Buss-Snack

Övriga forum => Ordet är fritt => Ämnet startat av: Ersa skrivet 02 februari 2010, 19:02:52 PM

Titel: Nya bilar till Postens brevbärare
Skrivet av: Ersa skrivet 02 februari 2010, 19:02:52 PM
Inga fler Renault Kangoo, utan istället 3 000 nya brevbärarbilar från Fiat. Men både antisladdsystem och sidokrockkuddar valdes bort av Posten och Vägverkets trafiksäkerhetsdirektör Claes Tingvall vill att affären stoppas, skriver DN:
http://www.alltommotor.se/artiklar/nyheter/posten-valde-bort-antisladd-1.19933
Titel: SV: Nya bilar till Postens brevbärare
Skrivet av: Mats Karlsson skrivet 02 februari 2010, 19:21:32 PM
Inte nog med detta! Bilarna saknar även värme!! De första bilarna togs i trafik i början av december i min födelsekommun. Några veckor senare kom kylan. Då uppdagades den dåliga värmen.
http://bohuslaningen.se/nyheter/dalsland/1.671270-de-nya-postbilarna-forst-i-fargelanda
http://bohuslaningen.se/nyheter/sverige/1.696691-iskallt-i-postens-nya-bilar
Titel: SV: Nya bilar till Postens brevbärare
Skrivet av: Krille skrivet 02 februari 2010, 20:11:12 PM
Posten biter sig själv i svansen (igen)
NÄR ska man lära sig att fixa ett bra grundmatrial innan man fattar beslut om stora investeringar?

/K
Titel: SV: Nya bilar till Postens brevbärare
Skrivet av: SimonB skrivet 02 februari 2010, 20:17:25 PM
Tråkigt tråkigt...
Postens anställda förtjänar något bättre, men jag antar att det blir så när alla beslut tas på central nivå med bara pengar i åtanke.
Titel: SV: Nya bilar till Postens brevbärare
Skrivet av: a32 skrivet 02 februari 2010, 21:01:36 PM
Så länge de höga cheferna och tjänstemännen på posten får sina stora dyra fina tjänstebilar att leka med varannat år så är väl allt bra, att tattarna längst ner i tjänstestegen får sitta i kalla och farliga arbetsfordon spelar väl ingen roll  ::)  8)

Tråkigt och väldigt vanligt tyvärr i hårt ekonimiskt ansträngda branscher.

/a32   ;)
Titel: SV: Nya bilar till Postens brevbärare
Skrivet av: Ersa skrivet 02 februari 2010, 21:11:42 PM
Citat från: a32 skrivet 02 februari 2010, 21:01:36 PM
Så länge de höga cheferna och tjänstemännen på posten får sina stora dyra fina tjänstebilar att leka med varannat år så är väl allt bra, att tattarna längst ner i tjänstestegen får sitta i kalla och farliga arbetsfordon spelar väl ingen roll  ::)  8)

Tråkigt och väldigt vanligt tyvärr i hårt ekonimiskt ansträngda branscher.

/a32   ;)

Jag vet hur de kan spara pengar: Låt tjänstemännen överta de uttjänta Kangooerna! ;D
Titel: SV: Nya bilar till Postens brevbärare
Skrivet av: scaniaolsson skrivet 02 februari 2010, 21:16:37 PM
Kanske dags att lära sig av "lillebror" Citym... (förlåt) Bring !
Dom kör i alla fall här i NV Skåne med VW Caddy, både vita och Bring-gröna förekommer.

Med tanke på hur "vanlig" Caddyn börjar bli i många branscher så ger det väl en rätt bra hint om vad yrkesfolk tycker om den som bil.

Scaniaolsson
(Som har ett varmt hjärta för VW när det gäller små transportbilar)
Titel: SV: Nya bilar till Postens brevbärare
Skrivet av: Nico skrivet 02 februari 2010, 23:30:09 PM

Visst är bilarna bra, men det stora kruxet med VW i Sverige är den otroligt usla servicen. Trots att man försöker så lyckas VW:s svenska återförsäljare, dvs. 'Din Bil Sverige AB' att år efter år placera sig på botten vad gäller detta med nöjda kunder.
Titel: SV: Nya bilar till Postens brevbärare
Skrivet av: SimonB skrivet 02 februari 2010, 23:32:33 PM
Citat från: scaniaolsson skrivet 02 februari 2010, 21:16:37 PM
Kanske dags att lära sig av "lillebror" Citym... (förlåt) Bring !

