Lokalbanorna i Stockholm (Tvärbanan, Nockebybanan, Lidingöbanan och Saltsjöbanan) har fått en ny trafikledningsbil för YTL.
Den hade ingen inv.nummer utanpå än.
(http://i64.photobucket.com/albums/h184/bjorketorp/20100209_0213085.jpg)
(http://i64.photobucket.com/albums/h184/bjorketorp/20100209_0213086.jpg)
(http://i64.photobucket.com/albums/h184/bjorketorp/20100209_0213087.jpg)
(http://i64.photobucket.com/albums/h184/bjorketorp/20100209_0213088.jpg)
(http://i64.photobucket.com/albums/h184/bjorketorp/20100209_0213089.jpg)
(http://i64.photobucket.com/albums/h184/bjorketorp/20100209_0213090.jpg)
(http://i64.photobucket.com/albums/h184/bjorketorp/20100209_0213098.jpg)
Den tidigare befälsbilen på Lokalbanorna
Ordningsvaktsbilen Tvärbanan/Nockebybanan
(http://i64.photobucket.com/albums/h184/bjorketorp/20100209_0213091.jpg)
(http://i64.photobucket.com/albums/h184/bjorketorp/20100209_0213093.jpg)
(http://i64.photobucket.com/albums/h184/bjorketorp/20100209_0213092.jpg)
/a32 ;)
snygga bilder :o ville ha en film
Får man ha blåa lampor på annat än utryckningsfordon ?
detta e en lednings bil och man får väl ha det om man inte okyningskör med blåljusen
Citat från: 1896 skrivet 14 februari 2010, 08:59:50 AM
Får man ha blåa lampor på annat än utryckningsfordon ?
Ja, det finns vissa undantag.
Blåljus får bl a användas av trafikledningsfordon för spårtrafik, Fortums gasjour här i Stockholm är en annan som fått dispens pga sitt uppdrag.
Det handlar om spetskompetens på områden som räddningstjänsten inte själva besitter fullständig kunskap om.
I spårtrafikens fall kan det handla om att man snabbt måste ut för att kunna säkra en olycksplats så ingen får ström i sig från ledningar och i gasjourens fall handlar det om att snabbt komma till en plats för att kunna stoppa en gasläcka.
Men oaktat ovanstående undrar jag vad denna tråd gör på Bussnack, det borde väl snarare ha placerats i ordet är fritt?
//Fredrik
De utbildas även i "avancerad utryckningskörning" av polisen så de kan hantera blåljusen :D
Citat från: Fredrik Gelin skrivet 14 februari 2010, 09:44:41 AM
Ja, det finns vissa undantag.
Blåljus får bl a användas av trafikledningsfordon för spårtrafik, Fortums gasjour här i Stockholm är en annan som fått dispens pga sitt uppdrag.
Det handlar om spetskompetens på områden som räddningstjänsten inte själva besitter fullständig kunskap om.
I spårtrafikens fall kan det handla om att man snabbt måste ut för att kunna säkra en olycksplats så ingen får ström i sig från ledningar och i gasjourens fall handlar det om att snabbt komma till en plats för att kunna stoppa en gasläcka.
Förutom trafikföretag som bedriver spårtrafik har privata företag som t.ex. ASA som fått uppdrag att köra organ inför transplantationer blåljus på sina mörka bilar. Detta går då under sjukvårdens blåljusregler.
Ingen som sett till MTR:s trafikledningsbilar ännu?
Och finns det lokalbanetrafikföretag som saknar blåljusbilar? Roslagståg är väl en?
http://www.utryckningsfordon.se/forum/phpBB2/viewtopic.php?t=1764
här är MTR bilen ut
Citat från: 1896 skrivet 14 februari 2010, 08:59:50 AM
Får man ha blåa lampor på annat än utryckningsfordon ?
Bra förklaringar har redan inkommit och själv brukar jag inte märka ord, men i detta fall bör det nog ändå inte vara fel att göra en tydlig distinktion mellan
utryckningsfordon å ena sidan och
polis- och
räddningstjänstfordon å den andra. Detta då det faktiskt inte är samma sak. Utryckningsfordon är med andra ord alla fordon som i olika sammanhang har tillstånd, larmanordning mm. för att utföra akuta utryckningar.
Länk till en
Wikipedia-artikel (http://sv.wikipedia.org/wiki/Utryckningsfordon) om ämnet
I Halmstad så har Sjöfatsverket en bil stationerad som har blåljus på taket.
Det är bara för att dom har koll på hela kustremsan i Halland skulle det hända en olycka utanför Falkenberg sså måste dom snabbt kunna förflytta sig.
Det fanns en risk att dom skulle förlora sina blåljus på bilen eftersom man ansåg att dom inte hade något syfte men det kom fram till slut att ljusen skulle vara kvar till att personal snabbt ska kunna komma fram till olycksplatser utmed kusten i Halland.
Såg också faktiskt så sent som igår att dom fått en ny bil en vit volvo med blåsljus där det bara står sjöfartsverket med små bokstäver.
Citat från: Ersa skrivet 14 februari 2010, 12:17:10 PM
Och finns det lokalbanetrafikföretag som saknar blåljusbilar? Roslagståg är väl en?
Nädu, vi har ingen med blåljus (ännu). En Saab 9-5 som jourbil finns dock.
Citat från: Karsten skrivet 14 februari 2010, 19:41:28 PM
Nädu, vi har ingen med blåljus (ännu). En Saab 9-5 som jourbil finns dock.
Be chefen ansöka om blåljustillstånd till den då. 8)
Citat från: Ersa skrivet 14 februari 2010, 19:45:20 PM
Be chefen ansöka om blåljustillstånd till den då. 8)
För skojs skull? :P
Jag är tveksam till behovet av blåljus på vår bil. Det är väldigt sällan vi måste fram så snabbt på tätt trafikerade vägar, kanske någon eller ett par gånger per år.
Citat från: Karsten skrivet 14 februari 2010, 19:49:35 PM
För skojs skull? :P
Jag är tveksam till behovet av blåljus på vår bil. Det är väldigt sällan vi måste fram så snabbt på tätt trafikerade vägar, kanske någon eller ett par gånger per år.
Å andra sidan härligt att behovet inte finns. Att trafikutövaren bara lungt kan sköter sin trafik, och att övriga samhället i form av stat, kommun och landsting klarar av de störningar som uppstår.
Citat från: a32 skrivet 13 februari 2010, 20:54:38 PM
(http://i64.photobucket.com/albums/h184/bjorketorp/20100209_0213085.jpg)
Hm, dubbla 230V-uttag? Någon som vet varför den har det?
Kanske har de satt in en batteriladdare i bilen - men den borde i såfall kunna matas via samma kabel som motovärmaren.
//Mr T