Först en bild på Brodalsgaraget i dess krafts dagar. Sedan många år är det nedlagt och kommer väl att rivas så fort man bestämt sig för vad som skall ligga på platsen.
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/422_a.JPG)
Så några bilder på en buss som jag visat många gånger förut. Bussen fyller för övrigt 30 år. Eller 65 beroende på hur man räknar. Det var nämligen 1945 som den levererades. Och det var 1980 som den återupptäcktes i ett garage i Dalsjöfors och togs om hand.
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/422_b.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/422_c.JPG)
Och så två varianter av Säfflebussar. Först dessa två som sedan blev Viskadalen och lackerade i gult och rött.
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/422_e.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/422_d.JPG)
Så har vi Knallelinjen, som inrättades när tåglinjen Borås-Ulricehamn lades ned. Det blev bättre turtäthet men långt ifrån dagens utbud på linjerna 100 och 200.
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/422_f.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/422_g.JPG)
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/422_h.JPG)
På den tiden var det roligt ...och kompetensen behölls .. Hela bussbranchen har blivit helt förändrad...... Nu är det inte roligt alls längre ... bara gnäll överallt .... Tacksamheten finns inte ....
Men när du visar så här fina bilder så kommer minnet hur det en gång var... Tack så mycket Staffan väldigt trevliga bilder.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 februari 2010, 16:41:04 PM
Så har vi Knallelinjen, som inrättades när tåglinjen Borås-Ulricehamn lades ned. Det blev bättre turtäthet men långt ifrån dagens utbud på linjerna 100 och 200.
(http://www.savenfjord.nu/3.sko/422_f.JPG)
Fina bilder Staffan. Minns miljöerna väl eftersom jag då gick på det intilliggande gymnasiet.
Blir lite nyfiken ang. bussarna på Knallelinjen. Har för mig att det var två bussar som speciallackades och att dessa tillverkades något bredare än normalt - kan det stämma? Vet dock ej vad som var normalbredd på den tiden, men har för mig dessa bussar fick bredden 2,55 m.
2486-2787 Första bussarna med 2.60 bredd...
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 09 februari 2010, 18:48:15 PM
2486-2787 Första bussarna med 2.60 bredd...
2486-2487 menar du. ;)
Men var de verkligen först? Även 2451 och 2452 som jag visar i den här tråden var 2,60 meter breda och de levererades i maj 1985, någon vecka innan 2486 och 2487. Möjligen kan de ha varit de först beställda. Det var väl för övrigt just 1985 som 2,60 meter breda bussar blev godkända och många köpte därefter sådana bussar. Det betydde rätt mycket för utrymmet interiört, medan det förvånansvärt lite påverkade framkomligheten i trafiken.
Blir nu osäker ... kan inte skilja många dagar på beställningsdatum, men har någonstans i bakhuvudet att 2486-2787 beställdes före pga SJ tagit beslutet att lägga ner Järnvägen ungefär samtidigt.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 09 februari 2010, 18:54:34 PM
2486-2487 menar du. ;)
Men var de verkligen först? Även 2451 och 2452 som jag visar i den här tråden var 2,60 meter breda och de levererades i maj 1985, någon vecka innan 2486 och 2487. Möjligen kan de ha varit de först beställda. Det var väl för övrigt just 1985 som 2,60 meter breda bussar blev godkända och många köpte därefter sådana bussar. Det betydde rätt mycket för utrymmet interiört, medan det förvånansvärt lite påverkade framkomligheten i trafiken.
Var det så sent som -85 det blev 2,60? Var det inte redan -81 eller är det nåt annat mått som jag far efter
mvh U Fernestad
Trevliga bilder i alla fall Staffan.. Jag bara undrar om du vet vilken B-L buss nere vid Viskan som skymtar där man ser 2452 mot Fristad ???Men det där med 260cm bred har jag för mig var lite tidigare??
Hej
2452 gick 1991 på linje 104 målad som Viskadalen, en annan designmålning.
Hälsningar
Sven
Vilket år är detta Lars???
Citat från: Sven W skrivet 09 februari 2010, 23:13:27 PM
Hej
2452 gick 1991 på linje 104 målad som Viskadalen, en annan designmålning.
Hälsningar
Sven
2451-2452 målades upp 1990 som "Viskadalen" 1512-1513 Volvo Säffle 1976 togs ur trafik i April 1990 och då ersattes dem med 2451-2452.
1512 Skrotades i maj-Juni på SJ Bussverkstad Borås av undertecknad. 1513 Såldes vidare till en privatåkare
/Jan
Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 februari 2010, 09:38:46 AM
våren 1984
Bredden 2,60 infördes i lag i slutet på 1980 men kom på bussar avsevärt senare.
Våra expressare 2179/80/81 var 2,60, hur det var med linjevagnarna så är jag osäker om de blev 2,60 innan chassibytet och karossbytet som kom 1982 med 1265 (GDG alltså)
Hej
Jag kan bjuda på en liten pusselbit också. I GDG jubileumsbok finns på sidan 111 en tabell med normalbestämmelser för bussar. I den står för 1980 att största fordonsbredden var 260 cm. Men, normalbestämmelserna kanske kom att tillämpas först lite senare.
Hälsningar
Sven
Ja, nog vill jag ha det till att fordonsbredden 2.60 infördes på Vanhool Alicee modellerna och därefter på Alpus 260S hos GDG.
Citat från: Sven W skrivet 10 februari 2010, 12:48:24 PM
Hej
Jag kan bjuda på en liten pusselbit också. I GDG jubileumsbok finns på sidan 111 en tabell med normalbestämmelser för bussar. I den står för 1980 att största fordonsbredden var 260 cm. Men, normalbestämmelserna kanske kom att tillämpas först lite senare.
Hälsningar
Sven
Jodå det var 1980 som jag vill minnas det blev 2 meter och 6 dm bredd. Troligen var det 1 nov 1980 det skedde. Nu har jag svårt att hitta detta exakt.Men förklaringen är riktigt enkel. Ett statligt företag i Falkenberg skulle ha ett automatiserat system att lasta container. Det visade sig inte fungera som tänkt utan bredden på bilen måste bli något bredare. Jag har sett foton på det hela. Således föreslogs att öka bredden med 1 dm. Det var då inte riktigt tal om att öka bredden på bussar. Men de följde efter.
SJ fick från Säffle/Horten 2313-2318 ( senare 2314-2319 pga dubblering av 2313) med 2,60 bredd.
Vad gäller GDG så infördes bredd 2,60 på expressbussar men behölls 2,50 på turistbussar. De bussar som kom ca feb 1981 var 2179-2181 som hade 2,60.
Bredden var 2,35 till ca 1961(omkring minns ej exakt) för att bli 2,50 och alltså ovan 2,60 men i praktiken minskas till 2,56 senare.