(http://www.bussmicke.se/TEMP/X1_3006_Karlberg_Stockholm_930425.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/X1_3024_Karlberg_Stockholm_930425.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/X1_3025_Karlberg_Stockholm_930425.jpg)
(http://www.bussmicke.se/TEMP/X1_3027_Barkarby_930425.jpg)
Citat från: Bussmicke skrivet 30 januari 2010, 22:03:38 PM
(http://www.bussmicke.se/TEMP/X1_3025_Karlberg_Stockholm_930425.jpg)
väldigt konstigt utsende :o
Citat från: the0fiskis skrivet 30 januari 2010, 23:00:57 PM
väldigt konstigt utsende :o
Konstigt? Det är ju originalmålningen.
Snygga bilder på favoritmotorvagnarna. :)
okej
så är det när man inte kan veta
men tycker sl målningen är finnare
Citat från: Kristian skrivet 30 januari 2010, 23:20:02 PM
Konstigt? Det är ju originalmålningen.
Ett framtida sparat X1-tågsätt kan gärna ha originalmålningen i ena änden och den nya målningen i den andra. Dvs olika målningar på de två kopplade tågen, som på nedersta bilden alltså. :)
För min del föredrar jag originalmålningen och då stod det väl även fortfarande SJ på sidorna och inte SL? Däremot är inte idén om olika målningsscheman i olika ändar helt fel om man nu får möjlighet att bevara något. Tyvärr är jag dock inte optimist då motorvagnståg generellt sett inte verkar sparas.
Finns väl inga X5 eller X9 sparade (möjligen däremot avställda och trashade) medan Dellenbanans vänner (var det väl?) som fick för sig att spara ett X7-tåg som även det sedan blev vandaliserat? Jürgen Boldt hade väl ett kortare X6-tåg uppställt, men det försvann väl oxå tillsammans med Chateu Småröd? Sen är väl tyvärr de flesta X1, liksom Y3 var, så ruttna tvärsigenom så frågan är väl även om det finns så mycket att spara?
Citat från: Nico skrivet 31 januari 2010, 10:56:16 AM
Finns väl inga X5 eller X9 sparade (möjligen däremot avställda och trashade) medan Dellenbanans vänner (var det väl?) som fick för sig att spara ett X7-tåg som även det sedan blev vandaliserat? Jürgen Boldt hade väl ett kortare X6-tåg uppställt, men det försvann väl oxå tillsammans med Chateu Småröd? Sen är väl tyvärr de flesta X1, liksom Y3 var, så ruttna tvärsigenom så frågan är väl även om det finns så mycket att spara?
SKÅJ har en X5 bevarad. Den är visserligen långt ifrån körbar, men planerna är nog att få den i körbart skicka. X9 finns bevarade, två tågsätt enligt järnväg.net. Åtminstone ett i körbart skick.
/Jonas
så här såg det ut (ett exmpel) http://www.sjk.se/tag/bilder/x1a.jpg
Citat från: JB skrivet 31 januari 2010, 13:00:35 PM
SKÅJ har en X5 bevarad. Den är visserligen långt ifrån körbar, men planerna är nog att få den i körbart skicka. X9 finns bevarade, två tågsätt enligt järnväg.net. Åtminstone ett i körbart skick.
/Jonas
järnväg.net är dåligt uppdaterat. Ett av X9-tågsätten har utsatts för sådan skadegörelse att det är bortom all räddning. Jag tror till och med att det redan har hunnit skrotas. Men ett X9-sätt finns i alla fall kvar och är i relativt bra skick om än inte körbart. Lär stå i Katrineholm inomhus för närvarande.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 januari 2010, 15:48:47 PM
järnväg.net är dåligt uppdaterat. Ett av X9-tågsätten har utsatts för sådan skadegörelse att det är bortom all räddning. Jag tror till och med att det redan har hunnit skrotas. Men ett X9-sätt finns i alla fall kvar och är i relativt bra skick om än inte körbart. Lär stå i Katrineholm inomhus för närvarande.
Vad tråkigt att höra. Trist att sådant händer. Dock har jag för mig att jag för något/några år sedan såg en X9 i fint skick på Jvm-dagen i Gävle. Men den kanske hade bogserats dit.
/Jonas
Med orginalmålningen lär ju ingen missa inventarienumret iaf;)
Citat från: JB skrivet 31 januari 2010, 18:21:12 PM
Vad tråkigt att höra. Trist att sådant händer. Dock har jag för mig att jag för något/några år sedan såg en X9 i fint skick på Jvm-dagen i Gävle. Men den kanske hade bogserats dit.
/Jonas
Det var nog några år sedan som en X9 var i Gävle. Det var i alla fall ingen med 2006 eller 2007, när jag var funktionär vid tillfället. Antagligen var det Grängesbergs-föreningens X23 du såg. Stora likheter med X9 men med annan korg.