Ingen strejk. Sopåkarna i Stockholm bestämde i stället på onsdagskvällen att man ska följa arbetsmiljölagstiftningen till fullo, något man inte gjort tidigare och som kan orsaka kaos.
Sopåkarna kommer inte att hämta sopor på ställen där snön inte är bortskottad, där det inte är sandat eller där snövallar ligger i vägen. Inte heller kommer man hämta säckar som väger över 15 kilo, eller på platser där trösklar och dörrstopp saknas eller där gatorna är för trånga. Åkarna kommer inte heller att jobba övertid så länge den inte är beordrad
http://www.dn.se/sthlm/sopkonflikten-arbetsmiljolagen-1.1039203
Inkl 283 kommentarer.
Det kanske inte vore fel! Eller tänk om alla bolag som skrivit på kollektivavtalet skulle följa det- vilken underbar arbetssituation det skulle bli
jag föredrar ju när de betalar över avtalet ;D
fast de ställene är ju lätträknade
enda jag känner till är jan karlsson åkeri i tenhult
Personligen tycker jag att avtalet är en skam!!
Kalla mej gärna bortskämd, men det som Transports s.k avtal ligger på idag, det låg jag över redan 2004 när jag började för den åkaren jag kör för idag.
Citat från: Nor1 skrivet 04 februari 2010, 19:42:03 PM
Personligen tycker jag att avtalet är en skam!!
Kalla mej gärna bortskämd, men det som Transports s.k avtal ligger på idag, det låg jag över redan 2004 när jag började för den åkaren jag kör för idag.
Fråga har din åkare Kollektivavtal med Transport eller kör han utan?
Själv kör jag för ett av Sveriges största renhållningsföretag, visst jag har några spänn mer än avtalet. Men då har man lite mer ansvar än bara själv hämta sopor, olika rutter varje dag som jag får planera ihop så det fungerar bra.
/ Christer K
Citat från: Ersa skrivet 04 februari 2010, 13:48:29 PM
Ingen strejk. Sopåkarna i Stockholm bestämde i stället på onsdagskvällen att man ska följa arbetsmiljölagstiftningen till fullo, något man inte gjort tidigare och som kan orsaka kaos.
Sopåkarna kommer inte att hämta sopor på ställen där snön inte är bortskottad, där det inte är sandat eller där snövallar ligger i vägen. Inte heller kommer man hämta säckar som väger över 15 kilo, eller på platser där trösklar och dörrstopp saknas eller där gatorna är för trånga. Åkarna kommer inte heller att jobba övertid så länge den inte är beordrad
http://www.dn.se/sthlm/sopkonflikten-arbetsmiljolagen-1.1039203
Inkl 283 kommentarer.
Jag hade inte fått en enda kund lossad idag. Möjligen två av ett tjugotal om jag skulle följt de reglerna...
Lund är pest ur snöröjningssynpunkt, tyvärr!
Som bussförare , gapar jag bara när jag hör hur mycket betalt dem har, nästan 30000... och sen säger facket att man ska börja följa avtalet bara för att j***as för tidigare var de tydligen inte så viktigt med sopåkarnas ryggar...
Citat från: Christer K skrivet 04 februari 2010, 19:47:00 PM
Fråga har din åkare Kollektivavtal med Transport eller kör han utan?
Själv kör jag för ett av Sveriges största renhållningsföretag, visst jag har några spänn mer än avtalet. Men då har man lite mer ansvar än bara själv hämta sopor, olika rutter varje dag som jag får planera ihop så det fungerar bra.
/ Christer K
Svar: JA kollektivavtal finns
Sen sköter jag min bil och mina jobb i stort sett som om det vore min egen, det enda jag inte behöver planera in är service etc (och att betala alla utgifter ;))
det är märkligt att det skall vara bättre betalt att köra sopor en folk
men de har väl inte kommunal som strejkar sig till lönesänkning >:(
Citat från: michael k skrivet 04 februari 2010, 21:01:07 PM
det är märkligt att det skall vara bättre betalt att köra sopor en folk
men de har väl inte kommunal som strejkar sig till lönesänkning >:(
Att köra sopor är ett tungt jobb som kräver betydligt mer än att kunna köra ett fordon i hård stadstrafik. Dessutom är det inget vidare trevligt jobb kan jag föreställa mig...
Sopåkarna är väl värda sin lön.
Citat från: michael k skrivet 04 februari 2010, 21:01:07 PM
det är märkligt att det skall vara bättre betalt att köra sopor en folk
men de har väl inte kommunal som strejkar sig till lönesänkning >:(
Pratar du illa om kommunal?? Om nu medlemmarna är med i facket som beslutar om detta har man ju själv valt det. Konstigare än så är det inte. De flesta busschaufförer skulle nog jobba gratis då dom trivs så extremt bra med sitt yrke. ;)
japp visst pratar jag illa om kommunal
och jag är inte med längre
tack vare strejken och denn lönesänkning som följde
Citat från: SimonB skrivet 04 februari 2010, 21:08:46 PM
Att köra sopor är ett tungt jobb som kräver betydligt mer än att kunna köra ett fordon i hård stadstrafik. Dessutom är det inget vidare trevligt jobb kan jag föreställa mig...