Det heter fortfarande Citymail, fast med Bring framför. "Bring Citymail" är alltså rätt namn. :)

Citat från: Nico skrivet 02 februari 2010, 23:30:09 PM
Visst är bilarna bra, men det stora kruxet med VW i Sverige är den otroligt usla servicen. Trots att man försöker så lyckas VW:s svenska återförsäljare, dvs. 'Din Bil Sverige AB' att år efter år placera sig på botten vad gäller detta med nöjda kunder.

Hur är det med Fiat? Det är ju inte direkt ett vanligt bilmärke i det här landet.
Titel: SV: Nya bilar till Postens brevbärare
Skrivet av: Mölle-Mats skrivet 03 februari 2010, 00:00:21 AM
Citat från: Nico skrivet 02 februari 2010, 23:30:09 PM
Visst är bilarna bra, men det stora kruxet med VW i Sverige är den otroligt usla servicen. Trots att man försöker så lyckas VW:s svenska återförsäljare, dvs. 'Din Bil Sverige AB' att år efter år placera sig på botten vad gäller detta med nöjda kunder.
Ja bilarna är bra! Har nyligen leasat några VW till vår verksamhet, varav en Caddy Maxi Life diesel med DSG-automat som nu rullat 850 problemfria mil på tre månader (förutom då en i personalen lyckades spilla i 6 liter etanol i tanken - men det var ju inte bilens fel).

Kvaliteten på servicen varierar dock stort mellan olika VW-återförsäljare. NV Skåne nämndes i sammanhanget och här har vi ju Börjessons Bil i Ängelholm som jag enbart har lovord att ösa över - kanonbra helt enkelt!
Titel: SV: Nya bilar till Postens brevbärare
Skrivet av: Mölle-Mats skrivet 03 februari 2010, 00:07:56 AM
Citat från: SimonB skrivet 02 februari 2010, 23:32:33 PM
Hur är det med Fiat? Det är ju inte direkt ett vanligt bilmärke i det här landet.
Nej FIAT har väl alltid åkt berg-och-dalbana på den svenska marknaden - bytt generalagenter och serviceverkstäder som andra byter skjorta ungefär så kontinuiteten har ju blivit starkt lidande och därmed så har man väl inte byggt upp någon trogen återkommande kundbas precis ...

Och bilarna - tja, de borde nog inte få vara norr om alperna under perioden oktober-mars eller så!  :-\ Sambon hade en 2002 års FIAT Punto när vi träffades, och den frös dörrarna konsekvent fast på då kvicksilvret kröp under nollan!

Den begick f ö harakiri i somras efter cirka 12 500 mil då kylaren sprang läck - men eftersom den saknade vattentempmätaren så uppmärksammade sambon inte att den kokade förrän den varmnöp med rätt stora motorskador som följd. Eftersom marknadsvärdet på bilen knappt översteg vad reparationen bedömes kosta så skickade vi iväg som den stod till en entusiastisk gör-det-självare, och det var förb-t skönt - för det var en riktig sk-tbil!!!  :P

Så jag säger - stackars postiljoner! De borde säga upp sig och gå över till att jobba för Bring-Citymail!  ;D
Titel: SV: Nya bilar till Postens brevbärare
Skrivet av: AO skrivet 03 februari 2010, 01:21:26 AM
Ett litet repotage från Aftonbladet TV:
http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/inrikes/article6530035.ab (http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/inrikes/article6530035.ab)
Titel: SV: Nya bilar till Postens brevbärare
Skrivet av: Nico skrivet 03 februari 2010, 10:32:49 AM

Citat från: AO skrivet 03 februari 2010, 01:21:26 AMEtt litet repotage från Aftonbladet TV.

