Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: 1896 skrivet 11 februari 2010, 07:02:48 AM

Titel: GDG 1604
Skrivet av: 1896 skrivet 11 februari 2010, 07:02:48 AM
Denna CR 111:a var ju stationerad i Sandviken, och efter att GDG misttrafiken -89 i Dalarna kom den till Borlänge, men jag har nu tagit del av en uppgift som säger att den var stationerad hos Nymans i Stockholm -88, kan det stämma ? och vad användes den till där i så fall ?
Titel: SV: GDG 1604
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 12 februari 2010, 10:21:18 AM
Enligt en vagnlista från aug 1988 fanns 1604 hos Nymans Turístbussar i Stockholm. Det är det enda jag vet.
Titel: SV: GDG 1604
Skrivet av: 1896 skrivet 13 februari 2010, 15:38:16 PM
Hur många CR 111:or hade SJ i Stockholm då ? Och vad var det för trafik det var frågan om ?
Titel: SV: GDG 1604
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 13 februari 2010, 15:56:34 PM
Citat från: 1896 skrivet 13 februari 2010, 15:38:16 PM
Hur många CR 111:or hade SJ i Stockholm då ? Och vad var det för trafik det var frågan om ?

Mitt minne är att det mest var CR112-or som SJ körde åt SL 1988. Det rörde sig om att de under några sommar- och höstmånader hoppade in och körde turer som SL inte klarade av på grund av personalbrist. Det var många företag inblandade i de här körningarna: Linjebuss, Erma-Resor, Vallentuna Buss, Wasatrafik för att nämna några.
På den här tiden var det inte tillåtet att bara låna in bussförare från något annat bussbolag. Bemanningsföretag fanns inte. Däremot gick det bra att hyra in buss med förare.
Det var alltså samma förhållanden som visats i många bilder från andra halvan av 1970-talet i ett antal andra trådar.
Titel: SV: GDG 1604
Skrivet av: Peter Öden skrivet 13 februari 2010, 16:41:14 PM
Hej !

Kollade i en GDG-lista från 89-07-01 och där anges kalkylnr. 71.2
vilket skulle vara bussbeställninhgscenralen för Göteborgsområdet,
kan detta verkligen stämma ??
Kalkylnr. 76.7 var det specifikt för just Nymans Turistbussar ?

Mvh Peter Ö
Titel: SV: GDG 1604
Skrivet av: 1896 skrivet 14 februari 2010, 09:19:17 AM
Kan väl aldrig tänka mig att GDG skulle ha varit inblandade i sådana SL uppdrag....

Ja, Peter 76, någonting var Nymans och 61, någonting var surahammars trafik.

Göteborgs kalkylerna låg väl på 80 och uppåt.
Titel: SV: GDG 1604
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 14 februari 2010, 11:25:20 AM
Citat från: 1896 skrivet 14 februari 2010, 09:19:17 AM
Kan väl aldrig tänka mig att GDG skulle ha varit inblandade i sådana SL uppdrag....

Ja, Peter 76, någonting var Nymans och 61, någonting var surahammars trafik.

Göteborgs kalkylerna låg väl på 80 och uppåt.

Såväl Nymans som Surahammars Trafik körde mycket för SL på 1980-talet. Så det är väl inte så konstigt att om de behövde fler bussar frågade moderbolaget om de hade några att låna ut.
Titel: SV: GDG 1604
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 14 februari 2010, 11:44:46 AM
Jag har rotat lite mer i mina pärmar och hittat en GDG vagnlista från 1989-05-06 där nr 1604 fortfarande finns med på kalkyl 76.7, dvs Nymans Turistbussar. Jag har också hittat en anteckning om 1604 i mina pärmar där det står att den flyttades "till Nymans ca 1987/88 för charter åt SL".

71.2 var Bussbeställningscentralen, Göteborg
72.5 var Turistbussar, Göteborg
73.8 var Continentbus, Göteborg
74.1 var Continentbus, Stockholm
76.5 var Nymans Turistbussar, Stockholm
Titel: SV: GDG 1604
Skrivet av: NHK skrivet 14 februari 2010, 12:47:05 PM
Nymans hade även 1103, en Scania CR110M (ACY 525) och en Alpus som jag inte närmare kan redogöra för.

Jag minns att de bl. gick på linje 64 från Karlberg med förare från turistbiten

Titel: SV: GDG 1604
Skrivet av: 1896 skrivet 14 februari 2010, 12:53:12 PM
Jag har sett bild på 1104 på slottsbacken....

Men då uppstår ju frågan om det var några förändringar i stadstrafiken i Sandviken -87-88 när 18 vagnarna kom ? Eftersom Sandviken före det hade 10 stadsvagnar, och om 1604 flyttades till Stockholm, innebär ju det att man bara hade 9 st stadsvagnar i Sandviken.
Titel: SV: GDG 1604
Skrivet av: Ulf Fernestad skrivet 14 februari 2010, 13:10:21 PM
Citat från: Mats Karlsson skrivet 14 februari 2010, 11:44:46 AM
Jag har rotat lite mer i mina pärmar och hittat en GDG vagnlista från 1989-05-06 där nr 1604 fortfarande finns med på kalkyl 76.7, dvs Nymans Turistbussar. Jag har också hittat en anteckning om 1604 i mina pärmar där det står att den flyttades "till Nymans ca 1987/88 för charter åt SL".

71.2 var Bussbeställningscentralen, Göteborg
72.5 var Turistbussar, Göteborg
73.8 var Continentbus, Göteborg
74.1 var Continentbus, Stockholm
76.5 var Nymans Turistbussar, Stockholm
De här kan inte vara rätt.
70 kalkylen låg på stocholm(Nymans) och 80 kalkylen på gasklocka (Göteborg, BBC) det här måste vi rota djupare i
Titel: SV: GDG 1604
Skrivet av: 1896 skrivet 14 februari 2010, 13:58:31 PM
På bilden är ACY 525 skyltad linje 64, det kanske är 1103....

