Buss-Snack

Busshistoriska forum => Bussar | bussbilder | ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Thomas Åkerblad skrivet 02 februari 2010, 21:56:22 PM

Titel: Några bussbilder från 70-talet - Kållereds Capitol
Skrivet av: Thomas Åkerblad skrivet 02 februari 2010, 21:56:22 PM
Hittade dessa - nästan bortglömda - bilder på Capitolen hos Kålleredbussarna. Bilderna tagna (troligen) 1977-78 utanför Kålleredsbussarnas näst sista bussgarage. Senare byggde man en större anläggning närmare Mölndal. Sedan räknade man bort sig på ett anbud och gick i konkurs. MEN, det var ett bussbolag med stil!

Edit: Förmodligen fotad 1972 efter påpekanden i tråden.

(http://i723.photobucket.com/albums/ww237/Akerblad/Kllered1.jpg)

(http://i723.photobucket.com/albums/ww237/Akerblad/Kllered20001.jpg)

Var väl inte så många Capitoler som som försvann ut på landsbygden? Tror det gick en i Uddevalla också?

Mvh/Thomas Å
Titel: SV: Några bussbilder från sent 70-tal
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 02 februari 2010, 22:29:36 PM
Oj, det var intressanta bilder...
Kållereds Capitol var nog den enda som bara hade dörrar fram.
Titel: SV: Några bussbilder från sent 70-tal - Kållereds Capitol
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 februari 2010, 22:48:36 PM
Citat från: Thomas Åkerblad skrivet 02 februari 2010, 21:56:22 PM

Var väl inte så många Capitoler som som försvann ut på landsbygden? Tror det gick en i Uddevalla också?

Mvh/Thomas Å

Mycket, mycket trevligt att få se den på bild från dess aktiva tid.
Följande städer och orter utöver några av de femton största hade Capitol: Kalmar (2). Uddevalla (4), Trollhättan, Mölndal, Kållered, Södertälje, Nässjö, Luleå, Grängesberg och Karlskrona. Siffrorna inom parentes anger antalet bussar om det var fler än en. Dessutom fanns de i följande större städer: (Stor)Stockholm, Malmö, Norrköping, Gävle och Jönköping. Största Capitolstad efter Stockholm var Jönköping.
Titel: SV: Några bussbilder från sent 70-tal
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 02 februari 2010, 23:01:02 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 02 februari 2010, 22:29:36 PM
Oj, det var intressanta bilder...
Kållereds Capitol var nog den enda som bara hade dörrar fram.

Fast i vänsterutförande hade den väl även bakre dörrar? På den nedre bilden syns en dubbel plåtskarv där dörrpaketet bör ha suttit.
Titel: SV: Några bussbilder från sent 70-tal - Kållereds Capitol
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 02 februari 2010, 23:08:19 PM
Citat från: Thomas Åkerblad skrivet 02 februari 2010, 21:56:22 PM

(http://i723.photobucket.com/albums/ww237/Akerblad/Kllered1.jpg)


Är det original med så stort skyltskåp?
Titel: SV: Några bussbilder från sent 70-tal
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 februari 2010, 23:09:12 PM
Citat från: Greger Larsson skrivet 02 februari 2010, 23:01:02 PM
Fast i vänsterutförande hade den väl även bakre dörrar? På den nedre bilden syns en dubbel plåtskarv där dörrpaketet bör ha suttit.

Är säkert så, ja. Scania-boken nämner inget om att någon Capitol C70 skulle ha levererats med dörr 2-0-0 utan bara 2-2-0.
Titel: SV: Några bussbilder från sent 70-tal - Kållereds Capitol
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 februari 2010, 23:10:05 PM
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 02 februari 2010, 23:08:19 PM
Är det original med så stort skyltskåp?

Det skulle jag tro. Liknande fanns på de flesta C70/3 som levererades ut i landet, kanske rent av alla.
Titel: SV: Några bussbilder från sent 70-tal - Kållereds Capitol
Skrivet av: Thomas Åkerblad skrivet 02 februari 2010, 23:17:34 PM
Det var väl inte så många Capitoler som byggdes om för högertrafik? Har ett svagt minne av ett omslag till tidningen Motor (eller Teknikens Värld?) som visar ett lastfartyg med hela däcket fyllt av röda Stockholms Capitoler på väg till Pakistan. Även Nigeria fick väl ett större antal. Båda länder med vänstertrafik. Om jag minns rätt så var det inte så lyckade exporter - motorrum som är isolerade för att klara -20/-30 grader är något FÖR välisolerade när det är +40 grader utomhus.
Titel: SV: Några bussbilder från sent 70-tal - Kållereds Capitol
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 02 februari 2010, 23:28:54 PM
Citat från: Thomas Åkerblad skrivet 02 februari 2010, 23:17:34 PM
Det var väl inte så många Capitoler som byggdes om för högertrafik? Har ett svagt minne av ett omslag till tidningen Motor (eller Teknikens Värld?) som visar ett lastfartyg med hela däcket fyllt av röda Stockholms Capitoler på väg till Pakistan. Även Nigeria fick väl ett större antal. Båda länder med vänstertrafik. Om jag minns rätt så var det inte så lyckade exporter - motorrum som är isolerade för att klara -20/-30 grader är något FÖR välisolerade när det är +40 grader utomhus.

