Vad har bussförare för skyldigheter / rättigheter när det sker krockar eller påkörningar?
Ett fall ur verkligheten: Lastbil står på gata och levererar, personbil i lastzon tvingas lastbil att stå i körfält. Det finns plats att ta sig förbi, flera ledbussar har klarat av detta. Men inte denna, föraren försöker men han lyckas med att skrapa hela lastbilens sida och slutligen fastna mot lastbilenn när "dragspelet" är i höjd med hytten på lastbilen. Bussföraren ber lastbilsföraren att försöka flytta lastbilen så bussen kommer förbi. Lastbilsföraren klättrar in genom passagerar dörren och lyckas flytta lastbilen, bussen kommer förbi och kör bara iväg??????? lämnar inga uppgifter eller något.
Vad är det som gäller i fall som detta?
//P 
			
			
			
				Om föraren orsakat en olycka så måste man lämmna uppgifter exvis regnr på fordon, namn, samt arbetsgivarens kontakperson... 
			
			
			
				Oavsett usel parkering av påkört fordon så får man inte köra på det. Så bussföraren gjorde fel. Tog lastbilsföraren regnr på bussen och anmälde? 
			
			
			
				Ja, det gjorde han. Men bussföraren hävdade att det var lastbilsföraren som körde på bussen när han flyttade lastbilen så bussen kom förbi. Bussföraren är anmäld till polisen för smitning.....
//P
			
			
			
				Om de bägge yrkesförarna inte fyllde i några papper eller bytte nummer efter kollisionen kan det bli rätt svårt för bussföraren att övertyga sina chefer om sin version...
Drar man iväg utan att reda ut saken med motparten räknas det väl som smitning?
			
			
			
				Ja, det är en smitning.
//P
			
			
			
				Om en lastbil skulle backa på min buss och orsaka stora skador utan att jag som bussförare gjort något fel, så kör jag absolut inte iväg med bussen utan att försöka reda ut det på plats. Det vore ju oerhört dumt! :o
			
			
			
				Bussbolaget tycker att eftersom bussföraren "stannade så nära lastbilen" så är bussföraren "delvis" skyldig.
Vi får se hur det går för lastbilsföraren, om han får ersättning för skadorna på hans lastbil. Fortsättning följer.....
//P
			
			
			
				Citat från: Ersa skrivet 30 januari 2010, 23:58:33 PM
Drar man iväg utan att reda ut saken med motparten räknas det väl som smitning?
Nja, man är inte skyldig att 
reda ut  saken med motparten, däremot är man skyldig att stanna kvar på platsen och att, på begäran av någon annan som haft del i olyckan eller vars egendom skadats vid olyckan, uppge namn och adress samt lämna upplysningar om händelsen. Gör man inte det, så kan man bli dömd till böter eller fängelse i högst sex månader eller om brottet anses som grovt i högst ett år.
			
 
			
			
				Citat från: Peter Ström skrivet 31 januari 2010, 00:15:49 AM
Bussbolaget tycker att eftersom bussföraren "stannade så nära lastbilen" så är bussföraren "delvis" skyldig.
Vi får se hur det går för lastbilsföraren, om han får ersättning för skadorna på hans lastbil. Fortsättning följer.....
//P
Det lär väl vara upp till försäkringsbolagen (om sådana finns) att avgöra vem som är vållande. Kan dom fastställa att lastbilen inte backade på bussen så tror jag inte bussföraren klarar sig ur det. Sen kanske lastbilsföraren borde få en påpekan om olämplig parkering, men det borde inte göra h*n vållande.
			
