte någonstans, men det har du inte ens försökt att säga. Jag tycker mera att det känns som om du sätter dig på tvären för att skapa så stora problem som möjligt att klaga över.
Den allvise JDS är visst expert på omgivningarna på Södertörn? "För mig, ja".....Hade tåget tagit sig till Ösmo hade alla kommit vidare utan större problem. Många skulle just dit. Bussar 858 och 783 går därifrån, med möjlighet att nå alla stationer utom Gröndalsviken, och tar bara ca 10 minuter till Nynäshamn. Det går en buss 19:15, och en 19:40, inga bekymmer att vänta den tiden, och dessutom ett någorlunda varmt utrymme att vänta i.
Tror du att det bara är jag som åker med tåget mot Nynäs? Du verkar ha minst sagt dimmiga begrepp om trafiken på Nynäsbanan, och tror att det här bara är någon enstaka grej?
Det kan hända att jag inte har hela bilden klar för mig, angående vad som hände igår, men jag utgår från den info jag fick av tågpersonalen. Du, däremot, var inte på plats, och vet ju uppenbarligen inget alls, utan ska bara käfta emot, som vanligt.
Citat från: Björn Forslund skrivet 24 februari 2010, 08:56:51 AM
Två gånger har min buss 783 uteblivit denna vinter. Det är MYCKET sällan jämfört med pendeltågstrafiken som går på kryckor året runt, och kollapsar totalt när det blir en riktig vinter.
Att det blir störningar i trafiken när det kommer mycket snö är något man får leva med. Men att störningarna fortsätter även när det gått flera dagar utan att ny snö fallit, då är något fundamentalt fel.
Jag håller med dig att Nynäsbanan inte fungerat tillfredsställande på mycket lång tid. Det jag vill påtala är dock att vissa delar av busstrafiken ständigt lider av dålig trafik vintertid.
Citat från: Nico skrivet 24 februari 2010, 01:17:25 AM
Nja, håller inte med dig där för du jämför faktiskt äpplen och päron i det här fallet. Visst kan enstaka busslinjer ställas in, men det rör sig då oftast om enskilda delar av ytterlinjerna vilka då i sig utgör en ganska ringa del av det totala bussnätet. Det handlar inte heller om att massiva delar av bussnätet i Storstockholm slås ut i flera dagar vilket faktiskt är fallet denna gång med spårtrafiken. Det finns för övrigt bra mycket mer bilväg än spår att rensa. Går man i land med det, och således får igång fungerande trafik på en kortare tid än vad spårtrafiken förmår få undan sin snö, så är det nog oxå förståeligt att folk har lite mera sympati för att vägtrafiken ibland inte kommer fram. Inte heller brukar man på bussfronten fortfarande hålla på att få igång basala funktioner två, tre dagar efter att snöfallet upphörde.
För min del får jag i alla fall intrycket att resursbristen på järnvägssidan verkar vara betydande och att frågan verkar vara grymt negligerad för vädret är knappast extremt även om det är nog så bistert för stunden. Som grädde på moset verkar det ju vara även infrastrukturella problem för även om bussarna har svårt att komma fram om det inte är snöröjt så slås normalt inte fordonen själva ut av kylan. I järnvägens fall verkar det dock ha varit allt från växlar som fallerar, kontaktledningar som går av vidare till strömförsörjning och bromsar på fordonen som fallerar osv. och det känns inte riktigt stabilt. Min kritik är dock fortfarande inte riktad mot personalen utan mot de som skött kravspecifikationer och hanterat ekonomin i många fall. Detta gäller även de landstingspolitiker som är ansvariga... vilket i sin tur däremot även bussarna drabbas av i form av t.ex. dumheter som lågentrévagnar etc.
Det jag ville komma åt är att det varje vinter ställs in trafik på vissa sträckor när det snöar. Om det beror på dålig väghållning eller att man prompt ska kunna köra alla möjliga och omöjliga busstyper på "svåra" vägar ´är väl en smaksak. I Nacka/Värmdö är det i stort sett rutin att ställa in trafiken till bl.a. Duvnäs utskog, Talludden, Hasseludden, Mörtviken, Fågelvik och Ramsdalen när det snöar. Det är ju helt rätt eftersom det inte går att ta sig fram, men det är ändå ett problem att "bussen aldrig går när det snöar".
