HEJ
Har några eventuellt dumma och otänkta frågor och förslag som berör Stockholms innerstad. Då jag nu bor 80 mil norr om Norrmalmstorg med kringliggande stad så är detta mer funderingar efter att jag läst tidtabellerna. Mina funderingar och förslag har ingen förankring i verkligheten, då jag besöker Kungliga huvudstaden för sällan.
Eftersom man dragit om en hel del linjer och vissa fått nytt stomlinje-nummer osv, så undrar jag om det inte är dags och nummerändra vissa av linjerna i staden så man får ett mer sammanhängande system. Jag vågar mig egentligen inte på och gissa på nya nummer, men tror att alla linjer på 6X skulle kunna få nya nummer i 4X och 5X och då blir ju 6X linjerna ledig för annat.
Men för att förklara hur jag tänker ska jag ge några helt i luften plockade förslag helt brutalt och jag bortser nu även tidigare anknytning med gamla spårvagnslinjer.
Vissa 70 linjer har ju en mer daglinje-karaktär och får därför också byta nummer till sådant linjenummer. Sparar nummer 48 till den linje den faktiskt är idag.
62 blir 52
65 = 45
66 = 46
69 = 41
70 = 50
71 = 51
Det var min tankebana angående linjenummer i centrala staden. Men eftersom vi diskuterar linjenummer i Stockholms innerstad så vill jag nu passa på och ta upp en fundering på en avlastningslinje som ska mata mellan stora bytespunkter men även avlasta stombussar och tunnelbana.
Den får i mitt förslag heta linje 54 eftersom den till stora delar kommer och ersätta halva spårvagnslinje 4, som den gick från 1935 till 1952.
Om den borde vara stomlinje, och turtäthet och sådana frågor har jag inte kunskap och kunna avgöra.
Jag vet inte heller eller om den redan finns förslagen men det gör ju inget.
Förtydligande, i mitt förslag är det en vanlig busslinje, men spårvagn skulle fungera också. Men min grundtanke är att den är en vanlig stadsbusslinje.
Linje 54 tänkte jag skulle kunna ha följande linjesträckning, synpunkter är välkomna. Skriver oftast bara ut vissa större bytespunkter. Så jag vet ej vilken väg, antingen direkt, eller via något område plats som skulle vara mest fördelaktigt. Det får ni med lokalkunskap avgöra.
Karolinska Sjukhuset - Odenplan - Linje 4 väg till - Östra station - Norrmalmstorg - Slussen - Linje 3 väg till Skanstull och sedan därifrån vidare till Gullmarsplan.
Denna linje är mest tänkt som en matarlinje mellan knutpunkterna och tunnelbanan osv. Men kan även göra att någon sparar in ett byte eller 2 på sin färdväg. Passar även bra även efter att Citybanan är klar och pendeltågen stannar vid Odenplan. Fungerar även som matarlinje till Östra station för vidare färd med Roslagsbanan eller busslinjerna som utgår från Tekniska Högskolan, avser resande både mot Odenplan och mot Norrmalmstorg och Slussen. Förstärker även linje 4 mellan Odenplan och Östra.
Förstärker befintlig trafik Norrmalmstorg - Slussen och på sträckan Slussen - Skanstull förstärker den ju stomlinje 3.
Slutligen avlastar den ju tunnelbana och linje 4 på sträckan Skanstull - Gullmarsplan.
Det var mina förslag och synpunkter, såga mig nu gärna med fotknölarna, för detta är alltså hypotetiska förslag, utan verklighetsförankring från en novis i Stockholms lokaltrafik. Synpunkter är välkomna.
MVH Jona
Det som slår mig är att det redan är ganska trångt som det är i stan och vill man åka fort tvärsöver så åker man förslagsvis T-bana och hoppar sen på 1-4 eller annat alternativ i till slutmålet eller vice versa. Vad gäller nya linjer i innerstan så kostar det nog mera än det smakar om man skulle börja stuva om, märka upp mm. och lediga nr finns det gott om. T.ex. så är hela 80-serien ledig vad jag minns.