 
			
			
				Det bästa beviset finns nog närmare än man tror.
Om lastbilen har diagramblad eller digitaltkort så går det nog att använda i bevisföringen om att påkört fordon stod stilla vid händelsen.
Diagramblad eller digitalkort är inte bara av ondo de kan vara till godo också.
/Lennart
			
			
			
				Inte särskilt bra gjort av busschaffisen att bara dra iväg! >:(
Men... Om bussen fastnat mot lastbilen så bör det ju blivit MER skador när lastbilschauffören försökte flytta lastbilen! Så för all del KAN ju busschaffisen ha en poäng där!
Men att sedan i efterhand försöka reda ut vad som uppkom hur blir ju klart svårare, men att det bara skulle vara bussen som gjort skadorna är väl mer eller mindre omöjligt!
Det bästa hade ju helt klart väl varit om bussen backat undan eller iaf undvikit att köra på lastbilen INNAN han bad lastbilschauffören flytta lastbilen!
Jag försvarar absolut inte busschaufförens betéende, men det finns alltsomoftast två sidor av en historia och här verkar bara den ena ha fått komma till tals!
//Danne
			
			
			
				Man stannar alltid och lämnar uppgifter. 
Det har ingenting med yrket att göra. Och rättigheter har man inga i trafiken, tänk om alla kunde lära sig det.
Om det var en linjebuss (antar så) tycker jag föraren borde ringt ut sitt "trafikbefäl" (el vad aktuellt bolag har) innan de började flytta på grejjer eller allra senast efter att de var "ur vägen".
			
			
			
				Citat från: lil-sis skrivet 31 januari 2010, 11:36:03 AM
Om det var en linjebuss (antar så) tycker jag föraren borde ringt ut sitt "trafikbefäl" (el vad aktuellt bolag har) innan de började flytta på grejjer eller allra senast efter att de var "ur vägen".
Varför det? Två yrkesförare ska kunna utväxla erforderliga uppgifter under några minuter, sedan är det bara att köra vidare om fordonet fortfarande är trafikdugligt. Visst, vid mer komplicerade händelser kan det vara en god idé att ta dit någon som dokumenterar lite mer utförligt, men att det alltid skulle behövas är en klar överdrift!
			
 
			
			
				Citat från: JDS skrivet 31 januari 2010, 11:52:42 AM
Varför det? Två yrkesförare ska kunna utväxla erforderliga uppgifter under några minuter, sedan är det bara att köra vidare om fordonet fortfarande är trafikdugligt. Visst, vid mer komplicerade händelser kan det vara en god idé att ta dit någon som dokumenterar lite mer utförligt, men att det alltid skulle behövas är en klar överdrift!
Men här är uppenbarligen inte ansvarsfrågan helt klar, då tar man absolut ut arbetsledaren.
			
 
			
			
				Citat från: JDS skrivet 31 januari 2010, 11:52:42 AM
Varför det? Två yrkesförare ska kunna utväxla erforderliga uppgifter under några minuter, sedan är det bara att köra vidare om fordonet fortfarande är trafikdugligt. Visst, vid mer komplicerade händelser kan det vara en god idé att ta dit någon som dokumenterar lite mer utförligt, men att det alltid skulle behövas är en klar överdrift!
Jag skulle alltid ta kontakt med mitt trafikbefäl om jag var inblandad i nån olycka. Så får den personen bestämma om dom ska komma ut och titta.
Råkade köra på en bil som hade parkerat inne i en bussfil. Blev endast lite repskador och ett positionsljus försvann från bussen men det var lika bra att kontakta mitt befäl ändå. Så allt går rätt till.
			
 
			
			
				Citat från: JDS skrivet 31 januari 2010, 11:52:42 AM
Varför det? Två yrkesförare ska kunna utväxla erforderliga uppgifter under några minuter, sedan är det bara att köra vidare om fordonet fortfarande är trafikdugligt. Visst, vid mer komplicerade händelser kan det vara en god idé att ta dit någon som dokumenterar lite mer utförligt, men att det alltid skulle behövas är en klar överdrift!
Tja att jag ringer är inte samma sak som att de bedömer det nödvändigt att komma ut. Vi ska dessutom blåsa vid "incidenter" oavsett om det uppenbarligen inte är en själv som orsakat det.
Men jo det gör jag alltid (eh tja jag har bara varit inblandad i två saker, den ena utan märke på bussen, den andra med taxiförare som tryckte till hela bussen bakifrån).
Jag skrev att jag tyckte så och det är min personliga åsikt. Den tvingar inte någon annan att göra på mitt sätt. Men det är rätt smidigt för då blir det oftast rätt på en gång.
			
