...den första att anlända färdiglackad till Sthlm?
(http://img53.imageshack.us/img53/411/swebus51431tx4.jpg)
- Är f.ö.lätt osäker på individen här, zoomen räckte inte hela vägen för att regnr:et skulle synas bra, det ser dock ut att börja på RGT eller RGF och siffrorna ser ut att vara 561 eller 661 eller 567 eller 667 och då fanns det istort sett bara RGF661 som passade :-)
Trevligt!
Grattis till fångsten.
Trevlig bild, du blev först ut.. Grattis!
Det ska visst finnas 2 individer som är helt klara i detta skicket, som ska placeras på Nacka/Värmdö. Kul att se att dessa blir vita runt bakrutan, då kommer det endast finnas en individ av samma busstyp som är helröd.
/Fredde
Dessa är ju dessuto längre än de fjollor i 55-serien. Detta är en B10BLE-72B, dvs 2 dm längre mellan axlarna än den klassiska B10M-70B som är vanligast.
Då är den längre än våra Göteborgare i 47-serien... Men innebär detta extra utrymme inne i bussen eller hur tar detta sig uttyck i praktiken? Frånsett framförandet då...
/Fredde
Citat från: Lars Ödlund skrivet 26 augusti 2007, 19:01:45 PM
Bussen är 10 cm kortare och har 2 sittplatser färre än 55** serien, dessutom 286 hk motor och 4 stegs automat.
//Lars
Ja de är en tragisk utveckling
de har dessutom bara 2 takfläktar mot 4 på 18XX Boggin
Extrabackljus saknas
Fjärrljus lär knappast heller finnas monterade
Onspot eller Diff-spärr är väl inte heller troligt
Sen va de ju de här med Cykeldäcken...
Extra backljus finns inte ens på våra B9S, som jag tror att Busslink har på sina diton.
Får väl se hur det blir med extraljus till hösten, när ev. klagomål kommer. Då lär jag vara en av dom som få ta hand om det.
Tror nog att dom pinnar på bra ändå, trots 286 hk ;D
/Fredde
Citat från: Fredde_J skrivet 26 augusti 2007, 19:36:38 PM
Extra backljus finns inte ens på våra B9S, som jag tror att Busslink har på sina diton.
Får väl se hur det blir med extraljus till hösten, när ev. klagomål kommer. Då lär jag vara en av dom som få ta hand om det.
Tror nog att dom pinnar på bra ändå, trots 286 hk ;D
/Fredde
Ledbussarna har inte samma behov av de som Boggi bussarna då dessa är på många mörka platser och backar
tex Eknäs, Sandö, Evlinge, Vreta gård, Kalvsvik, Ramsdalen.
Men varför lackar man rött mellan fönstren? Det ser ju förskräckligt ut.
Jo, men Eknäs, Evlinge och Vreta kan man ju ta med ledvagn. Jag försöker få det om det passar...
Kalvsvik ska vi inte tala om. Detta stackars räcke som man ständigt fixar...
Annars borde extraljus vara standard där man färdas utan gatubelysning. Som ett exempel mot Boda med alla dessa djur, tror det är hjortar... Eller Ingarö och dess älgar som bara kliver rakt ut i vägen.
/Fredde
På de vi redan har är det svart runt fönstren.
(http://www.phbuss.se/upl/Fredde_J/000_2183b.JPG)
/Fredde
Tackar alla :-) - ren tur att jag la märke till den! - fast SBH beskriver den som en B10BLE-72B vilket då skulle vara precis som Lasse säger en B10BLE, men samtidgt ha längre axelavstånd än standard som Walter skriver, rent spontant skulle jag säga att den ser längre ut än 55XX-bussarna också! - men 14,4 meter står det att den är i VV:s register, och 55XX-bussarna är 14,5 meter enligt VV så Lars har rätt där med...
Kommer 5143 från Blekinge?
ja.
(http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/S/Swebus/5100/Swebus_5143_Sparbanksgatan_Solvesborg_060519.jpg)