En ny Säffle med en massa extra lullull fick bytas ut mot en gammal trogen torsdagen den 28/1. Orsak: Gammal Säffle inte behöva AdBlue. Ny göra, ny inte ha AdBlue, därför bytas ut.
(http://i203.photobucket.com/albums/aa138/bmp1977/Bl228212.jpg)
hej undrar hur man får reda på att det e slut på adblu tillsatsen ???
Citat från: bussfan skrivet 31 januari 2010, 17:28:12 PM
hej undrar hur man får reda på att det e slut på adblu tillsatsen ???
Varnar väll på instrumentpanelensdator
Citat från: Jim skrivet 31 januari 2010, 17:44:57 PM
Varnar väll på instrumentpanelensdator
Japp, stämmer.
Sen nya Volvo FH lanserades så har man plockat bort den ena bromsmanometern och ersatt den med en adblue-mätare (även på FM-modellen, och jag misstänker att detta gäller även Volvos bussar). På äldre instrumentbrädor får man gå in i bränsledata på färddatorn.
så vitt jag vet så går det att köra utan tillsatsen
Gamla Säfflen är nog roligare att köra än den nya :D
Citat från: bussfan skrivet 31 januari 2010, 18:25:41 PM
så vitt jag vet så går det att köra utan tillsatsen
Rent tekniskt så går motorn utmärkt utan Ad-Blue. Det tillsätts först i avgaserna precis innan den speciella katalysatorn. Däremot mår inte själva Ad-Blue-anordningen bra av att gå torr, och kör du utan så stryps motorn automatiskt för att man ska låta bli.
Det finns även en myt om att man kan hälla i vatten istället, men det ska man heller inte göra. Då förstör man systemet.
Citat från: bussfan skrivet 31 januari 2010, 18:25:41 PM
så vitt jag vet så går det att köra utan tillsatsen
När vi hade utbildning på våra nya Volvobussar med AdBlue så fick vi höra att det inte går att köra fortare än 20 km/h om den tar slut. Kan det stämma?
Citat från: Mrbuss skrivet 31 januari 2010, 20:27:31 PM
När vi hade utbildning på våra nya Volvobussar med AdBlue så fick vi höra att det inte går att köra fortare än 20 km/h om den tar slut. Kan det stämma?
Nej det stämmer inte.
Vi har ett gäng bussar som vill ha AdBlue men själva givaren i tanken går sönder så pass ofta att vi ofta kör runt med meddelandet "Fortsatt körning kan skada SCR systemet".
det är betydligt bättre att fylla på med vatten en att köra slut på pisset
nu på vintern blir det ju marigare
lite vatten i grenröret kan väl inte göra någon skada?
fö dj***a påfynd
Citat från: RoTe skrivet 31 januari 2010, 20:33:43 PM
Nej det stämmer inte.
Vi har ett gäng bussar som vill ha AdBlue men själva givaren i tanken går sönder så pass ofta att vi ofta kör runt med meddelandet "Fortsatt körning kan skada SCR systemet".
Det stämmer visst. Kan inte säga exakt vilken hastighet det blir, men hästkrafterna styps i motorn tror det mer än halveras samtidigt som det kommer upp en varning på displayen. Detta gäller dock bara senare versioner av motorstyrning exempelvis Swebus Express 6811 men inte Swebus Express 6337 då det är olika generationer av motorstyrning. Felet inträffar därmot inte från en viss tid efter du kört slut på Adblue samt sparas det även en felkod i motorstyrenheten som INTE går att ta bort fråns ca 365 dagar passerat. Denna kan man läsa ut med Volvo VCADS pro för att se om åkaren har "fuskat" med påfyllningen av Adblue systemet.
Citat från: MrRep skrivet 31 januari 2010, 22:31:07 PM
Det stämmer visst. Kan inte säga exakt vilken hastighet det blir, men hästkrafterna styps i motorn tror det mer än halveras samtidigt som det kommer upp en varning på displayen. Detta gäller dock bara senare versioner av motorstyrning exempelvis Swebus Express 6811 men inte Swebus Express 6337 då det är olika generationer av motorstyrning. Felet inträffar därmot inte från en viss tid efter du kört slut på Adblue samt sparas det även en felkod i motorstyrenheten som INTE går att ta bort fråns ca 365 dagar passerat. Denna kan man läsa ut med Volvo VCADS pro för att se om åkaren har "fuskat" med påfyllningen av Adblue systemet.
Stryp funktionen finns som tillval på de tidigare modellerna också
Citat från: j-a skrivet 31 januari 2010, 22:33:34 PM
Stryp funktionen finns som tillval på de tidigare modellerna också
Okej mer än vad jag visste... ;D Men funktionen finns iaf ::)
Citat från: michael k skrivet 31 januari 2010, 22:13:40 PM
det är betydligt bättre att fylla på med vatten en att köra slut på pisset
nu på vintern blir det ju marigare
lite vatten i grenröret kan väl inte göra någon skada?
fö dj***a påfynd
Vaddå "j***a påfund"?
Avgaserna blir helt sanslöst rena, det enda man känner är en svagt frän lukt. SCR-tekniken är verkligen riktigt bra, sen att man måste fylla på AdBlue, det får man ta! Dessutom är det väldigt sällan man behöver fylla på, så glömmer man det får man allt skylla sig själv. Själv passar jag på när jag ändå tankar diesel, då IDS har AdBlue på sina mackar.
Vi som kör Scania 6or slipper fylla på Ad-blue, där vi tankar finns dessutom ingen ad-blue
Citat från: MrRep skrivet 31 januari 2010, 22:40:15 PM
Okej mer än vad jag visste... ;D Men funktionen finns iaf ::)
Det har iallafall sagts så från volvo till oss på verkstaden ang 63xx 64xx serierna vi har i Dalarna (Nobina)
Vilka fler än Scania kan göra rena motorer utan AdBlue??
Citat från: yngrot skrivet 01 februari 2010, 21:19:12 PM
Vilka fler än Scania kan göra rena motorer utan AdBlue??
Har inte scania Adblue i vissa modeller?
Citat från: MrRep skrivet 02 februari 2010, 00:52:55 AM
Har inte scania Adblue i vissa modeller?
V8 klarar sig inte utan.
Citat från: Jim skrivet 31 januari 2010, 17:44:57 PM
Varnar väll på instrumentpanelensdator
Precis som bränslemätaren finns det en stor fin mätare mitt på den digitala displayen. Förutsatt att man ställt in att den visas då. För övrigt brukar man på de flesta depåer kontrollera adblu-nivån vid varenda tankning. Då slipper man några onödiga bussbyten.