Varför väljer många busschaufförer att låta bussen gå på tomgång även om de tar en paus på 5-10 minuter? Exempelvis när man åker på någon expresslinje och chauffören ska ta betalt, lasta in väskor osv. så tar det ofta mycket mer än 1 minut men bussen står på tomgång ändå. Är det för att ha igång AC och sånt dom inte vill stänga av bussen?
Jag tycker det är samma sak med lastbilschaufförer.
Slår man av bussen så stannar AC och allt annat som drivs med motorkraft. På sommaren är det värmen som är problemet och på vintern kylan utanför bussen.
Att vissa har sin lastbil på gång kan vara olika saker som går via motorkraft. Frysbilar har även köld.ag som går hela tiden då bilen står still vissa på koldioxid och andra på diesel.
Visst det finns tomgångsregler och dessa följer man så klart men det finns undantag som ovan.
/ Christer K
det troliga är att ha kvar värmen/kylan i bussen ananrs klagar passagerarna. samt behålla lufttrycket i bromsarna.
I lastbilsfallen kan det bero mycket på om de använder bakgavellyft som är väldigt strömkrävande i alla fall är det så för min del då mans tår på tomgång med lastbilen o ja jag kör även buss
Dåliga batterier, luftläckande fordon, att hålla ett lämpligt klimat i vagnen för de passagerare man snart ska börja lasta (gäller både sommar och vinter), påbyggd utrustning som kräver kraft... skälen kan vara många till varför man låter motorn gå. Men jag håller med om att tomgångs-disciplinen skulle kunna förbättras avsevärt..
Hehe... På en stor och TYDLIG skylt i min BF7659 finns det en skylt på förarplatsen som säger "Vid uppehåll längre än 3 minuter, stanna motorn" strax bredvid skylten "Segdrag inte, växla i tid!"