Ingen vanlig syn precis (http://www.drehscheibe-foren.de/foren/read.php?17,4016082). ;)
Google älskar ju att översätta från tyska till svenska:
Bilden är från den ungerska site om tidig Trådbuss system: [www.kisvasutas.extra.hu] Precis vad i världen som händer med båten på vagnen? Det ungerska språket, jag är inte stark, men i alla fall, skeppet "Teltow" (vilket ju dransteht) och år 1903 spelar en roll, med Teltowkanalen invigdes först 1906. I övrigt fanns det fortfarande Treidelloks i bruk, så varför overhead fartyg?
En Bildfake verkar inte vara det hela taget, och en vagn skytteltrafik så det är ännu i dag, nämligen Straussee färja... Vem vet mer om detta märkligt? Stort tack för alla tips schonmal och många hälsningar, trådbuss fan Interregio ;-)
Varför overhead fartyg, det är frågan! :D
Olika eklektiska färjor är ju relativt vanligt ute i Europa....
Basel....
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Basel/2006/P1030401.jpg)
Trådfärja i Basel, 2006-08-18. Foto Leif D.
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Straussberg/2008/P1020455.JPG)
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Straussberg/2008/P1020453.JPG)
Trådfärja i Starussberg (nära Berlin), 2008-06-24. Foto Leif D.
Citat från: Leif D skrivet 19 februari 2010, 19:34:55 PM
Olika eklektiska färjor är ju relativt vanligt ute i Europa....
Eklektisk färja? Tja, den ser ju lite ihopplockad ut, underredet är något slags båt, överbyggnaden påminner lite om ett cykelställ eller en busshållplats och framdrivningssystemet påminner väl om en spårvagn! Lite av varje med andra ord, alltså sann eklekticism! :D
Citat från: Leif D skrivet 19 februari 2010, 19:34:55 PM
Olika eklektiska färjor är ju relativt vanligt ute i Europa....
Basel....
(http://www.tramtrain.be/tramtrain-be/Basel/2006/P1030401.jpg)
Trådfärja i Basel, 2006-08-18. Foto Leif D.
Fast färjorna över Rhen i Basel är inte elektriska (De drivs av en annan sorts ström ;-) ) http://de.wikipedia.org/wiki/Basler_Fähren