Några mindre lyckade bilder på bussar från BL på 1980-talet.
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/429_a.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/429_b.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/429_c.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/429_d.JPG)
Och så en bonusbild med bussar från fem olika bussbolag, men däribland också en från BL
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/429_e.JPG)
Trevligt! :D
En liten rättelse dock: SL 6468 är en H2, inte H3. För övrigt den H2 som gick längst i innerstadstrafik i Stockholm.
Citat från: Karsten skrivet 20 februari 2010, 16:02:19 PM
Trevligt! :D
En liten rättelse dock: SL 6468 är en H2, inte H3. För övrigt den H2 som gick längst i innerstadstrafik i Stockholm.
Det var dessutom den H2 vi från SvOf åkte med från Stockholm så det borde ju ha blivit rätt från början. Men nu är det i alla fall rättat. Tack för påpekandet.
Vad trevligt se lite gamla B-L bussar 170 hade ju den trevliga Wilsonlådan... Unibus var dock inte så där väldigt angenäma att köra med manuell vxl och spaken ca en halvmeter bakom föraren :P Vagn 231 minns jag inte så bra däremot... Möjligen jag minns en annan dag ... ;D Men Staffan du kanske har nått mer minne av den än jag har??
BL hade ursprungligen två st. Tror det var 230 och 231 som det rör sig om. De är inte riktiga turistbussar enl SLTF normerna. Troligen var de ursprungligen avsedda för andra företag. Den ena byttes bort mot en B10M Wiima av turistmodell av lite senare typ.
230 och 231 tror jag kallas M354 hos Wiima. Postverket var en stor köpare av denna halvhöga modell.
Sista användningen av 230 var troligen veckoslutstrafik Göteborg-Jönköping-Gävle som pågick några år i samarbete med Gävle Trafik AB,Linköpings Trafik AB och Borås Lokaltrafik.
En av Unibus´arna såldes vidrare och hamnade i Kungsbacka och gick på Hålabäck.
Tack Staffan för bilderna.