Aftonbladets inslag är intressant. Visserligen ges Tingvall mest tid av naturliga skäl i detta fall, men även en ansvarig från Posten får komma till tals. På det stora hela verkar det vara som vanligt, dvs. man har låtit räknenissarna få fria händer. Då blir det tyvärr bara prislappen som styr medan allt annat får stå tillbaka eller rent av negligeras öppet. Här nämns även att krockkuddar, antispinn mm. finns, men att Posten implicit valt bort det då de inte tagit med det i sin kravspecifikation. Här handlar det mera om att man bör göra om och göra rätt. Frågan är väl bara vad man ska göra med alla de beställda bilarna?




Citat från: Lars Ödlund skrivet 02 februari 2010, 23:38:12 PMJa tyvärr, i Sthlm, Göteborg o Malmö, i landsorten är det en helt annan sak tack o lov.

Citat från: Mölle-Mats skrivet 03 februari 2010, 00:00:21 AMJa bilarna är bra! Har nyligen leasat några VW till vår verksamhet, varav en Caddy Maxi Life diesel med DSG-automat som nu rullat 850 problemfria mil på tre månader.

Kvaliteten på servicen varierar dock stort mellan olika VW-återförsäljare. NV Skåne nämndes i sammanhanget och här har vi ju Börjessons Bil i Ängelholm som jag enbart har lovord att ösa över - kanonbra helt enkelt!

Jo, den dåliga servicen kan ju vara ett storstadsfenomen. Lite beror det kanske även på att man har så pass många fler sålda VW-fordon i dessa områden. Å andra sidan gäller detta förhållande även för i stort sett alla andra bilmärken. VW Sverige är medvetet om detta förhållande och har provat både det ena och andra, men misslyckats.

Sen beror det nog även lite på vilket företag som är ansvarigt och det verkar vara just "Din Bil Sverige AB" som är den stora akilleshälen (de specialiserar sig även just på storstadsområdena) och de är allmänt kända för märkligheter, otrevligt bemötande osv. Mera fristående återförsäljare för VW verkar däremot tydligen hålla en mycket högre klass. Kanske dags att lägga ned "Din Bil" istället?!






Citat från: Mölle-Mats skrivet 03 februari 2010, 00:07:56 AMOch bilarna - tja, de borde nog inte få vara norr om alperna under perioden oktober-mars eller så!  :-\ Sambon hade en 2002 års FIAT Punto när vi träffades, och den frös dörrarna konsekvent fast på då kvicksilvret kröp under nollan!

Den begick f ö harakiri i somras efter cirka 12 500 mil då kylaren sprang läck - men eftersom den saknade vattentempmätaren så uppmärksammade sambon inte att den kokade förrän den varmnöp med rätt stora motorskador som följd. Eftersom marknadsvärdet på bilen knappt översteg vad reparationen bedömes kosta så skickade vi iväg som den stod till en entusiastisk gör-det-självare, och det var förb-t skönt - för det var en riktig sk-tbil!!!  :P

Är absolut inte benägen att hålla med om att tidigare Punto skulle vara en så usel bil som det hävdas. Min lillebror (som har ägt och kört det mesta som går att få tag på i bilväg) har en 03:a (vilket också är en Punto generation två) som andra bil. Han har haft den sedan den var ny och visserligen är det en enkel bil, men inte så särdeles fallen för att krångla. Tvärtom så har den körts hårt och det då i ett klimat som växlat mellan -20°C på vintrarna till +45°C på somrarna. Det enda bilen krävt är regelbunden service och underhåll, i övrigt har den fungerat klanderfritt och det är en mycket bra stadsbil. Nu börjar den dock få några år på nacken och kan då komma att bytas mot en Grande Punto istället. Fiat Punto brukar även i många fall betraktas som en vändpunkt för Fiat och det var den första Fiaten på länge med rostskydd mm. Däremot är inte krockskyddet i klass med samtida bilar och även fjädringen etc. är inte helt behaglig utan är ganska svampig och okänslig överlag.  

