Kikade igenom tråden SvOf-utfärd till Råsta i april 1988 (http://www.omnibuss.se/forum/index.php?topic=31902.0) och bilderna var jättehärliga för en annan som ju då har haft vissa kopplingar dit.
Tänkte dock på en liten detalj som förekom i bildtexterna och som då visserligen berör Råsta, men inte har något att göra med tråden utan om garaget i sig. Startar därför en ny tråd som jag inte riktigt vet var jag ska lägga, men då den delvis berör viss förhistoria och inte egentligen vare sig har med bussar eller trafik att göra så lägger jag den i denna avdelning tillsvidare.
Råstagaraget ligger i dagens läge precis på kanten av Sundbybergs kommun, men förr låg kommungränsen mellan Solna och Sundbyberg tvärs över Råstas garageplan. Denna gräns jämkades sedermera så att hela garaget kom att ligga i Sundbybergs stad. Orten Solna anges dock på Staffans bildtexter i den nämnda tråden och många verkar fortfarande betrakta garaget som hemmahörande i Solna.
Nu spekulerar jag även lite, men garagets förhistoria ligger mig veterligt i SL:s billinjegrupp för Solna. Jag har för mig att bl.a. Max W. tidigare nämnt att det ursprungliga garaget låg på vad som även idag är gränsen mellan Solna och Sundbyberg, men på den plats där Ekensbergsvägen fortsätter på en bro mot Landsvägen. Rent praktiskt borde då just det garaget ha hört hemma i Solna stad.
Garaget flyttades senare ned till Järva Krog och sedan efter det (var det 1963?) till nuvarande plats. Undrar därför lite om någon vet ifall garaget rent postalt osv. tidigare faktiskt låg i Solna och flyttades över till Sundbyberg först i samband med justeringen av kommungränsen... eller om det, ända sedan det placerades på nuvarande plats, hela tiden varit hemmahörande i Sundbyberg?
Citat från: Nico skrivet 30 januari 2010, 11:31:21 AM
Nu spekulerar jag även lite, men garagets förhistoria ligger mig veterligt i SL:s billinjegrupp för Solna. Jag har för mig att bl.a. Max W. tidigare nämnt att det ursprungliga garaget låg på vad som även idag är gränsen mellan Solna och Sundbyberg, men på den plats där Ekensbergsvägen fortsätter på en bro mot Landsvägen. Rent praktiskt borde då just det garaget ha hört hemma i Solna stad.
Garaget flyttades senare ned till Järva Krog och sedan efter det (var det 1963?) till nuvarande plats. Undrar därför lite om någon vet ifall garaget rent postalt osv. tidigare faktiskt låg i Solna och flyttades över till Sundbyberg först i samband med justeringen av kommungränsen... eller om det, ända sedan det placerades på nuvarande plats, hela tiden varit hemmahörande i Sundbyberg?
Lite justering och komplettering från min sida i all hast:
Råstagaraget ersatte två garage. Det ena låg vid nuvarande Ritorp utmed Enköpingsvägen och var fram till 1946 garage för Ulriksdals Trafik AB:s bussar. Den 1 juli 1946 tog SJ över UTAB och SOAB i Sundbyberg och bildade då SJ Billinjetrafik, Solna. SJ byggde sedan Råstagaraget och flyttade ihop de tidigare garagens verksamhet dit. SL tog över 1/2 1969.
Garaget med adress Sturegatan 5 tillhörde från början Svenska Omnibusaktiebolaget som hade sitt kontor på Sturegatan 7.
Verkstaden och drivmedelspumparna var placerade ungefär där påfarten från Järnvägsgatan till Ekensbergsvägen nu är och uppställning av bussar fanns på ömse sidor om Ekensbergsbron. Infarten till garaget i Sumpan var ungefär där fabriksgatan nu går mellan Sturegatan och Järnvägsgatan.
Ulf Essén har tagit många bilder på båda garagen och jag disponerar en del av dem.
/Max
Hej Max
Tror du att det finns möjlighet att tillsamans med Uffe eventuelt lägga upp bilderna.
Uffe är en mycket kul prick han lärde mig saker om bussar som man inte ska praktisera i trafik.
En kväll så berättade Uffe att hade köpt Fleischmann D lok i N skalan jag frågade varför jo sa han det skall bli modeller av samtliga D lokstyper som SJ har haft.
Under min tid på Råsta blev det många runda bords samtal med denna otroliga kunskapskällan.
/Lennart
Citat från: groenis skrivet 30 januari 2010, 12:44:11 PM
Hej Max
Tror du att det finns möjlighet att tillsamans med Uffe eventuelt lägga upp bilderna.
Uffe är en mycket kul prick han lärde mig saker om bussar som man inte ska praktisera i trafik.
En kväll så berättade Uffe att hade köpt Fleischmann D lok i N skalan jag frågade varför jo sa han det skall bli modeller av samtliga D lokstyper som SJ har haft.
Under min tid på Råsta blev det många runda bords samtal med denna otroliga kunskapskällan.
/Lennart
Hej Lennart!
Jag har mailat till Nico om detta. Ni två kanske kan kontakta Uffe och höra. Jag har lovat Nico att maila över bilder till honom. Skam att säganes kan jag inte själv lägga upp bilder på Buss-Snack. Har aldrig lärt mig det och jag har som Du kanske också vet en del funktionshinder i armar och ben som tilltagit på senare tid.