Vad gäller spårtrafikens situation nu håller jag helt med att den inte är acceptabel. Anledningarna är många och är oftast en följd av "beslut långt uppifrån", som kanske får som följd att avtalade snöröjningsarbeten inte utförs. På RB har t.ex. inte en enda växel skottats ur som avtalat sedan snön föll i december, klart som korvspad att det går (mer) åt skogen när det kommer mycket mer snö.
Citat från: Karsten skrivet 24 februari 2010, 10:52:50 AM
Jag håller med dig att Nynäsbanan inte fungerat tillfredsställande på mycket lång tid. Det jag vill påtala är dock att vissa delar av busstrafiken ständigt lider av dålig trafik vintertid.
Du har säkert rätt, jag känner bara till den trafik jag själv nyttjat sedan över 20 år, dvs Nynäsbanan, stambanan från Tumba, vidare mot Jakan och busstrafiken på Södertörn.
Citat från: Björn Forslund skrivet 24 februari 2010, 09:36:15 AM
Det kan hända att jag inte har hela bilden klar för mig, angående vad som hände igår, men jag utgår från den info jag fick av tågpersonalen. Du, däremot, var inte på plats, och vet ju uppenbarligen inget alls, utan ska bara käfta emot, som vanligt.
Du, å andra sidan, räknar ju bara upp alla fördelar det hade inneburit för dig och de andra på ditt tåg om du hade fått som du ville. Försök fatta att du inte kan sitta här och leka amatörtågledare, ens om du faktiskt skulle vara bättre på det än de som har det som jobb. Det är nog lätt hänt att Nynäsbanan blir lite halvslarvigt skött när det är totalkaos i hela Mälardalen, men det är riktigt dålig stil av dig att skylla det på "arrogant tågnummernisse", det tycker jag att du bör ta tillbaka! :-*
Citat från: JDS skrivet 24 februari 2010, 12:37:13 PM
Du, å andra sidan, räknar ju bara upp alla fördelar det hade inneburit för dig och de andra på ditt tåg om du hade fått som du ville. Försök fatta att du inte kan sitta här och leka amatörtågledare, ens om du faktiskt skulle vara bättre på det än de som har det som jobb. Det är nog lätt hänt att Nynäsbanan blir lite halvslarvigt skött när det är totalkaos i hela Mälardalen, men det är riktigt dålig stil av dig att skylla det på "arrogant tågnummernisse", det tycker jag att du bör ta tillbaka! :-*
Suck! Så du menar att vi som åker med tåget inte prioriteras? Nu är vi inne på samma spår igen, "att köra tåg". Självklart är det passagerarna som är det viktigaste. Inte att tågnummer xxxxx går enligt grafen. Vem är det som ska ha dessa "fördelar" du nämner? Rullar inte tågen just för att transportera dem som åker med dem, och har betalat för resan? Till vilken nytta går tågen? För att man ska slänga av dem som är ombord, för att en ny laddning ska kunna hämtas tidtabellsenligt med "rätt" tågnummer och köras åt samma håll?
Det är tågbranschens stora black om foten. Man har inte lärt sig att kunden är det viktigaste i all affärsverksamhet. Troligen en unken kvarleva från den tid då det var militärer som styrde järnvägarna med i närmast militära regler. Flexibilitet och fantasi verkar saknas helt i branschen. Samma figurer sitter kvar, och nya som tillkommer lärs upp i samma anda.
Jag leker inte "amatörtågledare". Det räcker med de som redan finns. Jag vill bara komma hem, och att tåget går dit det ska gå enligt vad som står i tidtabellen.
Vad skulle folk säga om "Snickar-Matte" åtog sig jobb, tog betalt i förskott, men sedan struntade i att göra färdigt jobbet, därför att det dök upp en ny kund? Så gör järnvägen, och så går det att göra när det inte finns något annat alternativt trafikslag som går parallellt hela tiden.
Funnes det bättre vägkapacitet genom Stockholm, bättre parkeringsmöjligheter, och vore bensinskatten lägre, då tror jag inte att många skulle åka tåg. Det vore väl trist, för det miljövänligaste och normalt effektivaste transportsystemet förtjänar bättre än denna usla behandling som det utsätts för. De som levt med pendeltågen här i Stockholm lär aldrig frivilligt sätta foten på ett tåg i andra sammanhang.
Citat från: Lars Ödlund skrivet 24 februari 2010, 13:08:27 PM
När motorvägen blir färdig till Älgviken lär det finnas en god marknad att starta direktbusstrafik till Stockholm, kommer SL att släppa på sitt monopol som man gjort i t.ex Kalmar län?