De flesta Capitoler av typ C70/3 (den typ som Kållered hade) byggdes om liksom alla C75-or (utom de som SJ köpte) och C76-or. En grov uppskattning är att en dryg tredjedel av Capitolerna byggdes om.
Det som gick till Pakistan som gåva och såldes till Nigeria var Metropol. En äldre och något större variant av Capitol. De här exporterna var omgärdade av skandaler och med hjälp av sökregistret kan du säkert hitta tidigare inlägg om detta i Bussnack.
Titel: SV: Några bussbilder från sent 70-tal - Kållereds Capitol
Skrivet av: Thomas Åkerblad skrivet 03 februari 2010, 00:14:58 AM
Var Kållereds Capitol köpt ny eller begagnad? Om begagnad - vem var förre ägaren?
Titel: SV: Några bussbilder från sent 70-tal - Kållereds Capitol
Skrivet av: Thomas Åkerblad skrivet 03 februari 2010, 00:37:46 AM
(http://i723.photobucket.com/albums/ww237/Akerblad/Kllered1.jpg)

Fick ett påpekande från min bror om att bilderna förmodligen var äldre 73-74 eftersom bussen fortfarande har en nummerskylt med länsbokstav. Är det något som vet närmare när ombytet till de nya nummerskyltarna ägde rum?
Titel: SV: Några bussbilder från sent 70-tal - Kållereds Capitol
Skrivet av: Ola Almquist skrivet 03 februari 2010, 01:34:46 AM
Trevliga bilder. Det känns som om jag har ställt denna fråga förut: I boken Scania fordonshistoria 1891 - 1991  finns en färgbild på en vit och blå Capitol. Var inte den skyltad Kållered? Och vilken buss var det egentligen? Har inte boken tillgänglig just nu.

M.v.h.
Ola
Titel: SV: Några bussbilder från sent 70-tal - Kållereds Capitol
Skrivet av: Svoca skrivet 03 februari 2010, 04:28:56 AM
Kållereds Capitol är nylevererad till bussföretaget med stort skyltskåp och dörrar 2-0-0 i vänster-
trafikutförande. Ombyggd till 2-0-0 i högertrafikutförande. Har således aldrig haft bakdörrar.
Titel: SV: Några bussbilder från sent 70-tal - Kållereds Capitol
Skrivet av: groenis skrivet 03 februari 2010, 04:33:53 AM
Bilden är nog tagen före -73 då kom de nya skyltarna

/Lennart
Titel: SV: Några bussbilder från sent 70-tal - Kållereds Capitol
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 03 februari 2010, 07:38:53 AM
Citat från: groenis skrivet 03 februari 2010, 04:33:53 AM
Bilden är nog tagen före -73 då kom de nya skyltarna

/Lennart

De nya skyltarna kom en bit på 1973 så bilden kan möjligen vara tagen tidig vår 1973 innan löven slagit ut. Men inte senare. 
Titel: SV: Några bussbilder från sent 70-tal - Kållereds Capitol
Skrivet av: Gunnar D skrivet 03 februari 2010, 12:56:15 PM
Citat från: Thomas Åkerblad skrivet 02 februari 2010, 21:56:22 PM
Hittade dessa - nästan bortglömda - bilder på Capitolen hos Kålleredbussarna. Bilderna tagna (troligen) 1977-78 utanför Kålleredsbussarnas näst sista bussgarage. Senare byggde man en större anläggning närmare Mölndal. Sedan räknade man bort sig på ett anbud och gick i konkurs. MEN, det var ett bussbolag med stil!

Var väl inte så många Capitoler som som försvann ut på landsbygden? Tror det gick en i Uddevalla också?

