31 maj - 2 juli 1988 anordnade Svenska Lokaltrafikföreningen (SLTF) och SL en utställning på Stockholmsmässan i Älvsjö i samband med det nordiska lokaltrafikmötet under temat "Från gem till pendeltåg". Det var alltså en bred utställning inte helt olika de Persontrafik 20xx som ordnas vartannat år i dag alternativt i Göteborg och Älvsjö.
Först en Helmark som är svår att identifiera. Det angivna registreringsnumret har tidigare synts på en Scania och har tidigare visats här. Rör sig alltså om en skylt som satts på för estetikens skull och som egentligen inte hör till bussen. Ett icke helt ovanligt förfarande på utställningar.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4411.jpg)
Så en Mercedes O303 som jag inte heller lyckats identifiera. Kan vara en tysk demobuss.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4412.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4413.jpg)
Den här är lättare. Demobuss vid utställningstillfället men sedan Bodens Omnibus AB 15 > Linjebuss 1515 > Connex 1515.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4414.jpg)
Och så en Scania CN113 till Malmö Lokaltrafik:
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4415.jpg)
Vest var då en nyhet för Sverige. Lär varit första gången man försökte sälja in dem på svensk marknad och det lyckades mycket bra, eftersom Rune Gustafsson vid Busscentrum i Uppsala tog hand om generalagenturen. Rune sålde tidigare Kutter som just lagt ned tillverkningen.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4416.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4417.jpg)
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4418.jpg)
Fortsättning följer...
Vad skiljde Scania CK113 från CN113.
Fint bildsvep
Citat från: Tomas Fransson skrivet 16 februari 2010, 22:17:01 PM
Vad skiljde Scania CK113 från CN113.
Fint bildsvep
CK113 regionbuss, CN113 stadsbuss.