Isåfall kan det nog dyka upp konkurrerande trafik snart, och då lär andelen kunder på det trilskande tåget minska ytterligare.
Det gjordes ju ett försök av ett privat bolag, men SL startade då upp linje 861C. Ett utmärkt alternativ, och det kostar ju inget extra. Normalt tar det bara ca 10 min längre tid till Cst än tåget. Och när motorvägen är klar hela vägen, lär det gå ännu snabbare. Hoppas SL utökar 861C:s avgångar.
Frågan är om ett privat bolag, med egen separat taxa, kan konkurrera? Det innebär ju att man troligen även måste ha ett SL-kort om man inte jobbar i närheten av Cst.
Om trängselskatterna i Stockholm varit ännu lite högre (75kr/passage), hade det funnits färre bilar på vägarna som hindrar nyttotrafiken då?
Vari består problemet?
Är det för många bilar?
Har bilisterna för dåliga däck?
Är det bussarna som står och slirar pga bristande förarhandlag?
OBS! Detta var inget påhopp utan ett antal inte helt oviktiga frågor.
PS. Varför tar inte folk på sig en luva och ett par vantar när man vet att det är kallt och snö ute? -Då förtjänar man att frysa och äger icke rätt att klaga på förseningar...
Citat från: UglyJazz skrivet 24 februari 2010, 14:13:38 PM
Om trängselskatterna i Stockholm varit ännu lite högre (75kr/passage), hade det funnits färre bilar på vägarna som hindrar nyttotrafiken då?
Vari består problemet?
Är det för många bilar?
Har bilisterna för dåliga däck?
Är det bussarna som står och slirar pga bristande förarhandlag?
OBS! Detta var inget påhopp utan ett antal inte helt oviktiga frågor.
PS. Varför tar inte folk på sig en luva och ett par vantar när man vet att det är kallt och snö ute? -Då förtjänar man att frysa och äger icke rätt att klaga på förseningar...
Visst är det för många bilar, och det är inte bara frågan om innerstaden, utan även Essingeleden som ju leder trafiken förbi staden. Det är tidvis helt igenkorkat, och det hindrar därmed nyttotrafik och bussar. Stockholm har vuxit kraftigt, och redan är de trafikleder som man trodde skulle räcka i många år framöver, maximalt utnyttjade och mer därtill.
Nu när pendeln inte funkar som den ska, är det etter värre. Med en fungerande pålitlig pendeltågstrafik skulle vi slippa mången bil.Det är nog få som uppskattar att sitta i de malande köerna.
PS: Luva, vantar, laddad mobil, långkalsingar, två par strumpor plus raggsockor, lite att äta, bok, det är standard minimikit om man ska åka pendel i den "extrema kylan". Gärna ett par tusenlappar eller välmatat kreditkort för taxiresan också.
Citat från: Björn Forslund skrivet 24 februari 2010, 13:00:06 PM
Jag leker inte "amatörtågledare". Det räcker med de som redan finns. Jag vill bara komma hem, och att tåget går dit det ska gå enligt vad som står i tidtabellen.
Ja, det vill även de som hade tänkt åka med nästa tåg. Om man nu har en vagn att köra fram och tillbaka med mellan A och B, så kanske man ska försöka få den i rätt tid så snart som möjligt? Det är liksom fruktlöst att invända mot det, hur rätt man än har i övrigt...
Citat från: JDS skrivet 24 februari 2010, 23:57:34 PM
Ja, det vill även de som hade tänkt åka med nästa tåg. Om man nu har en vagn att köra fram och tillbaka med mellan A och B, så kanske man ska försöka få den i rätt tid så snart som möjligt? Det är liksom fruktlöst att invända mot det, hur rätt man än har i övrigt...
Din logik är underbar! Man ska alltså kasta av dem som är ombord, ute i ingenstans, för att raskt kunna hämta dem ska åka med nästa tåg! Undrar om inte du jobbar i Trafikledningen....sök dit annars, för du är av det rätta virket! Tågnummernissarna och den heliga Grafen kommer du att trivas med!
Rapport från gårdagens hemresa:
Allt gick bra i början, men söder om stan började de felkonstruerade dörrarna på X60:an göra sig påminda med längre o längre uppehåll medans den stackars tågvakten sprang fram och tillbaks för att knacka bort is.
Tåget kom något försenat till Vhe, och givetvis hade Tågnummernissarna skickat iväg "lillpendeln" mot Nynäs. De få minuterna som den behövt vänta kunde ju förrycka den Heliga Grafen!
