Ingen verkar ha varit idiotisk nog att åka till Sjisjka än men idition tog över för mig och jag åkte dit, 14 timmar vid Sveriges härligaste hållplats!
I Sjisjka bor det alltså två personer, även om vissa (Veolias kundtjänst) säger annat och de är bröderna Kitok, Johan och Michael som bor där, en av dom var i Gällivare vid mitt besök men den andra brodern var i sin stuga, vilket jag inte märkte förrän sista halvtimmen.
I den röda stugan som kommer på några bilder längre ner bor det en familj ibland men just nu bor dom i Gällivare.
(http://www.phbuss.se/Jag/jag_sjisjka_1508_2007.jpg)
Man måste vara skyddad mot myggen och knotten!
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/ballastplog_sjisjka_1508_2007.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/ballastplog_sjisjka_1508_2007b.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/ballastplog_sjisjka_1508_2007c.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/cykel_sjisjka_1508_2007.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/dackspar_mast_sjisjka_1508_2007.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/dressin_sjisjka_1508_2007.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/ekorre_sjisjka_station_1508_2007.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/fara_ostra_sjisjka_1508_2007.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/fara_sjisjka_1508_2007.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/flaskor_sjisjka_stationshus_1508_2007.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/forrad_sjisjka_1508_2007.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/gard_sjisjka_1508_2007.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/gard_sjisjka_1508_2007b.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/gran_sjisjka_1508_2007.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/hus_sjisjka_1508_2007.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/infotavla_sjisjka_1508_2007.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/jackor_sjisjka_1508_2007.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/kitoks_hus_sjisjka_1508_2007.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/kitoks_hus_sjisjka_1508_2007b.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/kitoks_tomt_sjisjka_1508_2007.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/platstins_sjisjka_1508_2007.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/postlada_sjisjka_1508_2007.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/postsack_sjisjka_1508_2007.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/postsack_sjisjka_1508_2007b.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/rc4_1143_sjisjka_1508_2007.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/rc4_1193_sjisjka_1508_2007.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/rc4_1251_sjisjka_1508_2007.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/rc6_1326_sjisjka_1508_2007.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/rc6_1329_sjisjka_1508_2007.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/rc6_1331_sjisjka_1508_2007.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/rc6_1331_sjisjka_1508_2007b.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/rc6_1333_sjisjka_1508_2007.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/sjisjka_mot_gallivare_1508_2007.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/sjisjka_mot_kiruna_1508_2007.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/sjisjka_plattform_1508_2007.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/sjisjka_station_1508_2007.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/sjisjka_station_1508_2007b.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/sjisjka_station_1508_2007c.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/sjisjka_station_1508_2007d.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/sjisjka_station_ostra_1508_2007.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/sjisjka_station_panorama_1508_2007.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/sjisjka_station_panorama_1508_2007b.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/sjisjka_station_stationshuset_1508_2007.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/sjisjka_stationshus_1508_2007.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/sjisjka_stationshus_1508_2007b.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/sjisjka_stationshus_1508_2007c.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/sjisjka_stationshus_1508_2007d.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/sjisjka_stationshus_1508_2007e.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/sjisjka_stationsskylt_1508_2007.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/skjul_sjisjka_1508_2007.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/skjul_sjisjka_1508_2007b.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/skjul_sjisjka_1508_2007c.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/skjul_sjisjka_1508_2007d.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/skyltar_sjisjka_1508_2007.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/stig_ostra_sjisjka_1508_2007.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/stig_sjisjka_1508_2007.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/sjisjka_1508_2007.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/stuga_sjisjka_1508_2007.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/stuga_sjisjka_1508_2007b.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/stuga_sjisjka_1508_2007c.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/stuga_sjisjka_1508_2007d.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/stuga_sjisjka_1508_2007e.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/stugor_sjisjka_1508_2007.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/taginformationsskap_sjisjka_stationshus_1508_2007.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/tagtider_sjiska_stationshus_1508_2007.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/tagtidtabell_sjisjka_1508_2007.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/traplankor_stig_sjisjka_1508_2007.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/tuvull_sjisjka_1508_2007.jpg)
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/vindskydd_sjisjka_1508_2007.jpg)
Tack för ett trevligt bildrepotage från landsidyllen! :)
Måste även Gratta dig då du, så vitt jag vet, just tog priset för den forumit som postat flest bilder i ett inlägg här på Snacket! Bara att hoppas att ingen (galning ;) ;D) får för sig att "quota" ditt inlägg inklusive samtliga bilder.... ;D :D ;)
Ursköna bilder.