 
			
			
				Citat från: buskörare skrivet 31 januari 2010, 13:24:34 PM
Men här är uppenbarligen inte ansvarsfrågan helt klar, då tar man absolut ut arbetsledaren.
Ansvarsfrågan lär inte bli klarare av det, det är försäkringsbolagen som utreder den. En helt annan sak är förstås att närvaron av en person som är bättre på att dokumentera och förklara händelsen kan ge en tydligare bild av ansvarsfrågan och därmed påverka försäkringsbolagens agerande, men det är ju inte något som är strikt nödvändigt ur trafiksynpunkt. 
Givetvis ska händelsen anmälas av bussföraren till vederbörande arbetsledning enligt bussföretagets eventuella rutiner, men det ersätter inte förarens skyldigheter enligt trafikförordningen och trafikbrottslagen.
			
 
			
			
				Citat från: JDS skrivet 31 januari 2010, 15:06:43 PM
Ansvarsfrågan lär inte bli klarare av det, det är försäkringsbolagen som utreder den. En helt annan sak är förstås att närvaron av en person som är bättre på att dokumentera och förklara händelsen kan ge en tydligare bild av ansvarsfrågan och därmed påverka försäkringsbolagens agerande, men det är ju inte något som är strikt nödvändigt ur trafiksynpunkt. 
Givetvis ska händelsen anmälas av bussföraren till vederbörande arbetsledning enligt bussföretagets eventuella rutiner, men det ersätter inte förarens skyldigheter enligt trafikförordningen och trafikbrottslagen.
Det första du skrev är ju precis det jag syftade på. Att man har nån som kan se det utifrån och ge sin version. I sånna här frågor kan även vittnesuppgifter vara av intresse. Vilket bussföraren uppenbarligen var noga med att inte kolla.
			
 
			
			
				Citat från: buskörare skrivet 31 januari 2010, 15:57:57 PM
Det första du skrev är ju precis det jag syftade på. Att man har nån som kan se det utifrån och ge sin version. I sånna här frågor kan även vittnesuppgifter vara av intresse. Vilket bussföraren uppenbarligen var noga med att inte kolla.
Han bedömde väl att de ändå inte skulle vara till hans fördel  ;)
			
 
			
			
				Har forskat lite i denna händelse, enl. bussbolaget är bussföraren skyldig att uppge: Buss ID nummer eller reg. nummer, sitt eget anställnings nummer samt telefon nummer till trafik kontoret (eller vad det kallas för, ni förstår vad jag menar)
Hade bussföraren gjort detta hade det varit OK, men vad som irriterar lastbilsföraren är den totala nonchalansen att bara åka därifrån. Det är helt riktigt att det går att se på färdskrivarbladet när och hur lastbilen kört, men det hjälper inte i detta fall. Men vitnen brukar hjälpa. Det stora bekymmret för kastbilsföraren är att det kommer att kosta runt 20 000 kr. att återställa lastilen. Hur mycket skador det blev på bussen vet jag inte, men en gissning är att det rör sig om samma kostnad. //P  
			
			
			
				Står man stilla och blir påkörd så ska man inte flytta sitt fordon med mindre än att någon sitter i kläm. Då blir det inget snack efteråt om att det var ditt fel du körde ju också!
			
			
			
				Citat från: Peter Ström skrivet 31 januari 2010, 21:15:25 PM
Har forskat lite i denna händelse, enl. bussbolaget är bussföraren skyldig att uppge: Buss ID nummer eller reg. nummer, sitt eget anställnings nummer samt telefon nummer till trafik kontoret (eller vad det kallas för, ni förstår vad jag menar)
Hade bussföraren gjort detta hade det varit OK, men vad som irriterar lastbilsföraren är den totala nonchalansen att bara åka därifrån. Det är helt riktigt att det går att se på färdskrivarbladet när och hur lastbilen kört, men det hjälper inte i detta fall. Men vitnen brukar hjälpa. Det stora bekymmret för kastbilsföraren är att det kommer att kosta runt 20 000 kr. att återställa lastilen. Hur mycket skador det blev på bussen vet jag inte, men en gissning är att det rör sig om samma kostnad. //P  
Vem som anses som vållande till skadorna avgörs av försäkringsbolagen och har inget att göra med om bussföraren stannade eller inte. Efter vad du tidigare skrivit så gick ju bussen att spåra men det står ord mot ord om vem som var vållande. 
Detta börjar mer och mer likna en process som inte skall avhandlas i Bussnack. 
			
