(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_7440_UBL589_Stockholm_100207.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_7440_UBL589_Stockholm_100207b.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_7440_UBL589_Stockholm_100207c.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_7442_ALL509_Stockholm_100207.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_7447_ALM982_Stockholm_100207.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_7447_ALM982_Stockholm_100207b.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_7447_ALM982_Stockholm_100207c.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_7447_ALM982_Stockholm_100207d.jpg)
Trevligt, Söderhallen måste ha fått en enormt modern fordonsflotta nu
Ja och det blir bara bättre o bättre dag för dag..
Hmm, men rampluckan ser förvånansvärt fult ut på dessa, gick det inte att utforma den på något bättre sätt?
Citat från: Cyklisten skrivet 07 februari 2010, 21:56:16 PM
Hmm, men rampluckan ser förvånansvärt fult ut på dessa, gick det inte att utforma den på något bättre sätt?
Men äntligen så har MAN ramplucka som följer specifikationen på XPND kopplingen. Den gamla rampluckan var inte ens i närheten till XPND kopplingens minmum krav för storlek på luckan 8)
Citat från: MrRep skrivet 07 februari 2010, 22:01:35 PM
Men äntligen så har MAN ramplucka som följer specifikationen på XPND kopplingen. Den gamla rampluckan var inte ens i närheten till XPND kopplingens minmum krav för storlek på luckan 8)
Ja man slipper ju klämma fingrarna med den typen av lucka med P8 koppling än många andra rampluckor.
Är de bara jag, eller ser förarbåset väldigt stort ut?
Taget med vidvinkelzoom
Mycket läckert! Tack för dessa bilder.
konstigt att man inte kan bestämma sig om de ska vara låggolv eller lågentre i innerstan
för övrigt hoppas jag dem blir vita runt fönstret bak
Ååå, stämpelplatta med stämpelhållare! Det saknar Arrivabussarna (kanske inte ingick i upphandlingen? :P).
Citat från: homer skrivet 07 februari 2010, 23:47:04 PM
konstigt att man inte kan bestämma sig om de ska vara låggolv eller lågentre i innerstan
för övrigt hoppas jag dem blir vita runt fönstret bak
Va? Vaddå bestämma sig för låggolv eller lågentré??
Alla leveranserna av bussar sedan gasens införande har ju varit låggolv...MAN-boggie, Solaris och nu MAN-korta...lågentré var ju något som kom på gamla tiden på 90-talet.
Att man köpte några lågentré till Hornsberg var ju ren test avScanias nya etanolvagnar inför leveranser till ytterområdena.
2. Hoppas innerligt att det inte blir något vitt - SLs nya design var väl att det vita skulle bort tyckte jag?
Citat från: jocke skrivet 07 februari 2010, 22:47:51 PM
Är de bara jag, eller ser förarbåset väldigt stort ut?
Du har helt rätt - man har ökat på utrymmet lite med hjälp av att flytta en bit av väggen bakom föraren lite bakåt, och dessutom ändrat lite på "knapprampens" placering under fönstret (flyttats framåt så att den bättre motsvarar åtkomlighet för armarna)
Se bild nedan, föreskrivna utrymmet för benen till passagerarna har tydligen klarats exakt, medan föraren har fått lite mer utrymme bakåt :)
(http://www.svenskbusshistoria.se/images/snack/A21_1.JPG)
Dom borde göra hella lacken trött sam lack övrigt :P
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 07 februari 2010, 23:57:12 PM
Du har helt rätt - man har ökat på utrymmet lite med hjälp av att flytta en bit av väggen bakom föraren lite bakåt, och dessutom ändrat lite på "knapprampens" placering under fönstret (flyttats framåt så att den bättre motsvarar åtkomlighet för armarna)
Se bild nedan, föreskrivna utrymmet för benen till passagerarna har tydligen klarats exakt, medan föraren har fått lite mer utrymme bakåt :)
Där ser man, tur man slipper sitta bakom med sina 197 cm. Fast man kanske skulle sitta som en kung i förarsätet då :D
Idag sågs 7443 "på stan"
(http://www.magix-photos.com/permamedia?exportclassid=EC262CE014C211DF8393761550D82B80)
(http://www.magix-photos.com/permamedia?exportclassid=2C9F265014C311DF8D56C54A50D82B80)
Finns MAN med lågt golv i hela bussen också eller är det alltid endast gången + vissa stolar i den främre delen som står på golvet? Annars är det inte mycket vits jämfört med en lågentrébuss. Det vete tusan om det inte rent av är enklare för tant Agda att beträda en lågentré även i de bakre regionerna än en buss med lågt golv och höga podestrar. Blir ju ganska brant längst bak.
