(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Uppsala18247Nmt-B.jpg?t=1265964559)
182 BAD 822
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Uppsala18353Tegnrg-B.jpg?t=1265964642)
183 BBL 713
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Uppsala18547Hamng-B.jpg?t=1265965132)
185 AWT 425
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Uppsala18647ESeT-B.jpg?t=1265964796)
186 BAM 176
(http://i754.photobucket.com/albums/xx185/RML2553/Uppsala18247Dalag-B.jpg?t=1265965044)
182 igen, möter gamla mälaröbussen 7808.
Hej
Trevliga bilder Scania CF bussar.
Till frågan under vilken tidsperiod lånde SL in bussar och förare från andra delar av Sverige?
mvh Stefan P
Trevligt! Speciellt roligt är det att de för Uppsala så speciella CF:arna med enkla strålkastare kom med på bilderna :D
Trevligt! Men bussarna var väl inte inlånade, utan utrangerade vagnar köpta av diverse bolag här i Stockholm.
Finns det bilder på Jönköpings-Capitoler och göteborgspannkakor också?
Citat från: Björn Forslund skrivet 12 februari 2010, 12:00:52 PM
Trevligt! Men bussarna var väl inte inlånade, utan utrangerade vagnar köpta av diverse bolag här i Stockholm.
Finns det bilder på Jönköpings-Capitoler och göteborgspannkakor också?
Enligt mina noteringar skulle det vara dessa ägare när bilderna togs:
BAD 822 = Forsman Sightseeing
AWT 425 = Lundins Buss, Strängnäs
BAM 176 = Gamla Uppsala Bussbolag AB (då ännu privatägt av Rune Gustafsson, senare Busscentrum)
På BBL 713 har jag noterat såväl Forsman som Gamla Uppsala som ägare. Vet inte vilket som var rätt 1976, troligen det sistnämnda.
Observera alltså att Uppsalabuss inte körde någon av dessa i egen regi. De hade redan hunnit sälja bussarna.
Undrar varför de där bolagen kunde få förare till bussarna och varför SL inte kunde få det?
Jag vet nog svaret förresten. Det var mer fritt att välja arbetstider på de inhyrda bussarna och man trocklade mer med förarna för att få ihop det, medan SL hänvisade till sina tjänster och dessa skulle man jobba efter och avvikelser tilläts inte. Så har jag i alla fall fått det berättat av en "frifräsare".
Mr H
Hej
Då förstår jag bättre, trodde att det var Uppsala bolagen som körde eftersom inte bussarna omlackade.
Tydligen fanns inga krav på omlackning, det var bättre att trafiken kördes.
mvh Stefan P
Citat från: Stefan P skrivet 12 februari 2010, 15:12:46 PM
Hej
Då förstår jag bättre, trodde att det var Uppsala bolagen som körde eftersom inte bussarna omlackade.
Tydligen fanns inga krav på omlackning, det var bättre att trafiken kördes.
mvh Stefan P
Nej, det rörde sig ju om tidsbegränsad inhyrning på några veckor i taget så det gick ju inte gärna ställa några krav på bussarnas lackering.
Det kunde gå det till ungefär så här när de fick körningarna (det gäller dock inte de ovannämnda företagen):
1. SL ringde och frågade om de kunde ställa upp med buss och förare till i morgon.
2. Bussbolaget svarade ja.
3. Bussbolaget ringde en firma som sålde begagnade bussar och frågade om de hade en buss som de kunde få på en gång.
4. Bussbolaget ringde runt och raggade förare.
5. Bussbolaget körde med vad de hade fått tag i. Kraven var uppfyllda: bussarna hade minst fyra hjul och en ratt. Bussföraren hade bokstaven D i körkortet och ett efternamn. Det var fullt möjligt att han var disponibel för att han fått sparken från SL några dagar tidigare.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 12 februari 2010, 15:59:36 PM
Nej, det rörde sig ju om tidsbegränsad inhyrning på några veckor i taget så det gick ju inte gärna ställa några krav på bussarnas lackering.
Det kunde gå det till ungefär så här när de fick körningarna (det gäller dock inte de ovannämnda företagen):
1. SL ringde och frågade om de kunde ställa upp med buss och förare till i morgon.
2. Bussbolaget svarade ja.
3. Bussbolaget ringde en firma som sålde begagnade bussar och frågade om de hade en buss som de kunde få på en gång.
4. Bussbolaget ringde runt och raggade förare.
5. Bussbolaget körde med vad de hade fått tag i. Kraven var uppfyllda: bussarna hade minst fyra hjul och en ratt. Bussföraren hade bokstaven D i körkortet och ett efternamn. Det var fullt möjligt att han var disponibel för att han fått sparken från SL några dagar tidigare.
En och annan SL-förare ägnade också några timmar fritid åt att med sitt D och sitt efternamn styra en av dessa inlåningar, hukandes vid alla möten med ordinarie kollegor.
/Ted
Man får tacka för bilderna!
/Janne
Citat från: Björn Forslund skrivet 12 februari 2010, 12:00:52 PM
Trevligt!
Finns det bilder på Jönköpings-Capitoler och göteborgspannkakor också?
Det finns bilder även på dessa, åtminstone göteborgarna. Kommer så småningom.
/H
Häftigt :)