Fem SJ-bussar av olika slag. Bilderna är tagna 1988.
Först ut "den lelle" i Marks kommun. Dessa små Renault-bussar på servicelinjerna hade just tagit över tätortstrafiken.
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/425_a.JPG)
Och så tre bussar i Skövde. Först en regionbuss B10M boggi med Säffle-kaross, som var mycket vanliga vid SJ.
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/425_b.JPG)
Scania CN112 var inte lika vanliga vid SJ, mest beroende på att det inte var i så många städer de körde tätortstrafiken.
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/425_c.JPG)
Slutligen en van Hool Alizée som fått länstrafikfärger och som enligt skyltningen skall gå till Karlstad, nuvarande linje 839.
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/425_e.JPG)
Till sist en tidigare demovagn vid Volvo-bussar, som ännu inte har hunnit få SJ:s färger.
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/425_d.JPG)
Trevligt bildsvep.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 16 februari 2010, 16:36:58 PM
Fem SJ-bussar av olika slag. Bilderna är tagna 1988.
Först ut "den lelle" i Marks kommun. Dessa små Renault-bussar på servicelinjerna hade just tagit över tätortstrafiken.
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/425_a.JPG)
Tack för ett fint bildsvep! Uppskattar särskilt Skövdebilderna. Hade inte SJ Buss i Kinna ytterligare en Renault Master med inv.nr. 3017?
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 18 februari 2010, 10:04:38 AM
Tack för ett fint bildsvep! Uppskattar särskilt Skövdebilderna. Hade inte SJ Buss i Kinna ytterligare en Renault Master med inv.nr. 3017?
De och Swebus har haft flera under årens lopp fram till 1995, då de tappade trafiken till Linjebuss, och som mest tror jag det var tre samtidigt.
Upplägget håller än i dag fast nu körs bussarna av Buss i Väst (Horredstrafiken), som mest använder små Neoplan. Tidigare har de också haft Renault Master och Access.
(http://i1000.photobucket.com/albums/af129/Corny_03/2-18-2010_001.jpg?t=1266489157)
Även i Helsingborg gick dessa små Renaultbussar. Där kallade "Kvicken". Denna bild är tagen 3/9 1992, på 25-årsdagen av högertrafikens införande i Sverige.
Corny
Citat från: Corny skrivet 18 februari 2010, 11:40:10 AM
(http://i1000.photobucket.com/albums/af129/Corny_03/2-18-2010_001.jpg?t=1266489157)
Även i Helsingborg gick dessa små Renaultbussar. Där kallade "Kvicken". Denna bild är tagen 3/9 1992, på 25-årsdagen av högertrafikens införande i Sverige.
Corny
"Kvick" om man skall vara noga. Namnet fick de av färjan som gick från Hamnpiren till Parapeten. Antagligen Sveriges kortaste färjelinje frånsett linfärjan Lina i Töreboda. Överresan tog cirka en halv minut, och skepparen var noga med att påpeka att han minsann tidigare tjänstgjort på de sju haven när han fick frågor som:
- Blåser det mycket på den här turen?
- När öppnar baren?
Kvick-bussarna hade dock ett litet annat upplägg än servicelinjerna. Det var bussar som gick tätt och inte enligt tidtabell. Bara tiderna för trafikstart och trafikslut angavs. Däremot skulle förarna eftersträva att de låg med 5 minuters intervall. Dessutom var det nolltaxa på Kvick-bussarna. De blev dock inte långlivade. Det blev kort sagt för bra. Produktionskostnaden steg och till slut tyckte kommunen att det blev för dyrt. Några vinster i till exempel minskat antal parkeringsplatser i centrum kunde man heller inte göra. Till stor del verkade det varit de som gått förut som valde att åka med Kvick.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 18 februari 2010, 11:16:23 AM
De och Swebus har haft flera under årens lopp fram till 1995, då de tappade trafiken till Linjebuss, och som mest tror jag det var tre samtidigt.
Upplägget håller än i dag fast nu körs bussarna av Buss i Väst (Horredstrafiken), som mest använder små Neoplan. Tidigare har de också haft Renault Master och Access.