Mvh/Thomas Å

Tack för dessa bilder på den enda 50-tals Capitol jag haft förmånen att köra!
Tack!
Mvh Gunnar
Titel: SV: Några bussbilder från sent 70-tal - Kållereds Capitol
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 03 februari 2010, 13:29:44 PM
Än finns det chans att köra 50-tals Capitol med pyswilson. SvOf har en systervagn till denna, fd JKT 24.
Titel: SV: Några bussbilder från sent 70-tal - Kållereds Capitol
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 03 februari 2010, 14:23:28 PM
Citat från: Thomas Åkerblad skrivet 02 februari 2010, 21:56:22 PM
(http://i723.photobucket.com/albums/ww237/Akerblad/Kllered1.jpg)

När det gäller de här äldre Capitolerna med Metropolfront, hur många av dessa byggdes om för högertrafik? Nu menar jag givetvis inte bara vissa ägare utan överhuvudtaget. Bland som byggdes om undrar jag hur många som fick ratten flyttad till vänster sida och hur många som kan ha behållit ratten på höger sida och bara fått dörrarna flyttade
Titel: SV: Några bussbilder från sent 70-tal - Kållereds Capitol
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 03 februari 2010, 14:48:42 PM
Det här har vi haft uppe förut:

Alla SS Capitoler av äldre modell slopades, och de flesta gick till Pakistan.

De övriga, typ C70/3, byggdes i stor utsträckning om till högertrafik, och de helombyggdes med flyttad förarplats.
Ett större undantag var SJ:s vagnar som inte ombyggdes. Även de flesta SJ-vagnarna gick till Pakistan.
Titel: SV: Några bussbilder från sent 70-tal - Kållereds Capitol
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 03 februari 2010, 15:18:34 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 02 februari 2010, 23:28:54 PM
De flesta Capitoler av typ C70/3 (den typ som Kållered hade) byggdes om liksom alla C75-or (utom de som SJ köpte) och C76-or. En grov uppskattning är att en dryg tredjedel av Capitolerna byggdes om.
Det som gick till Pakistan som gåva och såldes till Nigeria var Metropol. En äldre och något större variant av Capitol. De här exporterna var omgärdade av skandaler och med hjälp av sökregistret kan du säkert hitta tidigare inlägg om detta i Bussnack.


Fattades lite i det sista stycket. Jag tar om och hoppas det blir rätt:
Capitol hamnade i Pakistan som gåva och till Nigeria såldes Metropol, en äldre och något större variant av Capitol. De här exporterna var omgärdade av skandaler och med hjälp av sökregistret kan du säkert hitta tidigare inlägg om detta i Bussnack.
Kan också lägga till att försäljningen av Metropol till Nigeria var ett rent kommersiellt projekt medan gåvan av Capitol till Nigeria var ett biståndsprojekt.
Hoppas det blev rätt nu!
Titel: SV: Några bussbilder från sent 70-tal - Kållereds Capitol
Skrivet av: Thomas Åkerblad skrivet 03 februari 2010, 15:28:13 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 februari 2010, 15:18:34 PM
Fattades lite i det sista stycket. Jag tar om och hoppas det blir rätt:
Capitol hamnade i Pakistan som gåva och till Nigeria såldes Metropol, en äldre och något större variant av Capitol. De här exporterna var omgärdade av skandaler och med hjälp av sökregistret kan du säkert hitta tidigare inlägg om detta i Bussnack.
Kan också lägga till att försäljningen av Metropol till Nigeria var ett rent kommersiellt projekt medan gåvan av Capitol till Nigeria  var ett biståndsprojekt.
Hoppas det blev rätt nu!  

Kunde inte låta bli!  ;D
Thomas Å

Titel: SV: Några bussbilder från sent 70-tal - Kållereds Capitol
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 03 februari 2010, 15:50:02 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 februari 2010, 15:18:34 PM
Fattades lite i det sista stycket. Jag tar om och hoppas det blir rätt:
Capitol hamnade i Pakistan som gåva och till Nigeria såldes Metropol, en äldre och något större variant av Capitol. De här exporterna var omgärdade av skandaler och med hjälp av sökregistret kan du säkert hitta tidigare inlägg om detta i Bussnack.
Kan också lägga till att försäljningen av Metropol till Nigeria var ett rent kommersiellt projekt medan gåvan av Capitol till Nigeria var ett biståndsprojekt.
Hoppas det blev rätt nu!