Hahahaha, jo det blir en ren katastrof ifall någon quotar, så alla bilder kommer i ett till svep :P
//M
Stort tack för resereportaget! Vicken tid det måste ha tagit att redigera alla bilder :o
Tack alla tre!
Imponerande långt reportage från en sådan liten plats, men det var intressant rakt igenom!
/KRNI
Tack!
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/traplankor_stig_sjisjka_1508_2007.jpg)
Det där vill jag säga är en spång... :P
Toppenbilder ! ! :P
/K
Citat från: Patrik skrivet 26 augusti 2007, 13:35:10 PM
(http://www.phbuss.se/Ovriga/Sjisjka_1508_2007/gran_sjisjka_1508_2007.jpg)
Är du säker på det? Det höga trädet närmast kameran tycker jag ser väldigt mycket ut som en tall...
/Jonas
Citat från: Krille skrivet 26 augusti 2007, 15:18:48 PM
Det där vill jag säga är en spång... :P
Toppenbilder ! ! :P
/K
Sånt som jag inte vet vad det är ::)
Citat från: JB skrivet 26 augusti 2007, 15:20:11 PM
Är du säker på det? Det höga trädet närmast kameran tycker jag ser väldigt mycket ut som en tall...
/Jonas
Nej, jag är inte säker, det ska vara en tall såklart!
Snyggt som tusan!
Tack!
Mycket trevligt! Var det fler personer än du som gick av och på vid stationen när du åkte? Om inte annat så är det väl en och annan vandrare som använder sig av stationen.
Citat från: Oskar A skrivet 26 augusti 2007, 16:42:41 PM
Mycket trevligt! Var det fler personer än du som gick av och på vid stationen när du åkte? Om inte annat så är det väl en och annan vandrare som använder sig av stationen.
Tack, när jag klev av på morgonen var jag själv men när jag skulle kliva på tåget på kvällen för att åka tillbaka så klev ena Kitok broderna av tåget, den andra Kitok berättade för mig att det knappt kommer någon vandrare till Sjisjka eftersom vandringsleden till Nikkaluokta är så dålig och det kunde jag märka eftersom den helt försvann efter jag kom till skjulen.
Citat från: Krille skrivet 26 augusti 2007, 15:18:48 PMDet där vill jag säga är en spång... :P
Det där är knappast en spång. Det är utfyllnad i en stig precis som Patrik skrev. Om du slår upp ordet "spång" så är förklaringen "
En spång, (pl, spänger, även spångar), är en gång över en våtmark eller ett sund, ungefär som en brygga fast med landförbindelse i båda ändarna."
...och så här ser en spång ut!
(http://www.fartygsfoto.se/buss/spang.jpg)
Trevlig kväll!
/KRNI
Citat från: KRNI skrivet 26 augusti 2007, 19:00:20 PM
Det där är knappast en spång. Det är utfyllnad i en stig precis som Patrik skrev. Om du slår upp ordet "spång" så är förklaringen "En spång, (pl, spänger, även spångar), är en gång över en våtmark eller ett sund, ungefär som en brygga fast med landförbindelse i båda ändarna."
...och så här ser en spång ut!
(http://www.fartygsfoto.se/buss/spang.jpg)
Trevlig kväll!
/KRNI
Hehe, tja, men en gång över en våtmark (myra) var ju precis det Patrik visade...
Måhända att den var i lite dåligt skick.
/K
Patrik visade en gång I en våtmark, knappast en gång ÖVER en våtmark! Men ja, kallar du det Patrik visade "en brygga fast med landförbindelse i båda ändarna" så visst kör på det du!
/KRNI
Härligt! Kul med dina resor, och dina bilder är guld värda för oss som inte orkar ta sig längre norrut än Dorotea och Skellefteå. ;D
Tackar!
Hej Patrik!
Trevligt bildreportage, dom hade ju en fin gammal ledning bevarad från förr där vid järnvägsstationen :). Det förgyllde säkert din tillvaro lite extra ;D :D ;) ::)
MVH Alexander T !! !!
Säkert..
Underbart vackra, meditativa och kontemplativa bilder!
Men, vad är det som gör/gjort att denna hållplats mitt ute i "ödemarken" får behålla sina tågstopp?
/Bengt
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 04 september 2007, 20:09:21 PM
Underbart vackra, meditativa och kontemplativa bilder!
Men, vad är det som gör/gjort att denna hållplats mitt ute i "ödemarken" får behålla sina tågstopp?
/Bengt
Tack!
Det bor två killar där som är bröder som har hand om renarna där på vintern och dom behöver självklart tåget för att kunna ta sig någonstans och handla mat m.m.
Sen finns det ju en liten vandringsled där som går till Tjåurek som fjällvandrare kan gå längs med men enligt en av bröderna brukar det inte vara några som gör det.