Att Punton sedan är en relativt enkel bil som saknar vissa instrument och mätare är visserligen retligt. T.ex. då tempmätare för yttertemperatur som brukar saknas i dessa fall. Däremot har alla Puntos jag sett haft en vatten/motortempmätare, se även följande bild på en instrumentbräda (http://farm1.static.flickr.com/9/12476944_cd26a52b4d_m.jpg) från en Punto generation två. Jag vet att du är ganska bilkunnig så jag föreställer jag mig att du kollat upp bilen själv? Tycker därför att påståendet om att Punto skulle sakna tempmätare känns aningen märkligt. Skulle kylaren sedan läcka så är det upp till föraren/ägaren att hålla koll på expansionskärlet så att där finns tillräckligt med vätska, men slarvar man så...  ;)  Att en kylare sedan kan gå lite mera direkt är inte heller helt sällsynt, oavsett bilmärke, men en kylare som springer läck under färd brukar märkas ordentligt. I det här fallet får jag mera ett intryck av att din sambo inte haft koll på antingen hur mycket kylvätska som fanns alternativt inte hållit koll på instrumenten (eller var mätaren trasig?) osv. utan fortsatt köra.

En motor som är på G att koka brukar trots allt även den annars ge vissa varningssignaler till föraren, men det är å andra sidan inte alla förare så uppmärksamma på så jag hoppar över det. Däremot bör man nog låta kolla upp remmar, slangkopplingar mm. när service görs. Sen kan det ju hända att det var ett måndagsexemplar ni hade eller att tidigare ägare helt underlåtit att göra service, men köper man beggat så brukar i alla fall jag kolla upp diverse svaga punkter som t.ex. remmar, vattenpump, kylare osv. I övrigt är detta säkert också onödig info för din del, men om dörrarna fryser beror det nog mer på att det kommit in fukt någonstans... vilket även det är ett problem som är oberoende av bilmärke. Även här åligger det snarare bilägaren att kolla upp lister och lås och eventuellt då smörja listerna med silikonstift och dörrlåsen med grafitolja.

Titel: SV: Nya bilar till Postens brevbärare
Skrivet av: groenis skrivet 03 februari 2010, 13:48:08 PM
Både Posten och Fiat's försäljare medger att modellen inte hade sidokrockkudde och antispinn men att modellen efter har blivit utrustad med dessa saker vilket gör att specen kan ändras till de övriga.
Då det inte byggs några rena postfordon längre så får de liksom alla andra acceptera vad som finns på marknaden.
Att man valde Fiat är nog mera att när dessa fordon har gjort sitt så pressas de ihop och begagnat marknaden ser aldrig dessa om inte någon lägger bud på dem och exporterar till något vänstertrafikland.

/Lennart
Titel: SV: Nya bilar till Postens brevbärare
Skrivet av: Ersa skrivet 03 februari 2010, 13:51:21 PM
Citat från: groenis skrivet 03 februari 2010, 13:48:08 PM
Att man valde Fiat är nog mera att när dessa fordon har gjort sitt så pressas de ihop och begagnat marknaden ser aldrig dessa om inte någon lägger bud på dem och exporterar till något vänstertrafikland.

Så sker ju redan idag med Kangooerna. Att köpa lös en äldre postbil är ju i princip omöjligt redan idag. :(
Titel: SV: Nya bilar till Postens brevbärare
Skrivet av: a32 skrivet 03 februari 2010, 14:31:42 PM
Skänkte inte Posten en massa fordon till Östländerna för några eller något år sedan?
Samtidigt som militären/sjukvården skänkte en del fordon.
Ungefär som bussbolagen, allt som inte är värdigt att rulla i sverige hamnar i Ryssland och baltländerna.
/a32   ;)
Titel: SV: Nya bilar till Postens brevbärare
Skrivet av: Taunusch skrivet 03 februari 2010, 16:40:36 PM
Citat från: Nico skrivet 03 februari 2010, 10:32:49 AM
från en Punto generation två. Jag vet att du är ganska bilkunnig så jag föreställer jag mig att du kollat upp bilen själv? Tycker därför att påståendet om att Punto skulle sakna tempmätare känns aningen märkligt.

