(http://img196.imageshack.us/img196/695/img8895j.jpg) (http://img196.imageshack.us/i/img8895j.jpg/)
(http://img249.imageshack.us/img249/581/img8883.jpg) (http://img249.imageshack.us/i/img8883.jpg/)
Hej !
Dessa bilar är ju inga brevbärarbilar, används väl av någon transportgrupp och den större av
poståkeriet. Så är det åtminstone här i Gävle.
Renault Kangoo är den mest förekommande brevbärarbilen. Fiat har gjort sitt intåg hos Posten
som en ny brevbärarbil men redan fått svidande kritik, bl.a. saknas sidokrockskydd och extra
dieselvärmare finns ej heller på dem. Men till syvende och sist är det ju så att man får det
man betalar för och det går ju inte att komma ifrån.
Mvh Peter Ö
En post Kangoo som på en 30-sträcka lyckades flytta en betongsugga några meter och sen köra ytterligare 50 meter med knäckt drivaxel och lite förändrad toe-out på vänster framhjul innan färden tog slut.
(http://i241.photobucket.com/albums/ff308/Jobergg/3f26decc.jpg)
Citat från: Jobergg skrivet 05 februari 2010, 23:13:10 PM
En post Kangoo som på en 30-sträcka lyckades flytta en betongsugga några meter och sen köra ytterligare 50 meter med knäckt drivaxel och lite förändrad toe-out på vänster framhjul innan färden tog slut.
Haha, att fortsätta köra 50 meter efter att ha rammat en betongsugga får nog betraktas som en bedrift ::)
/K
Helt klart en stark prestation även om allt är relativt! :P
Har en bekant som i många år försörjt sig just som postiljon och vi har väl av och till haft våra diskussioner. Bl.a. då jämförelser om hur bra man kör och jag har då fått till livs att man vid brevutdelning minsann också är lika mycket yrkesförare som alla andra. Jag har dock aldrig sagt det rent ut, men i mitt stilla sinne så har jag ändå ofta undrat om den körning som många inom t.ex. förortsbrevbäringen (lantbrevbärare är en annan femma) utför kan sägas vara jämförbar?
Oftast kör man inom stadsbrevbäringen (i den mån man ens kör bil) enbart på mindre vägar och gångvägar och i ett synnerligen begränsat område. Hastigheterna torde även de, under själva yrkesutövningen, oftast ligga en bra bit under 20km/h. S.k. oflyt, som på bilden ovan, verkar man sedan ibland råka ut för under vissa transportsträckor. Det där med yrkesmässig trafik är visserligen också sedan aningen snårigt och egentligen omfattas ju bara godstrafik, linjetrafik, taxitrafik samt beställningstrafik med buss.
Transporter med utryckningsfordon, liktransporter, bärgning etc. är ju inte eller yrkesmässig trafik enligt lagens definition. Med lite god vilja så kan man kanske ändå räkna in postens brevutbärning som godstrafik, men jag har inget minne av att ha sett en lokal brevbärarbil med YT-märke? Annars kan man hellre ska se det hela som s.k. nyttotrafik, dvs. körningar som sker i affärsmässigt syfte, men för eget bruk. T.ex. då när hantverkare fraktar material till ett jobb de håller på med m.fl. liknande situationer.
Att synen på det hela är ganska kluven har jag märkt i andra fall och många tror att det handlar om att alla arbetsföreteelser i trafiken omfattas. Minns en kväll när jag körde taxi då jag fick en körning med en kund som menade på att han var yrkesförare vilket jag efter förklaring inte köpte. Detta då personen ifråga visserligen tillbringade en stor del av sin tid i en bil, men ändå inte körde själv... han var nämligen körskoleinstruktör och någonstans måste man nog även dra gränsen. ;D
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.233161-postbil-voltade-i-ale
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5575974.ab
Citat från: Jobergg skrivet 05 februari 2010, 23:13:10 PM
En post Kangoo som på en 30-sträcka lyckades flytta en betongsugga några meter och sen köra ytterligare 50 meter med knäckt drivaxel och lite förändrad toe-out på vänster framhjul innan färden tog slut.
(http://i241.photobucket.com/albums/ff308/Jobergg/3f26decc.jpg)
.. men.. Inte var det väl i "tjänsteärende" som det kördes på detta sätt?? :o :o
Eller var det fel på styrenheten till gas- och bromspedalerna.. ;D
/B
Citat från: Ersa skrivet 06 februari 2010, 21:24:36 PM
http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.233161-postbil-voltade-i-ale
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5575974.ab
Kör som Posten eller hur kör Posten.. ?
::) :o :o 8) ;D
/B
Egentligen är ju en Renault Kangoo bara vår tids Renault 4L(aban)
Samma koncept bara lite utvecklat med ett hjul i 4 hörn på en hög och smal kaross.
.. men de kan ju både bada och volta utan några större skador eller problem.
T.o.m bakrutorna är ju hela på den "voltade" så det kan inte vara något fel på stabiliteten och vridstyvheten
/B
Dailyn på översta bilden känner jag igen. Den och 468 snurrar på samma områden som min förra tur hela Tisdags och Torsdagsförmiddagarna...
Citat från: Nico skrivet 06 februari 2010, 15:10:41 PM
Har en bekant som i många år försörjt sig just som postiljon och vi har väl av och till haft våra diskussioner. Bl.a. då jämförelser om hur bra man kör och jag har då fått till livs att man vid brevutdelning minsann också är lika mycket yrkesförare som alla andra. Jag har dock aldrig sagt det rent ut, men i mitt stilla sinne så har jag ändå ofta undrat om den körning som många inom t.ex. förortsbrevbäringen (lantbrevbärare är en annan femma) utför kan sägas vara jämförbar?
När jag körde Lbb hade vi varken yrkestrafikmärke eller tidbok. Nu har alla brevbilar YT-märke, men tror knappast att de för tidbok.
Vet inte om jag skulle klassa stadsbrevbärare som yrkesförare...
De kör ju mest på trottoarer i snigelfart, och kommer ju aldrig upp i några nämnvärda körsträckor (max 3-4 mil?)
/K