Tack för uppgifterna. Den buss jag tänkte på var nog 3117.
Citat från: Corny skrivet 18 februari 2010, 11:40:10 AM
(http://i1000.photobucket.com/albums/af129/Corny_03/2-18-2010_001.jpg?t=1266489157)
Även i Helsingborg gick dessa små Renaultbussar. Där kallade "Kvicken". Denna bild är tagen 3/9 1992, på 25-årsdagen av högertrafikens införande i Sverige.
Corny
Kul! Tack för bilden!
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 19 februari 2010, 07:59:11 AM
Tack för uppgifterna. Den buss jag tänkte på var nog 3117.
Det var inte 3117 utan 3017 som Staffan mycket riktigt påpekar. Den lilla på bild(2999) gick innan SJ övertog den som kombinerad demo och provbuss. Detta gjorde att SJ valde att inte reparera denna då den farit i olycka på linje 91 (nuv nr).
Staffan visade på foto Qvickbussen och den "nya" från Floby 3126. Denna ,3126, drabbades av motorhaveri en fredag i april 1995.Kördes därefter till Kinna Bil AB för uppställning och lite senare drogs den till Söderhamn för uppställning. Den såldes till Gislaved därefter men sattes troligen inte i trafik.
Den lilla buss som ersatte 299 kom från Alingsås och jag vill minnas den hade regnr HLD102. Den hade hos GDG/Swebus olika inv nr. Ett av dem lär avara 2848 (nr2). Kanske jag skrivit fel nr? (har antecknat 2848,men hade ett annat nr i Kungälv i pb-serien).
Horredstrafiken började köra ett omlopp redan 1994 och kördes då med en Mercedes.1995 tog Horredstrafiken över alla servicebussarna . Startade upp sommaren 1995 med en MB och ELP080.Senare anlände från Borås en liten Renault Master som tillhört Volvo och troligen haft norsk regnr. Den fick regnr PGA435 och den var kvar tills ENB168 kom från Floby. Senare kom från Borås Bil AB lånebuss PRS924 som gick kvar till nov 2001.
2001 juni togs två Re Access i bruk. De var 71-SBB484 och 72 RZX436.Därutover gick ELP080 och ENB168. För att ersätta dessa två köptes från Borås Bil AB EDE454 byggd av Autonova/Volvo i Uddevalla (Omninova officiellt). De båda Re ELP och ENP såldes och har troligen sålts vidare. Jag mötte ELP080 i somras på RV45 och då var den i Värmland.EDE454 och RZX436 har sålts vidare och linjerna körs med tre Neoplaner och Re access SBB484. Juni 2006 lades trafiken om till att omfatta tre omlopp i centralorterna och linjen Tostared/Horred till Kinna och åter ändrades till ytterligare omlopp i centralorterna. Den urgamla linjen Kinna-Brättingstorp-Gullberg-Kinnahult(Borgs)-Kinna (fvb Horred) hade tidigare lagts ned tidigare.
Falkenberg som jag nämnde hade 5 st Renault. Några överläts till Mölndal och Jaktlunds företag.Tre blev kvar,varav 3017 en tid hade delad placering Skene och Falkenberg.När OntarioII kom till Falkenberg så överläts en till Varberg och en ytterligare till Göteborg (GS hade en av dessa;om den togs över direkt eller via Jaktlund vet jag inte). Formell brukare var Hallandstrafiken i Falkenberg,därav avsaknad av Swebus nummer.
Tack för uppgifterna. Intressant att vagntypen även har funnits hos GDG.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 20 februari 2010, 18:51:34 PM
Tack för uppgifterna. Intressant att vagntypen även har funnits hos GDG.
GDG 89-juli och framåt anskaffade GDG tre småbussar som inte var riktigt identisk med den lilla 2999. Den hade dörrar baktill vilket Qvickbussen också hade. Men framdelen var ganska lik 2999.
