Mercedes-Benz visade upp en duobuss, det vill säga en buss som kan användas både som trådbuss och vanlig dieselbuss. Av rätt lättförståeliga skäl såldes aldrig någon sådan i Sverige men väl till Bergen och Köpenhamn. Ganska snart slutade de dock att använda dem under tråd och elutrustningen demonterades delvis.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4431.jpg)
Den här bussen hamnade väl sedan någonstans, frågan är dock bara var.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4432.jpg)
En miljöbuss till Malmö Lokaltrafik, blev 1993 Linjebuss 3119.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4433.jpg)
En servicebuss till Gävle Lokaltrafik som sedan blev Swebus 0610.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4434.jpg)
Till sist utställningens äldsta och svagaste buss. Motorn hade bara en hästkraft.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4435.jpg)
Den sista vagnen uppskattades lättservad inga problem med tankning ersättningsbar drivkälla
fungerade i alla väder inga krångliga systemfel inget kylsystem som brakar ihop.
/Lennart
Citat från: groenis skrivet 20 februari 2010, 02:22:16 AM
Den sista vagnen uppskattades lättservad inga problem med tankning ersättningsbar drivkälla
fungerade i alla väder inga krångliga systemfel inget kylsystem som brakar ihop.
Inte bara själva drivkällan är lätt utbytbar. Den går även på förnyelsebart bränsle. Vissa utsläpp lär dock ske, men inget som hindrar färd inom miljözonerna trots att den förmodligen är något äldre än 8 år gammal. ;)
Citat från: Ersa skrivet 20 februari 2010, 02:33:31 AM
Inte bara själva drivkällan är lätt utbytbar. Den går även på förnyelsebart bränsle. Vissa utsläpp lär dock ske, men inget som hindrar färd inom miljözonerna trots att den förmodligen är något äldre än 8 år gammal. ;)
Någonstans läste jag att om dagens transportarbete skulle utföras med häst och vagn så skulle bara utsläppen från hästens avföringar och fisar bli ett enormt mycket större problem än de utsläpp som dieselfordonen ger. Alla andra problem som t ex arbetsmiljön att förtiga.