Efterlysning: är det någon som har bilder på TO:s bussar från 50- och 60-talen?
Tillbringade min barndoms somrar i Rönnängstrakten och det var alltid en höjdare att åka bort till Bleket på lördag med pappa och se om vi kunde se några bussar uppställda. Eller när mamma och jag åkte ut till Tjörn själva (innan Tjörnbron) från Göteborg med SJ till Stenungsund och sedan promenad ner till hamnen där vi fikade på Ninas konditori i väntan på båten till Höviksnäs på Tjörn.
Mot slutet av 50-talet byggdes oljekraftverket inne i berget norr om Stenungsund vilket innebar transporter med sten från arbetsplatsen. Transporterna utfördes - tror jag - av en entreprenör som hette Baggermann? med gröna Büssing lastbilar ner till hamnen där stenen lastades på fartyg till Holland för deras dammbyggen. Kul att se på i väntan på färjan.
På Höviksnäs, i en utsprängd skreva, stod alltid 3? bussar och väntade på färjans ankomst. Var det februarilov så var det kallt och mörkt och bussarna stod där och mullrade på tomgång med tända strålkastare - en häftig upplevelse för en liten yngling. Bussarna hade ofta små släpkärror fyllda med gods och framför allt nybakat bröd från Låka Bageri som skulle distribueras ut på ön. Det gav ett intressant doftminne - den mixade doften av diesel och färskt bröd.
Det är bara att konstatera att vissa minnen fastnar!
Tyvärr var jag för liten för att ha en kamera på den tiden så jag har inga bilder på dem. Men numren O299 och O397 sitter fortfarande kvar i bakhuvudet efter alla dessa år!
Så är det någon som har bilder vore det kul att se min barndoms favoriter igen.
Jag har inga bilder att bjuda på, tyvärr, men jag kan berätta att O299 och O395 var Volvo B727x3/SKV år 1954, samt att O307 var Volvo B725x3/SKV år 1958. Reg.nr O397 hittar jag inte i mina anteckningar.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 08 februari 2010, 18:19:50 PM
Jag har inga bilder att bjuda på, tyvärr, men jag kan berätta att O299 och O395 var Volvo B727x3/SKV år 1954, samt att O307 var Volvo B725x3/SKV år 1958. Reg.nr O397 hittar jag inte i mina anteckningar.
O397 är nog jag som minns fel. Det var säkert O395! Det är dock 50 år sedan. Tack för hjälpen!
Fick ett nytt bussnummer av min äldre bror O576. Kan du kolla det i dina anteckningar?
Fick dessutom av honom följande beskrivning på hur TOs nät fungerade:
Det var tre bussar som startade från Höviksnäs - alla tre möttes igen i Kållekärr innan de for vidare till respektive destination. Rönnängsbussen och Skärhamnsbussen gick direkt mot Kållekärr, dvs de passerade det som idag är Wallhamn innan de kom fram till krysset i Kållekärr. Rönnängsbussen stannade, riktad söderut, framför en lanthandel, Kyrkesundsbussen vände och riktade sig norrut igen, medan Skärhamnsbussen hade nosen riktad västerut. Om inte minne sviker mig, så stannade de i stort sett i själva vägkrysset, då där fanns lite extra utrymme.
Den tredje bussen som hade Kyrkesund som slutdestination, gjorde först en rundtur över Sundsby innan den sammanstrålade med de andra två i Kållekärr. Jag har för mig att den hade ett garage i utkanten av Kyrkesund.
De andra två bussarna möttes så småningom i Bleket, som egentligen var bådas slutstation. På detta viset klarade man logistiken över hela Tjörn.
Man hade även en busslinje till Varekil (O576), men den utgick inte från Höviksnäs utan förmodligen från Kållekärr. SJ:s fulgula bussar skötte lokaltrafiken på Orust, så jag kan inte tänka mig att Varekilsbussen hade mera än någon enstaka tur per dag. Jag har för mig att även den hade ett externt garage och i det här fallet då i Varekil (något tveksam!).
Bussläpen var enaxliga, men de var skåp - förmodligen med tanke på brödtransporten, även om man inte var så nogräknad på den tiden.
Tyvärr saknar jag uppgifter om O576. Den måste ha försvunnit före 1972.
Mats, har du möjlighet att lägga ut din lista här på Bussnack? Det vore jättekul att se och skulle förmodligen väcka en hel del "slumrande" minnen till livs.
Tackar på förhand!
Dessa äldre Tjörn-bussar har jag antecknade:
O299 FHM129 Volvo B727x3/SKV 1954
O395 DHM295 Volvo B727x3/SKV 1954
O179 FHM149 Volvo B63508/SKV Lättmetall 1961
O307 CHM067 Volvo B725x3/SKV Lättmetall 1958
O372 FHN012 Scania B6563/SKV Lättmetall 1962
O712 FHN102 Scania CF7661 1966
O129 FHM139 Volvo B71516/VBK 1964
O279 EHM029 Scania CF6561 1961 fd Söröbussarna
O316 FHL996 Scania BF7358/Hägglund 1957 fd SJ 2706
O124 FHM204 Scania B63/Säffle 1952 fd GDG 310
OB406 FHM116 Volvo B58-60/Larvik 1979
O133 FHM583 Volvo B58-60/Säffle 1970
OB326 FHN106 Volvo B58-60/Säffle 1972
O435 DHM325 Volvo B58-60/Säffle 1972
Tack! :D
Citat från: Mats Karlsson skrivet 09 februari 2010, 18:17:03 PM
Tyvärr saknar jag uppgifter om O576. Den måste ha försvunnit före 1972.
Det verkar rimligt. Den tillhörde den gamla 40-tals generationen som inte överlevde högertrafikens införande, så den har ju försvunnit senast 1967.