Buss-Snack

Allmänna bussforum => Busstrafik => Ämnet startat av: Magnus skrivet 11 februari 2010, 15:33:00 PM

Titel: Trosa-Stockholm
Skrivet av: Magnus skrivet 11 februari 2010, 15:33:00 PM
Det blir Åkerbergs trafik som kommer köra den nya expressbussen mellan Trosa-Stockholm.

http://www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=114974
Titel: SV: Trosa-Stockholm
Skrivet av: groenis skrivet 11 februari 2010, 16:28:03 PM
Kan det ha något med att Nobina tar över i Vagnhärad,Trosa och Nyköping från Augusti
De söker 188 förare.

/Lennart
Titel: SV: Trosa-Stockholm
Skrivet av: virtual1 skrivet 11 februari 2010, 17:19:12 PM
Citat från: Magnus skrivet 11 februari 2010, 15:33:00 PM
Det blir Åkerbergs trafik som kommer köra den nya expressbussen mellan Trosa-Stockholm.

http://www.rt-forum.com/iuware.aspx?pageid=80748&ssoid=114974

Nån som vet om det kommer vara Länstrafiken-taxa som kommer gälla och om det ska vara färgat/stripat i Länstrafikenfärger, eller om detta blir helt eget?
Titel: SV: Trosa-Stockholm
Skrivet av: Ersa skrivet 11 februari 2010, 17:27:40 PM
Idag kör väl Busslink denna trafik med de f.d. Pitebussarna numera kända som 8291 och 8296?
Undrar vart dessa kommer att flytta i sommar. Till syskonen i Norrtälje kanske?

http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/B/Busslink/8200-serien/8291_busslink_stockholmsmassan_alvsjo_2311_2007.jpg
http://www.bussmicke.se/Bildgalleri/Bussar/Sverige/B/Busslink/8200/Busslink_8296_Garaget_Nykoping_061110.jpg

Titel: SV: Trosa-Stockholm
Skrivet av: Ersa skrivet 11 februari 2010, 17:39:53 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 11 februari 2010, 17:37:06 PM
Ingen kör denna trafik idag, det är helt ny trafik.
Pitebussarna går på uppdrag åt SJ

Aha. Kan den den trafiken påverkas av att Busslink tappar tätortstrafiken i Södermanland?
Titel: SV: Trosa-Stockholm
Skrivet av: Ted Selander skrivet 11 februari 2010, 18:10:42 PM
Citat från: virtual1 skrivet 11 februari 2010, 17:19:12 PM
Nån som vet om det kommer vara Länstrafiken-taxa som kommer gälla och om det ska vara färgat/stripat i Länstrafikenfärger, eller om detta blir helt eget?

Innan det beslöts om trafikeringsformen var det aktuellt med SLT taxa med förhoppning att kunna koppla på SL-tillägg via SL Access. Hur det nu blir är inte klart.

Hållplats Liljeholmen lär bli i Liljeholmsvägen, där MTR-bussarna står och brummar i högtrafiktid.

/Ted
Titel: SV: Trosa-Stockholm
Skrivet av: groenis skrivet 12 februari 2010, 01:34:07 AM
Vilka är det som kör CT Trosa idag?

/Lennart
Titel: SV: Trosa-Stockholm
Skrivet av: bussfan skrivet 12 februari 2010, 21:13:16 PM
vilken av dessa bussar har varit i kirstinehamn under näckrosbuss tiden
Titel: SV: Trosa-Stockholm
Skrivet av: Ersa skrivet 12 februari 2010, 21:24:23 PM
Citat från: bussfan skrivet 12 februari 2010, 21:13:16 PM
vilken av dessa bussar har varit i kirstinehamn under näckrosbuss tiden

Jag vet inte vilka bussar du menar, men Busslink 8291 och 8296 jag lade upp bildlänkar på kommer från Pitebuss i Piteå. Här en syster i Norrtälje innan omlackering:

(http://www.phbuss.se/bussbilder_sverige/B/Busslink/8200-serien/8294_busslink_tekniska_hogskolan_stockholm_0212_2005.JPG)
Titel: SV: Trosa-Stockholm
Skrivet av: bussfan skrivet 13 februari 2010, 11:00:43 AM
de du hade i bildlänken menade jag näckros buss hade på slutet en liknande buss i kristinehamn men ja har inge ind nr
Titel: SV: Trosa-Stockholm
Skrivet av: Omnilasse skrivet 13 februari 2010, 12:57:58 PM
Är fortfarande något skeptisk till att det kommer att bära sig ekonomiskt, men förstod att ingen av de stora aktörerna skulle kunna ta hem uppdraget. Åkerbergs trafik har ju bara begärt en ersättning på drygt 2 miljoner per år (6 051 000 på 3 år), vilket innebär att ersättningen per tur blir ungefär (vet inte hur mkt indragningar det blir under högsommarperiod), 300 kronor, vilket borde motsvara ungefär 1/3 av driftkostnaderna - som då är lågt räknade, men möjliga om bussar och personal kan utnyttjas till andra uppdrag. Jag tror det blir svårt att sälja mer än 150 periodkort per månad och ha ett högre månadskort än säg 600 kronor (det gäller ju bara på den här linjen). Det innebär att man måsta sälja 150-200 enkelbiljetter per dag för att går runt. Frågan är ju också hur det i förlängningen kommer påverka trafiken på 802.

Edit: Har räknat lite till och det är möjligt att man kan ha det dubbla kortpriset om man fortfarande ska vara konkurrenskraftig med tåget. Tror att maxnivån på intäktssidan är ungefär 5 000 000 per år. Kan man alltså klara en driftkostnad på under 16,30 kronor/km, kan det nog gå runt, men det kräver en hög grad av effektivitet!