Min Punto 60 från 2001 hade varken tempmätare eller varvräknare. Snikmodellerna var utan....
Titel: SV: Nya bilar till Postens brevbärare
Skrivet av: pierrew skrivet 03 februari 2010, 17:40:30 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 februari 2010, 16:42:43 PM
Ja dom går via KVD till återvinning, inga bilar får säljas av konkurrensskäl

Export går dom på ;)

http://www.bt.se/nyheter/boras/rena-rama-pasken-pa-hjul%281264438%29.gm (http://www.bt.se/nyheter/boras/rena-rama-pasken-pa-hjul%281264438%29.gm)
Titel: SV: Nya bilar till Postens brevbärare
Skrivet av: Ersa skrivet 03 februari 2010, 18:08:56 PM
Citat från: pierrew skrivet 03 februari 2010, 17:40:30 PM
Export går dom på ;)
http://www.bt.se/nyheter/boras/rena-rama-pasken-pa-hjul%281264438%29.gm (http://www.bt.se/nyheter/boras/rena-rama-pasken-pa-hjul%281264438%29.gm)

Citat från: Artikeln ovanBilarna säljs till bland annat till Danmark, Tyskland, Ryssland och mellersta Östern, säger Jan Andersson

Men Storbritannien fanns självklart inte med i listan! ::)
Var i Danmark kan man köpa en sådan, för att sedan ta hem? ;D
Titel: SV: Nya bilar till Postens brevbärare
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 03 februari 2010, 18:19:32 PM
Citat från: Mölle-Mats skrivet 03 februari 2010, 00:00:21 AM
Ja bilarna är bra! Har nyligen leasat några VW till vår verksamhet, varav en Caddy Maxi Life diesel med DSG-automat som nu rullat 850 problemfria mil på tre månader (förutom då en i personalen lyckades spilla i 6 liter etanol i tanken - men det var ju inte bilens fel).

Kvaliteten på servicen varierar dock stort mellan olika VW-återförsäljare. NV Skåne nämndes i sammanhanget och här har vi ju Börjessons Bil i Ängelholm som jag enbart har lovord att ösa över - kanonbra helt enkelt!


En återförsäljare som lärt sig den klassiska läxan att en nöjd kund kommer tillbaka och kanske även rekommenderar företaget för sina vänner!
En ny kund kostar 10 pengar att vinna medan att återvinna en gammal kund kostar 1 peng!

/B
Titel: SV: Nya bilar till Postens brevbärare
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 03 februari 2010, 18:34:31 PM
Citat från: pierrew skrivet 03 februari 2010, 17:40:30 PM
Export går dom på ;)

http://www.bt.se/nyheter/boras/rena-rama-pasken-pa-hjul%281264438%29.gm (http://www.bt.se/nyheter/boras/rena-rama-pasken-pa-hjul%281264438%29.gm)

Har även för en tid sedan sett ett helt "lass" med Post-Kangooer ståendes på gamla Torslanda Flygfält i Göteborg.
Fast den riktigt STORA "surplus-backyarden" när det gäller fordon torde vara nedanstående..

Behöver du en något bedagad B-52:a eller F-14 komplett med fartygskrok?
;D 8)

Kolla med "The Boneyard" http://en.wikipedia.org/wiki/309th_Aerospace_Maintenance_and_Regeneration_Group (http://en.wikipedia.org/wiki/309th_Aerospace_Maintenance_and_Regeneration_Group)
Titel: SV: Nya bilar till Postens brevbärare
Skrivet av: SimonB skrivet 03 februari 2010, 19:00:16 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 februari 2010, 16:42:43 PM
Ja dom går via KVD till återvinning, inga bilar får säljas av konkurrensskäl

Vaddå för konkurrensskäl? Är man inte fri att sälja begagnade bilar som man vill?   ???
Titel: SV: Nya bilar till Postens brevbärare
Skrivet av: Cero skrivet 03 februari 2010, 19:29:25 PM
Citat från: SimonB skrivet 03 februari 2010, 19:00:16 PM
Vaddå för konkurrensskäl? Är man inte fri att sälja begagnade bilar som man vill?   ???

Vad som ska ske med bilarna är sannolikt reglerat i avtalet där KVD köper bilarna. Däri står antagligen att bilarna inte får säljas vidare för att brukas, utan de ska säljas till skrot. Sannolikt vill inte Posten att någon konkurrerande verksamhet köper upp postbilar och börjar konkurrera. Jämför med skroten i Hölö som enligt uppgift åtminstone förr hade i avtal med SL att bussar som sålts till Hölö skulle skrotas och inte fick vidaresäljas.
Titel: SV: Nya bilar till Postens brevbärare
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 03 februari 2010, 19:36:30 PM
Citat från: Cero linkilar.=topic=32058.msg236444#msg236444 date=1265221765
Vad som ska ske med bilarna är sannolikt reglerat i avtalet där KVD köper bilarna. Däri står antagligen att bilarna inte får säljas vidare för att brukas, utan de ska säljas till skrot. Sannolikt vill inte Posten att någon konkurrerande verksamhet köper upp postbilar och börjar konkurrera. Jämför med skroten i Hölö som enligt uppgift åtminstone förr hade i avtal med SL att bussar som sålts till Hölö skulle skrotas och inte fick vidaresäljas.