Citat från: Jona skrivet 09 februari 2010, 19:21:09 PM
HEJ
Har några eventuellt dumma och otänkta frågor och förslag som berör Stockholms innerstad. Då jag nu bor 80 mil norr om Norrmalmstorg med kringliggande stad så är detta mer funderingar efter att jag läst tidtabellerna. Mina funderingar och förslag har ingen förankring i verkligheten, då jag besöker Kungliga huvudstaden för sällan.
Men för att förklara hur jag tänker ska jag ge några helt i luften plockade förslag helt brutalt och jag bortser nu även tidigare anknytning med gamla spårvagnslinjer.
Vissa 70 linjer har ju en mer daglinje-karaktär och får därför också byta nummer till sådant linjenummer. Sparar nummer 48 till den linje den faktiskt är idag.
62 blir 52
65 = 45
66 = 46
69 = 41
70 = 50
71 = 51
Det var mina förslag och synpunkter, såga mig nu gärna med fotknölarna, för detta är alltså hypotetiska förslag, utan verklighetsförankring från en novis i Stockholms lokaltrafik. Synpunkter är välkomna.
MVH Jona
Det var intressant att läsa om Dina funderingar Jona! När jag var tonåring gjorde jag något liknande linjenummerförslag för SJ-solnalinjerna tillsammans med en person som då var TM på SJ-Buss. Vi gjorde detta på hans sommarställe precis när det just blivit känt att "Blå linjen" skulle byggas ut till ett område som då var stort militärt övningsområde för 3 regementen. Mitt linjenät skulle gälla fr.o.m. 1980 var hypotesen. Två linjer i mitt "förslag" blev verklighet, men med helt andra nummer
Det finns många synpunkter och argument för hur busslinjerna ska numreras. Låt mig bara nämna att linjenumret 46 faktiskt existerar fortfarande. När gamla linje 46 blev stomlinje och erhöll nr 2 övertogs linjenumret 46 av Spårvägsmuseet som kör en linje mellan museet vid Tegeviksgatan och Normalmstorg på söndagarna.
Jag var under några av mina sista år på SL:s huvudkontor delaktig i linjenummerutredningar. Detta har jag berört i andra trådar här på forumet tidigare.
1967 i samband med övergången till högertrafik infördes ett helt nytt linjenät i Stockholms innerstad med nya nummerserier. Många trafikanter protesterade på olika sätt mot att just deras linje bytt nr, som t.ex. Reimersholmsborna som "alltid åkt linje 30 till Fridhemsplan och nu tvingades åka linje 40". Sedan har behovet av busslinjer och deras sträckningar förändrats genom åren. En nr-serie tänkte man t.ex.ha till "högtrafiklinjer" men om det sedan byggs bostäder i närliggande område som kräver busstrafik hela dagen, kan man ju inte byta nr på linjen bara för det.
Det finns kanske fler exempel men jag känner bara till ett fall där en linje med helt oförändrad linjesträckning bytt nr och det var linje 82 som hösten 1952 bytte till 119. Orsaken till det nummerbytet var dock att linjen blev anslutningslinje till T-banan i stället för till spårvagnslinje. Dessutom var det redan vid nummerbytet bestämt att linjen skulle avkortas till Vällingby istället för Islandstorget så snart det kunde ske med hänsyn till byggnationen i Vällingby.
Citat från: Max W skrivet 10 februari 2010, 10:06:17 AM
Det finns kanske fler exempel men jag känner bara till ett fall där en linje med helt oförändrad linjesträckning bytt nr och det var linje 82 som hösten 1952 bytte till 119.
Det är väl flera linjer som bytt nummer på det sättet, t ex 53 till 183 och kanske även 603 till 151?
Några andra tänkbara kandidater:
104 till 94 (1967) - var det några ändringar utöver att inre och yttre ringen bytte körriktning med varandra?
672 till 670 (typ 1992) - båda linjerna fanns visserligen både före och efter omläggningen, men de turer på 670 som gick via Resarö gick väl exakt samma sträckning som 672 tidigare gjort?
