(http://home.online.no/~vid-saat/artimages/130_3081.JPG) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/130_3082.JPG) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/Dmg_0215.JPG) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/Dmg_0216.JPG) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/Dmg_0224.JPG) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/Dmg_0225.JPG) Vet ikke så mye om bussene, men det kan sikkert dere.
Intressanta bilder!
De två första talar väl för sig själv, men den sista är en Gävlebuss, i omställningsutförande.
Underbart härliga bilder!!!
Den första bussen levererades till Söne Trafik utanför Lidköping. Den är byggd på en Scania-Vabis B7663 med chassinr 523105 år 1966. Reg.nr var R717 / FCC877 och karossnummret 2171. Bussen såldes senare till Söråkers Trafik.
Den andra bussen levererades till Utters Busstrafik i Frändefors. Den är byggd på en Volvo B71518 med chassinummer 715-457 år 1964. Karossnumret är 1517. 1970 såldes den till Skurups Droskägares Omnibus i Skurup, där den fick reg.nr M1901 / EOJ741.
Den tredje bussen klarar nog Peter av att identifiera. 11 sådana bussar på Volvo B75508-chassier hamnade hos Gävle Stadstrafik åren 1964-66.
Hej! Jag får instämma med Mats K i lovorden över bilderna! Utter-vagnen har ett strålkastararrangemang som jag betraktar som "äldre", senare kom de ovala liggande strålkastare som Gävlevagnen är försedd med. VBK började väl säljas i Sverige i och med omställningschassierna. Den nyare modell som representeras av Sönevagnen kom enligt vad jag tror år 1966. Här i krokarna fanns det en äldre VBK-vagn hos Julitatrafiken, en Scania-Vabis med regnumret D373.
Mvh Jan G
Vad jag har fått fram levererades 7 VBK-bussar till Sverige åren 1959-62. Från 1963 kom leveranserna i gång på allvar. När högertrafiken infördes 1967 hade totalt ca 160 bussar hunnit levererars till Sverige.
1962 levererades en buss till Julitatrafiken på ett begagnat Scania-Vabis B7159-chassi. Karossnumret var 982. Kan det ha varit D373? Nästa VBK-vagn till Julitatrafiken var byggd på ett Volvo B75508-chassi med chassinr 755-78. Karossnr var 1555 och reg.nr GNM478. Vad kan den ha haft för D-nummer?
(http://home.online.no/~vid-saat/artimages/0032-14.jpg) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/129_2959.JPG) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/129_2960.JPG)
Hej! GNM 478 hade tidigare regnummer D 468, en halvturistbuss med höga vindrutor. Så fanns det en liknande vagn med enklare stolar och den vanliga fronten med plana rutor och skyltskåp, den hade regnummer D 957 vilket sedan blev GNM 577. Ytterligare en Julitavagn var väl på tapeten här för en tid sedan, en vagn liknande den ovan avbildade Söne-vagnen, regnummer D 592, senare AOM 312, numera husbuss i ett måttligt förändrat skick.
Mvh Jan G
(http://home.online.no/~vid-saat/artimages/127_2776.JPG) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/127_2777.JPG) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/127_2779.JPG) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/127_2780.JPG) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/127_2781.JPG) Disse 2 er bygget i Kristiansund.
Citat från: bilomnibussen skrivet 30 januari 2010, 20:43:04 PM
Hej! Jag får instämma med Mats K i lovorden över bilderna! Utter-vagnen har ett strålkastararrangemang som jag betraktar som "äldre", senare kom de ovala liggande strålkastare som Gävlevagnen är försedd med. VBK började väl säljas i Sverige i och med omställningschassierna. Den nyare modell som representeras av Sönevagnen kom enligt vad jag tror år 1966. Här i krokarna fanns det en äldre VBK-vagn hos Julitatrafiken, en Scania-Vabis med regnumret D373.
Mvh Jan G
Tycker att det ser snyggare ut med ovala strålkastare från Hella :D
(http://home.online.no/~vid-saat/artimages/129_2963.JPG) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/129_2973.JPG) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/129_2978.JPG) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/129_2988.JPG) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/129_2990.JPG) Er det noen som har bilder av disse eller andre fra VBK så hadde det vært moro å sett dem.