Dessutom skulle väl marknadspriset på begagnade små transportbilar totalt rasa ner till botten om marknaden flödades över av billiga små gula f.d postbilar.

Gamla "Tjorven" gick dock att köpa begagnade av posten när det begav sig!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Tjorven_%28bil%29 (http://sv.wikipedia.org/wiki/Tjorven_%28bil%29)

/B
Titel: SV: Nya bilar till Postens brevbärare
Skrivet av: Bengt Jönsson skrivet 03 februari 2010, 19:40:40 PM
.. och som någonting av ett ödets ironi så var den korrekta modellbetec kningen på "Tjorven" KVD 440/441 fast det var inte samma KVD som idag...  8) ;D

Hittade faktiskt ett forum ...  :o  för Tjorvenfanatiker
:o :o

http://www.tjorvenforum.se/ (http://www.tjorvenforum.se/)

/B
Titel: SV: Nya bilar till Postens brevbärare
Skrivet av: Ersa skrivet 03 februari 2010, 20:08:19 PM
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 03 februari 2010, 19:40:40 PM
Hittade faktiskt ett forum ...  :o  för Tjorvenfanatiker
:o :o

http://www.tjorvenforum.se/ (http://www.tjorvenforum.se/)

Det finns minst ett forum för varenda specialintresse! Underbart! ;D
Titel: SV: Nya bilar till Postens brevbärare
Skrivet av: Ersa skrivet 03 februari 2010, 20:10:00 PM
Citat från: Lars Ödlund skrivet 03 februari 2010, 20:06:44 PM
Visst är det så, man vill inte att de ska säljas till konkurrenter, gäller väl samma sak med postens cyklar i den mån man använder sådana fortfarande

Men hur svårt är det för konkurrenter att köpa lös ett gäng bilar i ett annat EU-land (t.ex Danmark eller norra Tyskland) och ta hem?
Titel: SV: Nya bilar till Postens brevbärare
Skrivet av: Jo skrivet 03 februari 2010, 21:09:57 PM
Jag hittar inget sådant villkor på KVD:s auktion. Om man går in på kvd.se och klickar på Nyttofordon finns där för tillfället minst tre högerstyrda fd postbilar. Dels två MB Vito och och sedan en Kangoo. Nu säljs visserligen båda MB-bilarna som rep-obj. men det innebär ju bara att köparen inte kan reklamera fel, inte att denne inte får laga bilarna och använda dem i trafik.

En liten fråga angående MB Vito också. Att den förra generationen var en riktig rosthög med rent allmänt tvivelaktig kvalité är vida känt. Är det samma sak med nya modellen. Nu är ju visserligen postbilen från -06 krockad men även andra sådana har sålt som rep-objekt på kvd och de verkar betinga ett lågt pris på andrahandsmarknaden jämfört med tex Carevelle.

Titel: SV: Nya bilar till Postens brevbärare
Skrivet av: Nico skrivet 03 februari 2010, 22:14:43 PM
Citat från: Stefan skrivet 03 februari 2010, 16:40:36 PM
Min Punto 60 från 2001 hade varken tempmätare eller varvräknare. Snikmodellerna var utan....

Där ser man. Errare humanum osv.
Titel: SV: Nya bilar till Postens brevbärare
Skrivet av: Nor1 skrivet 04 februari 2010, 19:55:01 PM
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 03 februari 2010, 18:34:31 PM
Har även för en tid sedan sett ett helt "lass" med Post-Kangooer ståendes på gamla Torslanda Flygfält i Göteborg.
Fast den riktigt STORA "surplus-backyarden" när det gäller fordon torde vara nedanstående..