Man minns när SL lovade att "lillpendeln" skulle kunna vänta upp till 10 min, efter att man infört flera mötesspår och därmed kunde flytta möten. Det var bara skitsnack, så sker inte i praktiken. Det är en ytterst osäker anslutning i Vhe. I bästa fall ca 30 min väntan, ibland 60 min. Att få dit en taxi idag är stört omöjligt, tyvärr.
Rapport från morgonens resa:
7:05 gick planenligt från Nynäs, och hann till Vhe innan 7:40 mot Bålsta drog iväg! Inget roligt för Tågnummernissarna att skratta åt vid morgonfikat alltså, denna morgon.
Mycket mindre folk på tåget, det märks att TUB:en till Farsta kommit igång igen. Alla som kan flyr pendeln alltså.
Vid Centralen blev det ca 10 min försening pga "personalbrist". Då man kan förmoda att tåget kom till Cst med personal ombord, var det väl någon avlösare som var försenad.
Resten gick utan problem. Vid Barkarby noterades något som måste vara en våt dröm för allas vår Buss-Micke: Två MaxCi och en gammal B10M Säffleled målade i vitt o blått märkta "Arlanda Hotellby". Dessutom en Irizar märkt "Junior" och någonting. Förstärkningsbussar för pendeln m a o.
Så om ni ser en figur med två kameror horisontellt efter och ett stort snömoln, då är det Buss-Micke som speedar upp. Eller har "Röda linjen" kommit igång månne?
Citat från: Björn Forslund skrivet 25 februari 2010, 09:14:32 AM
7:05 gick planenligt från Nynäs, och hann till Vhe innan 7:40 mot Bålsta drog iväg! Inget roligt för Tågnummernissarna att skratta åt vid morgonfikat alltså, denna morgon.
Suck! Jag vill inte förstöra din illusion, men det är verkligen inte så att de anställda på järnvägen önskar det värsta för resenärerna. Snarare tvärtom.
Än en gång vill jag beklaga att din bana fungerar så kasst, men försök inte få det till att vi järnvägsanställda vill resenärerna illa! >:(
Citat från: Karsten skrivet 25 februari 2010, 13:31:46 PM
Suck! Jag vill inte förstöra din illusion, men det är verkligen inte så att de anställda på järnvägen önskar det värsta för resenärerna. Snarare tvärtom.
Än en gång vill jag beklaga att din bana fungerar så kasst, men försök inte få det till att vi järnvägsanställda vill resenärerna illa! >:(
Absolut inget ont om personalen på tågen eller de som jobbar på banan! De jobbar, sliter och får ta skit. Jag har hört tågförare säga åtskilligt fult om just Trafikledningen.
Jag tror inte någon medvetet vill göra någon illa, snarare att man inte bryr sig. Är det så j-vla svårt att låta "lill-pendeln" vänta några minuter? Vad är vitsen att köra iväg med ett tomt tåg?
Folk som "inte bryr sig" ska inte jobba med något som påverkar andra människors tillvaro.
Min ilska riktar sig mot de som avskärmade från verkligheten styr eländet, och att det dessutom finns folk som uppenbarligen tycker att det är OK att ta betalt för en tjänst och sedan inte fullgöra uppdraget.
Allt detta drabbar järnvägen själv ytterst. Efter en sådan här vinter kommer det ju att bli en stor opinion för att bygga nya trafikleder för bilar. Folk måste ju kunna komma till jobbet även om det blir vinter och tågen pajar.
Bara att hoppas att det finns några vettiga politiker som tar krafttag och verkligen går till botten med detta.
Citat från: Björn Forslund skrivet 25 februari 2010, 13:40:17 PM
Absolut inget ont om personalen på tågen eller de som jobbar på banan! De jobbar, sliter och får ta skit. Jag har hört tågförare säga åtskilligt fult om just Trafikledningen.
Det beror nog mera på att de tillhör olika organisationer och inte känner varandra, än på att de verkligen skulle ha någon anledning att tycka illa om varandra. Det är ju lite likadant i ditt fall - det är svårare att tycka illa om tågpersonalen, för dem har du ju i alla fall sett i arbete, och förstår innerst inne att de gör så gott de kan eller något i den stilen. "Trafikledningen" däremot, den är något mystiskt avlägset som du tydligen törs säga vad som helst om, utan att egentligen veta om det är Stockholmstågs operativa arbetsledning eller Banverkets trafikledning du kritiserar. Om du skulle känna någon där skulle du nog inte alls våga uttala dig så där tvärsäkert, allt annat lika!