Citat från: Vidar skrivet 30 januari 2010, 20:04:35 PM
(http://home.online.no/~vid-saat/artimages/130_3081.JPG) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/Dmg_0215.JPG)
Båda dessa bussar tycks ha vanliga låga linjestolar av stadsbusstyp fast försedda med påhakade lösa nackstöd istället för riktiga höga ryggstöd
Kövrabussen, viken årsmodell kan det vara?. Trodde Danielsson hade "monopol" på den sidan Storsjön. Ingen jag kan påminna mig iallafall. Den gröna med "Östersund" i skylten tiilhör Jonsson & söner i Hunge, det ser jag i vart fall.
Trevliga fina bilder på inte så vanliga bussar. Men Lingmerths har väl haft nyare VBK än denna på bild???
Halvkarosseriet blev det någon typ av skvader?
Hade inte Posttrafiken en variant med vändskiva och enaxlig trailer?
/Lennart
Lingmerths köpte totalt 6 VBK, samtliga på Volvo chassi. (3 av dessa var i Turistutförande med fällbara stolar. Övriga för linje och stadstrafik. 5 st lev. till högertrafiken 1967, den sista 1969 vill jag minnas. Nässjö Omnibustrafik köpte också 1 eller 2 till 1967, hade sedan tidigare någon VBK. Välbyggda bussar med hög kvalite i karosserna.
Här dök det upp mycket trevligt!
Åsträskbussen har berörts tidigare på forumet:
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=27625.0 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=27625.0)
Kövra-skvadern ägdes av Rudolf Ohlsson och var en B57 av -69 års modell. Reg nr Z241/CFB321
Den grön/grå turistaren var som sagt Jonsson&Söners, sedermera ÖO(JB) 36, Z280/CDJ120
Den blå/grå bussen med godsutrymme var väl också en jämtlänning?
(http://home.online.no/~vid-saat/artimages/Dmg_0242.JPG) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/Dmg_0244.JPG) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/Dmg_0246.JPG) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/Dmg_0247.JPG) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/Dmg_0251.JPG) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/Dmg_0252.JPG) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/Dmg_0264.JPG) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/Dmg_0266.JPG) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/Dmg_0288.JPG) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/Dmg_0289.JPG) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/Dmg_0303.JPG) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/Dmg_0304.JPG) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/Dmg_0309.JPG) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/Dmg_0310.JPG) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/Dmg_0311.JPG) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/Dmg_0312.JPG) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/Dmg_2269.JPG) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/Dmg_2270.JPG)
Citat från: Vidar skrivet 30 januari 2010, 21:33:05 PM
(http://home.online.no/~vid-saat/artimages/0032-14.jpg)
Ni får rätta mig om jag har fel, men jag gissar att det står Hagelqvists Omnibustrafik, Vedum, på bussen. I så fall är det en Scania-Vabis B7663 med chassinr 523822, karossnr 2424 och reg.nr R830 / BCD810.
Citat från: Vidar skrivet 30 januari 2010, 21:42:32 PM
(http://home.online.no/~vid-saat/artimages/127_2776.JPG)
(http://home.online.no/~vid-saat/artimages/127_2780.JPG)
Disse 2 er bygget i Kristiansund.
Två trevliga skvadrar!
Den första levererades till Åsträsks Trafik i Åsträsk med reg.nr AC133 / CBD683 på ett Volvo B54-47-chassi med chassinr 2929 år 1967. Karosstommen är byggd av VBK med karossnr 2584 men slutmonterad hos Kristiansund Lettmetall (K.L.).
Den andra levereardes till Rudolf Ohlsson i Kövra med reg.nr Z241 / CFB321 på ett Volvo B57-55-chassi med chassinr 985 år 1969. Karosstommen är byggd av VBK med troligt karossnummer 3273 men slutmonterad hos Kristiansund Lettmetall (K.L.).
Citat från: Vidar skrivet 30 januari 2010, 21:51:45 PM
(http://home.online.no/~vid-saat/artimages/129_2963.JPG) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/129_2973.JPG) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/129_2978.JPG) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/129_2988.JPG) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/129_2990.JPG) Er det noen som har bilder av disse eller andre fra VBK så hadde det vært moro å sett dem.
Mycket fina bussar som jag delvis är osäker på, men ni får hjälpa mig ifall jag har fel.
Första bussen är i alla fall levererad till Stjärntrafik i Eskilstuna med reg.nr D113 /GLA643 på ett Volvo B57-55-chassi med chassinr 93 år 1967. Karossnumret är 2462.