De tre GDG fordonen hade någon "underlig" nummersättning som inlemnades i SJ nummersättning till 2848 (2:a),3007 (2:) och 3219. Dessa tre tjänstgjorde i Kungälv som taxifordon för färdtjänst. Ytterligare två anskaffades(trolig nr sättning 3234 och 3235). Placering då dessa anlänt, Kungsbacka,Kungälv och Stenungsund. 2848 HLD102 flyttades till Alingsås då en av deras Renault haverat. Den var sedan overksam ett tag. Flyttades till Skene så 2999 havererat och det behövdes fler fordon där. Juni 95 tog Horredstrafiken AB över. När den sedan bytes in troligen i Borås hos Borås Bil AB. Efter en viss tid avställning så hamnade den åter i Alingsås och midibusverksamheten där i Linjebuss,senare Connex regi.
3007 kommer jag inte ihåg ödet för. Likadant med de två anskaffade året efter. Däremot kom 3219 att placeras på Kruthusgatan som den förblev trogen i många år. Jag tror att den fortfarande kallades 3219 där,men den användes som servicefordon och ersatte delvis den N88 som användes tidigare (nu veteranfordon).
Utöver Renault Master ovan ,5 st, anskaffades ett antal personbilar,Volvo 745, för taxiändamål. Även i Borlänge anskaffades Volvo 745 och en VW midibuss. När Swebus taxi avvecklades i västsverige så flyttades Kungälv-Göteborgs 745:or dit.
Tidigare i tråden nämns att även Falkenberg hade Renault. Gjorde en djupdykning i arkivet och fann denna bild.
(http://i1000.photobucket.com/albums/af129/Corny_03/2-21-2010_001.jpg?t=1266734782)
Hittade även en från Östersund.
(http://i1000.photobucket.com/albums/af129/Corny_03/2-19-2010_006.jpg?t=1266734970)
Corny
Citat från: Corny skrivet 21 februari 2010, 07:52:15 AM
Tidigare i tråden nämns att även Falkenberg hade Renault. Gjorde en djupdykning i arkivet och fann denna bild.
(http://i1000.photobucket.com/albums/af129/Corny_03/2-21-2010_001.jpg?t=1266734782)
En titt på bilderna visar att Falkenberg hade NNM647,NRL908,NRM778,NOD887 och så NOD717.
Den sistnämnda hamnade i Skene och var kvar hos Swebus där tills nyårsafton,tror året var 1998.
De fyra andra i Falkenberg tror jag kom dit i trafik 1 april 1988.Dvs de var inte i trafik alla samtidigt.
Citat från: Mikael T Nilsson skrivet 19 februari 2010, 07:59:37 AM
Kul! Tack för bilden!
Bussen Qvick eller Kvick är ursprungligen framtagen av Landvetterbuss i Björred AB (eller Härryda Taxi AB som de ibland kallade sig) och tillverkad i Haparanda.Såldes även av någon person knuten till Härryda Taxi AB. Om jag nu inte tappat orientering helt. De bör vara tillverkade något efter Floby vagnarna i tid.(De som syns på bild)
Tillverkad betyder här att det kommit ett "chassie" (sk "sommarbil") från Frankrike som delats på mitten och fått en karossöverbyggnad. Tyvärr är det inte de mest lämpade för ombyggdad. Resultatet blir alldeles för tungt. I några fall är inte heller dämpare,stag,fjädring avsedda för den tyngd som blir resultatet av ombyggnaden.SJ anskaffde en förlängd variant av Floby utgåvan som användes i Alingsås,Floda och Mölndal i många år. En av dessa gick fö Göteborg-Härryda-Partille och även lokalt Partille under en tid.
Trevligt :)Jämtlandsbussen känner jag igen,den fick avsluta sin karriär i Dalarna som Busslink 880,var själv till Östersund och hämtade den ,blev placerad i Leksand som godsbil
(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/2010082.jpg)
Här en bild på 880 i Sveg på hemväg till Malung
Var det inte den som gick på Siljansnäs linjen, när man fått för sig att den skulle trafikeras med en mindre buss ?
Citat från: 1896 skrivet 22 februari 2010, 17:11:09 PM
Var det inte den som gick på Siljansnäs linjen, när man fått för sig att den skulle trafikeras med en mindre buss ?
Det är mycket möjligt,meningen från början var iallafall att den skulle användas som godsbil,men den kan nog säkert ha använts till annat också.