Spelar ingen roll för mig exakt vem av dem som gör det. Jag skriver "tågledningen" oavsett, någon är det iaf som fattat detta beslut. Borde väl närmast vara S-Tågs ledning, eftersom det bara är de som kör på Nynäsbanan, och ingen annan trafik påverkas.
De skulle nog inte våga vända ett tåg som de gör, om de själva var på plats bland de "glada" passagerarna. Nu är det den stackars ombordpersonalen som får skäll, och de kan själva tycka att det är vansinne, men har inget val.
Att sitta säkert i en varm lokal och styra saker som sker flera mil bort, det går ju lätt när man slipper konsekvenserna....
Och jag skriver vad jag tycker här. Samt givetvis till SL.
F ö , idag gick hemresan helt enligt Grafen. Tåget anlände Ösmo på minuten. Suveränt. Hoppas nu bara att kommande utlovat skitväder i helgen inte ställer till det igen.
Kan det inte helt enkelt vara så att det är en ekonomisk fråga för trafikutövaren? Om tåget redan är så pass sent att det avtalsmässigt räknas som inställt är det bättre (billigare alltså) att så snabbt som möjligt få så många tåg som möjligt i rätt tid för att bättra på statistiken? Trafikavtalen är ofta skrivna så att tågen "klockas" vid vissa stationer, och då är det mest ekonomiskt att ha tågen i tid just där. Jag tror inte Hemfosa är en sån punkt, men kanske VH för uppgående tåg (och genom att vända i Hemfosa blev inte det uppgående tåget försenat vilket det blivit om det gått längre).
Det hjälper ju knappast stackarna i kylan i Hemfosa, men det kan vara en delförklaring (och samtidigt en fråga).
Citat från: Björn Forslund skrivet 25 februari 2010, 23:07:13 PM
Att sitta säkert i en varm lokal och styra saker som sker flera mil bort, det går ju lätt när man slipper konsekvenserna....
Fast det är väl samma sak med dig, du skiter tydligen i dem som kommer att få stå på hållplatser och stationer resten av kvällen och ta konsekvenserna av att just ditt tåg fick fortsätta hela vägen. Du tänker väldigt mycket på dig själv och väldigt lite på andra just nu!
Förstår inte ditt resonemang? De som är på ett försenat tåg ska kastas av, för att de som står o väntar i Vhe ska slippa bli försenade?
Det är betydligt enklare att frakta dem i Vhe med buss till Nynäs, för det är mycket mera tillgängligt med intilliggande busstation. Segersäng ligger långt från Nynäsvägen och vägen är smal och slingrig.
Finns inga kommunikationer alls, utom en liten Kerstinsbuss som går några turer om dagen.
Och varför ska de som suttit inlåsta på ett stillastående tåg i en timme, sedan inte få fortsätta, bara för att andra plötsligt ska prioriteras? Lägg av med det där tramset, gå "tillbaks till ritbordet" som du själv skrev. Det finns igen som helst vettig logik i ditt resonemang. Det ger bara en skrämmande insikt om hur illa det är ställt i järnvägens värld.
Tror att det ligger något i Karstens resonemang. Man räknar tåg som avgår i rätt tid. Vad som senare händer verkar man inte bry sig om. Därför lönar det sig för S-Tåg att slänga av alla och snabbt återvända för att avgå i rätt tid igen.....avskyvärd cynisk modell man tillämpar.
Citat från: JDS skrivet 25 februari 2010, 23:25:45 PM
Fast det är väl samma sak med dig, du skiter tydligen i dem som kommer att få stå på hållplatser och stationer resten av kvällen och ta konsekvenserna av att just ditt tåg fick fortsätta hela vägen. Du tänker väldigt mycket på dig själv och väldigt lite på andra just nu!
Du verkar tro att det var jag ensam som satt på det där tåget? Och övermaga krävt att få komma hem, medan några hundra andra nu skulle stå hela kvällen och frysa?
Du menar alltså att JAG givetvis ska stå och frysa för att ANDRA ska komma hem?
Har du rökt på, eller är du bara en Arrogant Tågnummernisse? Ett gott råd, jobbar du inom järnvägen, maximera det till skala 1:87. Preisergubbar klagar inte, fryser inte.