Andra bussen är jag inte säker på, men gissar att det är bussen W242 / ABY892 levereard till Grängesbergs Omnibustarfik på ett Scania-Vabis BF7659-chassi med chassinr 523176 år 1966. Karossnumret är i så fall 2179.
Tredje bussen är jag också osäker på, men gissar att det är bussen Z808 levereard till Eskil Simonsson i Undersåker på ett Scania-Vabis B7658-chassi med chassinr 523791 år 1967. karossnumret är i så fall 2445. Bussen såldes 1965 till Bodens Omnibus BD548 / AMO668.
Fjärde bussen levererades till Trafikbolaget Johnsson & Söner i Östersund med reg.nr Z280 / CDJ120 på ett Scania-Vabis B7658-chassi med cahssinummer 523970 år 1967. Karossnumret var 2492.
Femte bussen är levererad till Carlséns Onnibustrafik i Eksjö (Lingmerths Resetjänst) på ett Volvo B58-60-chassi år 1967. Jag gissar att det är en av de två individer som levererades tillsammans. De hette F334 / EUS364 och F376 / FUS136. Jag saknar chassinr för dessa. Karossnumren är 2368 och 2369, men jag vet inte vilket som tillhör vilken individ.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 31 januari 2010, 12:03:45 PM
Ni får rätta mig om jag har fel, men jag gissar att det står Hagelqvists Omnibustrafik, Vedum, på bussen. I så fall är det en Scania-Vabis B7663 med chassinr 523822, karossnr 2424 och reg.nr R830 / BCD810.
Dette er 2 forskjellige busser til samme selskap, eller er speilfeste forandret.
Citat från: Vidar skrivet 31 januari 2010, 13:56:10 PM
Dette er 2 forskjellige busser til samme selskap, eller er speilfeste forandret.
Jag tycker det ser ut som om der står Hagelqvist på bussen. I så fall var det bara en enda buss som gick dit och då måste speglarna ha flyttats innan bussen levererades. Det verkar dock lite konstigt att man ändrar på speglarna. Finns det någon som kan hjälpa mig att identifiear bussen. Hade Hagelvist denna färgsättning med vitt och rött?
Citat från: Vidar skrivet 31 januari 2010, 10:41:06 AM
(http://home.online.no/~vid-saat/artimages/Dmg_0242.JPG)
(http://home.online.no/~vid-saat/artimages/Dmg_0246.JPG)
(http://home.online.no/~vid-saat/artimages/Dmg_0251.JPG)
(http://home.online.no/~vid-saat/artimages/Dmg_0264.JPG)
(http://home.online.no/~vid-saat/artimages/Dmg_0288.JPG)
(http://home.online.no/~vid-saat/artimages/Dmg_0303.JPG)
(http://home.online.no/~vid-saat/artimages/Dmg_0309.JPG)
(http://home.online.no/~vid-saat/artimages/Dmg_0312.JPG)
(http://home.online.no/~vid-saat/artimages/Dmg_2269.JPG)
Nu skall jag försöka identifiera alla dessa fantastiskt fina bilder!!
Karossnr Reg.nr Chassityp Chassinr År Ägare
1523 D 240 / FOM390 Vo B71518 715-322 1964 Näshulta Omnibustrafik
1555 D468 / GNM478 Vo B75508 755-78 1964 Julitatrafiken
1419 R??? Vo B71518 715-??? 1964 Mariestads Busstrafik
1462 O266 / EHM036 Vo B75506 755-25 1964 Göteborgs Spårvägar 22
(OBS: karossnr 1462-1480 för GS bussar 22-40. Denna bild
kan därför vara en annan individ än nr 22)
1610 P635 / AYM995 Vo B71518 715-504 1964 C B Hallberg, Trollhättan
1779 F711 / DUS441 Vo B75506 755-210 1965 Nässjö Omnibustrafik
1729 H207 / FRW267 Vo B75508 755-166 1965 Holsts Omnibustr., Vimmerby
Hjälp önskas med att identifiera bild nr 8!!
1421-6 N331-6 Vo B65506 655-2440-5 1963-4 Halmstads Stadstrafik 24-29
(OBS: karossnr 1421-1426 går ej i ordning med reg.nr, chassinr och inv.nr)
Jag behöver hjälp med bussen mellan Holsts buss och Halmstadsbussen här ovan? Är det någon annan som möjligen känner igen färgschema och logo på denna buss så att vi kan identifiera den?