 
			
			
				Citat från: Blue skrivet 31 januari 2010, 21:35:42 PMStår man stilla och blir påkörd så ska man inte flytta sitt fordon med mindre än att någon sitter i kläm. Då blir det inget snack efteråt om att det var ditt fel du körde ju också!
Nja, nog ska man flytta på sig om man t.ex. står i vägen och personskada mm. inte föreligger. Däremot ska man nog vara ytterst försiktigt med att flytta på fordonet ifall någon eventuellt sitter i kläm eller hamnat under fordonet eller så. Detta då det ytterligare kan förvärra skadorna. 
Händelser av denna typ regleras annars i 
Trafikförordningen (1998:1276), 2 kap (Bestämmelser för alla trafikanter) och 8 § (Åligganden vid trafikolyckor. Jag lägger med hela paragrafen för begrundan, men tredje styckets två första meningar är ganska intressanta här och är något som i alla fall jag hänvisar till ibland när jag måste.  
" 8 § En trafikant som med eller utan egen skuld haft del i en trafikolycka skall stanna kvar på platsen. I mån av förmåga skall trafikanten hjälpa skadade och medverka till de åtgärder som olyckan skäligen föranleder. På begäran av någon annan som haft del i olyckan eller vars egendom skadats vid olyckan skall trafikanten uppge namn och adress samt lämna upplysningar om händelsen.
   Om egendom har skadats och ingen är närvarande som kan ta emot uppgifter och upplysningar, skall trafikanten snarast möjligt underrätta den som lidit skada eller polis. I det senare fallet skall polisen underrätta den som lidit skada, om denne är känd eller lätt kan spåras. Har någon person skadats och är skadan inte obetydlig, skall trafikanten snarast möjligt underrätta polis.
   Om ett fordon efter en trafikolycka är placerat så att det kan vara till fara eller hinder för trafiken skall trafikanten se till att det omedelbart flyttas till en lämplig plats. Om någon har dött eller skadats svårt får dock fordonet flyttas endast om det utgör en fara för annan trafik.  I sådana fall får trafikanten i övrigt inte utplåna spår som kan vara av betydelse för utredningen av olyckan eller på andra sätt ändra förhållandena på olycksplatsen. Trafikanten skall även försöka se till att ingen annan vidtar sådana åtgärder. Förordning (2001:357)."
			 
			
			
				Citat från: Nico skrivet 31 januari 2010, 22:44:32 PM
Nja, nog ska man flytta på sig om man t.ex. står i vägen och personskada mm. inte föreligger. Däremot ska man nog vara ytterst försiktigt med att flytta på fordonet ifall någon eventuellt sitter i kläm eller hamnat under fordonet eller så. Detta då det ytterligare kan förvärra skadorna. 
Händelser av denna typ regleras annars i Trafikförordningen (1998:1276), 2 kap (Bestämmelser för alla trafikanter) och 8 § (Åligganden vid trafikolyckor. Jag lägger med hela paragrafen för begrundan, men tredje styckets två första meningar är ganska intressanta här och är något som i alla fall jag hänvisar till ibland när jag måste.  
" 8 § En trafikant som med eller utan egen skuld haft del i en trafikolycka skall stanna kvar på platsen. I mån av förmåga skall trafikanten hjälpa skadade och medverka till de åtgärder som olyckan skäligen föranleder. På begäran av någon annan som haft del i olyckan eller vars egendom skadats vid olyckan skall trafikanten uppge namn och adress samt lämna upplysningar om händelsen.
   Om egendom har skadats och ingen är närvarande som kan ta emot uppgifter och upplysningar, skall trafikanten snarast möjligt underrätta den som lidit skada eller polis. I det senare fallet skall polisen underrätta den som lidit skada, om denne är känd eller lätt kan spåras. Har någon person skadats och är skadan inte obetydlig, skall trafikanten snarast möjligt underrätta polis.
   Om ett fordon efter en trafikolycka är placerat så att det kan vara till fara eller hinder för trafiken skall trafikanten se till att det omedelbart flyttas till en lämplig plats. Om någon har dött eller skadats svårt får dock fordonet flyttas endast om det utgör en fara för annan trafik.  I sådana fall får trafikanten i övrigt inte utplåna spår som kan vara av betydelse för utredningen av olyckan eller på andra sätt ändra förhållandena på olycksplatsen. Trafikanten skall även försöka se till att ingen annan vidtar sådana åtgärder. Förordning (2001:357)."
Att man inte kör undan ett fordon om det är risk för att man förvärra skadorna på den som sitter fast ser jag som självklart, det behöver man inte ens kommentera.
Så säger lagen ja, men när man sen skickar in sina papper till försäkringsbolaget så säger motparten att det bara var nära tills jag flyttade mig och helt plötsligt är det mitt fel. Vill dom att jag ska flytta mig så får dom ringa polisen fram till att papperna är skrivna.
			
