Buss-Snack

Allmänna bussforum => Bussnack => Ämnet startat av: olasand skrivet 18 februari 2010, 13:00:45 PM

Titel: GS 297 -Äntligen!
Skrivet av: olasand skrivet 18 februari 2010, 13:00:45 PM
Idag fick jag äntligen köra en av spårvägens nyaste bussar, volvoboggien 297...

(http://iloapp.olasand.se/data/_gallery/public/10/1266492256_resized.jpg?width=784&height=441)
GS 297 i Snipen

Bussen gick betydligt mjukare än de andra halvgamla volvobussar som spårvägen har. Trots att jag tryckte hårt på gasen smektes växlarna in så att det knappt märktes. Precis som det skall vara med andra ord men tyvärr inget jag är bortskämd med. Någon som vet skillnaden på dessa och de volvobussar GS fick för några år sedan vad gäller motor och växellåda?

Fler bilder och en recension av bussen finns på min blogg, http://jobblogg.olasand.se

(http://iloapp.olasand.se/data/_gallery/public/10/1266492499_resized.jpg?width=784&height=441)
Förarplatsen

(http://iloapp.olasand.se/data/_gallery/public/10/1266491973_resized.jpg?width=784&height=441)
Inredning
Titel: SV: GS 297 -Äntligen!
Skrivet av: Ersa skrivet 18 februari 2010, 13:05:33 PM
Intressanta nedsänkta växelväljarknappar! Är det en "touchskärm", som ersätter de mer "mekaniska" knapparna? De kan nog fungera och hålla en längre tid än föregångaren. :)

Tyvärr ser det ut att vara den stora ratten, vilket jag beklagar. :(
Titel: SV: GS 297 -Äntligen!
Skrivet av: Zella skrivet 18 februari 2010, 13:25:08 PM
Ja ratten faller inte heller mig m fl kollegor i smaken... den är för tjock och känns hal & oljig

Härligt herrn så fick du äntligen köra dessa... innan du byter till rälsbussarna  ;D
Titel: SV: GS 297 -Äntligen!
Skrivet av: Bussmicke skrivet 18 februari 2010, 13:40:02 PM
Någon som vet om dessa 30 nya vagnar blir kvar under/efter sommaren?
Titel: SV: GS 297 -Äntligen!
Skrivet av: olasand skrivet 18 februari 2010, 15:08:25 PM
Citat från: Ersa skrivet 18 februari 2010, 13:05:33 PM
Är det en "touchskärm", som ersätter de mer "mekaniska" knapparna? De kan nog fungera och hålla en längre tid än föregångaren. :)
"Skärm" är väl att ta i, det är trots allt knappar det rör sig om, men det känns absolut som att de kommer hålla längre än föregångaren vars knappar sprack hela tiden.

Citat från: Ersa skrivet 18 februari 2010, 13:05:33 PM
Tyvärr ser det ut att vara den stora ratten, vilket jag beklagar.
Har förstått att det är många som inte gillar den här ratten. Själv tycker jag att den hör till de bättre av dem vi har på GS. Möjligtvis att den kan vara lite hal, men storleken tycker jag är perfekt. Är nog en vanesak.

Citat från: Tomas Fransson skrivet 18 februari 2010, 13:25:08 PM
Härligt herrn så fick du äntligen köra dessa... innan du byter till rälsbussarna  ;D
Ja, äntligen som sagt. Hade inte kännts bra att sluta utan att få prova. Har jag riktigt tur får jag köra två av dem på min sista dag i morgon när jag skall köra 173, 43 och 80, men hur sanolikt är det?
Titel: SV: GS 297 -Äntligen!
Skrivet av: Johan B skrivet 18 februari 2010, 19:32:07 PM
Fina bilder på fin buss. Fast jag håller med dig Ola om att passagerarstolarna inte är något vidare. Det värsta är faktiskt inte hårdheten (man har ändå fått till bra vinkel mellan dyna och ryggstöd vilket kompenserar en del för hårdheten) utan att de är alldeles för smala och då är jag ändå av normal kroppsbyggnad både på längd och bredd. Man har iaf bytt tygsort till ett tåligare en det gamla som äcklade till sig på en vecka. Dessutom har dessa AC i hela bussen vilket blir skönt till sommaren. Blir de inte kvar hos GS så är väl Veolia en inte alltför otippad adress. Synd att du ska lämna Kruthus, man kommer att sakna de bekväma resorna du bjuder på. När nu även Fransson tänker rymma till Stockholm får man väl börja kör slälv om man vill åka bekvämt ;). Ni har allt några kollegor till som ska ha eloge men tyvärr har många duktiga försvunnit de senaste tiden.
Titel: SV: GS 297 -Äntligen!
Skrivet av: olasand skrivet 18 februari 2010, 20:01:07 PM
Tack för berömmet, sånt värmer! Du har en sista chans att åka med mig i morgon då jag kan träffas på linje 173, 43, 80 och 60 i den ordningen under större delen av dagen  :)

