Hej.
Sitter om kvällarna och finkammar www.fotobus.msk.ru med jakt på gamla svenska bussar. Idag tror jag att jag hittat en gammal svensk Neoplan Spaceliner (iallafall kom den många sådana till Sverige 80/90-tal så det kan ju vara en f.d svensk).
Men den här bilden tyckte jag var lite smårolig i tanke på personalens stil och körställning nere i "pannrummet". Kanske något att ta upp en tråd på här? Hur skall egentligen en respektabel busschaufför vara klädd? Vad föredrar du?
http://fotobus.msk.ru/photo/219530.jpg (http://fotobus.msk.ru/photo/219530.jpg)
Edit: Bild till länk.
			
			
			
				sitta och röka där nere?
hela bussen är utan stil
			
			
			
				Ha! Jeg får virkelig bekræftet mine fordomme om russere!  :D  ;)
			
			
			
				Jag anser att man ALLTID i tjänst ska ha skjorta,slips o mörka byxor! Och inga jeans !! Gästen ska se vem som är föraren och inte behöva gissa till sig det. Har sett alldeles för många fula chaufförsben varma sommardagar under mitt yrkesliv
			
			
			
				Citat från: j skrivet 09 februari 2010, 07:29:49 AM
Jag anser att man ALLTID i tjänst ska ha skjorta,slips o mörka byxor! Och inga jeans !! Gästen ska se vem som är föraren och inte behöva gissa till sig det. Har sett alldeles för många fula chaufförsben varma sommardagar under mitt yrkesliv
Känns lite gammaldags om du frågar mig. Varma sommardagar har jag shorts och t-shirt. Givetvis med företagsloggan på. :)
Jag skulle aldrig klara sitta i 45-gradig hetta med skjorta, slips och mörka byxor. Om jag har kläder med företagets logga på så ser dom ju att jag är busschaufför.
Så det där med skjorta, slips och mörka byxor känns lite 50-tal för mig. Självklart har jag det på mig när man måste men jag skulle hellre ha nåt annat.
			
 
			
			
				slips varma dagar ;D
kan vara bra att torka sig i pannan med
nej tror inte det 
det känns ju nästan lite trafikfarligt att snörpa till syretillförslen en varm sommardag
			
			
			
				Eftersom jag dör av värmeslag oavsett vad för kläder när det är +20 och fryser vid mindre än +17 så hade jag "standard" uniformen nästan hela sommaren, inkl slips. Kanske en vecka totalt utan slips och någon dag med funktionströjan :D
			
			
			
				Bara plaggen ingår i företagets kollektion är de godkända att bära. Utöver det kan man ju ha åsikter om huruvida pikétröja och kortbyxor verkligen ska ingå i företagets kollektion, men det är ju en annan debatt. ;)
			
			
			
				Citat från: michael k skrivet 09 februari 2010, 08:29:20 AM
slips varma dagar ;D
kan vara bra att torka sig i pannan med
nej tror inte det 
det känns ju nästan lite trafikfarligt att snörpa till syretillförslen en varm sommardag
Konstig syn från en förare på ett företag med beställningstrafik - där om något är väl en snygg uniform inklusive slips a och o?
			
 
			
			
				Citat från: Ersa skrivet 09 februari 2010, 09:21:09 AM
Bara plaggen ingår i företagets kollektion är de godkända att bära. Utöver det kan man ju ha åsikter om huruvida pikétröja och kortbyxor verkligen ska ingå i företagets kollektion, men det är ju en annan debatt. ;)
Ja det ska verkligen ingå i företagets kollektion. Skulle jag sitta i mörka byxor och skjorta och slips på sommaren skulle jag behöva byta kläder varje rast.
Kommer faktiskt ihåg att när jag var yngre tyckte jag synd om chaufförerna som var tvungna att ha byxor på sommaren.
Så jag tror att resenärerna inte bryr sig om chauffören har shorts eller byxor.
Nu ska jag generalisera lite men jag tror att det är dom lite äldre chaufförerna som vill ha det propert. Rätta mig om jag har fel. Ser man också här på sommaren. Dom äldre har byxor året om medans dom yngre byter till shorts på sommaren.
			
 
			
			
				Citat från: Ulf Rådeström skrivet 09 februari 2010, 10:14:03 AM
Konstig syn från en förare på ett företag med beställningstrafik - där om något är väl en snygg uniform inklusive slips a och o?
Varför är det så?? Jag kan ju bara prata för mig själv men skulle jag åka med en beställningsbuss där föraren inte hade slips och satt i shorts så skulle jag inte bry mig ett dugg. Bara den personen körde bra.
			
 
			
			
				ulf man kör inte med slipsen
själv förknippar jag slips med bankdirrar och politiker samt andra brottslingar
			
			
			
				Citat från: Björn Ax skrivet 09 februari 2010, 10:17:47 AM
Varför är det så?? Jag kan ju bara prata för mig själv men skulle jag åka med en beställningsbuss där föraren inte hade slips och satt i shorts så skulle jag inte bry mig ett dugg. Bara den personen körde bra.
Varför?
Därför att föraren på en beställningsbuss måste se representabel ut för sitt företag, och det kan du kanske göra utan slips, men absolut inte i shorts.
Se skillnaden här tex: Lite tillspetsat kan man säga att de som åker kollektivtrafik "måste" göra det, medan de som åker beställning själva har "valt" att göra det.
Med det menar jag att konkurrensen är stor mellan beställningsföretagen, och därför har man en hög nivå allmänt på service och förare som står en bra bit över kollektivtrafikens.
De som väljer att åka med ett visst företag, gäller det ju att få tillbaka nästa gång när de skall ut och åka. det finns ju inget anslag från stat eller kommun etc som beställningstrafiken får, utan det sker ju helt på komersiella grunder - lite vinna eller försvinna.
Och jag är övertygad om att du skulle reagera negativt om buss och/eller förare såg ut lite si o så när du skulle ut och åka en sådan resa - du skulle nog välja ett annat företag för din grupp eller tror du inte det?
Det kan tyckas petigt kanske - men en korrekt klädsel på föraren är ju en del i en helt annan servicenivå som beställningstrafiken måste ha.
(men å andra sidan skulle jag aldrig nånsin kunna tänka mig att ha shorts i en uniform - man kanske skulle tänka på inte bara sig själv, utan det/de man representerar?)
			
 
			
			
				Citat från: michael k skrivet 09 februari 2010, 10:25:21 AM
ulf man kör inte med slipsen
själv förknippar jag slips med bankdirrar och politiker samt andra brottslingar
hmm...vad ska man svara på det? Okunnighet och dåligt respekt för sitt företag eller arbete?
Det är oerhört förvånande att sådanan uppfattningar kommer från en förare på ett företag som kör beställningstrafik - jag antar att Sohlbergs har krav dom med?
			
