Hej
Jag håller på med en liten artikel till "Färdskrivaren" om AEC-bussarna vid Linjebuss.
Det finns flera olika sammanställningar, men gemensamt är att några chassin inte har kunnat paras ihop med LB-nummer.
Det rör sig om ch nr 1321 samt 1325-1328, sammanlagt 5 st.
1322-1324 var LB 452, 451 och 453, levererade 1952.
Har det funnits några 454-458 möjligen? De numren är obesatta i listorna. Någon som kan verifiera? Var de också Park Royal-karosserade?
Hej!
Har letat lite i vad jag har - men inga invnr tyvärr.
Dock kan kanske nedanstående vara en bit hjälp på vägen?
1321 M603 ex A725 = 1952 LB, Helsingborg, 1956 LB International
1325 M367 ex A723 = 1952 LB, Helsingborg, 1956 LB International
1326 M622 ex A726 = 1952 LB, Helsingborg, 1955 LB International
1327 M409 ex A724 = 1952 LB, Helsingborg, 1956 LB International
1328 M632 ex A727 = 1952 LB, Helsingborg, 1955 LB International, 1958 X501
Jag har dessutom fotat av registerkorten i A-län...och just A722-728 är borta av nån konstig anledning....
Kanske ligger dom i nån annan låda över tidigt avförda bussar eller liknande? Tänkte ibland står det invnr på korten.
Ja, de här bussarna var ju turistvagnar som försvann tidigt ur Linjebuss rullor, eftersom de gick till Linjebuss International, som ägdes av Sveabolaget.
Märkligt också att alla AEC-bussar verkar ha haft ett A-nummer som nya, trots att Linjebuss inte hade särskilt mycket verksamhet i Stockholmsområdet.
AEC-bussarna togs väl in via Nyköping, och det verkar som att man besiktigade dom i Stockholms Stad, och fick därmed A-nummer av nån underlig anledning.
Dom flesta bussarna försvann dom första åren på 1960-talet såg jag...typ 60-62 förutom några få som valsade iväg vidare.
Ger inga ev. bilder eller broschyrer etc vägledning till ev. synliga invnr via regnumrena?
Björn, du har väl kollat i Bussnytt nr 5/96? Där finns en ganska uttömmande sammanställning på AEC-bussarna, bl a så gjorde ju Ulf S. en rejäl utredning och gick igenom samtliga registerkort i alla fall på de bussar som tillhört Linjebuss. Tyvärr fanns nog inga inv nr angivna för de du undrade över. På vissa kort har detta angivits, men det får man betrakta som ren bonus vid forskning i registren! Sen var de ju som sagt så att de här MkIII:orna övergick till LB International så inga uppgifter har gått att finna i det "vanliga" LB:s arkiv, å andra sidan kanske något outforskat arkiv över Internationals verksamhet finns någonstans? Helsingborg?
PS. Hoppas att du i artikeln inte tar med skrönan att LB/Johnson bytte till sig de här bussarna mot någon båt!
Jaha, är det en skröna...oj, då får vi lägga till i texten att det är just en skröna! :-)
(Har hört olika varianter som byte mot båt, eller ersättning för krigsförlist fartyg som engelsmännen ville betala i varor (bussar alltså) pga valutabrist efter kriget, vilket ju passade Konsul Johnson som bedrev busstrafik.)
Jo, givetvis har jag noga studerat Bussnytt 5/96, samt även material i form av listor från flera håll, bl a en engelsk leveranslista med chassinummer från Dick H.
N-E Nerells lista innefattar tyvärr inte turistvagnarna, då de redan var sålda/ slopade. Mark III:orna fick ju ett kort liv, flera ställdes av redan i slutet av 50-talet, de skrotades redan på det tidiga 60-talet i de flesta fall.
Någon som vet vilka bussar som togs över av Linjebuss International? Man kan ju anta att Linjebuss original gärna ville bli av med dem..
Just 451-45x har jag inte sett foto på, det verkar som om de elegantare 501-509 fastnade ofta i objektivet.
/Björn
De bussar som "övergick"* till International var: samtliga turistare i 500-serien(9 AEC, 1 B638/Kässbohrer, 14 B638/ASJ), de ovannämnda MKIII:orna, 2 st B63/Hägglund, samt de fyra Aerocoach:erna. Möjligen ytterligare någon äldre Hägglundare.