48 till 3 (typ 1999). En hållplats indragen, men samma linjesträckning.
292 till 201?
15 till 515?
Om vi går utanför busstrafiken har vi också t ex
11 till 17 och 12 till 120 (1975)
15 till 25 (1988?)
120 till 12 (1989)
24 till 14, 28 till 18 och 29 till 19 (2004)
640 till 676?
Efterlyster f.ö. fortfarande tidpunkten för detta.
Citat från: Ersa skrivet 10 februari 2010, 17:03:05 PM
640 till 676?
Efterlyster f.ö. fortfarande tidpunkten för detta.
Torde varit till hösttidtabellstarten (augusti) 2004.
/Ted
Det är ju lite roligare om det är lite blandat typ 41, 42, 47, 52, 56, 59, 62, 66, 69 och inte bara ha hela 40 och ev 50 serien...
Jag trode att linjerna var område anknyttning t.ex söder 40, norr 50 och öste 60 men dom verka gå lite huller om buller :)
Annat är så ser man i förorternas olika väderstreck hur indelat det är med 1xx, 2xx, 3xx, 4xx, 5xx, 6xx, 7xx, 8xx linjerna.
Citat från: Max W skrivet 10 februari 2010, 10:06:17 AM
Många trafikanter protesterade på olika sätt mot att just deras linje bytt nr, som t.ex. Reimersholmsborna som "alltid åkt linje 30 till Fridhemsplan och nu tvingades åka linje 40".
De stackarna fick vänta ända till 1986 innan linje 40 kom till.. ;)
Citat från: Tomas Fransson skrivet 10 februari 2010, 20:15:31 PM
Det är ju lite roligare om det är lite blandat typ 41, 42, 47, 52, 56, 59, 62, 66, 69 och inte bara ha hela 40 och ev 50 serien...
Jag trode att linjerna var område anknyttning t.ex söder 40, norr 50 och öste 60 men dom verka gå lite huller om buller :)
Annat är så ser man i förorternas olika väderstreck hur indelat det är med 1xx, 2xx, 3xx, 4xx, 5xx, 6xx, 7xx, 8xx linjerna.
Någon påstog att linjenumreringen i Stockholms innerstad är beroende av vilket trafikslag linjen en gång trafikerats av. 40-linjerna skulle vara gamla trådbusslinjer, 50-linjerna gamla spårvagnslinjer osv. Jag fick dock aldrig ihop det där, det kanske helt enkelt är fel? Linje 41 och (gamla) 42 kan ju lätt härledas till liknande trådbusslinjer. 54:an var ju helt klart f.d. spårvägslinje 4, så kanske även 53 kan ses. Däremot var ju linje 56 en rest av trådbusslinje 96, och linje 47 tämligen lik spårvägslinje 7.
Citat från: Karsten skrivet 10 februari 2010, 20:22:02 PM
Någon påstog att linjenumreringen i Stockholms innerstad är beroende av vilket trafikslag linjen en gång trafikerats av. 40-linjerna skulle vara gamla trådbusslinjer, 50-linjerna gamla spårvagnslinjer osv. Jag fick dock aldrig ihop det där, det kanske helt enkelt är fel? Linje 41 och (gamla) 42 kan ju lätt härledas till liknande trådbusslinjer. 54:an var ju helt klart f.d. spårvägslinje 4, så kanske även 53 kan ses. Däremot var ju linje 56 en rest av trådbusslinje 96, och linje 47 tämligen lik spårvägslinje 7.
Jag tycker att upplägget rasar redan på linje 61 och 62 som väl får sägas ha ersatt spårvagnslinjerna 1 och 2. Och ersattes inte linje 4 ursprungligen av 44? Att 41 var en f d trådbusslinje är ju inte så konstigt, eftersom den hade samma nummer på trådbusstiden! Ungefär likadant var det väl med 42. Att säga att 53 ersatte 3:an tycker jag är långsökt, enda linjen som jag tycker att det stämmer för är 50 och där är det ju fel slutsiffra.