 
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 09 februari 2010, 10:32:16 AM
På de flesta håll anses det som en självklarhet att företagets representant utåt skall vara välklädd inkl slips, det är klart att kör du ett fotbollslag ungdomar är det ingen som reagerar om du kommer i mjukisbyxor o t-shirt men kör man företagsresor, styrelser, myndigheter och utländska kunder kan man ofta påräkna en reaktion på att föraren var hafsigt klädd och detta påverkar relationen mellan kund och bussföretag negativt
Helt rätt...jag kör tex kunder från Japan en del, och de skulle reagera oerhört negativt om jag kom och såg ut lite hipp som happ o inte så noga.
Shorts och utan slips skulle påtalas omedelbart, och en icke korrekt klädsel skulle direkt slå mot bussföretaget mycket negativt.
			
 
			
			
				Citathmm...vad ska man svara på det? Okunnighet och dåligt respekt för sitt företag eller arbete?
Det är oerhört förvånande att sådanan uppfattningar kommer från en förare på ett företag som kör beställningstrafik - jag antar att Sohlbergs har krav dom med?
visst har de det det är ju därför slipsen sitter på vid första mötet med folk 
men att ha den på i 45graders värme nere i spanien är ju överkurs
om vi nu kunde sluta se på världen i svart och vitt genom fyrkantiga ögon så vann vi ju mycket
			
 
			
			
				Citat från: Ulf Rådeström skrivet 09 februari 2010, 10:30:37 AM
*Mycket text*
Nja jag håller faktiskt inte med dig där. Om jag skulle göra en beställningsresa med en grupp skulle inte min bedömning av företaget ligga på hur chauffören klär sig. Det skulle faktiskt ligga ganska långt nere på min lista om det ens skulle vara med.
Självklart skulle hur chauffören kör ligga 1:a på den listan.
Hur är min service sämre om jag har shorts än om jag har byxor och slips?
Är lite trött på den mentaliteten som "äldre" förare har att man måste vara proper och ha slips och byxor för att köra buss.
Min servicegrad sjunker inte bara för att jag tar på mig ett par shorts istället för byxor.
Jag är faktiskt väldigt glad att företagen inser att dom gamla normerna är på väg bort och sätter in shorts och piketröjor i kollektionen.
			
 
			
			
				Nja...jag vet inte inte vad du menar men "äldre" förare riktigt - det handlar väl mer om syn och mentalitet på jobbet än ålder tror jag.
Kanske inte du skulle reagera, men du är ju heller ingen utländsk kund med extra krav och en helt annan syn på korrekthet än vi i lite överdrivet frigjorda Sverige har ibland.
Tyvärr är det ju så att vare sig man vill eller inte måste man anpassa sig till kunden man kör, inte tvärtom...
Angående din servicegrad sjunker den säkert inte inifrån dig sett, men utifrån kundens synpunkt så är den för väldigt många personer slafsig med shorts.
Frågan är då om man skall bry sig om sig själv, eller om man även skall göra dessa kunder nöjda med ett bra intryck?
Det är DEN poängen jag vill ha fram
			
			
			
				Citat från: michael k skrivet 09 februari 2010, 10:42:14 AM
visst har de det det är ju därför slipsen sitter på vid första mötet med folk 
men att ha den på i 45graders värme nere i spanien är ju överkurs
om vi nu kunde sluta se på världen i svart och vitt genom fyrkantiga ögon så vann vi ju mycket
Absolut....svart = tänk på dig själv och bär dina shorts och låt bli slipsen i beställningstrafik
Vitt = se kunden och dess behov och nöjdhet.
enkelt :-)
			
 
			
			
				mjae
fast nu tycker jag att både jag och bussen ser pråpra och välansade ut efter en vecka på vägen
slipsen har jag inte på mig eftersom det är 45+ ute i cordoba
(http://i720.photobucket.com/albums/ww207/michaelk69/DSC00046.jpg)
			
			
			
				Citat från: Ulf Rådeström skrivet 09 februari 2010, 10:50:30 AM
Kanske inte du skulle reagera, men du är ju heller ingen utländsk kund med extra krav och en helt annan syn på korrekthet än vi i lite överdrivet frigjorda Sverige har ibland.
Men om man ser det från andra hållet då. Om jag som kund skulle åka utomlands och åka med det landets beställningstrafik.
Så du tycker vi i Sverige är överdrivet frigjorda??
Nu kanske jag överdriver lite men skulle du tycka det vore bättre om staten bestämde lite mera? Hur vi skulle klä oss och vart vi ska gå och sånt??
Jag vill bara få fram att tiderna ändras. :)
			
 
			
			
				Ge dig med personliga påhopp om att jag skulle vara en gammal gubbe etc bara för att jag har en uppfattning där jag tycker att jag är tillräckligt professionell i mitt yrke för att kunna se en kunds behov.
Jag tog mitt körkort 1990, och är 43 år - så så j-a lassgammal är jag inte ännu tycker jag  :)
Men visst - jag kommer från ett företag där man första åren blev hemskickad utan lön för o ta på sig slipsen - så det har väl lärt mig att se kundens behov redan då?
Du kan aldrig komma ifrån att en välklädd förare ger ett gott intryck från allra första början och skapar förtroende från första mötet, och därmed får kunden att känna sig välkommen, sedd och trygg direkt.
Med en korrekt klädsel har du en bit på vägen att skapa detta intryck. Körningen kommer ju i steg två när du börjar rulla - men har du redan då kanske gjort ett sämre/mindre bra/dåligt (välj själv) intryck mot kunden så har den redan kanske "fel" inställning när du börjar köra då kunden förväntar sig något annat än vad den fick klädeslmässigt tex.
Kanske du borde sätta dig och prova på beställning (inte bara en stadsbuss med beställning av några skolbarn till simhallen) - utan "riktig" beställning, så tror jag du får en annan uppfattning?
Utan att blanda in staten så ja - jag tycker att många som har vissa yrken som bussförare ser alldeles för mycket till sig själva och inte till kunden i sådana saker som vi pratar om här. Det är helt ointressant vad du tycker om att ha på dig - det är kunden som du skall serva, inte tvärtom som många tycks tro. och är det +45 grader - så måste man kunna vara så professionell så man gör en bedömning av vilken kund det är man har, om man har en tillräckligt bra kontakt för att lätta på slips eller skjortknappar, eller ta på sig shortsen - men det är fortfarnade intrycket mot kunden som gäller - inte dig.
Sen får jag vara hur mycket stofil som helst om jag är det för att jag tycker att kunden går i absolut första rummet.
Och tiderna ändras inte alls så snabbt som du tycks tro - få en utländs kund till en läkarkongress så hade det varit helt fel med shorts och utan slips - garanterar dig  :)
			
