Så här såg det ut när jag kom in på sista turen till Frölunda Torg på linje 751 på söndagskvällen. Hade en strulig kväll med en kollega som hade problem o komma upp för polisbacken med boggiebuss. Tog honom ca 20 min o karva sig upp. Jag stod högst upp o ville köra ner, det e begränsat utrymme i backen för mötande.
Jag bytte in buss 529 för det inte var någon värme i passagerarutrymmet fläktarna gick inte. Tog ut buss 356. Halvvägs till Frölunda så började motorn bli svag och det började ryka SVART från avgasröret, framme på Frölunda Torg såg jag att det kom fina kvastar med gnistor ur avgasröret. Troligt turbohaveri. Det tog 40 min innan bärgaren kom o jag fick åka med den till garaget för att hämta ut 354 som givetvis var ISKALL. Så fick hoppa in på linjen mot Frölunda igen efter att fått ställa in en tur plus del av en tur.
(http://web.comhem.se/~u69504701/GS%20354%20Frolunda%20Torg.jpg)
Problem i backe med boggiebuss säger du. Visste föraren om att man kan "pressa" boggien? Många av mina kollegor har inte en j***a aning om det nämligen...
Citat från: RoTe skrivet 01 februari 2010, 02:12:44 AM
Problem i backe med boggiebuss säger du. Visste föraren om att man kan "pressa" boggien? Många av mina kollegor har inte en j***a aning om det nämligen...
För en okunnig, vad innebär det?
Citat från: jocke skrivet 01 februari 2010, 02:35:54 AM
För en okunnig, vad innebär det?
På en boggiebuss innebär det att du släpper ur all luft ur luftbälgarna till boggieaxeln, vilket gör att all vikt lägger sig på drivaxeln. Funkar extra bra om det är bakmotor, fast då tappar du nästan all styrning. ;D
Citat från: RoTe skrivet 01 februari 2010, 02:12:44 AM
Problem i backe med boggiebuss säger du. Visste föraren om att man kan "pressa" boggien? Många av mina kollegor har inte en j***a aning om det nämligen...
Han hade missat det men jag gick ner o kollade med honom när jag stannat ovanför backen. Tryckte på knappen så det lättade men var inte mycket skillnad. var bara 3-5 passagerare i bussen oxå så ingen last. backen e brant och med 5-7 cm snö med salt i botten blir det besvärligt.
Rikard.
Ja denna modd med salt i kan ställa till det.. I detta fall hade det ju gått fortare att gå... ;D
Citat från: Rikard skrivet 01 februari 2010, 02:02:01 AM
Så här såg det ut när jag kom in på sista turen till Frölunda Torg på linje 751 på söndagskvällen. Hade en strulig kväll med en kollega som hade problem o komma upp för polisbacken med boggiebuss. Tog honom ca 20 min o karva sig upp. Jag stod högst upp o ville köra ner, det e begränsat utrymme i backen för mötande.
Jag bytte in buss 529 för det inte var någon värme i passagerarutrymmet fläktarna gick inte. Tog ut buss 356. Halvvägs till Frölunda så började motorn bli svag och det började ryka SVART från avgasröret, framme på Frölunda Torg såg jag att det kom fina kvastar med gnistor ur avgasröret. Troligt turbohaveri. Det tog 40 min innan bärgaren kom o jag fick åka med den till garaget för att hämta ut 354 som givetvis var ISKALL. Så fick hoppa in på linjen mot Frölunda igen efter att fått ställa in en tur plus del av en tur.
(http://web.comhem.se/~u69504701/GS%20354%20Frolunda%20Torg.jpg)
Låter som en mardröm... Den Oudsten har en förmåga att antingen vara bastu eller helt iskall. Att det ryker svart är inte heller något ovanligt, ser det ganska ofta.
Citat från: Calle skrivet 02 februari 2010, 11:32:03 AM
Låter som en mardröm... Den Oudsten har en förmåga att antingen vara bastu eller helt iskall. Att det ryker svart är inte heller något ovanligt, ser det ganska ofta.
Inte SÅ svart, var extremt. Pratade dock med verkstaden igår och de sa att det var ett filter som frusit o inte turboras. Så undrar var gnistorna kom ifrån tro....
RIkard.