Håller med om att det trots stolarna vore väldigt synd om dessa bussar inte blev kvar i Göteborg till sommaren. Det vore ju dumt om vi inte hann testa AC:n ordentligt. Men hur var det med Veolia och Busslink, skulle de inte köra på miljöbränsle?

Jag skulle förövrigt tro att när väl upphandlings och anställningskarusellen är över i sommar så kommer det råda allmän förarbrist i stan, så att köra själv är nog ingen dum idé trots allt!
Titel: SV: GS 297 -Äntligen!
Skrivet av: Johan B skrivet 18 februari 2010, 22:07:44 PM
Busslink ska köra på RME. Veolia transport kommer däremot köra gas i sina Solaris som blir både 14,5m boggi och 12metare. Sedan ska man ha 7500 B9S (där de man redan har i Partille lär ingå) och 8500 B12BLE 6x2 13,7m och 14,5m med dieseldrift. Likväl tar man ju över ett gäng dubbelleder som går på diesel. Personligen hoppas jag också på att OmniLink-ledvagnarna och de senaste 8700:orna med expressinredning får flytta med från Partille så att det blir mer variation.
Titel: SV: GS 297 -Äntligen!
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 19 februari 2010, 00:39:49 AM
Kommer inte bussarna i 2630-serien, 2690, 2691 och Scania Omni-City 820 också att följa med till Majorna?
Titel: SV: GS 297 -Äntligen!
Skrivet av: Johan B skrivet 19 februari 2010, 09:36:00 AM
Citat från: Bussfanatikern skrivet 19 februari 2010, 00:39:49 AM
Kommer inte bussarna i 2630-serien, 2690, 2691 och Scania Omni-City 820 också att följa med till Majorna?

Ja det återstår ju att se. Även om det bara är en spekulation från min sida så känns det väl inte helt otroligt att man låter de allra nyaste bussarna i Partille flytta med, dock tror jag 820 är för gammal så den ska du nog inte hoppas för mycket på.
Titel: SV: GS 297 -Äntligen!
Skrivet av: New_options skrivet 19 februari 2010, 09:46:20 AM
var sitter radion i de där?
Titel: SV: GS 297 -Äntligen!
Skrivet av: Optimal skrivet 19 februari 2010, 10:11:10 AM
Citat från: New_options skrivet 19 februari 2010, 09:46:20 AM
var sitter radion i de där?

På panelen ovanför huvudet typ. Där färdskrivaren sitter.
Titel: SV: GS 297 -Äntligen!
Skrivet av: New_options skrivet 19 februari 2010, 12:48:27 PM
Sepura då?

Kanske inte den mest trafiksäkra placeringen.....
Titel: SV: GS 297 -Äntligen!
Skrivet av: Erling.L skrivet 19 februari 2010, 18:03:35 PM
Citat från: New_options skrivet 19 februari 2010, 12:48:27 PM
Sepura då?