			
			
				Citat från: Ulf Rådeström skrivet 09 februari 2010, 11:10:25 AM
Ge dig med personliga påhopp om att jag skulle vara en gammal gubbe etc bara för att jag har en uppfattning där jag tycker att jag är tillräckligt professionell i mitt yrke för att kunna se en kunds behov.
Jag tog mitt körkort 1990, och är 43 år - så så j-a lassgammal är jag inte ännu tycker jag  :)
Har jag NÅNSIN sagt att du är en gammal gubbe? Jag sa faktiskt ÄLDRE chaufförer.
Sen har du rätt. Jag har aldrig kört riktig beställningstrafik det erkänner jag. Men skulle det företaget ha shorts i kollektionen så skulle jag ha det. Självklart så skulle jag ha på mig det som företaget kräver att jag har på mig. Men jag behöver ju inte gilla det och det behöver ju inte sammanfatta vad alla resenärer tycker att jag som chaufför får ha på sig.
Jag kan bara säga min uppfattning om vad jag som yngre chaufför OCH resenär anser vara acceptabel uniform.
Sen har jag faktiskt haft med mig utländska "kostymnissar" så att säga när jag kört buss i shorts på sommaren.
Har endast fått positiva kommentarer av dom som sagt nånting. Dom flesta har sagt att dom också önskade få ha lättare kläder på sig.
Men som sagt jag har ju inte träffat hela världen. Det tror jag ingen har.
Var har du fått för dig att jag tycker du är en stofil för? Har jag sagt det eller?
Bara för att jag säger äldre chaufförer så betyder inte det att ni är stofiler eller gamla gubbar. Ni är bara äldre än mig. Så enkelt är det.
Jag är inte här för att hoppa på nån utan jag måste ju också få ha mina åsikter om hur det borde vara eller hur??
Citat från: Mats Karlsson skrivet 09 februari 2010, 11:21:50 AM
Efter att ha följt denna debatt ända hit vill jag sammanfatta läget att det nu står 10-0 till Ulf! 
Och hur har du kommit fram till detta då? Vi utbyter åsikter. Vad är det för himla mentalitet att poängsätta åsikter??
Det är ju ett forum där man får ha åsikter. Bara för att man har en åsikt så behöver den ju inte vara rätt eller fel. Det är ju hur jag ser på situationen.
			
 
			
			
				Jag är född 1976 och har haft busskort sedan 1998 om det har någon betydelse.
Kör nästan bara linjetrafik även om någon kortare abonnering någon gång per år hinns med.
Jag jobbar åt ett av de större bussbolagen i Sverige. Hos oss tillhandahåller arbetsgivaren shorts men jag har inte hämtat ut några eftersom jag inte tycker det passar till en bussföraruniform. Jag använder alltid skjortan och nästan alltid slipsen. Undantag om jag inte hinner knyta den på morgonen men då ligger den i fickan och åker på under dagen. Det händer inte ofta kanske bara 2 gånger per år. Jag tycker att pikétröjer kan se okej ut och att shorts kan vara skönt.
 
Men jag att jag vill se proper ut och vill ge ett proffsigt intryck av att vara en yrkesman som resenärerna kan lita på. Då känner jag att jag vill se ut som en bussförare och klär mig därefter.
			
			
			
				Det vore klart intressant om samma debatt kunde föras om oss som kör i linjetrafik. Jag brukar alltid ha skjorta och slips, på sommaren händer det att slipsen åker av och vissa dagar åker pikétröjan på, variation förnöjer. Som ett led i att försöka höja statusen på kollektivtrafiken borde ju det första intrycket med en propert klädd busschaufför vara ett exemplariskt steg i rätt riktning. En busschaufför som ser korrekt ut har ju mycket enklare att få positiv respons på sin körning vilket i ett senare skede kan leda till att synen på kollektivtrafik förändras och då förhoppningsvis till det bättre. Man får bara en möjlighet att göra ett första intryck, det är den första lektionen man får lära sig om man läser retorik..
Att det är skillnad på beställningstrafik och kollektivtrafik är ju självklart men genom att minska klyftorna tror jag att ryktet för kollektivtrafiken fördel kan bli bättre. Därmed inte sagt att det ska vara klasskillnad mellan då båda typerna av trafik. Beställningstrafik är ju något extraordinärt, något lyxigare än den klassiska kollektivtrafiken och så bör det fortsätta vara.
			
			
			
				Jaja Björn...bli nu inte så himla arg.
Jag vill fortfarande ha fram att man måste kunna se kunden först.
Det är klart det är andra krav på "kundseende" i olika typer av busstrafik, därmed inte sagt att man inte måste ha ett oproffessionellt bemötande.
Men en sak är säker - du kommer aldrig (åtminstone inte nu) träffa något företag i beställningstrafik som skulle ha shorts i kollektionen - det skulle inte funka helt enkelt för den kategorin kunder man har att göra med.
Fortfarande har du bara kört dessa som du kallar "kostymnissar" med en stadsbuss eller en "lättare beställningsbuss" och inte den typen jag menar här med "riktig bestälningstrafik".
Ta mina japaner som exempel. De betalar ett antal tusen för att se något annat än just Japan på sin två veckor korta semester dom har om året. Det är en stor uppoffring av både tid och pengar för dom att komma hit och se en del av Europa. Mentaliteten är hög angående krav i allmänhet i japanska kulturen, och då måste jag även vara tillräckligt professionell i mitt yrke för att kunna se detta.
Det skulle vara fullständigt otänkbart att ha shorts på sig i en sådan situation, och faktiskt även inte ha slips - som ju ses som ett pråperhetstecken.
det handlar inte det minsta om att Sverige skulle utvecklas framåt - det handlar om att man måste kunna vara tillräckligt professionell i sitt yrke att du ser kundens behov. 
Hur blir du igenkänd med din lilla logga i shorts och t-shirt av de som behöver hjälp på torget  när du ser ut som vilken civilperson som helst? Ett par uniformsbyxor, en skorta och en slips...DET känns ingen och kan tas för en uniform....inte det du argumenterar för...sorry
			
			
			
				Citat från: MrX skrivet 09 februari 2010, 11:59:35 AM
Det vore klart intressant om samma debatt kunde föras om oss som kör i linjetrafik.
Att det är skillnad på beställningstrafik och kollektivtrafik är ju självklart men genom att minska klyftorna tror jag att ryktet för kollektivtrafiken fördel kan bli bättre. Därmed inte sagt att det ska vara klasskillnad mellan då båda typerna av trafik. Beställningstrafik är ju något extraordinärt, något lyxigare än den klassiska kollektivtrafiken och så bör det fortsätta vara.
Jo, det är klart du har rätt - se mitt inlägg i svaret till Björn angående att kunna bli igenkänd som företagets ansikte på torget av de som behöver hjälp.
Jag nedvärderar inte linjetrafiken på något sätt vill jag vara noga med att säga - men precis som du säger...turist är lite dyrare, mer påkostat, mer exklusivt och helt själlvvalt och självfinansierat av den som åker - så då skal ju absolut kraven vara högre - så även på klädseln.
Vill även hålla med om att kundens första intryck är viktigt - och det får den INNAN man börjar köra som du skriver....
			
