Hej
Finns Scania ledbussarna kvar i trafik, har inte nån på en stund.
Dessa skall spara så länge som möjligt.
mvh Stefan P
Menar du CN113ALB ledvagnarna eller Omnicity vagnarna?
ALB vagnarna är vad jag vet fortfarande i trafik, såg en för iaf 2 veckor sedan.
Hej
Narurligtvis menar jag Scania 113 var den sista riktiga Scania Ledbussen.
mvh Stefan P
Citat från: Stefan P skrivet 19 februari 2010, 14:14:51 PM
Hej
Narurligtvis menar jag Scania 113 var den sista riktiga Scania Ledbussen.
mvh Stefan P
Såg sådana senast idag på stan...
Ja dom brukar oftast rulla på linje 21 och 111 som jag har sett.
Citat från: Björn Ax skrivet 19 februari 2010, 17:29:28 PM
Ja dom brukar oftast rulla på linje 21 och 111 som jag har sett.
och 11. Men hoppas nån av dem bevaras :)
//Jacob
Citat från: Jacob Almgren skrivet 19 februari 2010, 21:29:51 PM
och 11. Men hoppas nån av dem bevaras :)
//Jacob
Hoppas jag inte. Dom börjar bli rätt så utslitna nu.
De rullar i stort sett varje morgon på linje 21. Idag gick en av dem på linje 7.
Citat från: Björn Ax skrivet 19 februari 2010, 22:22:14 PM
Hoppas jag inte. Dom börjar bli rätt så utslitna nu.
Jo men om kanske Spårvägssällskapet köper en, renoverar den och på så sätt bevaras den. Nu är de verkligen slitna, kan inget annat än hålla med dig :)
//Jacob
Några fåtal CN113ALB får gärna bevaras till eftervärlden. Tyvärr försvann Umeås sex st som var i bra skick till Hölö, men det kanske finns fler individer därute som är i tillräckligt bra skick att de går att bevara?
Dock är ju ledvagnar dyrare att hålla igång, så vi kanske får nöja oss med några pigga fina CN113CLB istället?
Var inte Umeås ledbussar etanoldrivna?
Citat från: Bussfanatikern skrivet 20 februari 2010, 00:49:49 AM
Var inte Umeås ledbussar etanoldrivna?
Ja, vilket nog bidrog till att de var väldigt svåra att sälja vidare till export.
Läste att Scania skulle satsa på hybridmotorer som kan köras på både etanol och diesel. Då blir det ju inga problem att sälja dessa utomlands eftersom dom inte kräver någon ombyggnad.
Det var meningen i somras att de sista skulle bort. Åtminstone hette det så. Men sedan upptäckte man visst att antalet bussar inte räckte så de har fått överleva ca ett år till. Däremot lär de försvinna i år
Vad är det för årsmodell på dom där "dragspelsbussarna" i Uppsala? är alla korta Scania 113 borta ur trafiken?
Citat från: Bussfanatikern skrivet 21 februari 2010, 00:27:22 AM
Vad är det för årsmodell på dom där "dragspelsbussarna" i Uppsala? är alla korta Scania 113 borta ur trafiken?
1996 är ledbussarna från. Dom börjar verkligen vara på ålderns höst. Jag minns när man var yngre och åkte hem med dessa från skolan. Så fina och nya dom var då.
Alla korta är borta ja, med undantag av 549. Demobuss från scania om ja minns rätt. Bortlovad till spårvägsmuset efter pensionen om ja minns rätt. Vet dock inte om den används så mycket i dagsläget.
Citat från: jocke skrivet 21 februari 2010, 00:37:18 AM
1996 är ledbussarna från. Dom börjar verkligen vara på ålderns höst. Jag minns när man var yngre och åkte hem med dessa från skolan. Så fina och nya dom var då.
Alla korta är borta ja, med undantag av 549. Demobuss från scania om ja minns rätt. Bortlovad till spårvägsmuset efter pensionen om ja minns rätt. Vet dock inte om den används så mycket i dagsläget.
Tror du menar 548. Den används som övningskörningsbuss för våra nya chaufförer. Tror inte den kommer försvinna i första taget. Passar perfekt som övningsbuss. :D
Citat från: Björn Ax skrivet 21 februari 2010, 01:42:51 AM
Tror du menar 548. Den används som övningskörningsbuss för våra nya chaufförer. Tror inte den kommer försvinna i första taget. Passar perfekt som övningsbuss. :D
Så är de självklart, slant lite grann :D
Det är bra, dom får börja med o köra en riktig buss iaf :)
Citat från: jocke skrivet 21 februari 2010, 13:19:39 PM
Så är de självklart, slant lite grann :D
Det är bra, dom får börja med o köra en riktig buss iaf :)
Bettan är världens bästa buss :-* (548 alltså).
Och hennes fyra systrar är näst bäst :D Tyvärr har de en tendens till att gå en tjänst för eller efter den jag kör hela tiden :'(
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/GUB_629_U_091215a.jpg)
(http://i811.photobucket.com/albums/zz39/Verspieder2/GUB_629_U_091215b.jpg)
Som redan sagts några gånger i tråden så hittar du de enklast på linje 21 på morgnarna. Jag kör själv en 21 (07.30 fr Stenhagen) var 5e dag där jag oftast har 629, eller om den är trött just den dagen, 633. Såhär vintertid är de inte direkt jätteroliga att köra eftersom det tar nästan 1 timme innan man får upp motortempen tillräckligt högt för att det ska komma värme ur defrostern...
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 20 februari 2010, 13:29:46 PM
Det var meningen i somras att de sista skulle bort. Åtminstone hette det så. Men sedan upptäckte man visst att antalet bussar inte räckte så de har fått överleva ca ett år till. Däremot lär de försvinna i år
Det är värre än så. All utrustning monterades bort från bussarna, och fick sen monteras tillbaka.
Citat från: Björn Ax skrivet 21 februari 2010, 01:42:51 AM
Tror du menar 548. Den används som övningskörningsbuss för våra nya chaufförer. Tror inte den kommer försvinna i första taget. Passar perfekt som övningsbuss. :D
548 används även flitigt just nu för att starta trilskande gasbussar på kalla vintermorgnar.
Jag tycker det är roligt att de verkligen var "skrotade" men så smög de sig tillbaka, de "små" raringarna ;D Och det är de enda bussarna jag med nöje fryser i, inte för att det hjälper.