Citat från: Mats Karlsson skrivet 31 januari 2010, 15:07:16 PM
För det andra glömde jag att skriva att jag inte kan identifiear bussen mellan Holsts buss och Halmstadsbussen. Är det någon annan som möjligen känner igen färgschema och logo på denna buss så att vi kan identifiera den?
Loggan är i varje fall snarlik denna, Palms Busstrafik i Alstermo.
(http://www.savenfjord.nu/palm.jpg)
(http://home.online.no/~vid-saat/artimages/Dmg_0312.JPG)
Ok, Rudolf Olsson i Kövra är inget namn jag känner igen, men det fanns ju även Per Olsson där som hade lastbilsåkeri. Skulle inte förvåna mig om det finns släktskap. Alla gånger visste man inte bussägarens namn heller, utan bara linjenamnet, "Offerdalsbussen, Norderöbussen" o.s.v.
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 januari 2010, 15:33:57 PM
Loggan är i varje fall snarlik denna, Palms Busstrafik i Alstermo.
Jo, det finns onekligen en likhet mellan loggorna, men även några små skillnader. Hur som helst så hittar jag inte att Palms Busstrafik skulle ha ägt någon VBK.
Frågan är om bussen är en Volvo B71518 eller en B57-60? Är den en B71518 så fanns sådana hos Älvängens Omnibustrafik och Ehns Busstrafik. Är det en B57-60 så fanns en sådan hos Larssosn i Främmestad. Kan någon av dessa bolag haft en liknande logga på 60-talet?
Citat från: Mats Karlsson skrivet 31 januari 2010, 16:53:18 PM
Jo, det finns onekligen en likhet mellan loggorna, men även några små skillnader. Hur som helst så hittar jag inte att Palms Busstrafik skulle ha ägt någon VBK.
Frågan är om bussen är en Volvo B71518 eller en B57-60? Är den en B71518 så fanns sådana hos Älvängens Omnibustrafik och Ehns Busstrafik. Är det en B57-60 så fanns en sådan hos Larssosn i Främmestad. Kan någon av dessa bolag haft en liknande logga på 60-talet?
Palms hade en B71516/VBK, reg nr G171/DRY311, karossnr 1974. Den fanns kvar länge hos bolaget(2000) så någon borde väl känna igen den?
Citat från: Greger Larsson skrivet 31 januari 2010, 17:10:35 PM
Palms hade en B71516/VBK, reg nr G171/DRY311, karossnr 1974. Den fanns kvar länge hos bolaget(2000) så någon borde väl känna igen den?
Då är det nog Palms i alla fall. Förstorar man bilden går det inte att läsa texten men det syns att på den övre halvan av hjulet står det ett kort namn (typ Palms), i mittkäppen ett halvlångt (typ Alstermo) och i nedre halvan ett långt (typ Busstrafik).
Loggor brukar genom åren genomgå mindre ändringar och loggan på min detaljbild fotograferades i juni 2004.
Färgerna bekräftar inget för mig men de motsäger inte heller att det skulle kunna vara Palms.
Tack Staffan och Greger! Nu är vi nog på rätt spår! Det måste helt säkert vara Palms buss. Jag har totalt missat denna. Jag har en anteckning att karossnr 1974 var en Volvo B71516 levererad till Växjö, men jag har aldrig hittat rätt på vilken buss det var. Då var det alltså denna. Av bilden trodde jag att det var en B71518, men räknar jag fönstren så kan det säkert var en B71516.
Bilder 5 och 6 föreställer Gävle Stadstrafiks första VBK i en serie på 11 bussar - inv.nr 51 - 61. Inv.nr 51/X 705/CZE 715 Volvo B 75508 -64 ch.nr 163 VBK kar.nr 1621. Första reg.datum
1964-10-16. Var levererad med gröna stolar (avsedda för annan köpare) medan övriga linjevagnar
i serien hade gröna soffor - inv.nr 52 - 60. Vagn 61 levererades med röda stolar och nackstöd.
Den användes bl a på abonneringar. Hade manuell växellåda. Övriga i denna serie hade
"pys-Wilson".
Hej! Av allt detta godis blir man alldeles matt! Det är som julafton!
Mvh Jan G
Hej !