Kalkyl listorna kanske är av olika datum ?
Titel: SV: GDG 1604
Skrivet av: Ulf Fernestad skrivet 14 februari 2010, 14:06:30 PM
Citat från: 1896 skrivet 14 februari 2010, 13:58:31 PM
På bilden är ACY 525 skyltad linje 64, det kanske är 1103....

Kalkyl listorna kanske är av olika datum ?
Det var de olika kalkyl nr. jag frågasätter, inte att 1103 m.fl har varit stationerade hos Nymans för köruppdrag åt SL för det stämmer
Titel: SV: GDG 1604
Skrivet av: 1896 skrivet 14 februari 2010, 14:22:39 PM
Och jag svarade på två frågor....

Vad gäller Kalkyl nr så tycker jag också att det verkar konstigt.
Titel: SV: GDG 1604
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 14 februari 2010, 14:23:57 PM
Citat från: Ulf Fernestad skrivet 14 februari 2010, 13:10:21 PM
De här kan inte vara rätt.
70 kalkylen låg på stocholm(Nymans) och 80 kalkylen på gasklocka (Göteborg, BBC) det här måste vi rota djupare i

Jag vet inte vad som är rätt och fel, men det det skedde troligen ändringar mot slutet av 1980-talet. Då verkar följande ha tillkommit:
82.2 Expressbussar, Göteborg
83.3 Malmö
86.4 Tursitbussar, Göteborg
89.3 ??
Titel: SV: GDG 1604
Skrivet av: 1896 skrivet 14 februari 2010, 14:37:50 PM
Nåt på 80 var väl utlandstrafiken också.
Titel: SV: GDG 1604
Skrivet av: Hans J skrivet 17 februari 2010, 08:23:04 AM
Citat från: Ulf Fernestad skrivet 14 februari 2010, 13:10:21 PM
De här kan inte vara rätt.
70 kalkylen låg på stocholm(Nymans) och 80 kalkylen på gasklocka (Göteborg, BBC) det här måste vi rota djupare i


Hej Ulf!

Alla kalkyler hade inte egna fordon och hos de kalkyler som hade fordon var deras fordon inte strikt bundna till kalkylens huvudort.
Som du säkert kommer ihåg hade 82.2 (Expressbuss) fordon stationerade både i Karlstad och i Göteborg. Men 21.7 (Karlstad) hade också egna "Expressbussar" som gick mer eller mindre regelbundet i trafik för 82.2.
Kalkylbegreppet inom GDG var mer redovisningsmässigt betingat än ett tecken på var fordonen i själva verket var stationerade.

Lite förenklat gällde för kalkylerna
10 serien: Götaälvdalens Bussdistrikt
20 serien: Värmlands Bussdistrikt
30 serien: Dalarnas Bussdistrikt
40 serien: Gästriklands Bussdistrikt
50 serien: Västergötlands Bussdistrikt
70 serien: Beställningstrafik/Continetbus
80 serien: Expressbuss


Hälsningar
Hans 
 
     
Titel: SV: GDG 1604
Skrivet av: S Svensson skrivet 17 februari 2010, 10:01:32 AM
Då Nymans övertogs så ändrades nummerbegreppen.  Har således antecknat
72,5 ändrad till 86.4;89.3 är fd Lundabuss (Malmö);1439,7 Köln ( ev även Hamburg)
Sedermera hade Malmö 95.8 och Göteborg 98.7(BBC).

Vad gäller expressbussomloppet så hade detta ofta 82.2 men det fanns egna omlopp för en del bussar.52.1 är Töreboda och där var bussen (-arna) placerade som gick till Göteborg på 841 linjen. Förstärkningsfordon gick oftast på fredagen och söndagen. Då gick bussar med 26.2 Karlstad;23.3 Örebro;+ några till.25.9 har jag antecknad som Örebro då 23.3 var Karlskoga(senare Örebro) medan 24.6 var Arvika.Vad gäller Dalarna så anges 37.2 till Malung-Vansbro men tidigare var 36. den ena av dessa och 37.2 den andra alltså innan sammanslagningen.
Expressomloppet 82. har delats upp på Karlstad och Göteborg (3 bussar enbart).
Vad gäller Göteborg så kom 15.2 som GL express;16.2 även Göteborg centralt omlopp.14. saknar jag;11.0 Kungälv reserv;12.3 Kungälv GL och 13.6 Kungälv/Ale (Älvängen) GL;Troligen avses 15.2 enbart de bussar som fanns hos GDG Transport AB Kruthusgatan.Vad gäller Alingsås fanns både 53.4 med best+express (F+S);57.6 GL medan Älabbussarna i Alingsås ingick i 56.3 tillmannans med Bengtsfors och Vänersborg.
Titel: SV: GDG 1604
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 18 februari 2010, 10:09:32 AM
Citat från: 1896 skrivet 13 februari 2010, 15:38:16 PM
Hur många CR 111:or hade SJ i Stockholm då ? Och vad var det för trafik det var frågan om ?

Hej,

Enligt mina anteckningar fanns SJ Buss CR111:or 1628-1630 i Stockholm då. De hade flyttats från Norrköpingsdistriktet.
Titel: SV: GDG 1604
Skrivet av: 1896 skrivet 19 februari 2010, 14:09:18 PM
Ok, och vilka CR112:or kan det ha varit som SJ-buss använde ?
Titel: SV: GDG 1604
Skrivet av: S Svensson skrivet 19 februari 2010, 18:50:06 PM
 61.5 är Västerås. 60-tal alltså Surahammars TAB.