Behöver du en något bedagad B-52:a eller F-14 komplett med fartygskrok?
;D 8)

Kolla med "The Boneyard" http://en.wikipedia.org/wiki/309th_Aerospace_Maintenance_and_Regeneration_Group (http://en.wikipedia.org/wiki/309th_Aerospace_Maintenance_and_Regeneration_Group)
Dom "postkangooerna" som står ute på gamla Flygfältet vid PDI, eller EuroLink eller Scandia Transport eller vad dom heter numera är ju dock inte begagnade utan helt nya!!!
Titel: SV: Nya bilar till Postens brevbärare
Skrivet av: Mölle-Mats skrivet 04 februari 2010, 20:08:21 PM
Citat från: Nico skrivet 03 februari 2010, 10:32:49 AM
...Är absolut inte benägen att hålla med om att tidigare Punto skulle vara en så usel bil som det hävdas. Min lillebror (som har ägt och kört det mesta som går att få tag på i bilväg) har en 03:a
...
Att Punton sedan är en relativt enkel bil som saknar vissa instrument och mätare är visserligen retligt. T.ex. då tempmätare för yttertemperatur som brukar saknas i dessa fall. Däremot har alla Puntos jag sett haft en vatten/motortempmätare, se även följande bild på en instrumentbräda (http://farm1.static.flickr.com/9/12476944_cd26a52b4d_m.jpg) från en Punto generation två. Jag vet att du är ganska bilkunnig så jag föreställer jag mig att du kollat upp bilen själv? Tycker därför att påståendet om att Punto skulle sakna tempmätare känns aningen märkligt.
Jo nog är jag väl inte alldeles tappad bakom en vagn när det gäller bilar ...  8)

Tur nog så hade jag faktiskt en bild kvar på "piss-Puntons" instrumentering (må vara att ratten delvis skymmer), men här framgår nog att det är skillnad på Punto och Punto också:

(http://i45.tinypic.com/y0w2d.jpg)

De enda mätarna som finns här är hastighets- och tankmätarna! Nu var detta den absolut enklaste modellen av Punto 2:an med lilla 60-hästarn och absolut ingen lyx utöver elektrisk "citystyrning" (som man tur nog kunde slå av vid landsvägskörning, för svampigare styrning har jag annars inte upplevt sedan pappas Dodge Dart -68 ...).

Nu sticker jag ut hakan med risk för att bli kallad för mansgris, och påstår att sambons köp av denna bil (vilket alltså skedde innan jag kom in i bilden) helt gjordes enligt den kvinnliga bilurvalsprincipen "det spelar ingen roll vad det är, bara den är röd"!  ::) Att jag avskydde den här sk-tbilen av hela mitt hjärta har väl redan framgått förmodar jag!
Citat från: Nico skrivet 03 februari 2010, 10:32:49 AM
Skulle kylaren sedan läcka så är det upp till föraren/ägaren att hålla koll på expansionskärlet så att där finns tillräckligt med vätska, men slarvar man så...  ;)  
...
En motor som är på G att koka brukar trots allt även den annars ge vissa varningssignaler till föraren, men det är å andra sidan inte alla förare så uppmärksamma på så jag hoppar över det.
No comments (det är bäst för husfridens skull ...)!  :-X 
Citat från: Nico skrivet 03 februari 2010, 10:32:49 AM
I övrigt är detta säkert också onödig info för din del, men om dörrarna fryser beror det nog mer på att det kommit in fukt någonstans... vilket även det är ett problem som är oberoende av bilmärke. Även här åligger det snarare bilägaren att kolla upp lister och lås och eventuellt då smörja listerna med silikonstift och dörrlåsen med grafitolja.
Förvisso sant, men på Punton är dörrarna uppdragna i taket vilket gör att regn- och smältvatten kan rinna fritt ned till tätningslisten i dörrarnas överkant och blöta ned den rejält! Vad som sedan händer när bilen parkerats och kallnat när det är minusgrader ute är ju inte så svårt att räkna ut ...