Kan bara tillägga beträffande Gävlebussarna att bredden angavs som 2,48 på buss 51, övriga 2,50m.
51-60 hade dörrställning: v-sida 0x1-1x0, högersidan 1x1x0.
Buss 61 hade på vänster sida dörrst. 0x1-0x0, lika som övriga på högra sidan.
En rolig detalj beträffande buss 51´s ankomst till Gävle var att det första man fick göra med bussen var att
bärga den till vagnhallen. Orsak man hade kört "soppatorsk" och då bra en kort bit från själva vagnhallen.
Mvh Peter Ö
(http://home.online.no/~vid-saat/artimages/VBK_1979_13_12.jpg) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/VBK_1979_13_13.jpg) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/VBK_1979_10_19.jpg) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/VBK_1979_12_3.jpg) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/VBK_1980_9_1.jpg) Dere liker kanskje bilder av litt nyere dato også.
Citat från: Vidar skrivet 04 februari 2010, 22:51:42 PM
(http://home.online.no/~vid-saat/artimages/VBK_1979_10_19.jpg)
Skyltningen till trots är denna lackerad för Nässjö Omnibustrafik. Nr 32 > SJ Buss 3009 ANC122.
Citat från: Vidar skrivet 04 februari 2010, 22:51:42 PM
(http://home.online.no/~vid-saat/artimages/VBK_1979_12_3.jpg)
Och denna för Varbergs Busstrafik. Bör vara nr 9 EWN295 eller nr 10 EXC035 (sedan Linjebuss 1010).
Finns det fler VBK kvar i Sverige än den som finns hos Kneippbyns Fritidsanläggningar i Visby?
http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=19763.0
Citat från: Vidar skrivet 04 februari 2010, 22:51:42 PM
(http://home.online.no/~vid-saat/artimages/VBK_1979_13_12.jpg)
(http://home.online.no/~vid-saat/artimages/VBK_1979_10_19.jpg)
(http://home.online.no/~vid-saat/artimages/VBK_1979_12_3.jpg)
(http://home.online.no/~vid-saat/artimages/VBK_1980_9_1.jpg)
Helt underbara bilder!!
Första bilden måste vara bussen DXD977 till Trafik AB O. Müntzing i Askersund. Den hade dörr i bakändan. Byggd på Mercedes-chassiet LPLO1013 med chassinr 31855214631688 år 1980. Karossnr 45635.
Andra bilden visar helt riktigt (som Staffan anger) en buss till Nässjö Omnibus, en Sc BR112 med chassinr 1800601 år 1979, samt reg.nr ANC122. Karossnr 45571.
Tredje bilden visar också helt riktigt en buss till Varbergs Omnibustrafik. Det levererades två likadana på Scania-chassit BR112 med chassinr 1800765 och 1800766 år 1979. Reg.nr blev EXC035 och EWN295. Karossnr 45636 och 45637.
Fjärde bilden visar en buss till Lingmerths i Tranås, en Volvo B10R-59 med chassinr 3361 år 1980. Reg.nr var KZZ873 och karossnr 45814.
Den blå-gråa i
Citat från: Mats Karlsson skrivet 31 januari 2010, 12:52:47 PM
Mycket fina bussar som jag delvis är osäker på, men ni får hjälpa mig ifall jag har fel.
Första bussen är i alla fall levererad till Stjärntrafik i Eskilstuna med reg.nr D113 /GLA643 på ett Volvo B57-55-chassi med chassinr 93 år 1967. Karossnumret är 2462.
Andra bussen är jag inte säker på, men gissar att det är bussen W242 / ABY892 levereard till Grängesbergs Omnibustarfik på ett Scania-Vabis BF7659-chassi med chassinr 523176 år 1966. Karossnumret är i så fall 2179.
Tredje bussen är jag också osäker på, men gissar att det är bussen Z808 levereard till Eskil Simonsson i Undersåker på ett Scania-Vabis B7658-chassi med chassinr 523791 år 1967. karossnumret är i så fall 2445. Bussen såldes 1965 till Bodens Omnibus BD548 / AMO668.
Fjärde bussen levererades till Trafikbolaget Johnsson & Söner i Östersund med reg.nr Z280 / CDJ120 på ett Scania-Vabis B7658-chassi med cahssinummer 523970 år 1967. Karossnumret var 2492.