Kanske inte den mest trafiksäkra placeringen.....

tetran sitter på vänster hand där man förr hade dörrvreden
Titel: SV: GS 297 -Äntligen!
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 20 februari 2010, 01:00:20 AM
820 är tydligen av årsmodell 2001 och kommer från Borlänge har jag fått reda på. Om den skulle flytta med till Majorna i sommar så har den ju ändå bara ett år kvar att rulla i trafiken så att det kanske inte är någon mening med att ta dit den. Däremot kan man ju flytta den till en annan stad eller sälja den.
Titel: SV: GS 297 -Äntligen!
Skrivet av: M skrivet 20 februari 2010, 07:24:59 AM
Citat från: Bussfanatikern skrivet 20 februari 2010, 01:00:20 AM
820 är tydligen av årsmodell 2001 och kommer från Borlänge har jag fått reda på. Om den skulle flytta med till Majorna i sommar så har den ju ändå bara ett år kvar att rulla i trafiken så att det kanske inte är någon mening med att ta dit den. Däremot kan man ju flytta den till en annan stad eller sälja den.
Var har du hört att dom skall ta över Majorna? Enligt Veolias hemsida letar dom förtfarande depå.
Majorna är ju förvisso det logiska.
Skulle sitta fint med extrajobb där, promenadavstånd.

/M
Titel: SV: GS 297 -Äntligen!
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 21 februari 2010, 00:09:53 AM
Är det någon som vet var Veolia hade sitt garage förra gången då dom hade trafiken i Frölunda?
Titel: SV: GS 297 -Äntligen!
Skrivet av: Zella skrivet 21 februari 2010, 00:21:53 AM
Var inte det vid 58:ans hpl Botaniska Trädgården... vet att det är ett fd bussgarage.
Titel: SV: GS 297 -Äntligen!
Skrivet av: Rikard skrivet 21 februari 2010, 01:15:46 AM
Citat från: Bussfanatikern skrivet 21 februari 2010, 00:09:53 AM
Är det någon som vet var Veolia hade sitt garage förra gången då dom hade trafiken i Frölunda?


Magretebergsgaraget vid Slottskogen. Tidigare Säröbussarnas Garage.
Rikard.
Titel: SV: GS 297 -Äntligen!
Skrivet av: Erling.L skrivet 21 februari 2010, 10:51:40 AM
Citat från: M skrivet 20 februari 2010, 07:24:59 AM
Var har du hört att dom skall ta över Majorna? Enligt Veolias hemsida letar dom förtfarande depå.
Majorna är ju förvisso det logiska.
Skulle sitta fint med extrajobb där, promenadavstånd.

/M

Dom får ej ha gasbussar i majorna garaget o kommunen krävde ju gasbuss i avtalet till större del iaf så får se var dom hamnar
Titel: SV: GS 297 -Äntligen!
Skrivet av: Magnus GS skrivet 21 februari 2010, 11:02:32 AM
Jag hade en dag arbetsträff på Spårvägen och då fick vi reda på en hel del om Veiolia för det var förare från Majorna.
Dom ska var lite här och där jag kommer inte ihåg hur många bussar dom skulle ha var men dom ska stå på Kville,Kruthusgatan,Partille,Dhl och sen på några flera ställen som jag inte kommer ihåg.
Titel: SV: GS 297 -Äntligen!
Skrivet av: kurre skrivet 21 februari 2010, 11:55:31 AM
De skall stå vid

Majorna
Kville
Eketrägatan
DHL

Och Partille försvinner
Titel: SV: GS 297 -Äntligen!
Skrivet av: M skrivet 21 februari 2010, 14:42:02 PM
Citat från: kurre skrivet 21 februari 2010, 11:55:31 AM
De skall stå vid

Majorna
Kville
Eketrägatan
DHL

Och Partille försvinner

DHL ? var är det?
Titel: SV: GS 297 -Äntligen!
Skrivet av: Mattias Andersson skrivet 21 februari 2010, 14:46:37 PM
Citat från: M skrivet 21 februari 2010, 14:42:02 PM
DHL ? var är det?

Gamla DHL terminalen,Gullbergsvass.

Typ framför Nisse-terminalen.

Där skall f.ö,vad jag hört inhysas flera bolag,däribland GoByBus mfl..
Om det inte blivit ändrat igen ???

Sen skall tydligen Marks Limo ta över en del av partillegaraget,enligt återigen ryktesvägen :)

Dem ingår iof i Veoliakoncernen,så det stannar ju kvar i ledet.
Titel: SV: GS 297 -Äntligen!
Skrivet av: Bussfanatikern skrivet 22 februari 2010, 01:52:55 AM
Vart ska Busslink ha sina bussar om Partillegaraget försvinner?