Och här hjälpte det föga att smörja listen med silikon - jag har provat! Kupévärmarelement var inkopplat var natt som det fanns minsta risk för frost! Annars fick man slå på dörramarna upprepade gånger tills isen på tätningslistenn gått sönder tillräckligt för att kunna öppna dörren - och de fjantiga dörrhandtagen i plast var ju inget man vågade "rycka loss" dörren med heller ...
Titel: SV: Nya bilar till Postens brevbärare
Skrivet av: Mölle-Mats skrivet 04 februari 2010, 20:18:11 PM
Citat från: Bengt Jönsson skrivet 03 februari 2010, 19:36:30 PM
Gamla "Tjorven" gick dock att köpa begagnade av posten när det begav sig!...
Jag minns även att några ex av de gula högerstyrda Kadett C Caravan med förhöjt tak och skjutdörr på förarsidan, som Posten skaffade efter Tjorvarna, så småningom kom ut på begagnatmarknaden och såldes till privatpersoner. Förmodligen fick man dem för sk-t och ingenting!

Själv köpte jag tillsammans med en kompis vid mitten av 90-talet oss varsin begagnad högerstyrd SAAB 900 som hade tjänat som lantbrevbärarbilar (de var dock röda bägge två). De var relativt billiga i inköp och med hjälp av ett utrostat "donatorlik" vardera och en lördag eftermiddag per bil i garaget så blev de raskt konverterade till vänsterstyrda!
Titel: SV: Nya bilar till Postens brevbärare
Skrivet av: Ersa skrivet 04 februari 2010, 21:20:03 PM
Citat från: Mölle-Mats skrivet 04 februari 2010, 20:18:11 PM
Själv köpte jag tillsammans med en kompis vid mitten av 90-talet oss varsin begagnad högerstyrd SAAB 900 som hade tjänat som lantbrevbärarbilar (de var dock röda bägge två). De var relativt billiga i inköp och med hjälp av ett utrostat "donatorlik" vardera och en lördag eftermiddag per bil i garaget så blev de raskt konverterade till vänsterstyrda!

Kul att bygga om två bilar under några kvällar bara för att man kan, men köra högerstyrt är ju kul bara det! :)
Titel: SV: Nya bilar till Postens brevbärare
Skrivet av: Ersa skrivet 04 februari 2010, 21:28:39 PM
Apropå högerstyrt måste jag berätta en historia som en kollega i Jämtland varit med om. Han var i Göteborg och hälsade på en vän som ägde en högerstyrd ny fin sportbil (kanske import från Japan) som de tog en tur i, när polisen stoppade dem. Det visade sig vara en nyutexaminerad ung polis som i sällskap med två äldre kollegor åkte runt och utförde rutinkontroller. Den yngre polisen gick fram till bilens vänstra sida, och bad min kollega om körkortet vilket han fick. Även blåsningen gick bra, och när polisen önskat trevlig resa och började gå tillbaka till polisbilen stack kollegan ut huvudet genom fönstret och ropade: "Men ska du inte kolla föraren också?" Först vid det tillfället märkte den unga polisen att ratten satt på höger sida, vilket hans roade kollegor redan sett långt innan. De bägge äldre poliserna stod och fnissade medan den yngre polisen fränste nåt i stil med: "Stick härifrån nu!"

;D
Titel: SV: Nya bilar till Postens brevbärare
Skrivet av: Mölle-Mats skrivet 04 februari 2010, 22:29:52 PM
Citat från: Ersa skrivet 04 februari 2010, 21:20:03 PM
Kul att bygga om två bilar under några kvällar bara för att man kan, men köra högerstyrt är ju kul bara det! :)
Jodå jag har provat på det med! Hade i en herrans massa år en Jaguar XJ 12 som var högerstyrd - den bibehöll jag högerstyrd (hade varit avsevärt svårare än att bygga om SAAB:arna - som egentligen var löjligt lättkonverterade då högerstyrningskitet egentligen bara bestod av en spegelvänd styrväxel och instrumentbräda samt permanentmonterade bilskoledubbelkommando-pedaler - åsså hade man tagit bort "förarpedalerna" i stället med de var ju bara att skruva dit från donatorbilen ... Ja, ytterbackspeglarna fick man byta också - justermånen räckte inte när man satt på "fel" sida och körde).
Titel: SV: Nya bilar till Postens brevbärare
Skrivet av: Zella skrivet 05 februari 2010, 09:44:17 AM
Självklart ska bilarna vara säkra att köra... men det beror på hur man kör  ::) ;D

http://pici.se/447998/?size=small