 
			
			
				Då jag har jobbat med Uffe så kan jag inte klandra hans uniform möjligtvis innehållet ;D
Då jag åker en del beställningstrafik i Tyskland inbjuden av MB så var det en förare som ursäktade sig över att han hade en privat kort jacka som hängde på kroken bakom honom men han var nyanställd och inte fått någon ännu.
Inom de stora taxibolagen så har de folk som kollar din uniform,
Du slipper slipsen om du har piketröja och inga shorts långbyxor gäller
Jag har även jobbat på ett bolag där Vd gick runt i skitiga jeans och storrutig skjorta och representera företaget utåt,
Han har ännu inte skaffat uniformer till förarna de kör i sina privata kläder (vem är förare och vem är gäst)
/Lennart
			
			
			
				Ja jag lämnar denna diskussion då jag talar för döva öron verkar det som.
Jag hoppas folk kan vara öppna för nya idéer nån gång iaf.
Ja jag har inte träffat så många japaner så jag vet inte. Bara det man sett på tv.
Jag åker dock inte på semester för att se på den som kör bussen hela tiden.
Nu vet jag att du kommer säga emot mig men jag ser inget problem i att den som kör har shorts. Om det nu finns nån företagslogga på dom eller liknande.
Men jag hoppas ni kan nån gång se det på ett annat sätt. Bara för en stund. Men vi får se.
Men det är väl inte du som bestämmer när jag ska lämna diskussionen va, Ulf??
Du som tror jag gör personliga påhopp bara för att du har en annan uppfattning än mig.
Det verkar ju som om du inte gillar när folk har en annan uppfattning än dig.
Men ha det så bra alla i denna diskussion. Vi kanske släpper lite på den strikta samhället vi har nån gång i framtiden.
			
			
			
				Detta har jag skrivit om förr, men det börjar bli ett tag sedan så en repris vore kanske lämplig. En av mina förra chefer sa (ungefär) detta vid en debatt med en envis anställd:
Jaså, du vill bara ha slips på dig vid beställningskörningar? Då ser du till att ha slips på dig jämt, för all trafik räknas som beställningstrafik. Om det inte är en organisation eller ett företag, så är det kommunen eller landstinget som beställt körningen!
;D
			
			
			
				*suck*
Ännu en som måste trycka till när det inte finns något mer att säga när hans åsikter känner sig totalt överbevisade.
Visst - vi skall alla se tiden ann och det säkert blir en förändring - men vänd på det och ta på dig slipsen nångång och uniformsbyxorna och se ut som en bussförare för ett tag och inte som en privatperson - testa det och kolla om du i längden kanske får ett annat bemötande och respekt i ditt yrke....
Men vi andra har ju helt fel i denna diskussion - vi har ju bara döva öron o inskränkthet  :)
Bara för att jag är väldigt rak i mina åsikter och mitt sätt att uttrycka mig betyder det inte att alla andra inte får säga något - vilket en del känner det som - sorry isf...
			
			
			
				Förresten...måste bara säga en sak till...
Det har inte med just japaner att göra.
Men du har ju i kollektivtrafiken olika typer av människor - de som ställer väldigt höga krav på service och bemötande och ordentlig klädsel ner till de som tycker allt är skit samma.
Lägg ribban på de högsta - så blir ju alla nöjda...är det så fel?
			
			
			
				Citat från: Ersa skrivet 09 februari 2010, 12:27:16 PM
Detta har jag skrivit om förr, men det börjar bli ett tag sedan så en repris vore kanske lämplig. En av mina förra chefer sa (ungefär) detta vid en debatt med en envis anställd:
Han nämnde ingenting om att ha tofflor på sig till uniformen?  ;D
/J
			
 
			
			
				Intressant diskussion. Personligen anser jag det är upp till varje enskilt företag att bestämma hur en förare skall vara klädd. Vintertid är det långärmad skjorta och slips och byxor och snygga bra arbetsskor. Ordentlig jacka. Sommartid så borde det vara okej med en snygg pikétröja och slipover. Alt. Kortärmad skjorta, slipover, utan slips. Men visst sitter man och kör linjetrafik å det är hett i bussen. Så tycker jag det är upp till varje företag att ta beslut om ev shorts. På min fars jobb så får de åka hem och göra rätt ifall de missat slipsen. Det på arbetstid. Det vill säga att de blir avlösta och får löneavdrag. Men på mitt jobb är det långbyxor och tröja året om.(Jobbar dock som bagare).
På jobbet har jag ständigt minst 30+ varje dag inomhus. Å jag klagar inte. 
			
			
			
				Citat från: bisquit skrivet 09 februari 2010, 12:44:25 PM
Intressant diskussion. Personligen anser jag det är upp till varje enskilt företag att bestämma hur en förare skall vara klädd. Vintertid är det långärmad skjorta och slips och byxor och snygga bra arbetsskor. Ordentlig jacka. Sommartid så borde det vara okej med en snygg pikétröja och slipover. Alt. Kortärmad skjorta, slipover, utan slips. Men visst sitter man och kör linjetrafik å det är hett i bussen. Så tycker jag det är upp till varje företag att ta beslut om ev shorts. På min fars jobb så får de åka hem och göra rätt ifall de missat slipsen. Det på arbetstid. Det vill säga att de blir avlösta och får löneavdrag. 
Visst är det företagen själva som sätter upp sina "uniformsreglementen".
Nobina har ett stort urval av plagg och två typer av inriktningar. "Traditionell" med kavaj, väst, skjorta, slips och långbyxor utan benfickor, samt "Ledig" vilket innebär en rätt snygg pikétröja eller skjorta med slips, midjejacka och byxor med benfickor eller shorts. Byxor med benfickor får enligt reglementet inte användas tillsammans med kavajen. Tjatar man tillräckligt länge kan man även få ut en skärmmössa. :)
Swebus Express har bara det som motsvarar Nobinas alternativ "Traditionell", dvs kavaj och långbyxor utan benfickor. Med all rätt, då pikétröjor och kortbyxor inte hör hemma på luftkonditionerade långfärdsbussar som konkurrerar med tågen.
Veolia har en mer ledig stil över hela utbudet, med en kavaj som tyvärr är lite mer kort och "slapp" jämfört med Nobinas. Dessutom går det inte att få tag i långbyxor utan benfickor. Men de flesta andra plagg som finns utöver dessa anmärkningar är helt fenomenala att arbeta i. Precis som på Nobina går det enkelt att slippa slipstvånget genom att ta den (inte lika snygga) pikétröjan varma dagar utan att det blir diskussioner.
Alla tre ovanstående har även även sjal och kjol för damerna.
			