Både dessa MAN och Solaris är väl låggolv?
Citat från: Yujin Zhang skrivet 07 februari 2010, 23:50:12 PM
Ååå, stämpelplatta med stämpelhållare! Det saknar Arrivabussarna (kanske inte ingick i upphandlingen? :P).
Stämpelbordet monteras i Söderhallen.
Du får ligga i bättre, NHK! 7444 inte bara på sta´n, utan också i trafik på L. 59 idag på e.m. Provåkte kort sträcka, första intryck positivt. Intressant högfrekvent "tjut-ljud".
// JAFR
Citat från: Fredde_J skrivet 08 februari 2010, 16:37:15 PM
Både dessa MAN och Solaris är väl låggolv?
Per definition är dessa bägge låggolv eftersom man kan gå och ut in utan trappsteg och gå igenom igenom hela bussen utan inre trappsteg. Om man däremot önskar sätta sig är merparten av stolarna monterade på podestrar som ger ett trappsteg upp innan man når den golvhöjd stolen står på. Längst bak är det flera trappsteg för att nå soffan. Personligen tycker jag detta är en falsk låggolvsvariant för den hjälper bara de som vill stå. Vill man sitta får man klättra. Här tycker jag faktiskt att den som det förefaller illa omtyckta Omnicity är föredömlig med få stolar på podestrar.
Någon som vet varför de river av bakhjulen är den redan trasig?
Citat från: Bussmicke skrivet 07 februari 2010, 21:14:05 PM
(http://www.bussmicke.se/TEMP/Busslink_7447_ALM982_Stockholm_100207.jpg)
Citat från: MrRep skrivet 08 februari 2010, 20:53:17 PM
Någon som vet varför de river av bakhjulen är den redan trasig?
Jag funderade snarare på om det skulle kunna vara så att bussarna levereras med en sorts däck, men att man byter ut dem där mot de däck man kör med i SL-trafiken. Men det kanske iofs redan är ordnat från leveransstarten.
Citat från: Andreas skrivet 08 februari 2010, 20:57:51 PM
Jag funderade snarare på om det skulle kunna vara så att bussarna levereras med en sorts däck, men att man byter ut dem där mot de däck man kör med i SL-trafiken. Men det kanske iofs redan är ordnat från leveransstarten.
Ahh det kan nog stämma, körde inte några operatörer test med vinterdäck i STHLM?
Edit: stavfel
Citat från: MrRep skrivet 08 februari 2010, 21:01:14 PM
Ahh det kan nog stämma, körde man inte några operatörer test med vinterdäck i STHLM?
Var det inte Arriva?
Citat från: Ulf Rådeström skrivet 07 februari 2010, 23:57:12 PM
Du har helt rätt - man har ökat på utrymmet lite med hjälp av att flytta en bit av väggen bakom föraren lite bakåt, och dessutom ändrat lite på "knapprampens" placering under fönstret (flyttats framåt så att den bättre motsvarar åtkomlighet för armarna)
Se bild nedan, föreskrivna utrymmet för benen till passagerarna har tydligen klarats exakt, medan föraren har fått lite mer utrymme bakåt :)
Mycket bra! :D
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 07 februari 2010, 21:21:37 PM
Trevligt, Söderhallen måste ha fått en enormt modern fordonsflotta nu
Snart 48 st nya tvåaxliga biogasbussar i trafik (28 st Solaris och 20 st MAN). Lika många Scania MaxCi/H 18E slopas.
Citat från: Svoca skrivet 09 februari 2010, 05:02:06 AM
Snart 48 st nya tvåaxliga biogasbussar i trafik (28 st Solaris och 20 st MAN). Lika många Scania MaxCi/H 18E slopas.
Skål! :)
Citat från: Bussmicke skrivet 09 februari 2010, 11:28:22 AM
Skål! :)
Så mycket du skålar måste innebära att du har alkoholproblem ;D ;D ;D ;D
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 09 februari 2010, 11:51:49 AM
Så mycket du skålar måste innebära att du har alkoholproblem ;D ;D ;D ;D
Med tanke på antalet MaxCi som ska tas ur trafik under 2010 blir det nog rätt dyrt med alla vändor till Systemet! Inte fullt lika dyrt som firar varenda insatta SL-Urbions dock. ;)