Tummen ner för den hypotesen va? 8)
Citat från: Tomas Fransson skrivet 10 februari 2010, 20:15:31 PM
Det är ju lite roligare om det är lite blandat typ 41, 42, 47, 52, 56, 59, 62, 66, 69 och inte bara ha hela 40 och ev 50 serien...
Jag trode att linjerna var område anknyttning t.ex söder 40, norr 50 och öste 60 men dom verka gå lite huller om buller :)
Titta på London, och grååååt ;-) - finns knappt en linje som har ett liknande nummer som någon annan i samma område -
här har vi ju i alla fall uppdelat i (0)XX, 1XX, 2XX och vidare!
Citat från: JDS skrivet 10 februari 2010, 20:29:31 PM
Jag tycker att upplägget rasar redan på linje 61 och 62 som väl får sägas ha ersatt spårvagnslinjerna 1 och 2. Och ersattes inte linje 4 ursprungligen av 44? Att 41 var en f d trådbusslinje är ju inte så konstigt, eftersom den hade samma nummer på trådbusstiden! Ungefär likadant var det väl med 42. Att säga att 53 ersatte 3:an tycker jag är långsökt, enda linjen som jag tycker att det stämmer för är 50 och där är det ju fel slutsiffra.
Tummen ner för den hypotesen va? 8)
Ja det tycker jag nog också! Det som stör mig är att jag inte kommer på varifrån teorin kommer. Den mest troliga förklaringen är att någon gammal "jag-vet-allt-farbror" ville verka kompetent och jag inte var gammal och påläst nog för att genomskåda teorin redan då. :P
Citat från: virtual1 skrivet 10 februari 2010, 22:08:51 PM
Titta på London, och grååååt ;-) - finns knappt en linje som har ett liknande nummer som någon annan i samma område -
här har vi ju i alla fall uppdelat i (0)XX, 1XX, 2XX och vidare!
Fast London har ju ändå gjort det rätt snyggt med deras lokala bussar som ju har en stilig bokstav framför sig :). Men egentligen har London lite samma problem som stockholms innerstad, eftersom nästan alla linjer (utom de med bokstav) sträcker sig i olika riktningar mellan olika stadsdelar, är det inte lätt att skapa någon snygg logik i nummerföljden, mer än att man som i Stockholm håller på att det skall vara tvåsiffrigt.... (London har väl ex.vis också 600-serien reserverad för skolbussar ex.vis). Genom tunnelbanan och stomlinjerna är det ju faktiskt rätt få övriga innerstadslinjer i Stockholm. Och det är väl det enda problemet som jag ser med Jona:s förslag - ska det vara samhällsekonomiskt lönsamt måste man antagligen försämra turtätheten på 3:an och 4:an. Möjlighten till att skapa stomlinjer är ju lite grann att istället för att ha många linjer till olika destinationer, ha en linje, men som i gengäld går ofta och därmed gör ev. byten mindre besvärligt...Förslaget innebär framförallt att 3:an får kompletterande trafik på de ställen som egentligen motiverar att 3:an är en stombusslinje.
Man kan också göra som i Härnösand. Slå ihop två linjer till en och låta tidigare linjenummer ingå i det nya. Så nu rullar i stadstrafiken linjerna 24, 39 och 58 och man känner igen sig från tidigare när man åkte med linjerna 2, 3, 4, 5, 8 och 9.
När det gäller SL har jag inte förstått varför det finns en linje 708Y. Vet inte någon annan Y-linje.
Ser att diskussionen rullat på friskt senaste dygnet och det finns mycket jag skulle vilja kommentera.
