En gamal bekant från GDG tiden dök upp i Sälenfjällen vintern 2003
(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/2010083.jpg)
Fd GDG 1300 vid Granfjällsstöten i februari 2003
Säkert en rejäl buss, men designen vinner nog inga pris. Speciellt inte som enfärgad utan fönster baktill.
Citat från: Ersa skrivet 21 februari 2010, 18:59:06 PM
Säkert en rejäl buss, men designen vinner nog inga pris. Speciellt inte som enfärgad utan fönster baktill.
Rejäl,är väl en sak man kan diskutera,mina erfarenheter av just detta exemplar och även övriga GDG v8or har väl en del att önska ;)
(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/2010086.jpg)
hittade en bild på 1300 i GDG kostym också,vid garaget i Borlänge våren 1989
vilket märke? det vore en fördel att skriva ut va bussarna heter
Scania CR 145 med V8 :)
Citat från: bussfan skrivet 21 februari 2010, 19:13:42 PM
vilket märke? det vore en fördel att skriva ut va bussarna heter
Scania CR 145 heter modellen, bussen heter GDG 1300 som det faktiskt står under bilden.
Lite mer info (http://www.angelfire.com/creep/trancemaster/85145/85145.html)
Hej !
FZG 024 lever s.a.s. fortfarande, ägs av en privatperson i Kärna sedan ett par år.
Mvh Peter Ö
Citat från: j-a skrivet 21 februari 2010, 19:16:21 PM
Scania CR 145 med V8 :)
Scanias första metervara och en otroligt ful sådan
Som jag minns det var det ganska eftertraktat att få köra V8 hos GDG.
Citat från: Bussmicke skrivet 21 februari 2010, 20:19:19 PM
Scanias första metervara och en otroligt ful sådan
Bara att instämma! ;)
Varför satte man en V8 i dem? Det låter som overkill på en vanlig tvåaxlig linjebuss....
Scania har ju alltid varit King of the Road.
Fast jag gillar tyska V8:or också...
Det finns inget vettigt skäl till att ha en tvåaxlig trailerdragare med 660 hk heller...
Citat från: Lars Ödlund skrivet 22 februari 2010, 17:20:59 PM
Det var sugmotor....275 hk
och en manuell 5 växlad låda - så några fartmonster var de ju inte :-)
(med dagens måttt mätt)
Hur många liter var V8:an på?
14 liter. Jag vet en som har en BR145 husbuss som petat in en modernare V8 från en lastbil (med turbo) och den går som ett skållat troll. Gäller att vara försiktig med kopplingen så inte vridet har sönder något.