Sopåkarna är väl värda sin lön.
Tack!:) Som sopåkare ska man inte enbart hantera en lastbil i onödigt trånga utrymmen och stressig trafik, det är många tunga lyft, man riskerar ständigt skador pga vad folk slänger i soporna...
Arbetsmiljön inte något vidare trevlig, och det är få som kan tänka sig att köra sopor. Många åkerier som sysslar med just sopor har svårt att hitta chaufförer. Jag förstår det.
För er som inte vet det, talar jag av egen erfarenhet. Förvisso kör jag inte i Sthlm utan i Åre, men ändå.
http://babord.wordpress.com/2009/02/08/det-galler-inte-lonen-%E2%80%93%C2%A0vi-vill-ha-ett-liv/ Länk till ett läsvärt blogginlägg. Det är långt, men läs igenom det _noga_ och fundera.
Jomen så är det ju. Inom lågstatusyrken finns såna uppdrag som betecknas av kollegerna som sämre. Men efter att ha prövat det mesta inom detta yrke, så har jag en väldig respekt för div. "småbilschaufförer". Ligga och pressa mellan terminaler på stora breda vägar kan i stort sett vem som helst göra. Men leverera mat till skolor, butiker o.s.v, eller köra sopbil i trånga, branta områden på alla möjliga väglag, det är strongt. Lika med timmer- och specialtransporter. Det kräver sin man.
I en fungerande marknadsekonomi skall ingångna avtal följas avtalsperioden ut. Först därefter kan man börja förhandla om nya "förbättrade" och eller "försämrade" avtal.
Detta är något som gäller för såväl ryska gasleverantörer och parter på den svenska arbetsmarknaden!
/B
Citat från: Drängen skrivet 05 februari 2010, 09:39:12 AM
Jomen så är det ju. Inom lågstatusyrken finns såna uppdrag som betecknas av kollegerna som sämre. Men efter att ha prövat det mesta inom detta yrke, så har jag en väldig respekt för div. "småbilschaufförer". Ligga och pressa mellan terminaler på stora breda vägar kan i stort sett vem som helst göra. Men leverera mat till skolor, butiker o.s.v, eller köra sopbil i trånga, branta områden på alla möjliga väglag, det är strongt. Lika med timmer- och specialtransporter. Det kräver sin man.
Verkligen. Särskilt nu med snövallar och oplogade gator. Träningen kommer på köpet så att säga! :-X
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 05 februari 2010, 10:29:28 AM
I en fungerande marknadsekonomi skall ingångna avtal följas avtalsperioden ut. Först därefter kan man börja förhandla om nya "förbättrade" och eller "försämrade" avtal.
Detta är något som gäller för såväl ryska gasleverantörer och parter på den svenska arbetsmarknaden!
/B
Men nu har AD bestämt att så inte är fallet, man kan ändra i ingångna avtal. Nu tror många att detta bara berör sopgubbar i Stockholm. Nu blir det dags att tänka till, vad händer tex. för bussförare, tar de bort tätortstillägget eller släp ersättning för spårvagn. Ja varför inte, det finns inte hos alla. Lugn det kommer att hända saker inom alla löne avtal. Arbetsgivare kommer nu att se chansen att förändra min och alla andras löner.
/ Christer K
det finns inget enklare en att byta arbetsgivare
Citat från: michael k skrivet 05 februari 2010, 23:04:35 PM
det finns inget enklare en att byta arbetsgivare
Nej, men det handlar inte om bara en arbetsgivare. Det handlar om en hel dom som Christer säger, en dom som innebär att vilket företag som helst under pågående avtalsperiod får ändra i avtal man ingått och då kan försämra både löner och arbetsvillkor för de anställda.
Detta kommer få konsekvenser för fler än sopåkarna. Det gäller alla företag, alla arbetare. Läs Christers exempel.
Citat från: michael k skrivet 05 februari 2010, 23:04:35 PM
det finns inget enklare en att byta arbetsgivare
Förutsätter dock att det finns lediga arbetstillfällen inom samma eller liknande bransch.
/B
Undrar bara om arbetsgivarna skulle uppskatta om deras uppdragsgivare ändrade betalningen efter skrivet kontrakt??
Sopåkarna är en mycket viktig samhällskugge. Utan fungerande sophämtning flockas råttor och sjukdomar sprids. Jag är impad av att sopbilen här hemma oförtrutet tuggat sig fram till soptunnan trots att traktorn är paj och vägen oplogad. Men i fredags släpade jag soptunnan ut till vägen, hängande i kroken på Dodgen.
Om man nu är så viktig, så tycker jag att samhället får visa det? Sopåkare känns oerhört osynliga. En del skiter fullständigt i att skotta - och en del lägger till och med snöhögarna framför soprummen. Skotta och sanda går visst jättefint, men framför soprummet är det viss inte längre inte nödvändigt. Men där varubilarna ska fram, där försvinner visst snön snabbt!
Man är verkligen en osynlig vardagshjälte. Jag förvånas att folk kan missa en stor, 20 ton tung, blinkande lastbil. Men man ser väl bara det man vill se..?