 
			
			
				Jag använder inte slips, helt enkelt för att jag inte anser att den passar på tjejer. Eller snarare på mig. Sjal har jag, den har jag i princip helt lagt bort eftersom jag har stickad tröja med krage som skymmer den ändå. Sommartid var vi friade från sjal och slips (1 maj till 1 okt om jag minns rätt) i Örebro, här i Stockholm verkar det vara slappare. Jag har i princip alltid skjorta och långbyxor eftersom jag inte gillar kjolen. Tyvärr är dambyxorna inte trevliga sommartid och det ger konsekvenser  :-[ 
Men försöker se så proper ut som möjligt förstås. Dock saknar jag en vit piket-tröja, våra mörkblå är varma och inte speciellt snygga tycker jag.
			
			
			
				Citat från: MrX skrivet 09 februari 2010, 11:59:35 AM
Det vore klart intressant om samma debatt kunde föras om oss som kör i linjetrafik. Jag brukar alltid ha skjorta och slips, på sommaren händer det att slipsen åker av och vissa dagar åker pikétröjan på, variation förnöjer. Som ett led i att försöka höja statusen på kollektivtrafiken borde ju det första intrycket med en propert klädd busschaufför vara ett exemplariskt steg i rätt riktning. En busschaufför som ser korrekt ut har ju mycket enklare att få positiv respons på sin körning vilket i ett senare skede kan leda till att synen på kollektivtrafik förändras och då förhoppningsvis till det bättre. Man får bara en möjlighet att göra ett första intryck, det är den första lektionen man får lära sig om man läser retorik..
Att det är skillnad på beställningstrafik och kollektivtrafik är ju självklart men genom att minska klyftorna tror jag att ryktet för kollektivtrafiken fördel kan bli bättre. Därmed inte sagt att det ska vara klasskillnad mellan då båda typerna av trafik. Beställningstrafik är ju något extraordinärt, något lyxigare än den klassiska kollektivtrafiken och så bör det fortsätta vara.
Ett bättre första steg kanske vore att höja statusen på kollektivtrafiken kanske vore att köra med hela bussar som inte lagas med silvertejp, playwood och popnitar. Och sen tror jag nog att servicevilligheten är viktigare än en eventuell slips. Jag tycker nog själv att shorts kanske är tveksamt men att slipsen absolut inte är nödvändig i alla lägen. Men om nu shorts finns i uniformen tycker jag det är fritt fram att använda dessa. 
Vad tycker ni förresten om andra saker som har att göra med förarens utseende/attityd?
1.Att föraren är rökare?
2.Synlig tattuering?
3.Udda frisyr?
4.Svårt att förstå språket?
5.Att han/hon är tjock?
Kan nog med fog påstå att i varje fall i kollektivtrafiken irriterar sig resenärerna mer på ovanstående och inte huruvida föraren har slipps eller inte. Mest hatade är nog den första gruppen. Särskilt om de står och röker precis i anslutning till den öppna bussdörren och/eller efter det att bussen har haft sin avgångstid (Jo jag vet att bussen kan ha varit sen från början och att föraren måste ha sin vilotid enligt vilotidsreglerna). Fast även en del rökande kunder ogillas nog av förarna också, särskilt de som ska röka enda tills de är framme vid bussen och sen kliva på precis i sista minuten för att sen sätta sig i främre delen av bussen :)
			
 
			
			
				
Jos punkter är sannerligen på pricken då många faktorer samverkar i hur folk ser på yrkesförare och deras uppträdande. I övrigt så brukar den här typen av diskussion poppa upp med jämna mellanrum och ståndpunkterna är ofta givna. Själv håller jag med bägge parter i olika hänseenden och i princip kan man nog hävda att alla är överens om att en busschaufför ska se proper ut samtidigt som det tydligt ska framgå vem hon/han har för funktion och vad som representeras. 
Har däremot sagt det förr och säger det igen, uniform är synonymt med enhetlig klädsel – inte med vissa specifika klädesplagg! En proper klädsel behöver därför inte nödvändigtvis utgöras av vit skjorta och slips i alla väder, men det är oftast den enklaste och därmed billigaste lösningen. Även detta ses numera över då man mera är intresserad av det praktiska då slipsar ofta är i vägen, vitt blir smutsigt etc. varför det gäller att hitta gångbara alternativ. Klädkoderna är fortfarande ofta dikterade av det faktum av att man förr hade ett nästintill militaristiskt snitt på många samhällsfunktioner, från polis via buss och taxi till brevbärare. I dagens läge är det nog dock nästan bara yrkesförarna som håller fast vid slips och vit skjorta i de mera praktiska grenarna. 
Inom nästan alla andra yrkeskategorier tillhandahåller man däremot istället kläder som är mera lämpade och anpassade till uppgiften – utan att bärarna fördenskull ser mindre propra ut eller riskerar att misstas för någon annan. Man talar även hellre om profilkläder än om uniform och det ligger även lite närmre sanningen. Numera kan man nog även säga att man i många fall klär sitt folk för uppgiften snarare än tvärtom vilket t.ex. innebär att vare sig polis eller militär använder slips annat än i undantagsfall. Till syvende och sist så är nog en förare med ren och fräsch vit piké att föredra en sommardag framför killen som kommer med skrynklig skjorta, slips som går att koka soppa på och svettfläckar lite här och var...   :P
			
			
			
				Hoppsan! Detta fick större respons än vad jag trodde, fick 39 svar inom 20 timmar!!!! Är det ingen som jobbar på det här forumet?  Personligen föredrar jag alltid slips och skulle bli mörkrädd och sätta mig en buss som på bilden. Däremot reagerar jag på kollegor när man ligger ute på långresor med Ölvemarks & Scandorama. Första och sista dagen genom danmark slips och skjorta. Resterande dagar t-shirt och skjorts..........Vad ger det för bild för resenärerna, arrangören och de platser man stannar på? Då har man ingen större status i jobbet! 
			