Femte bussen är levererad till Carlséns Onnibustrafik i Eksjö (Lingmerths Resetjänst) på ett Volvo B58-60-chassi år 1967. Jag gissar att det är en av de två individer som levererades tillsammans. De hette F334 / EUS364 och F376 / FUS136. Jag saknar chassinr för dessa. Karossnumren är 2368 och 2369, men jag vet inte vilket som tillhör vilken individ.
Den AMO 668 fick inv. nr 9:1 hos Bodens Omnibuss AB . Jag har försökt att lyfta ut busse och skriva lite ner men det går inte att göra det. Hur gör man?
Lingmerths Buss fick också F 340 (Turistbuss) F 803, F 805 till högertrafiken 1967. De två sista användes till tätortstrafiken i Tranås.
Hej! Ett stycke ovan finns en bild av den förmodade W 242/ABY892. Det var väl denna buss som sedan kom till GDG med invnr 1687, tycker jag känner igen den. 1687 användes dels som övningsbuss i den troligtvis kommunala förarutbildningen i Borlänge, dels som reservbuss på "sotsvängen" (arbetarbussen inne i Domnarvets Järnverk).
Mvh Jan G
Hej !
Lite kompletteringar beträffande VBK-bussarna hos Lingmerths i Tranås:
42/F 334 > EUS 364 ch.nr 426, karossnr: 2369
43/F 376 > FUS 136 ch.nr ? karossnr: 2368
45/F 803 > RUS 763 ch.nr 288 karossnr: 2459
46/F 805 > GRS 155 ch.nr 208 karossnr: 2458
Mvh Peter Ö
Citat från: Peter Öden skrivet 07 februari 2010, 09:12:31 AM
Hej !
Lite kompletteringar beträffande VBK-bussarna hos Lingmerths i Tranås:
42/F 334 > EUS 364 ch.nr 426, karossnr: 2369
43/F 376 > FUS 136 ch.nr ? karossnr: 2368
45/F 803 > RUS 763 ch.nr 288 karossnr: 2459
46/F 805 > GRS 155 ch.nr 208 karossnr: 2458
Mvh Peter Ö
45/F 803 = EUS 763
Citat från: bilomnibussen skrivet 07 februari 2010, 09:02:27 AM
Hej! Ett stycke ovan finns en bild av den förmodade W 242/ABY892. Det var väl denna buss som sedan kom till GDG med invnr 1687, tycker jag känner igen den. 1687 användes dels som övningsbuss i den troligtvis kommunala förarutbildningen i Borlänge, dels som reservbuss på "sotsvängen" (arbetarbussen inne i Domnarvets Järnverk).
Mvh Jan G
Minns GDG 1687 i trafik i Borlänge under c:a 1969/1970. Bussen var kvar i gamla färgen som ovan på bild, men med GDG inv.nr.
(http://home.online.no/~vid-saat/artimages/ACFHBAHUaidI.JPG) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/ACFJBAJUaidI.JPG) 2 bilder av sikkert kjente busser.
Ett färgfoto hade underlättat. Möjligen Olle Sundkvist i Kaxås, om dom är röda och beiga.
De två senaste bussarna, skyltade Östersund, borde vara Eric Enflo:s bussar Z450 och Z480. Volvo B61505 levererade 1961. Märkligt nog står det V-ratt i leveranslistan från VBK, men det stämmer ju inte på de här bussarna?
Citat från: Greger Larsson skrivet 11 februari 2010, 21:48:50 PM
De två senaste bussarna, skyltade Östersund, borde vara Eric Enflo:s bussar Z450 och Z480. Volvo B61505 levererade 1961. Märkligt nog står det V-ratt i leveranslistan från VBK, men det stämmer ju inte på de här bussarna?
Det var väl först när högertrafikövergången spikats 1963 som man började köpa bussar med ratten på vänster sida, så uppgifterna måste väl vara fel. 1961 var det fortfarande högerstyrt som gällde och Dagen H något helt abstrakt.
Citat från: Greger Larsson skrivet 11 februari 2010, 21:48:50 PM
De två senaste bussarna, skyltade Östersund, borde vara Eric Enflo:s bussar Z450 och Z480. Volvo B61505 levererade 1961. Märkligt nog står det V-ratt i leveranslistan från VBK, men det stämmer ju inte på de här bussarna?
