Snötäcket alltså.
(http://i203.photobucket.com/albums/aa138/bmp1977/20100204/Bild1783.jpg)
Citat från: Svemicke skrivet 08 februari 2010, 17:59:19 PM
Snötäcket alltså.
(http://i203.photobucket.com/albums/aa138/bmp1977/20100204/Bild1783.jpg)
Hm, nu vet jag en som blir glad när han läst följande: 022 är avställd sedan den 29 januari i år. :-\
Härlig bild ... kan ju undra varför? BL har väl inte utrymme för en buss ställs av?
Speciellt inte när en i 22x serien inte blir upplagad .efter smällen i förra veckan ....
Citat från: Jan Sjöberg skrivet 09 februari 2010, 09:45:16 AM
Härlig bild ... kan ju undra varför? BL har väl inte utrymme för en buss ställs av?
Speciellt inte när en i 22x serien inte blir upplagad .efter smällen i förra veckan ....
Om jag förstått det rätt skall tydligen bussarna från öteborg komma tidigare.
Fast sketna MAN-bussar är inget att föredra istället för 022. MaxCi är de bästa bussarna i BL:s stadsbussflotta.
Citat från: Svemicke skrivet 09 februari 2010, 13:01:54 PM
Om jag förstått det rätt skall tydligen bussarna från öteborg komma tidigare.
Fast sketna MAN-bussar är inget att föredra istället för 022. MaxCi är de bästa bussarna i BL:s stadsbussflotta.
Ni kommer att sakna era maxci efter fd gs 7xx bussars intåg... ;)
Citat från: Tomas Fransson skrivet 09 februari 2010, 18:30:14 PM
Ni kommer att sakna era maxci efter fd gs 7xx bussars intåg... ;)
Säkert - jag har åkt tillräckligt med MAN:arna på linje 60 under de år jag jobbade i Göteborg...
Så 022 är färdig kört med ... synd den gick bra förr i tiden.. det minns jag.. :D
Det roliga är att BL slogs så för att få Scania då 048 till 057 köptes in. Eftersom BL är offentligsektorägt så måste de upphandla och BL lyckades till slut få Scania trots överklagan av Svenska Neoplan. Detta var för att man "lyssnade på förarna" samt vägde in tidigare erfarenheter från de MAN (038-041, 046-047 och 070-078), vilket gjorde att man från BL:s sida absolut inte ville ha MAN.
Nu ska man köpa in begagnade MAN från Göteborg. Vad hände med "vi vill absolut inte ha MAN"?
Förmodligen för att B-L behövde "nya" bussar rätt snabbt så köpte de från Gbg när G-S fick bussar över...
Citat från: yngrot skrivet 11 februari 2010, 08:41:10 AM
Förmodligen för att B-L behövde "nya" bussar rätt snabbt så köpte de från Gbg när G-S fick bussar över...
Ja för några nya Scania, som är beställda sedan långt tillbaka, lär det uppenbart inte komma.
Citat från: Svemicke skrivet 11 februari 2010, 23:22:40 PM
Ja för några nya Scania, som är beställda sedan långt tillbaka, lär det uppenbart inte komma.
Det kommer säkert någongång - men uppenbarligen dröjer de... >:(
Senaste om lev. om de nya Scania har ju varit i juni men om det blir så det vete katten.. Däremot är 022 borta den står inne och blir plockad på delar.. :(
Så buss 22 ska alltså skrotas?
Citat från: Bussfanatikern skrivet 13 februari 2010, 01:01:40 AM
Så buss 22 ska alltså skrotas?
Den och fyra till, enligt rykte jag hört.
Citat från: Svemicke skrivet 13 februari 2010, 02:13:57 AM
Den och fyra till, enligt rykte jag hört.
Alla Scania MaxCi skall väl skrotas (eller säljas men mindre troligt då det är etanolbussar från 1995 förutom 037 som är från 1997) när de nya OmniLinkarna kommer. När nu det blir. MAN-bussarna från Göteborg lär ju vara på väg så några MaxCi bör kunna tas ur trafik redan nu. Törs man gissa på att det blir de som fortfarande har röda stolar och inte fått iTid-systemet?
