I Busstrafik-avdelningen kom vi in på ENO-Trafik.
Det ämnet passar bättre i Busshistoriskt forum, så jag ställer frågorna här:
Vilka linjer körde ENO ? Sista linjen tog VL 1971, det var linjen till Strömsholm, där ENO hörde hemma.
På vår ENO-buss står det i skylten "Eskilstuna- V:ås, körde man mellan dessa städer (V:ås bör väl vara just Västerås)?
Vilken färgsättning hade man? Den grön/gula färgen bussen har nu emanerar väl från tiden i Östersund (som veteranbuss)?
I övrigt, har någon mera info om ENO och dess verksamhet, är det välkommet!
/Björn
Citat från: Björn Forslund skrivet 18 februari 2010, 13:29:00 PM
Den grön/gula färgen bussen har nu emanerar väl från tiden i Östersund (som veteranbuss)?
Färgjämförelser skulle kunna göras här:
http://www.jvbk.nu/vb/buss2.html
Ja, den är målad i ungefär samma stil som Scania B62:an. Därför undrar jag hur den såg ut i original.
Noterar också att de alltjämt påstår att de har "den enda körklara CF:en i originalskick"...suck...
vad jag har är bland annat dessa linjer
Västerås-Strömsholm
Västerås-Köping
Västerås-Kvicksund
Hej
Jag har följande linjer Västerås Barkö
Västerås Rytterne
mvh Stefan P
Men Eskilstuna då? Det ligger ju i ett annat län. Körde ENO över länsgränsen också?
Jag försöker få ihop lite om ENO till Färdskrivaren, så ni får gärna hjälpa till med mera info!
Kolla gärna BUSSNYTT nr 4-1991.
ENO hade Strömsholm som utgångspunkt för linjer till Västerås och Köping. Jag tror att han också körde genomgående bussar Köping-Västerås. Sedan hade han trafik från Kvicksund till Västerås och denna trafik gick kanske både via Strömsholm och Rytterne-Barkarö till Västerås.
Apropå färger på ENO:s bussar så tror jag att Peter Ödén kan bidra med en bild från 1967 på SvOf-bussen. Bilden fanns som svartvit i BUSSNYTT 4-1991.
Tack för det, ska titta i Bussnytt!
Peter Ö kanske kan upplysa om vilka färger ENO-bussen hade under sin aktiva tid?
Det där med "Eskilstuna" i desten är fortfarande en fråga. kan det vara så att ENO-Trafik hyste framtida förhoppningar om länsöverskridande trafik, och på ren spekulation lagt till denna på rullen?
/Björn
ENO-Trafiks färgsättning var creme upptill och mörkgrönt nedtill. I alla fall hade bussarna U 4964 (nu Z 169 i
Jämtland), U 312 (SvOf:s), U 132 (ScV B62/Hägglund) och U 340 (ScV B71/Thor) dessa färger. Lackeringen
på Z 169 i Jämtland är inte densamma som den hade i Strömsholm. Betr. trafik till Eskilstuna så ska det ha
körts viss trafik Strömsholm - Eskilstuna för länge sedan. Vet ej när denna trafik upphörde. Som kuriosa kan nämnas att Eric V. Nilsson själv byggde karossen på U 312. Detta arbete utfördes under kvällar och helger.
Vissa karossdelar i denna buss består av delar från en skrotad, äldre ENO-buss. Delarna kan härröra från en skrotad Volvo/SKV från c:a 1937-1939. Det tog något år i anspråk att färdigställa bussen av bussbolaget. Flera ENO-bussar skrotades av företaget själv under åren. Tre bussar blev högerombyggda. Vid Sala
Karosserifabrik högerombyggdes U 132 och U 340. Eric V. Nilsson högerombyggde själv U 312 hemma i bussgaraget i Strömsholm.
För er som inte vet hur bussen ser ut:
http://omnibuss.se/eno.php :)
Hej !
Fd. U 132 som tilldelades nytt nr. BYW 382 existerar fortfarande.
Eftersom den blev avställd 1971 så fick den inte det nya numret monterat.
Officiellt blev den avregad men fick för ett antal år sedan ytterligare nytt
reg.nr då den blev inregad, nytt nr. blev då GWB 936. Bussen ägs av en
privatperson i Skaraborgs län.
Mvh Peter Ö
Hur pass bra överenstämmer färgsättningen på U312 med originalet?
Fanns det någon företagslogo på bussen?
Färgnyansen är nog inte förändrad, trots att U 312 omlackerades vid renoveringen av ägaren Jaasund.
Företagsloggor har tidigare funnits på bussarna. Både U 312 och U 132 blev omlackerade (åtminstone nertill) på 1960-talet och fick inga företagsloggor efter omlackeringen.