Citat från: Björn Forslund skrivet 25 februari 2010, 23:42:38 PM
Tror att det ligger något i Karstens resonemang. Man räknar tåg som avgår i rätt tid. Vad som senare händer verkar man inte bry sig om. Därför lönar det sig för S-Tåg att slänga av alla och snabbt återvända för att avgå i rätt tid igen.....avskyvärd cynisk modell man tillämpar.
Ja, fast om du håller med mig i mitt resonemang om eventuella avtalsskrivningar så är det ju inte S-tåg man ska skylla på utan den som beställt trafiken enligt ett sådant avtal.
Just nu vinner du inte så mycket på att vara förbannad på JDS, det blir mest en orgie i ogrundade elakheter. Han har rätt i sak och du har rätt att vara förbannad till följd av en dålig trafiklösning.
Det som står i ett avtal behöver ju inte innebära att trafikutövaren cyniskt utnyttjar det till max.
Hade det bara varit i Ösmo det skedde hade det inte varit något större problem, där vänder man ofta försenade tåg.
Men att bli avkastad i -15 kyla på ett ställe där inga andra kommunikationer finns, och ingen väntsal finns, för en oviss väntan på taxi, det är inte acceptabelt.
Och "JDS" håller på med sitt imbecilla malande om att "andra" av någon underlig självklarhet ska prioriteras? Det fanns ett tåg till som vi mötte, och det stod kvar vid Vhe inför nästa tur. Bussar sättes enklast in från Vhe, dit man kan köra med en ledvagn. Om man kört vårt tåg till Ösmo hade alltså ingen större betydelse för alla de "andra" som "skulle fått vänta hela kvällen" (enligt JDS gigantiska visdom) om inte vi hade blivit avkastade i Segersäng?
Citat från: Björn Forslund skrivet 25 februari 2010, 23:07:13 PM
Spelar ingen roll för mig exakt vem av dem som gör det. Jag skriver "tågledningen" oavsett, någon är det iaf som fattat detta beslut. Borde väl närmast vara S-Tågs ledning, eftersom det bara är de som kör på Nynäsbanan, och ingen annan trafik påverkas.
Nynäsbanan är inte isolerad från det övriga järnvägsnätet. I Älvsjö skall den samsas med annan trafik.
Det som gäller är att beslut om att ställa in och vända tåg tas av operatören och Banverket gemensamt. Men kan de inte komma överens har Banverket suveränitet att besluta mot operatörens vilja.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 februari 2010, 08:44:20 AM
Nynäsbanan är inte isolerad från det övriga järnvägsnätet. I Älvsjö skall den samsas med annan trafik.
Det som gäller är att beslut om att ställa in och vända tåg tas av operatören och Banverket gemensamt. Men kan de inte komma överens har Banverket suveränitet att besluta mot operatörens vilja.
Lill-pendeln ÄR isolerad från resten av järnvägsnätet. Den går bara Vhe - Nynäs, och som det är nu går den oftast helt oberoende från resten av trafiken, dvs efter sin egen tidtabell. Någon direkt anslutning ska man inte räkna med vid försening, oavsett vilket håll man åker mot.
Det är bara några få tåg som genomgående, och det är bara vid normal trafik, vilket vi inte sett på ett par veckor nu.
Kunde lika gärna vara två olika företag utan samarbete som kör trafiken.
Citat från: Björn Forslund skrivet 26 februari 2010, 09:44:37 AM
Lill-pendeln ÄR isolerad från resten av järnvägsnätet. Den går bara Vhe - Nynäs, och som det är nu går den oftast helt oberoende från resten av trafiken, dvs efter sin egen tidtabell. Någon direkt anslutning ska man inte räkna med vid försening, oavsett vilket håll man åker mot.
Det är bara några få tåg som genomgående, och det är bara vid normal trafik, vilket vi inte sett på ett par veckor nu.
Kunde lika gärna vara två olika företag utan samarbete som kör trafiken.
Nog är väl ändå avsikten att det skall fungera i Västerhaninge med bytena. Så det går inte att påstå att den är isolerad från den övriga järnvägstrafiken.
Citat från: Björn Forslund skrivet 25 februari 2010, 23:52:20 PM
Du verkar tro att det var jag ensam som satt på det där tåget? Och övermaga krävt att få komma hem, medan några hundra andra nu skulle stå hela kvällen och frysa?