Först JDS som menade att linje 28 bytt nr till 18 och 29 till 19:
Det är väl i så fall så att 28 och 29 utgått ur sortimentet och ersatts med tätare turer på 18 resp. 19
Gröna linjen har 3 huvudlinjer (17, 18 och 19). Linje 17 hade förr nr 11. Linjenummer på 20-talet har alltid varit förstärkningslinjer på delsträckor av huvudlinjerna i högtrafiktid. Visserligen har destinationerna ändrats flera gånger under mina 40 SL-år men första åren då västra och södra förorternas t-banedelar hade förenats till Gröna linjen, gick linje 11 Bagarmossen-Hässelby Strand (1958), linje 18 Farsta - Åkeshov och linje 19 Högdalen(Senare Hagsätra)-Odenplan. Linje 28 gick Hökarängen - Alvik i högtrafik måndag-fredag och 29 Högdalen - Vällingby.
Så till Tomas Franssons fråga: "Annat är så ser man i förorternas olika väderstreck hur indelat det är med 1xx, 2xx, 3xx, 4xx, 5xx, 6xx, 7xx, 8xx linjerna"
Införandet av 3-siffriga linjenummer i förortstrafiken började när T-banan kom igång i början på 1950-talet. Nuvarande SL-nät fanns inte då utan det var Stockholms Spårvägar som hade 100-serien från början där 100-107 var nattbusslinjer och 110 - 195 var anslutningslinjer till T-banan.
Mer om införandet av 3-siffriga linjenummer på de 10 övriga bussbolagen/grupperna som inkorpererades i SL kan man läsa på http://www.trafikminnen.se/linjenummer_historik.html
Att "linje 56 är en rest av linje 96" är också en sanning med stor modifikation. Det var nämligen så att linjen först hade nr 56 och nummerändrades till 96 när linjen blev en trådbusslinje. Nuvarande linje 56 har väl inte så värst stor likhet i linjesträcknigshänseende med 96:an.
Citat från: JDS skrivet 10 februari 2010, 20:29:31 PM
Och ersattes inte linje 4 ursprungligen av 44? Att 41 var en f d trådbusslinje är ju inte så konstigt, eftersom den hade samma nummer på trådbusstiden! Ungefär likadant var det väl med 42. Att säga att 53 ersatte 3:an tycker jag är långsökt, enda linjen som jag tycker att det stämmer för är 50 och där är det ju fel slutsiffra.
Som jag ser det ersattes spv 4 delvis av linje 44 men mestadels av linje 54. När det gäller linje 3 så ersattes den av olika busslinjer på olika delsträckor: Linje 33 förlängdes från Odenplan till Karolinska (Spv 3 vände ju nedanför KS vid Haga Södra Grindar) och en nyinrättad busslinje 53 från Norra Bantorget till Söder (tror det var Högalid).
Citat från: rengmark skrivet 11 februari 2010, 01:02:46 AM
När det gäller SL har jag inte förstått varför det finns en linje 708Y. Vet inte någon annan Y-linje.
Linje 708 hade redan en variant med nr 708X när en ytterligare variant behövdes. Det är enda anledningen till att den fick nr 708Y.
/Max
Citat från: Max W skrivet 11 februari 2010, 10:23:19 AM
Ser att diskussionen rullat på friskt senaste dygnet och det finns mycket jag skulle vilja kommentera.
Först JDS som menade att linje 28 bytt nr till 18 och 29 till 19:
Det är väl i så fall att 28 och 29 utgått ur sortimentet och ersatts med tätare turer på 18 resp. 19
Så kan man förstås se det, men faktum är att man bara ändrade linjenumret. Tidtabellen för tågen i fråga behölls intakt.
Citat från: Max W skrivet 11 februari 2010, 10:23:19 AMLinjenummer på 20-talet har alltid varit förstärkningslinjer i högtrafiktid.
Nja, heldagslinjen till Mörby hette 23 och/eller 24 1988-2004.
Citat från: Max W skrivet 11 februari 2010, 10:23:19 AMAtt "linje 56 är en rest av linje 96" är också en sanning med stor modifikation. Det var nämligen så att linjen först hade nr 56 och nummerändrades till 96 när linjen blev en trådbusslinje. Nuvarande linje 56 har väl inte så värst stor likhet i linjesträcknigshänseende med 96:an.