För ett tag sedan träffade jag på en person som sa en intressant sak om Metropolbussarna som såldes till Nigeria. Det har framkommit att åtminstone en del på den nigerianska sidan av den affären trodde att bussarna var nyare än de var i verkligheten och att de skulle känt sig lurade i den här affären. Men det intressanta som den här personen berättade var att de ansvariga i Nigeria som trodde att de köpte nyare, modernare och bättre bussar än de verkligen gjorde skulle fått bilder på bussar som skulle visa vad de skulle bestämma sig för att köpa. Men bilderna skulle inte ha föreställt Metropoler utan Capitoler. Därför skulle alltså de i Nigeria om den här berättelsen stämmer ha utgått från Capitoler och även kanske utgått från Capitolernas tillverkningsår och då trott att det var dessa man köpte och när sedan bussarna levererats så var det först då man såg att det istället var Metropoler och att de var äldre än man trodde

Jag vet inte om denna historia är sann eller inte, men den låter faktiskt inte osannolik med tanke på att de i Nigeria hävdade att de kände sig lurade i den här affären
Titel: SV: Några bussbilder från sent 70-tal - Kållereds Capitol
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 03 februari 2010, 16:00:09 PM
Vi har haft mycket om detta i Färdskrivaren.
Säljaren hade troligen friserat årtalen "lite" och utgått från senaste revisionsdatum snarare än tillverkningsdatum. Köparna kollade väl inte detta, så om de visade foton på Metropoler eller Capitoler spelar ju ingen roll när ändå ett par Metropoler fanns tillhanda för provkörning och inspektion och kunderna var nöjda.
Titel: SV: Några bussbilder från sent 70-tal - Kållereds Capitol
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 03 februari 2010, 16:03:23 PM
Citat från: Thomas Åkerblad skrivet 03 februari 2010, 15:28:13 PM
Kunde inte låta bli!  ;D
Thomas Å



Ja, det blev förstås fel igen. Det gör det alltid när man försöker rätta sig själv. Biståndsprojektet var förstås gåvan till Pakistan.
Tack för påpekandet. 
Titel: SV: Några bussbilder från sent 70-tal - Kållereds Capitol
Skrivet av: Svoca skrivet 03 februari 2010, 18:31:07 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 03 februari 2010, 07:38:53 AM
De nya skyltarna kom en bit på 1973 så bilden kan möjligen vara tagen tidig vår 1973 innan löven slagit ut. Men inte senare. 
De nya reg.skyltarna kom 1972 - 1973 beroende på vilket län som "behandlades" inom Vägverket.
I aug/sept 1972 kom den nya skyltarna först i C- och AB-län. Man gick sedan norröver längs kusten och sedan ner i inlandet söderut, vidare längs västkusten och därefter upp i landet ingen. Sista område blev D-län. Såg faktiskt en D-registrerad buss i trafik med folk i på Sergels Torg i Stockholm våren 1974 !
Titel: SV: Några bussbilder från sent 70-tal - Kållereds Capitol
Skrivet av: Greger Larsson skrivet 03 februari 2010, 18:52:30 PM
(http://i723.photobucket.com/albums/ww237/Akerblad/Kllered20001.jpg)

Citat från: Svoca skrivet 03 februari 2010, 04:28:56 AM
Kållereds Capitol är nylevererad till bussföretaget med stort skyltskåp och dörrar 2-0-0 i vänster-
trafikutförande. Ombyggd till 2-0-0 i högertrafikutförande. Har således aldrig haft bakdörrar.

Där ser man, tur att jag gjorde ett frågetecken efter mitt påstående då :)
Tyckte att jag läst någon gång i SvOf-bladet eller om det var Mfss att den skulle haft bakdörrar vid leveransen, men du har säkert rätt. På bilden ovan kan man se att det i alla fall verkar ha gjorts plats för dörrar(med tanke på den dubbla plåtskarven). Däremot talar ju den obrutna breda listen för att det aldrig funnits bakdörrar.

/GL

Titel: SV: Några bussbilder från sent 70-tal - Kållereds Capitol
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 03 februari 2010, 18:58:29 PM
Citat från: Svoca skrivet 03 februari 2010, 18:31:07 PM
De nya reg.skyltarna kom 1972 - 1973 beroende på vilket län som "behandlades" inom Vägverket.
I aug/sept 1972 kom den nya skyltarna först i C- och AB-län. Man gick sedan norröver längs kusten och sedan ner i inlandet söderut, vidare längs västkusten och därefter upp i landet ingen. Sista område blev D-län. Såg faktiskt en D-registrerad buss i trafik med folk i på Sergels Torg i Stockholm våren 1974 !