Innebörden av ditt resonemang är, som jag uppfattar saken, att du tycker att Ståg skulle ha kört ert tåg hela vägen, och sedan låtit trafiken ligga sen hela kvällen, vilket hade inneburit att folk hade fått stå överallt och frysa. Nu valde man tydligen att räta upp trafiken omedelbart i stället, vilket var sämre för dem som satt på ditt tåg eller väntade på det men bättre för alla andra. (Det finns nämligen ingen tågfabrik i Västerhaninge, utan alla fordon som åker därifrån måste väl på något sätt komma tillbaka innan man kan köra nästa gång!)
Citat från: Björn Forslund skrivet 25 februari 2010, 23:52:20 PM
Du menar alltså att JAG givetvis ska stå och frysa för att ANDRA ska komma hem?
Ja, och det är ingen idé att säga emot det, eftersom alternativet är att andra ska frysa för att du ska komma hem.
Men du kunde ju fortfarande ha stannat kvar på vagnen tills den gjorde nästa resa, det var det tydligen flera andra som gjorde enligt din egen berättelse. Då hade du sluppit frysa, även om du möjligen hade förlorat en halvtimme eller så jämfört med att chansa på att det skulle löna sig att stanna kvar.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 26 februari 2010, 09:52:13 AM
Nog är väl ändå avsikten att det skall fungera i Västerhaninge med bytena. Så det går inte att påstå att den är isolerad från den övriga järnvägstrafiken.
Som jag nämnde tidigare var budskapet när "lill-pendeln" återinfördes, att denna skulle kunna vänta upp till 10 min på försenat tåg från stan. Detta genom att man infört nya mötesspår vid Hemfosa och Segersäng. På så vis kunde mötena förskjutas, och reglertiderna vid ändstationerna var dessutom väl tilltagna.
I praktiken har detta aldrig fungerat. "lill-pendeln" sticker glatt iväg även vid mindre förseningar. Ger minst en halvtimmes extra restid mot Nynäshamn. På senaste tid en timme pga reducerad trafik.
Åt andra hållet är det samma sak, Bålsta-tåget sticker normalt iväg om "lill-pendeln" är mer än någon minut sen. Det var ju anledningen till att "lill-pendeln" återinfördes trots stora protester. Sträckan Vhe- Nynäs ansågs alltför "skakig" med ideliga fel trots upprustning och utbyggnad, och man ville isolera den från resten av järnvägsnätet för att slippa fortplantade störningar som uppstår när de ofta försenade nynäståg kommer ut vid Älvsjö.
I riktning Nynäshamn- Stockholm spelar en försenad "lill-pendel" inte så stor roll, eftersom det i normalfallet är 15 min trafik mot Stockholm.
Det stora felet är att man ofta kör stenhårt efter tidtabellen även på "lill-pendeln", mot vad som utlovats när den infördes.
Det absolut värsta jag sett var när "lill-pendeln" avgick tidtabellsenligt samtidigt som tåget från stan öppnade dörrarna, något försenat! Då blev det snudd på upplopp när arga resenärer i princip hann fram till det avgående tåget och hann sparka och slå på det. Det blev rubriker i Nynäsposten, och aktuell personal på tåget ska ha fått ett snack med sin chef...
Citat från: JDS skrivet 26 februari 2010, 09:57:07 AM
Innebörden av ditt resonemang är, som jag uppfattar saken, att du tycker att Ståg skulle ha kört ert tåg hela vägen, och sedan låtit trafiken ligga sen hela kvällen, vilket hade inneburit att folk hade fått stå överallt och frysa. Nu valde man tydligen att räta upp trafiken omedelbart i stället, vilket var sämre för dem som satt på ditt tåg eller väntade på det men bättre för alla andra. (Det finns nämligen ingen tågfabrik i Västerhaninge, utan alla fordon som åker därifrån måste väl på något sätt komma tillbaka innan man kan köra nästa gång!)
Ja, och det är ingen idé att säga emot det, eftersom alternativet är att andra ska frysa för att du ska komma hem.
Men du kunde ju fortfarande ha stannat kvar på vagnen tills den gjorde nästa resa, det var det tydligen flera andra som gjorde enligt din egen berättelse. Då hade du sluppit frysa, även om du möjligen hade förlorat en halvtimme eller så jämfört med att chansa på att det skulle löna sig att stanna kvar.
Varför slutar du inte med dina bisarra bortförklaringar? Varför skulle trafiken ligga nere hela kvällen bara för att tåget skulle vänt i Ösmo istf Segersäng? Ösmo är nästa station, inte "hela sträckan" som du tjatar om ständigt. Kolla en karta, du har uppenbarligen mycket dålig kännedom om hur det ser ut söder om stan!