*"Övergick" beroende på att många av de här bussarna var registrerade på LB International redan som nya och s a s hängde med när hela klabbet såldes till Sveabolaget 1955. Aerocoach hade väl t o m redan fallit ifrån när försäljningen skedde.
Citat från: Björn Forslund skrivet 11 februari 2010, 21:45:47 PM
Jaha, är det en skröna...oj, då får vi lägga till i texten att det är just en skröna! :-)
(Har hört olika varianter som byte mot båt, eller ersättning för krigsförlist fartyg som engelsmännen ville betala i varor (bussar alltså) pga valutabrist efter kriget, vilket ju passade Konsul Johnson som bedrev busstrafik.)
Just att den finns i flera olika varianter är väl bra tecken på skröna?
---
Snarare var väl Linjebuss som det brukar heta "i ett expansivt skede" och hade köpt in ett stort antal bussbolag under 40-talet och ville ersätta den brokiga ansamlingen av bussar med en ny, enhetlig och modern busspark. Nu var kanske AEC:erna alltför moderna för Sverige i vissa avseenden, med därtill hörande bekymmer! Men i stort sett alla linjevagnar var i bruk fram till dagen H, alltså i 16 år(längre än många av dagens bussar :)).
Vad jag förstått var Mk IV:orna inte några dåliga bussar. De var visserligen tungstyrda, men ska ha fungerat fint efter att Linjebuss själva började fixa fram reservdelarna direkt från England.
Mark III:orna var i princip samma teknik som Londons RT-bussar och fick nog kortare liv pga att de kördes på dåligt reparerade krigsskadade vägar i Europa mest.
Skrönor kan var så spännande att de väl bör vårdas iaf? ;)
Citat från: Björn Forslund skrivet 11 februari 2010, 22:41:06 PM
Vad jag förstått var Mk IV:orna inte några dåliga bussar. De var visserligen tungstyrda, men ska ha fungerat fint efter att Linjebuss själva började fixa fram reservdelarna direkt från England.
Mark III:orna var i princip samma teknik som Londons RT-bussar och fick nog kortare liv pga att de kördes på dåligt reparerade krigsskadade vägar i Europa mest.
Skrönor kan var så spännande att de väl bör vårdas iaf? ;)
MkIII:orna ska ha varit riktiga "oxar". Vad gäller MkIV så fick man bl a konstruera om värmesystemet, det var här ing Nerell kom in bilden. Enligt honom var engelsmännen inte på det klara med att "vatten rinner nedåt". Serien LB488-494 var avsedda för norrlandstrafiken och gick också här i fem år innan de flyttades söderut. Känner ett par personer som var konduktörer på den tiden, och dom minns att det var flotta bussar, men kalla kunde dom vara! F ö så återanvändes skinnfåtöljerna från dessa när nya BF71/Hägglund köptes 1955/56 för Norrland.
Citat från: Greger Larsson skrivet 11 februari 2010, 22:53:10 PM
MkIII:orna ska ha varit riktiga "oxar". Vad gäller MkIV så fick man bl a konstruera om värmesystemet, det var här ing Nerell kom in bilden. Enligt honom var engelsmännen inte på det klara med att "vatten rinner nedåt". Serien LB488-494 var avsedda för norrlandstrafiken och gick också här i fem år innan de flyttades söderut. Känner ett par personer som var konduktörer på den tiden, och dom minns att det var flotta bussar, men kalla kunde dom vara! F ö så återanvändes skinnfåtöljerna från dessa när nya BF71/Hägglund köptes 1955/56 för Norrland.
Greger, TNF klurar på en bok om Linjebuss. Norrlandsbiten misstänker jag att du är bra på. Norrlandskustens Trafikförening var väl LB storägare i? Det var väl där Konsul Johnsons planer om ett svenskt Greyhoundbolag kom längst.
LB 488-494 var väl de som man kunde sätta upp extra rutor för bättre värmeisolering, på?
Engelsmännen har ett sådant klimat att de inte behöver så mycket värme. Det borde alla ha insett, innan de köpte engelska bussar.
Citat från: Björn Forslund skrivet 11 februari 2010, 22:59:33 PM
Greger, TNF klurar på en bok om Linjebuss.
En bok om Linjebuss??? (Dregel, dregel) :D :D :D