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 13 februari 2010, 11:15:29 AM
Alla Scania MaxCi skall väl skrotas (eller säljas men mindre troligt då det är etanolbussar från 1995 förutom 037 som är från 1997) när de nya OmniLinkarna kommer. När nu det blir. MAN-bussarna från Göteborg lär ju vara på väg så några MaxCi bör kunna tas ur trafik redan nu. Törs man gissa på att det blir de som fortfarande har röda stolar och inte fått iTid-systemet?
Det är väl nästan självklart att det tycks bli dem? BL får ju inget ekonomistöd från Västtrafik för dessa utan de anses vara reservbussar eller vad det var. Dessutom har väl de nya MAN-bussarna redan iTid installerat så det blir inga extra utgifter med att köpa in det?
Grattis BL till MAN-bussarna! Verkstaden måste ju ha lite att göra också.
Citat från: Svemicke skrivet 13 februari 2010, 16:11:54 PM
BL får ju inget ekonomistöd från Västtrafik för dessa utan de anses vara reservbussar eller vad det var.
Varför i all sin dar skulle Borås Lokaltrafik få ekonomiskt stöd från Västtrafik för att hålla en vagnpark som uppfyller ålderskraven i avtalet? Om det är reservbussar därför att BL har en så sliten vagnpark att de måste ha sådana bussar för att upprätthålla den avtalade trafiken så är det BL:s huvudvärk.
Hade BL fått tummen ur och köpt nya bussar innan avtalen för de gamla gick ut sommaren 2007 så hade de sluppit den här situationen.
Jag har hört att åtmindstone fyra gasbussar från Göteborg ska komma vilken dag som helst men det var väl nio stycken totalt som skulle köpas?
Citat från: Svemicke skrivet 13 februari 2010, 16:11:54 PM
Det är väl nästan självklart att det tycks bli dem? BL får ju inget ekonomistöd från Västtrafik för dessa utan de anses vara reservbussar eller vad det var.
Vad du menar är väl den fasta ersättningen för fordon? Denna är ju inte kopplad till individer utan till vagntyp. Så man skulle rent teoretiskt kunna behålla de fordon utan realtid utan att ersättningen påverkas. Men det vore ju ganska korkat!
Angående bussfabrikat köper man naturligtvis det som ger bäst totalekonomi, inte det som är "roligast". Köper man begagnat får man så klart välja bland det som finns och begagnatmarknaden är, vad jag känner till, inte full av gasbussar från Scania. ;)
Citat från: TH14b skrivet 14 februari 2010, 11:39:32 AM
Vad du menar är väl den fasta ersättningen för fordon? Denna är ju inte kopplad till individer utan till vagntyp. Så man skulle rent teoretiskt kunna behålla de fordon utan realtid utan att ersättningen påverkas. Men det vore ju ganska korkat!
Skjut nu inte budbäraren här! :) Jag återger bara det jag kommer ihåg utav vad någon annan sagt till mig bör tilläggas och det denne person sa till mig var att Västtrafik bidrog med ekonomi för att rekonditionera de etanolbussar som idag har iTid och blå säten medan de andra är bussar som BL själv får bekosta då de tydligen räknades som reservbussar åt BL och inte åt Västtrafik genom BL. De är alltså inte medräknade i det paket av reservbussar som Västtrafik betalar för utan kommer utanför det. Så fattade jag det som i alla fall.
Citat från: TH14b skrivet 14 februari 2010, 11:39:32 AM
Angående bussfabrikat köper man naturligtvis det som ger bäst totalekonomi, inte det som är "roligast". Köper man begagnat får man så klart välja bland det som finns och begagnatmarknaden är, vad jag känner till, inte full av gasbussar från Scania. ;)
Bäst totalekonomi? Är det bra totalekonomi i redan befintliga MAN-bussar? Jag har förstått motsatsen. Väldigt mycket verkstadsbesök och väldigt usel gång. Dörrstrul med mera är väl också att räkna med där?
Nej, men det finns en hel del gasbussar från Volvo eftersom det funnits gasbussar från Volvo sedan mitten av 1990-talet. Dock är väl gasen den största boven i dramat oavsett fabrikat. Det har ju redan börjat kännas på 048 (vila i frid)-057. Tändstiften korkar igen eller vad det var på grund av för oren gas.