Jovisst, men om jag inte är helt ute och seglar nu så kom de på västkusten första tertialet 1973.
Titel: SV: Några bussbilder från sent 70-tal - Kållereds Capitol
Skrivet av: yngrot skrivet 03 februari 2010, 20:43:09 PM
Citat från: Thomas Åkerblad skrivet 02 februari 2010, 21:56:22 PM
Hittade dessa - nästan bortglömda - bilder på Capitolen hos Kålleredbussarna. Bilderna tagna (troligen) 1977-78 utanför Kålleredsbussarnas näst sista bussgarage. Senare byggde man en större anläggning närmare Mölndal. Sedan räknade man bort sig på ett anbud och gick i konkurs. MEN, det var ett bussbolag med stil!

(http://i723.photobucket.com/albums/ww237/Akerblad/Kllered1.jpg)

(http://i723.photobucket.com/albums/ww237/Akerblad/Kllered20001.jpg)

Var väl inte så många Capitoler som som försvann ut på landsbygden? Tror det gick en i Uddevalla också?

Mvh/Thomas Å



Vad trevligt med dessa bilder. Men som framkommit är ju inte bilden från 77-78  för jag körde på Kålleredsbussarna då och denna buss var borta när jag började i jan. 77 . Äldsta bussen i trafik då var nr 3.. Förövrigt bodde jag på andra våning i huset som syns till höger i bild de hade kontorslokaler på första våning. Jag tror att den andra bussen som syns är vagn nr 10 .. Har du fler bilder från Kållered så får du gärna visa dem.
Titel: SV: Några bussbilder från sent 70-tal - Kållereds Capitol
Skrivet av: yngrot skrivet 03 februari 2010, 20:44:24 PM

Tack för dessa bilder på den enda 50-tals Capitol jag haft förmånen att köra!
Tack!
Mvh Gunnar
[/quote]


Har du kört på Kålleredsbussarna då ??
Titel: SV: Några bussbilder från sent 70-tal - Kållereds Capitol
Skrivet av: Gunnar D skrivet 04 februari 2010, 12:33:35 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 03 februari 2010, 13:29:44 PM
Än finns det chans att köra 50-tals Capitol med pyswilson. SvOf har en systervagn till denna, fd JKT 24.
Citat från: yngrot skrivet 03 februari 2010, 20:44:24 PM

Har du kört på Kålleredsbussarna då ??

Jag fick köra denna Capitol lite vid ett evenemang 1975. Jag ser fram emot att få köra JKT 24 vid ett tillfälle!
Mvh Gunnar
Titel: SV: Några bussbilder från sent 70-tal - Kållereds Capitol
Skrivet av: Drängen skrivet 14 februari 2010, 13:24:07 PM
Bilderna är nog tagna 1972. En kompis och jag konstaterade detta då det saknas sidomarkeringar. Efter 1:a jan. 1973 var det lagkrav på såna på alla tunga fordon över 6 m.
Titel: SV: Några bussbilder från sent 70-tal - Kållereds Capitol
Skrivet av: yngrot skrivet 14 februari 2010, 19:55:11 PM
Har Kållered haft fler Scania än denna vagn?? Eller var det bara en engångsföretelse ??  För de köpte ju enbart Volvo och efter vagn 21 var de troga Wiima/ Carrus köpare tol the bitter end :(
Titel: SV: Några bussbilder från sent 70-tal - Kållereds Capitol
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 14 februari 2010, 20:02:43 PM
Citat från: yngrot skrivet 14 februari 2010, 19:55:11 PM
Har Kållered haft fler Scania än denna vagn?? Eller var det bara en engångsföretelse ??  För de köpte ju enbart Volvo och efter vagn 21 var de troga Wiima/ Carrus köpare tol the bitter end :(

De hade också DHM 037 Scania-Vabis CF65 1960, nummer 2. Fd Göteborg-Särö. Jag har ingen uppgift på mellan vilka år den fanns i Kållered.
Annars hittar jag bara Volvo från början av 1960-talet och framåt. Svensk Busshistoria förtecknar dock 5 Scania-Vabis ASJ från 1950-talet.

Titel: SV: Några bussbilder från sent 70-tal - Kållereds Capitol
Skrivet av: yngrot skrivet 14 februari 2010, 20:07:10 PM
Ok som jag skrivit förut så var äldsta bussen i trafik 1977 när jag började där vagn 3  en Volvo Hägglundare  som kopplingen rasade på en dag när jag körde skoltur..
Titel: SV: Några bussbilder från 70-talet - Kållereds Capitol
Skrivet av: Thomas Åkerblad skrivet 15 februari 2010, 12:51:37 PM
Är det någon som vet ifall Capitolen skrotades direkt efter utmönstringen ur Kålleredsflottan eller om den "vandrade vidare" till någon ny ägare?