 
			
			
				Håller med om att denna tråd börjar att "slira", vad jag vill få bekräftat är vika skyldigheter linjebuss förare har vid krockar el.dyl.
I detta fall var det ingen risk för personskador, anl. till att lastbilen flyttade på sig var att bussen blockerade gatan i rusnings trafik. //P
			
			
			
				Citat från: Peter Ström skrivet 31 januari 2010, 23:22:00 PM
Håller med om att denna tråd börjar att "slira", vad jag vill få bekräftat är vika skyldigheter linjebuss förare har vid krockar el.dyl.
Kort fråga får många långa svar i detta forum. ;)
Men vi har ju kommit fram till två saker:
-Att det är försäkringsbolagen som ska avgöra vem som är vållande, och inte vi skribenter.
-Att man som trafikant är skyldig att uppge sina uppgifter (namn, adress etc.) innan man avviker från olycksplatsen.
			
 
			
			
				Citat från: Blue skrivet 31 januari 2010, 22:53:10 PMAtt man inte kör undan ett fordon om det är risk för att man förvärra skadorna på den som sitter fast ser jag som självklart, det behöver man inte ens kommentera. 
Visst är det självklart. Orsaken till att jag ändå kommenterade det var att du i ditt första inlägg verkade hävda motsatsen. I alla fall skrev du; 
"Står man stilla och blir påkörd så ska man inte flytta sitt fordon med mindre än att någon sitter i kläm." Det tolkar i alla fall jag som att du menade att endast ifall någon kommit i kläm (fastnat under etc.) så ska fordonen flyttas. Möjligen har jag missuppfattat det du skrev, men det beror i så fall på att du inte var tydlig.
Citat från: Blue skrivet 31 januari 2010, 22:53:10 PMSå säger lagen ja, men när man sen skickar in sina papper till försäkringsbolaget så säger motparten att det bara var nära tills jag flyttade mig och helt plötsligt är det mitt fel. Vill dom att jag ska flytta mig så får dom ringa polisen fram till att papperna är skrivna.
Tja, du gör ju som du vill i det här läget. Kruxet är att det inte alltid är så lätt att få fram polisen, i synnerhet inte om det anses som ett lågprioriterat ärende... vilket en vanlig simpel plåtskada normalt sett klassas som. Om du har framhärdat i att stå kvar och hindra trafiken istället för att bara köra åt sidan, byta uppgifter och sedan åka, så har du ju själv gjort dig skyldig till ett lagbrott. Ifall polisen då ändå dyker upp så är det då inte helt ovanligt att de i så fall rapporterar att trafiken hindrats/störts i onödan, men det är som sagt dock ett val du själv gör. 
Enda gången polisen verkligen måste ringas fram är vid personskada som inte är obetydlig. Det senare är dock svårt att bedöma så här blir det i princip alltid, för säkerhets skull, som polis kallas ut. Hur försäkringsbolagen sedan agerar är en annan femma, men deras arbete är inte avhängigt ifall polisen varit på plats eller inte utan de utreder sedan på egen hand och tar kontakt med varandra osv. Vill man så går det ofta även utmärkt att komplettera en skadeanmälan i efterhand. Alltså spelar det inte någon större roll ur den synvinkeln ifall polisen varit på plats eller inte. 
Citat från: Peter Ström skrivet 31 januari 2010, 23:22:00 PM...vad jag vill få bekräftat är vika skyldigheter linjebuss förare har vid krockar el.dyl.
I detta fall var det ingen risk för personskador, anl. till att lastbilen flyttade på sig var att bussen blockerade gatan i rusnings trafik. 
Vad gäller skyldigheter osv. som en förare har, oavsett vilken typ av fordon som framför, så har Erik redan påpekat det väsentliga. I annat fall så går det som sagt bra att titta i Trafikförordningen 2:8 som jag då citerade ovan. Som jag ser det så agerade lastbilsföraren i ditt fall helt korrekt när han flyttade sitt fordon.
			
