Vågar vi (som gillar Solaris) hoppas på att det kommer ledvagnar till SL-trafiken. De skulle kunna passa för den nya Gubbängsdepån kanske? :)
Det finns väl än idag bara rena låggolvare att köpa om man vill ha en Urbino 18, vilket kanske begränsar inköpen av dessa då SL vill ha lågentré på de flesta linjerna utanför innerstan?
Det vore kul om det funnits en Urbino 18 med lågentré, som B9SALE och OmniLink, men det beror ju på om behovet för en sådan finns på andra sällen än i lilla Sverige. Ännu roligare vore det om det även fanns en 18-meters ledvagnsversion av InterUrbino med normalgolv hela vägen, för landsbygdstrafik i t.ex. UL-trafiken. Men en sådan lär vi nog aldrig få se med tanke på att inte ens Volvo, Scania och Setra gör ledvagnar med normalgolv längre. Så behovet verkar ju vara nere på noll. :-\
Ajdå det var inte kul att höra.
Men Gubbängen skall ha 100% Biogasbussar så det kan ändå inte bli OmniLink II eller B9SALE som tur är. :)
Däremot finns ju Urbinon i 15-meters boggiversion med olika drivmedel, redo att konkurrera med MAN A26, Scanias 15-meters OmniLink samt Volvo 8500 & 8700. En sån i SL-rött (eller blått på 676) kanske? :)
Absolut :)
Citat från: M224 skrivet 21 februari 2010, 12:17:44 PM
Ajdå det var inte kul att höra.
Men Gubbängen skall ha 100% Biogasbussar så det kan ändå inte bli OmniLink II eller B9SALE som tur är. :)
Omnilink finns som gasbuss. Däremot finns såvitt jag vet inte B9SALE i gasversion, men finns efterfrågan kan det ju tänkas att man tar fram en sådan.
Det skulle vara intressant att se sådana rulla som ledvagnar och boggiebussar, men jag hoppas att de flyttar avstånden mellan stolarna en aning, så att långskånkar som ex. jag (1,9 m), får någon någorlunda möjlighet att få plats mellan stolarna. Det är iofs trångt på eg. alla bussar, men där brukar det iaf finnas någorlunda benutrymme. Jag kan även titta på vanliga bussar inom lokal/länstrafiken, där brukar jag t.ex. åtminstone kunna finna kanonplatser i mitten av bussarna bakom mittendörrparet. Jag testade samma sak i Solarisen, men det var riktigt plågsamt. :-\
Citat från: Cero skrivet 21 februari 2010, 12:43:12 PM
Omnilink finns som gasbuss.
Det visste jag inte, hur kommer det sig att jag aldrig har sett en OmniLink i biogasversion? :-\ Scania verkar ju mest satsa på kortsiktig etanol som i det långa loppet inte kommer att hålla.
Citat från: M224 skrivet 21 februari 2010, 13:15:09 PM
Det visste jag inte, hur kommer det sig att jag aldrig har sett en OmniLink i biogasversion? :-\ Scania verkar ju mest satsa på kortsiktig etanol som i det långa loppet inte kommer att hålla.
Är inte etanol ute redan? Det är väl enbart i Östersund som man de senaste åren fått för sig att för första gången introducera etanolen genom att år 2008 köpa in ett par tre helt nya etanolbussar till den helt övrigt dieseldrivna vagnparken.
I bl.a. Umeå och Örnsköldsvik, samt i Stockholms innerstad avvecklas ju etanolbussarna nu, och ersätts av diesel- samt biogasdrivna bussar.
Citat från: M224 skrivet 21 februari 2010, 13:15:09 PM
Det visste jag inte, hur kommer det sig att jag aldrig har sett en OmniLink i biogasversion? :-\ Scania verkar ju mest satsa på kortsiktig etanol som i det långa loppet inte kommer att hålla.
Du kanske inte har varit i Västerås eller Borås ännu! ;) Eller Australien för den delen. Där har man kört med Scania gasbussar i många år (vet dock inte om det är specifikt
biogas).
Citat från: Ersa skrivet 21 februari 2010, 13:21:52 PM
Är inte etanol ute redan?
Nej det är nog inte ute men där det går, exempelvis Stockholms innerstad, satsar man på biogas istället. Det blir nog svårt att få gasen att räcka till hela Storstockholm på länge. Etanolen är säkert en bra kortsiktig lösning men det är nog inte det långsiktiga svaret på vad som ska kunna ersätta diesel.
Citat från: M224 skrivet 21 februari 2010, 13:15:09 PM
Det visste jag inte, hur kommer det sig att jag aldrig har sett en OmniLink i biogasversion? :-\ Scania verkar ju mest satsa på kortsiktig etanol som i det långa loppet inte kommer att hålla.
Visbys fyra normalstora kortvagnar kommer ju att drivas av biogas, vilka alla fyra är Omni II
Citat från: Cero skrivet 21 februari 2010, 13:41:23 PM
Du kanske inte har varit i Västerås eller Borås ännu! ;) Eller Australien för den delen. Där har man kört med Scania gasbussar i många år (vet dock inte om det är specifikt biogas).