			
			
				Citat från: Hans Jacobsson skrivet 09 februari 2010, 14:55:07 PM
Hoppsan! Detta fick större respons än vad jag trodde, fick 39 svar inom 20 timmar!!!! Är det ingen som jobbar på det här forumet?  
Personligen föredrar jag alltid slips och skulle bli mörkrädd och sätta mig en buss som på bilden. Däremot reagerar jag på kollegor när man ligger ute på långresor med Ölvemarks & Scandorama. Första och sista dagen genom danmark slips och skjorta. Resterande dagar t-shirt och skjorts..........Vad ger det för bild för resenärerna, arrangören och de platser man stannar på? Då har man ingen större status i jobbet! 
Jobbar nattskift för stunden så...  :D  Angående bussen på bilden så är det där inte helt sällsynt när man kommit en bit från den svenska ankdammen, och speciellt öster- och söderut så är uniformskrav av nordiskt snitt inte heller så vanligt alla gånger. Vit skjorta och mörka byxor används mest av servitörer mm. medan buss- och taxiförare ofta är helt civila. Det är dock inget som säger att inte många klär sig snyggt och propert för det och t.ex. en förare med mörka chinos och en välstruken beige piké fungerar för mig i alla fall. Däremot så håller jag med om att slitna badshorts och en fläckig t-shirt inte ser proffsigt ut, men just sådant brukar tack och lov vara ganska sällsynt på de allra flesta håll.
Vad gäller status så sitter den i många fall istället i behörigheten då det inte är alla förunnat att få C- eller D-kort utan kräver att man även ska kunna meka på plats mm. Kan även vara sådant som påverkar då man inte gärna kryper under bussen med vit skjorta. Sen sitter som sagt inte yrkeskunnandet i skjortan och slipsen, men visst är det ett attribut som är enkelt att använda och beror nog även mycket på tycke och vana här i Sverige. T-shirt och shorts är jag som sagt inte positiv till i sig, men en proper och fräsch profilklädsel som inte är lika strikt som militär högtidsdräkt ska kunna gå att använda om nu företaget/myndigheten man jobbar åt har sådana klädespersedlar att tillhandahålla. 
			
 
			
			
				Säger bara en sak-eller några: en vit kortärmad skjorta är svalare än en pike tröja!! Sen är det en vanesak faktiskt. Jag tycker att det är snyggt o propert när chauffören har skjorta o slips men visst har det hänt ett fåtal gånger att slipsen åkt av i 45+. O gammal behöver man inte vara för att ha denna åsikt!!! Är rena ungdomen slälv-bara 40  ;D
			
			
			
				På tal om shorts, menar ni då att det skulle vara bättre att göra som en manlig busschaufför nånstans i landet för några år sen (minns ej exakt), dra på sig en kjol istället? Skulle det ge mindre "negativa" synpunkter på föraren och bolaget han representerar?  ;)
Jag, som enbart är passagerare någon gång då och då, bryr mig faktiskt inte så mycket om hur föraren är klädd egentligen...
			
			
			
				Som passagerare tänker jag inte så mycket på förarens kläder om han har shorts eller skjorta, skulle bli mer förvånad om föraren inte hade några kläder alls.
Som den föraren på Halmstads Lokaltrafik som en tidig tur fick för sig att ta ett nudistbad tidigt på morgonen då det ändå inte brukade åka någon, förutom denna morgonen då. :)  Föraren hade dessutom lagt alla sina kläder i bussen tänk vilken syn när han kom till bussen vilken uniform det ni hahahaha kallar jag för uniform  ;D ;D ;D
Undrar just vad kunden tänkte då  ;D
			
			
			
				Utan att plöja genom alla inläggen i tråden kan jag väl säga att det är viktigt att klädseln avviker från normal eller fritidsklädsel så att det fram går vem som är trafiktjänsteman, tjänstemannen har en annan juridisk status. 
			
			
			
				Citat från: Hans Jacobsson skrivet 09 februari 2010, 14:55:07 PM
Hoppsan! Detta fick större respons än vad jag trodde, fick 39 svar inom 20 timmar!!!! Är det ingen som jobbar på det här forumet?  Personligen föredrar jag alltid slips och skulle bli mörkrädd och sätta mig en buss som på bilden. Däremot reagerar jag på kollegor när man ligger ute på långresor med Ölvemarks & Scandorama. Första och sista dagen genom danmark slips och skjorta. Resterande dagar t-shirt och skjorts..........Vad ger det för bild för resenärerna, arrangören och de platser man stannar på? Då har man ingen större status i jobbet! 
Jag hade förmånen att köra för Glumslövs Bussturist AB som hade ett rykte om sig att ha rena och välskötta bussar, företaget bedrev skolkörning, beställning och turist trafik. 
Vid skolkörning hade vi fri klädsel dvs jeans, tröja/skjorta vilket passade utmärkt. Hände att vi blev indragna i snöbollskrig med ungarna eller någon annan aktivitet som inte uniformen är gjord för.
Beställningstrafik var det i princip alltid uniform som gällde, inkl slips. Dock var det lämpligt att läsa körordern då beställningstrafiken även innefattar tex skolutflykter, alltså annan vårdad klädsel.
Vid turisttrafik var det uniform som gällde. Vid turer upp till en 5-7dgr körde jag i stort sett alltid i uniform, vid längre resor användes uniformen första och andra dagen sen körde jag i vårdad klädsel dock aldrig i jeans. Sista dagen bars uniformen också. Körde en hel del Scotland runt för Europa Touring. Alltid kilt i Scotland och även sista dagen från Holland till Malmö. Kan lova er att det var otroligt uppskattat!
Kläderna gör mannen! Men utan man inga kläder! Och jag har alltid haft förmånen att köra med nya bussar, max 3-4 år gamla. Alltid hållit min buss i perfekt skick, hel ren o blank. Alltid börjat och slutat dagen med ett leende. Alltid välklädd, hel och ren. Att man ska ge 100% i detta yrket finns det en del som säger..ge lite till det ger en fantastisk utdelning, jag lovar. Trots mitt val av kläder som inte alltid inburit uniform har jag alltid blivit bemött med respekt oavsett land, plats, hotell, gäster, och företag.
Bra kläd val är grå el blå byxor, vit skjorta variera med olika slipsar och livremmar. Två resväskor är också bra vilket under lättar för den som tvättar...(vilket min mor gjorde på den tiden)
Man ska inte dömma ut folk bara för att uniformen saknas...
Tyvärr finns inte Erik Nilsson på Glumslöv mer, men bättre arbetsgivare får man leta efter, vi hade stor frihet men vi hade ett ansvar också....och vi hade roligt..mycket roligt!
Göran Cederberg  
			
 
			