Det fanns, som jag skrev, ytterligare ett tåg som vi mötte vid Tungelsta.
Fattar du inte att du gör dig löjlig med dina absurda bortförklaringar? Många vet att du enbart är på Bussnack för att obstruera och käfta emot rent rutinmässigt mot allt som kritiserar din heliga spårbundna trafik, tågnummernissarna och Grafen.
Antingen är du bara ute efter att j***as, eller så är det vakanser i övre våningen eller höga halter av främmande ämnen i omloppet?
Har de inte drogtester på ditt jobb? Tror det är dags för det!
Citat från: Björn Forslund skrivet 26 februari 2010, 10:13:55 AM
Fattar du inte att du gör dig löjlig med dina absurda bortförklaringar? Många vet att du enbart är på Bussnack för att obstruera och käfta emot rent rutinmässigt mot allt som kritiserar din heliga spårbundna trafik, tågnummernissarna och Grafen.
Antingen är du bara ute efter att j***as, eller så är det vakanser i övre våningen eller höga halter av främmande ämnen i omloppet?
Har de inte drogtester på ditt jobb? Tror det är dags för det!
Sluta nu! Vem är det som gör sig löjlig med sina påhittade påståenden, personangrepp och förtalsliknande inlägg? Jag har svårt att se det du skrivit som okej enligt Bussnacks regler.
Se då till att "JDS" slutar med sin löjliga flumfilosofi om att just jag ska offra mig för att andra senare tillkomna ska komma hem i tid.
Jag är inte Jesus som vänder andra kinden till, JDS är inte Gud Allsmäktig och Grafen är inte Bibeln!
Jag tror vi ska sätta stopp för denna tråd innan det urartar totalt.
Citat från: Björn Forslund skrivet 26 februari 2010, 10:42:57 AM
Se då till att "JDS" slutar med sin löjliga flumfilosofi om att just jag ska offra mig för att andra senare tillkomna ska komma hem i tid.
Strängt taget är det inte bara en flumfilosofi, utan en statligt förankrad prioriteringsprincip. När man har en chans att reda upp förseningar är det som regel de redan försenade tågen som får ta stryk. Det är inget du behöver bli arg på mig för, jag säger bara som det är!
Jag inser också att det hade varit bra att få fram det där tåget till Ösmo. Vad vet jag, det hade kanske till och med varit möjligt. Du har gett mig så övertygande skäl att jag tror att jag hade försökt få fram tåget dit om jag hade haft det jobbet, nu när jag förstår hur det ligger till med bussanslutningar och liknande. Men jag tycker fortfarande inte att du gör rätt när du kallar inblandade personer för "arrogant tågnummernisse". Orsaken kan ha varit allt från ett hastigt tillkommet A-skydd för snöröjning, till att någon helt enkelt var uttröttad och klantade till det. Det är ju faktiskt lite svårt för dig att veta, inte sant? Det är hur som helst knappast fråga om ren illvilja!
Citat från: JDS skrivet 26 februari 2010, 11:06:47 AM
Strängt taget är det inte bara en flumfilosofi, utan en statligt förankrad prioriteringsprincip. När man har en chans att reda upp förseningar är det som regel de redan försenade tågen som får ta stryk. Det är inget du behöver bli arg på mig för, jag säger bara som det är!
Jag inser också att det hade varit bra att få fram det där tåget till Ösmo. Vad vet jag, det hade kanske till och med varit möjligt. Du har gett mig så övertygande skäl att jag tror att jag hade försökt få fram tåget dit om jag hade haft det jobbet, nu när jag förstår hur det ligger till med bussanslutningar och liknande. Men jag tycker fortfarande inte att du gör rätt när du kallar inblandade personer för "arrogant tågnummernisse". Orsaken kan ha varit allt från ett hastigt tillkommet A-skydd för snöröjning, till att någon helt enkelt var uttröttad och klantade till det. Det är ju faktiskt lite svårt för dig att veta, inte sant? Det är hur som helst knappast fråga om ren illvilja!
Säkert inte illvilja, men kanske dålig koll på hur kommunikationerna med Segersäng är, samt att det var 15 minus vid tillfället. Om man tänker efter så kunde t ex minderåriga barn, handikappade eller andra som inte kan svenska t ex hamnat i en otrevlig situation om de irrat bort sig i omgivningarna, i mörker och kyla.
Jag tycker att vi sätter punkt för denna diskussion om tågvändningen vid Segersäng nu!