Här kan man läsa lite mer: http://sv.wikipedia.org/wiki/Sjiska (http://sv.wikipedia.org/wiki/Sjiska)
Hittade denna tråd först nu. :)
Underbara bilder, sådant gillar jag! Det finns ju många små hållplatser där uppe i norr. För ett par månader sedan var det passagerarstatistik från 2006 för de flesta hållplatserna i VK. Tyvärr har jag inte kvar den artikeln och den finns inte på webben. Vissa hållplatser hade i alla fall bara en handfull av- och påstigande på hela året.
Som jag förstår av dina bilder så stannar tåget i Sjisjka bara om det finns passagerare som ska av och på? Så beskrevs det inte i VK, utan där stod det att tågen stannande varje dag, år ut och år in, trots att ingen hade stigit på på vissa hållplatser på typ ett halvår... Undra om inte Hällnäs här i Västerbotten var ett sådant stopp?
En fråga: Hur funkar detta med den minimala plattformen? Hur lyckas man kliva av på just de få metrarna? När jag var liten var vi i Abisko ett par gånger och då fanns det ingen plattform utan konduktören (?) kom med en liten träpall som man fick kliva ner på. Detsamma tror jag gäller fortfarande i Nattavaara, där jag har släktingar som bor. Eller?
/Jessika
Här är artikeln jag menade (utan statistik tyvärr...).
http://www.vk.se/Article.jsp?article=123203 (http://www.vk.se/Article.jsp?article=123203)
"Tågen stannar vid många stationer, men på många av dem är det knappt någon resenär som stiger på. Därför har hållplatserna för nattågen minskat på senare år. Hällnäs är ett sådant exempel. 2005 stannade fortfarande nattågen där. Under hela året var det bara två (!) personer som klev på i Hällnäs. Numera kör nattågen från Göteborg och Stockholm förbi."
/Jessika
Citat från: Jessika skrivet 07 september 2007, 10:33:08 AM
Här är artikeln jag menade (utan statistik tyvärr...).
http://www.vk.se/Article.jsp?article=123203 (http://www.vk.se/Article.jsp?article=123203)
"Tågen stannar vid många stationer, men på många av dem är det knappt någon resenär som stiger på. Därför har hållplatserna för nattågen minskat på senare år. Hällnäs är ett sådant exempel. 2005 stannade fortfarande nattågen där. Under hela året var det bara två (!) personer som klev på i Hällnäs. Numera kör nattågen från Göteborg och Stockholm förbi."
/Jessika
Sanningshalten i den där artikeln är väl inte helt imponerande... Sedan 1999 när jag började åka på SbÖN så har nattågen inte stannat i Hällnäs annat än för tågmöte... Att sen Norrskenan numer stannar där och att Rikstrafikens statistik är lite allmänt mysko är en annan femma.
Nattavaara har f ö en rejäl grusplattform med betongkant på huvudspåret åtminstone, vet inte hur det är på sidospåret.
/UB
Citat från: Jessika skrivet 07 september 2007, 10:28:48 AM
Hittade denna tråd först nu. :)
Underbara bilder, sådant gillar jag! Det finns ju många små hållplatser där uppe i norr. För ett par månader sedan var det passagerarstatistik från 2006 för de flesta hållplatserna i VK. Tyvärr har jag inte kvar den artikeln och den finns inte på webben. Vissa hållplatser hade i alla fall bara en handfull av- och påstigande på hela året.
Som jag förstår av dina bilder så stannar tåget i Sjisjka bara om det finns passagerare som ska av och på? Så beskrevs det inte i VK, utan där stod det att tågen stannande varje dag, år ut och år in, trots att ingen hade stigit på på vissa hållplatser på typ ett halvår... Undra om inte Hällnäs här i Västerbotten var ett sådant stopp?
En fråga: Hur funkar detta med den minimala plattformen? Hur lyckas man kliva av på just de få metrarna? När jag var liten var vi i Abisko ett par gånger och då fanns det ingen plattform utan konduktören (?) kom med en liten träpall som man fick kliva ner på. Detsamma tror jag gäller fortfarande i Nattavaara, där jag har släktingar som bor. Eller?
/Jessika
Tack, tåget stannar bara där om någon ska kliva av eller på, annars kör det bara förbi för det krävs lite precision av föraren för att stanna rätt vid plattformen.
Det får plats en vagnsdörr på plattformen, resten hamnar utanför och det bestämmer lokföraren och konduktören vid vilken dörr man ska kliva av eller på vid, föraren bestämde att jag skulle sitta vid första dörren men tyvärr körde han för kort så att jag fick hoppa ner i ballasten.