			
				Det där med kilt i Skottland kan jag bara intyga... Jag jobbade också för ET i början på 90-talet och saknar det än idag...
Otroligt uppskattat, och skapar goodwill och ett garanterat bestående minne av resan, för alla...
Annars kan jag berätta hur det gick till den gången som en kollega (som bara körde linje, och alltid bara uppfyllde minimikrav).
Trafikledaren kom och sade till honom att: Var har du slipsen då? Och förresten! Varför har du bara knäppt de tre nedersta knapparna i skjortan? ( Till saken hör att den, lindrigt uttryckt håriga bringan närapå alltid exponerades flitigt, utom när det var -20)
Han knäppte en knapp och sade att nu frös han inte längre, varvid TL hotade med att hämta platschefen, och då tog "kollegan" på sig slipsen också, men inte runt kragen, såsom vi andra gör, utan direkt runt halsen med hälften av skjortknapparna öppna och gick ut och satte sig att köra vidare.
Större delen av företagsledningen kastade sig in i direktionsbilen för att bevittna eländet, och väl på platsen hotade man skicka hem honom, men han svarade bara att: "Vad skönt det ska bli med långhelg", varefter ledningen genast drog tillbaka hotet om hemskickning för att inte belöna oskicket...
Man kan inte tämja alla människor, men man skulle kunna se till att de inte utsätts för kunder i full omfattning...? 
			
			
			
				Allmänt om kläder:
Om chauffören inte ens vet hur man knyter en slips eller knäpper knapparna på ett snyggt sätt,
hur ska man då kunna veta om han klarar av att framföra sitt fordon på ett snyggt sätt?
Kläderna är det som gör mannen (kvinnan) och skiljer oss från djuren (eller passagerarna)...
			
			
			
				Citat från: UglyJazz skrivet 10 februari 2010, 10:34:52 AM
Allmänt om kläder:
Om chauffören inte ens vet hur man knyter en slips eller knäpper knapparna på ett snyggt sätt,
hur ska man då kunna veta om han klarar av att framföra sitt fordon på ett snyggt sätt?
Kläderna är det som gör mannen (kvinnan) och skiljer oss från djuren (eller passagerarna)...
Förlåt att jag lägger mig i denna tråd igen men detta var jag tvungen att svara på.
Vad har förarens förmåga att knyta en slips med hans sätt att köra buss??
Jag har ingen aning om hur man knyter en slips. Det gör frugan. Det gör absolut inte mig till en sämre förare.
Sen är det faktiskt lite mera än så som gör att vi skiljer oss från djuren som du säger.
			
 
			
			
				När det gäller slips så kan man ju skaffa sådana av den typen som man inte behöver knyta alls.
När jag körde taxi var det mörka byxor (egna), vit skjorta (egen om man hade tröja ovanpå, annars med loggan), slips (säkerhetsslips med gummiband runt halsen) och tröja/slipover (med logga) som gällde. Till detta krävdes det även mörka skor (egna). Sen fannd det lite olika jackor och liknande. 
Tycker det var helt okej, både på vintern och sommaren, som yrkesförare kan jag helt klar acceptera att gå i långa byxor även på sommaren, det är ju ändå inte alla kunder som, av olika skäl, gillar/accepterar nakna ben.
/nohlin
			
			
			
				Citat från: Björn Ax skrivet 10 februari 2010, 11:12:22 AM
Vad har förarens förmåga att knyta en slips med hans sätt att köra buss??
Jag har ingen aning om hur man knyter en slips. Det gör frugan. Det gör absolut inte mig till en sämre förare.
De mest stiliga symmetriska knutarna t.ex. Windsor, som jag helst använder i arbetet, har jag ofta svårt att få till själv, så jag brukar be om assistans. Men i stort sett alla bussbolag har väl säkerhetsslipsar numera? Antingen ihopsydda färdigknutna med gummiband baktill, eller vanliga slipsar med en "kardborreskarv" mitt i, som man bara behöver knyta en gång.
			
 
			
			
				
Javisst är det så, med en riktig slips så kan man även få en halvdan skjortkrage att sitta bra! Själv föredrar även jag Windsor, men annat kan förekomma. När det begav sig en gång i tiden så hade jag en liten instruktionslapp upptejpad på hallspegeln, men numera sitter knytandet i handleden så... Säkerhetsslips använder jag däremot istället för slangbella!  ;D   ;)
Håller i övrigt med Björn Ax om att slipsen absolut inte är en garanti för något alls utom möjligen att den föregivne föraren verkligen tillhör bolaget han utger sig för att representera. En uniform behöver dock inte per automatik innehålla en slips och som påvisats går det mycket bra att se proper, professionell och fräsch ut även i lite ledigare klädsel än mörka kopior på arméns M/1960. 
			
			
			
				Citat från: Lars Ödlund skrivet 10 februari 2010, 14:07:13 PM
Swebus hade en variant med ett clips som skulle fästas över skjortknappen, inte alltid perfekt resultat ;D
Jodå, två sådana återfanns i "lagret" förra året, varvid den ena snabbt rekvirerades! ;) Den fungerar bra på vissa skjortor, men sämre på andra.
			
 
			
			
				Hur kan man komma och säga att någon annans åsikter är överbevisade?
Vad jag tycker är upp till mig och om någon annan tycker något annat så betyder inte det i en sådan här diskussion att den ena har rätt eller fel.
			
			
			
				Undrar vem som slipper slipsen först, busschaufförerna eller personalen på MC Donalds?
			
			
			
				Citat från: Ersa skrivet 10 februari 2010, 11:48:56 AM
vanliga slipsar med en "kardborreskarv" mitt i, som man bara behöver knyta en gång.
Ja såna har vi på GUB. Dock behövs knuten justeras lite då och då. Ibland även knytas om då den har blivit förstörd av för många av och på tagningar. :)
Det är då frugan blir påkallad. :P
			
 
			
			
				Citat från: sukkeri skrivet 11 februari 2010, 12:11:26 PM
Undrar vem som slipper slipsen först, busschaufförerna eller personalen på MC Donalds?
Eftersom majoriteten jag sett på mcDonalds inte har slips så gissar jag att saken är avgjord.
			
 
			
			
				Citat från: Busstobbe skrivet 09 februari 2010, 20:26:27 PM
På tal om shorts, menar ni då att det skulle vara bättre att göra som en manlig busschaufför nånstans i landet för några år sen (minns ej exakt), dra på sig en kjol istället? Skulle det ge mindre "negativa" synpunkter på föraren och bolaget han representerar?  ;)
http://www.aftonbladet.se/wendela/article155134.ab
			
 
			
			
				Den här ryska bussen som anges som referens, eller vad man ska kalla det. Hur vet man säkert att dom som sitter bredvid bussföraren ingår i bussbesättningen?. Kan det inte lika gärna vara passagerare som tagit plats där?. Utan att vara säker, så kan jag tänka mig att det tas lite lättare på regler och bestämmelser i Ryssland än i Sverige. 
			