Rätta mig gärna, men visst var det så att busslinjen mellan Essingen och Fridhemsplan hette 96 fram till dagen H. Därefter blev den 56, vilket den fortsatte att heta tills stomlinje 1 inrättades. Då tog 1:an över större delen av 56:ans sträckning, som sedan 1980-talet även innefattade större delen av f d linje 42. I så fall är linje 56 helt klart en rest av linje 96 (självklart avses inte
dagens 56:a utan 90-talets!)
Citat från: Max W skrivet 11 februari 2010, 10:23:19 AMSom jag ser det ersattes spv 4 delvis av linje 44 men mestadels av linje 54.
Aha, vilken sträcka gick 44 då?
Citat från: JDS skrivet 11 februari 2010, 10:34:48 AM
Så kan man förstås se det, men faktum är att man bara ändrade linjenumret. Tidtabellen för tågen i fråga behölls intakt.
Mitt svar: Jag erkänner att jag inte är t-baneproffs. Jobbade mest på buss-sidan, men menar Du då att även insatstågen (28:an som väl gick till Åkeshov sista tiden) nummerskyltades 18?
Nja, heldagslinjen till Mörby hette 23 och/eller 24 1988-2004.
Svar: Jo, jag vet att 24:an gick till Mörby ett tag, men den utgick väl aldrig från Fruängen utan från Telefonplan??
Rätta mig gärna, men visst var det så att busslinjen mellan Essingen och Fridhemsplan hette 96 fram till dagen H. Därefter blev den 56, vilket den fortsatte att heta tills stomlinje 1 inrättades. Då tog 1:an över större delen av 56:ans sträckning, som sedan 1980-talet även innefattade större delen av f d linje 42. I så fall är linje 56 helt klart en rest av linje 96 (självklart avses inte dagens 56:a utan 90-talets!)
Aha, vilken sträcka gick 44 då?
Du har helt rätt i att linje 96 fick tillbaka nr 56 vid högeromläggningen efter sisådär 26 år "i träda" eftersom 1940-talets planerare på Spårvägen bestämt att trådbusslinjer till ytterstadsområden (dit Essingeöarna räknades på den tiden) skulle ha nr i 90-serien. Jämför linjerna 76 och 77 som blev 90 och 91)
Linje 44 gick Karlbergs station - Djurgårdsbron (sommartid till Skansen) via Valhallavägen - Narvagatan. Så gick 44:an i alla fall 1977 när ledbussprovet i innerstaden påbörjades. Nån stans i bakhuvet säger det mig att 44:an från Dagen H utgick från hpl Karlbergsvägen (dvs. "nästan" Odenplan). Linje 54 gick Skanstull- linje 4:s väg till Sveavägen och därefter Roslagsgatan(h)-Kungsstensgatan (v) Karlavägen till Radiohuset. Om jag nu minns helt rätt.
Citat från: Max W skrivet 11 februari 2010, 11:02:32 AM
Nån stans i bakhuvet säger det mig att 44:an från Dagen H utgick från hpl Karlbergsvägen (dvs. "nästan" Odenplan). Linje 54 gick Skanstull- linje 4:s väg till Sveavägen och därefter Roslagsgatan(h)-Kungsstensgatan (v) Karlavägen till Radiohuset. Om jag nu minns helt rätt.
Hej!
Linje 44 gick från dagen H Odenplan-Hakberget. Under högtrafik måndag-fredag trafikerades även Karlbergs station.
Mycket riktigt utgick linjen från hpl Karlbergsvägen (i Dalagatan) övriga tider.
Linje 54 gick i dagen H-versionen Odengatan fram till Birger Jarlsgatan, svängde där höger och sedan in på Karlavägen,
som linje 54 sedan följde i hela dess längd fram till Radiohuset.
Sammanfattningsvis kan sägas att linje 54 till största delen ersatte spårvägslinje 4 med undantag
för den sista sträckan till Hakberget, som ersattes av linje 44.
Länk till SL:s linjekarta för innerstaden från 1967:
http://www.sl.se/upload/sparvagsmuseet/Karta_1967_staden/1967_staden.html
mvh K R