 
			
			
				Citat från: Nico skrivet 01 februari 2010, 00:24:16 AM
Visst är det självklart. Orsaken till att jag ändå kommenterade det var att du i ditt första inlägg verkade hävda motsatsen. I alla fall skrev du; "Står man stilla och blir påkörd så ska man inte flytta sitt fordon med mindre än att någon sitter i kläm." Det tolkar i alla fall jag som att du menade att endast ifall någon kommit i kläm (fastnat under etc.) så ska fordonen flyttas. Möjligen har jag missuppfattat det du skrev, men det beror i så fall på att du inte var tydlig.
Tja, du gör ju som du vill i det här läget. Kruxet är att det inte alltid är så lätt att få fram polisen, i synnerhet inte om det anses som ett lågprioriterat ärende... vilket en vanlig simpel plåtskada normalt sett klassas som. Om du har framhärdat i att stå kvar och hindra trafiken istället för att bara köra åt sidan, byta uppgifter och sedan åka, så har du ju själv gjort dig skyldig till ett lagbrott. Ifall polisen då ändå dyker upp så är det då inte helt ovanligt att de i så fall rapporterar att trafiken hindrats/störts i onödan, men det är som sagt dock ett val du själv gör. 
Enda gången polisen verkligen måste ringas fram är vid personskada som inte är obetydlig. Det senare är dock svårt att bedöma så här blir det i princip alltid, för säkerhets skull, som polis kallas ut. Hur försäkringsbolagen sedan agerar är en annan femma, men deras arbete är inte avhängigt ifall polisen varit på plats eller inte utan de utreder sedan på egen hand och tar kontakt med varandra osv. Vill man så går det ofta även utmärkt att komplettera en skadeanmälan i efterhand. Alltså spelar det inte någon större roll ur den synvinkeln ifall polisen varit på plats eller inte. 
Vad gäller skyldigheter osv. som en förare har, oavsett vilken typ av fordon som framför, så har Erik redan påpekat det väsentliga. I annat fall så går det som sagt bra att titta i Trafikförordningen 2:8 som jag då citerade ovan. Som jag ser det så agerade lastbilsföraren i ditt fall helt korrekt när han flyttade sitt fordon.
Att det inte spelar någon roll för försäkringsbolagen om polisen har varit på plats vet jag mycket väl! Problemet kommer när du har fyllt i lappen och motparten hävdar att skadan förvärrats pga. mitt fordons förflyttning. I grundfrågan så stod ju lastbilen parkerad och blev påkörd av en buss som skulle tränga sig förbi, alltså står jag inte ivägen så att jag måste flytta mig utan det är det bussen som gör!
Att jag skrev sitter i kläm beror nog på att det är det enda som är viktigt nog för att få mig att flytta på bilen/bussen/lastbilen. Sitter någon fast under ett fordon så kanske man ska vänta på räddningstjänst och ambulans innan man åker och fikar. ;)
Det här är internet Nico och det betyder att subtila skillnader i språk inte går fram lika tydligt, att sätta smilies på ett allvarligt ämne känns inte rätt men jag får nog börja med det så att jag slipper bli missförstådd och idiotförklarad!