			
			
				
Det är nog inte så att "det tas lite lättare på regler och bestämmelser i Ryssland än i Sverige" utan att man ofta inte bekymrar sig så mycket alls. I alla fall inte om det rör sig om inrikestrafik då det ofta finns vissa s.k. ekonomiska möjligheter att klara sig ur knipor. Ska ekipaget däremot utanför gränserna blir det lite tuffare, men även här beror det troligen en del på vart de ska.  :P  ;)
			
			
			
				Citat från: vitamin skrivet 09 februari 2010, 22:45:13 PM
Jag hade förmånen att köra för Glumslövs Bussturist AB som hade ett rykte om sig att ha rena och välskötta bussar, företaget bedrev skolkörning, beställning och turist trafik. 
Vid skolkörning hade vi fri klädsel dvs jeans, tröja/skjorta vilket passade utmärkt. Hände att vi blev indragna i snöbollskrig med ungarna eller någon annan aktivitet som inte uniformen är gjord för.
Beställningstrafik var det i princip alltid uniform som gällde, inkl slips. Dock var det lämpligt att läsa körordern då beställningstrafiken även innefattar tex skolutflykter, alltså annan vårdad klädsel.
Vid turisttrafik var det uniform som gällde. Vid turer upp till en 5-7dgr körde jag i stort sett alltid i uniform, vid längre resor användes uniformen första och andra dagen sen körde jag i vårdad klädsel dock aldrig i jeans. Sista dagen bars uniformen också. Körde en hel del Scotland runt för Europa Touring. Alltid kilt i Scotland och även sista dagen från Holland till Malmö. Kan lova er att det var otroligt uppskattat!
Kläderna gör mannen! Men utan man inga kläder! Och jag har alltid haft förmånen att köra med nya bussar, max 3-4 år gamla. Alltid hållit min buss i perfekt skick, hel ren o blank. Alltid börjat och slutat dagen med ett leende. Alltid välklädd, hel och ren. Att man ska ge 100% i detta yrket finns det en del som säger..ge lite till det ger en fantastisk utdelning, jag lovar. Trots mitt val av kläder som inte alltid inburit uniform har jag alltid blivit bemött med respekt oavsett land, plats, hotell, gäster, och företag.
Bra kläd val är grå el blå byxor, vit skjorta variera med olika slipsar och livremmar. Två resväskor är också bra vilket under lättar för den som tvättar...(vilket min mor gjorde på den tiden)
Man ska inte dömma ut folk bara för att uniformen saknas...
Tyvärr finns inte Erik Nilsson på Glumslöv mer, men bättre arbetsgivare får man leta efter, vi hade stor frihet men vi hade ett ansvar också....och vi hade roligt..mycket roligt!
Göran Cederberg  
Tjänstemannaskyddet då? Jeans och tröja hör inte hemma på någon som sitter bakom ratten! Åtminstone inte på ett seriöst bussbolag.
			
 
			
			
				Citat från: Kaxen skrivet 19 februari 2010, 21:10:09 PM
Citat från: vitamin skrivet 09 februari 2010, 22:45:13 PM
Vid skolkörning hade vi fri klädsel dvs jeans, tröja/skjorta vilket passade utmärkt.
Tjänstemannaskyddet då?
Ja, att han inte tänkte på det! Fängelserna är redan överfyllda av skolbarn på utflykt som har blivit dömda för våld mot tjänsteman!  ;D
			
 
			
			
				Citat från: JDS skrivet 19 februari 2010, 21:27:00 PM
Tjänstemannaskyddet då?
Ja, att han inte tänkte på det! Fängelserna är redan överfyllda av skolbarn på utflykt som har blivit dömda för våld mot tjänsteman!  ;D
Är alla skolbarn små och snälla?
			
 
			
			
				Nej, nu höjer vi ribban! ;)
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/500px.jpg)
			
			
			
				Citat från: Ersa skrivet 19 februari 2010, 21:50:32 PM
Nej, nu höjer vi ribban! ;)
(http://i525.photobucket.com/albums/cc337/Verspieder/500px.jpg)
Snyggt!
Om alla såg ut så här kanske det skulle höja statusen på yrket lite...  ;)
			
 
			
			
				Citat från: Kaxen skrivet 19 februari 2010, 21:31:29 PM
Är alla skolbarn små och snälla?
Men hallå, proportioner tack! Om skolungdomar på en utflykt med abonnerad turistbuss ger sig på föraren så har samhället större problem att fundera över än frågan om huruvida det är våld mot tjänsteman eller misshandel. 
För övrigt kan man ju fundera över hur förarens uniformering egentligen påverkar risken för bråk i just den situationen; kanske är det en fördel just då att se ut lite mer som en vanlig schysst snubbe och lite mindre som en av länstrafikens sura förare?  ;)
Tacksam för kommentarer från er som kör (och för säkerhets skull: min grundinställning är att när man går till jobbet tar man på sig arbetskläder!).
			
 
			
			
				Citat från: JDS skrivet 19 februari 2010, 22:31:15 PM
Men hallå, proportioner tack! Om skolungdomar på en utflykt med abonnerad turistbuss ger sig på föraren så har samhället större problem att fundera över än frågan om huruvida det är våld mot tjänsteman eller misshandel. 
För övrigt kan man ju fundera över hur förarens uniformering egentligen påverkar risken för bråk i just den situationen; kanske är det en fördel just då att se ut lite mer som en vanlig schysst snubbe och lite mindre som en av länstrafikens sura förare?  ;)
Tacksam för kommentarer från er som kör (och för säkerhets skull: min grundinställning är att när man går till jobbet tar man på sig arbetskläder!).
Skolkörning står det i inlägget, det tolkar jag som "vanlig" körning med elever till och från skolan. Sedan var det frågan om tjänstemannaskyddet och inte hur det ser ut, även om jag personligen tycker att man 
alltid bär uniform när man kör buss i yrkesmässig trafik.
			
 
			
			
				Citat från: Kaxen skrivet 19 februari 2010, 22:52:14 PM
Skolkörning står det i inlägget, det tolkar jag som "vanlig" körning med elever till och från skolan. Sedan var det frågan om tjänstemannaskyddet och inte hur det ser ut, även om jag personligen tycker att man alltid bär uniform när man kör buss i yrkesmässig trafik.
Om vi bortser från att jag möjligen missuppfattade sammanhanget  8), så vill jag påpeka att behovet av tjänstemannaskyddet inte är helt oberoende av hur man ser ut!