Det är helt säkert Enflos bussar Z450 och Z480. De levererades 20 nov 1961, dvs en vinterdag, vilket stämmer med bilden. Chassinumren var 615-4860 för Z450 och 615-4861 för Z480. Karossnumren var 964 och 965, men jag vet inte i vilken ordning.
En liten fundering är varför bakljusen är olika placerade på bussarna? Kan det ha något med olika bagagerum att göra?
Z450 såldes 1971 till Busstrafiken Bräcke-Östersund. Den bör ha fått nytt reg.nr år 1972. Kan det ha varit CDS940?
Z480 såldes 1965 till Bodens Omnibus där den fick reg.nr BD558 / AMM468.
V-ratt i leveranslistan stämmer väl bra? Bussen levererades ju med rattplacering för vänstertrafik.
Citat från: Mats Karlsson skrivet 12 februari 2010, 08:56:40 AM
Det är helt säkert Enflos bussar Z450 och Z480. De levererades 20 nov 1961, dvs en vinterdag, vilket stämmer med bilden. Chassinumren var 615-4860 för Z450 och 615-4861 för Z480. Karossnumren var 964 och 965, men jag vet inte i vilken ordning.
En liten fundering är varför bakljusen är olika placerade på bussarna? Kan det ha något med olika bagagerum att göra?
Z450 såldes 1971 till Busstrafiken Bräcke-Östersund. Den bör ha fått nytt reg.nr år 1972. Kan det ha varit CDS940?
Z480 såldes 1965 till Bodens Omnibus där den fick reg.nr BD558 / AMM468.
V-ratt i leveranslistan stämmer väl bra? Bussen levererades ju med rattplacering för vänstertrafik.
Aha, det menas att bussen är avsedd för vänstertrafik, inte att ratten sitter till vänster. Det förklarar ju saken...
Hej
Jag undrar över om hur många VBK bussar med resp. Volvo och Scania chassin som Länstrafiken i Örebro Län köpte in?
mvh Stefan P
VBK hos Länsbussarna i Örebro län:
Inv.nr 324 Scania B56 år 1966, köpt beg. från Åkerstrands, Lindesberg
Inv.nr 352-363 Volvo B58 år 1976-77
Inv.nr 415-418, 420, 421 Scania BR116 år 1979
Inv.nr 419, 422-426 Volvo B58 år 1979
Inv.nr 475 Mercedes LPLO1013 år 1980, köpt beg. från Müntzing, Askersund
Detta blir summa 26 VBK-bussar, varav 7 Scania, 18 Volvo och en Mercedes.
(http://home.online.no/~vid-saat/artimages/112_1281.JPG) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/112_1280.JPG) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/112_1279.JPG) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/VBK_1976_16_19.jpg) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/VBK_1976_16_20.jpg) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/VBK_1976_17_10_LB.jpg) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/VBK_1976_17_11.jpg) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/VBK_1979_14_14.jpg) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/VBK_1979_14_15.jpg) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/VBK_1979_14_21.jpg)
(http://home.online.no/~vid-saat/artimages/ACFUAA94aao2.JPG) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/ACFSAA74aao2.JPG) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/Bilder_fra_VBK_del_2_013.jpg) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/Bilder_fra_VBK_del_2_016.jpg) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/VBK_LB_817-2_-_Kopi.jpg)
Hej! Trevliga Länsbussbilder, jag har kört flera av dem, lite höga och mjuka i gången. Vagn 419 var inte en VBK, det var den första Ajokki 5000D hos Länsbussarna, chassi B58. Hamnade senare hos ett skolbussföretag i Helsingborg som strax övertogs av Arriva vill jag minnas.
Mvh Jan G
(http://home.online.no/~vid-saat/artimages/AHG_969_-_Kopi.jpg) (http://home.online.no/~vid-saat/artimages/AHG_969-2_-_Kopi.jpg)
Citat från: bilomnibussen skrivet 21 februari 2010, 15:55:08 PM
Hej! Trevliga Länsbussbilder, jag har kört flera av dem, lite höga och mjuka i gången. Vagn 419 var inte en VBK, det var den första Ajokki 5000D hos Länsbussarna, chassi B58. Hamnade senare hos ett skolbussföretag i Helsingborg som strax övertogs av Arriva vill jag minnas.
Mvh Jan G
"Skolbussföretaget" var Ödåkra Buss, som såldes till Bus Danmark vilket i sin tur blev till Arriva.