(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/0471.jpg)
GDG 151 i Idre 1961
Citat ur GDG:s personaltidning från Juni -55.
Vagnen å omslagssidan och bilderna å denna sida representerar en ny typ, som f.n. endast förekommer i tre exemplar. Karossen är av lättmetall på volvo chassi B 727. Den tager 21 passagerare och 2,8 ton gods. Tjänstevikt 6.950 kg, totalvikt 11.250 kg, axeltryck 7.550. En av vagnarna är placerad på linjen Råda - Långflon (20), en på Mora - Idre (181) och en på Hällefors - Fredriksberg (151).
20/S 611 - W 821 - S 198. avreg. -6805
181/W 713
151/T 493 - W 613
Ingen av dessa tre fick några nya inv.nr. samtliga säffle karosser.
Det kom ytterligare två godsbussar 1955, två st scanior 65-3500 och 107-3501 båda avreg.-71
Hej
Vagn 151 tog bara 17 passagerare, de andra två tog 21. Man kunde även se det på att 151 hade en sidoglasruta mindre. Den rutan var där istället plåt. Det märkliga är att just den som tog mindre antal passagerare även tog mindre mängd gods, 2370 kg mot 2710 resp 2690 för 20 och 181. Allt enligt GDG egna uppgifter.
Hälsningar
Sven
Hej! I bilregistret anges följande beträffande fordonet T 493 (GDG 151):
Volvo B 727 X3, skåp och hytt för passagerare, årsmodell 1955, chassinr 725-296, reg 26 april 1955 på GDG Biltrafik AB Göteborg /Hällefors/ 21 passagerare, första besiktning Arvika 19 april 1955. Ombesiktigad i Filipstad 2 augusti 1957, passagerarantalet sänkt till 17 st. Den 27 juni 1960 överförd till Kopparbergs län och regnumret W 613.
Mvh Jan G
Har fått 2 bilder av Ulf F att lägga ut här på 151
(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/GDG_151_T_493_1.jpg)
(http://i478.photobucket.com/albums/rr145/78064ja/GDG_svartvit_0011.jpg)
Hej
Så bra, då har vi sett den både före och efter ombyggnaden. Jag är fortfarande lite frågande över varför man inte bara sänkte passagerarkapaciteten utan också tycks ha minskat kapaciteten för gods. Det hade ju kännts naturligt om man minskade den ena för att få mer av den andra men här har man förlorat lastförmåga av båda slagen.
/Sven