Gasbussar kan köras på antingen biogas eller naturgas. Det är tillgången på respektive som avgör, inte bussens konstruktion.
Citat från: Cero skrivet 21 februari 2010, 13:41:23 PM
Du kanske inte har varit i Västerås eller Borås ännu! ;) Eller Australien för den delen. Där har man kört med Scania gasbussar i många år (vet dock inte om det är specifikt biogas).
Ja juste! Nu när du säger det så. Det hade jag glömt bort, har för mig att jag sett dessa på BMs hemsida. Jag ska kolla in dem nu.
Citat från: M224 skrivet 21 februari 2010, 16:44:18 PM
Ja juste! Nu när du säger det så. Det hade jag glömt bort, har för mig att jag sett dessa på BMs hemsida. Jag ska kolla in dem nu.
Annars har du en av dem här i en alldeles färsk bild.
(http://www.savenfjord.nu/bl_053_5.JPG)
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 februari 2010, 16:59:16 PM
Annars har du en av dem här i en alldeles färsk bild.
Tack för den. Lustigt att dessa inte finns alls i SL-land. Visserligen är ju biogas relativt nytt så det kanske kommer.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 21 februari 2010, 16:59:16 PM
Annars har du en av dem här i en alldeles färsk bild.
(http://www.savenfjord.nu/bl_053_5.JPG)
Riktigt snyggt Staffan!
Var det fler Gas-Scanior som var beställda? När kommer dem?
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 21 februari 2010, 17:04:33 PM
Riktigt snyggt Staffan!
Var det fler Gas-Scanior som var beställda? När kommer dem?
Tio till är beställda och kommer till sommaren. Det var med anledning av det beskedet som vi häromdagen hade en lång debatt om till nyår men ingen sade vilket nyår.
Det finns alltså anledning att tro att leveransen kommer att bli försenad.
Konstigt, trodde att dessa Scania var av äldre modell, tillverkade innan man bestämde sig att satsa på etanolbussar. Men nu när jag kollar så ser jag att det är 2008 årsmodell, men då fanns ju redan OmniLink II sedan länge? Nu blev jag förvirrad.
Citat från: Cyklisten skrivet 21 februari 2010, 19:13:10 PM
Konstigt, trodde att dessa Scania var av äldre modell, tillverkade innan man bestämde sig att satsa på etanolbussar. Men nu när jag kollar så ser jag att det är 2008 årsmodell, men då fanns ju redan OmniLink II sedan länge? Nu blev jag förvirrad.
Menar du typ Borås-bussarna? De tio som levererades till Borås 2008 är de sista som tillverkades med den gamla gasmotorn. De tio som kommer har alltså den nya motorn och också lite facelift på karossen.
vart ligger hedvigsborg
Citat från: bussfan skrivet 21 februari 2010, 19:46:31 PM
vart ligger hedvigsborg
En stadsdel i Borås. Ligger till vänster om man åker riksväg 27/41 ut från Borås strax efter det man kört under järnvägen till Alvesta.
Bussen på bilden befinner sig på Kristineberg (man säger alltid på om stadsdelarna i Borås), skall sedan vidare via Dammsvedjan och Hedvigsborg och återvänder sedan i ringlinje till Södra torget.
Det finns ingen boråskille i min ålder som inte känner till Hedvigsborg. Där hade nämligen Algots sina personalbostäder och eftersom deras arbetskraft bestod av yngre sömmerskor (många från Finland) så var det många killar som lockades dit. För övrigt lär det ha bott folk från 20 nationer där på 1950-talet. Det var unikt då, i dag är det väl inte så ovanligt. Så det var många språk som talades på bussarna och när fabrikerna slutade var de överfulla. En förare fick stannar-signal i backen upp till Hedvigsborg och det tog väldigt lång tid innan han såg någon i spegeln som steg av i bakdörren, varför han bad vederbörande att skynda på lite.
- Du får la logna däj. Dä tar ti' att gå genom 20 nationer.
Citat från: Cyklisten skrivet 21 februari 2010, 19:13:10 PM
Konstigt, trodde att dessa Scania var av äldre modell, tillverkade innan man bestämde sig att satsa på etanolbussar. Men nu när jag kollar så ser jag att det är 2008 årsmodell, men då fanns ju redan OmniLink II sedan länge? Nu blev jag förvirrad.
Scania hade vid den tidpunkten inte uppgraderas gas eller etanolversionen till nya utseendet.
Etanol-bussen finns ju nu som känt - och gasbussen låter jag vara osagt - åtminstone i nuläget.
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 22 februari 2010, 06:12:50 AM
Scania hade vid den tidpunkten inte uppgraderas gas eller etanolversionen till nya utseendet.
Etanol-bussen finns ju nu som känt - och gasbussen låter jag vara osagt - åtminstone i nuläget.
Det var det jag menade, men nu förstår jag, trodde inte att de var så pass nya.