Max
Hej Max
att inte kunna lägga upp bilder är du inte ensam om för det kan inte jag heller
Jag har bilder ifrån Kallhäll när vi var utlånade från Interbus för att köra 561,
det är bilder på "min"vagn 6189 dessvärre inga när jag var på Barnens Ö och 500 - 600
brännässlor fick sätta livet till för att jag skulle vända.
/Lennart
Lennart!
När körde DU på Råsta?
Kontakta gärna mig via max@trafikminnen.se från Din email så kan vi kommunicera mera. Jag var själv på hpl-avd. i Råsta 1990-91.
/Max
Citat från: Max W skrivet 30 januari 2010, 12:50:47 PM
Hej Lennart!
Jag har mailat till Nico om detta. Ni två kanske kan kontakta Uffe och höra. Jag har lovat Nico att maila över bilder till honom. Skam att säganes kan jag inte själv lägga upp bilder på Buss-Snack. Har aldrig lärt mig det och jag har som Du kanske också vet en del funktionshinder i armar och ben som tilltagit på senare tid.
Max
Bra att hjälp finns. För dina bilder ser vi fram emot! :)
Lägger här in vissa av de tidigare nämnda bilderna. De är tagna av
Ulf Essén och har förmedlats via
Lars-Erik / Max W. på
Trafikminnen (http://www.trafikminnen.se). Har dock bara lagt in bildtexterna med en viss liten komplettering i de fall inget annat fanns... så Max kan nog fylla på med flera detaljer kring dessa underbara bilder.
(http://i38.photobucket.com/albums/e139/Coppaz/ZZ%20Ovr%20formedl%20bilder/bussverkstad_sub.jpg)
Bussverkstaden i Sundbyberg med Arvid Nordqvist AB och vad som idag är Virebergs ind.omr i bakgrunden
(http://i38.photobucket.com/albums/e139/Coppaz/ZZ%20Ovr%20formedl%20bilder/garaget_sub_bild_a.jpg)
(http://i38.photobucket.com/albums/e139/Coppaz/ZZ%20Ovr%20formedl%20bilder/garaget_sub_bild_b.jpg)
(http://i38.photobucket.com/albums/e139/Coppaz/ZZ%20Ovr%20formedl%20bilder/garaget_sub_bild_c_vinter.jpg)
Bussgaraget i Sundbyberg på vintern. På kullen i bakgrunden så ligger numera det s.k. Siemens-huset på Röntgenvägen
(http://i38.photobucket.com/albums/e139/Coppaz/ZZ%20Ovr%20formedl%20bilder/sbb_utryckningen_VE.jpg)
Bussgaraget i Sundbyberg, utfarten mot Ekensbergsvägen
(http://i38.photobucket.com/albums/e139/Coppaz/ZZ%20Ovr%20formedl%20bilder/sbb_utfart_fabriksg_1955_VE.jpg)
Bussgaraget i Sundbyberg, utfarten mot Fabriksgränd
Citat från: Nico skrivet 01 februari 2010, 09:40:12 AM
Jag vill bara komplettera texten vid ett par av bilderna nedan.
(http://i38.photobucket.com/albums/e139/Coppaz/ZZ%20Ovr%20formedl%20bilder/sbb_utryckningen_VE.jpg)
Bussgaraget i Sundbyberg. Här ser man den barack som var "redovisningen". Bakom den låg en likadan barack där trafikledningen satt och förare och konduktörer satt "passning". En gångväg som knappt syns på bilden fanns från hörnet Ekensbergsvägen/Sturegatan ned till redovisningen och utryckningen som barackerna kallades.
(http://i38.photobucket.com/albums/e139/Coppaz/ZZ%20Ovr%20formedl%20bilder/sbb_utfart_fabriksg_1955_VE.jpg)
Bussgaraget i Sundbyberg, utfarten mot Sturegatan. Idag går Fabriksgränd här. [/center]
Citat från: Nico skrivet 01 februari 2010, 09:40:12 AM
(http://i38.photobucket.com/albums/e139/Coppaz/ZZ%20Ovr%20formedl%20bilder/garaget_sub_bild_a.jpg)
(http://i38.photobucket.com/albums/e139/Coppaz/ZZ%20Ovr%20formedl%20bilder/garaget_sub_bild_c_vinter.jpg)
Är det alltså SJ:s Capitoler som syns på de här bilderna? Är det både den äldre generationen med Metropolfront och den nyare generationen?
Ja, det är SJ:s capitoler allihop. SL kom ju in i bilden först 1969. Vad jag minns hade alla SJ:s capitoler "Metropolfront": Däremot hade de inte automatväxel som spårvägens Capitoler utan en mindre variant av växelspak som jag har för mig kallades "krycka"(samma modell som Renault 4 L hade). Senare modeller med förändrad front (dock fortfarande med "metropol-snibben") hade vanlig växelspak som kallades "växelspett".
Jag har för mig att de flesta SJ Capitoler hade wilson låda åt minstone de äldre. De nyare med "vanlig" låda kallades Järnspett. Åtminstone när jag började i Ulriksdalsgaraget 1963. Namnet järnspett kom av att motorn satt bak och överföringen till motorn från växellådan bestod av manuella stag och ingen hydrualik.
JA! Järnspett var namnet. Jag tyckte själv när jag skrev växelspett att det kändes fel på något sätt.
Tack för korrigeringen!
Det här var mycket intressanta, och framför allt historiska bilder! :D Hur var det, byggdes någon/några av dessa SJ Capitoler om för högertrafik?
/Peter
Citat från: Peter Rost skrivet 02 februari 2010, 01:03:51 AM
Det här var mycket intressanta, och framför allt historiska bilder! :D Hur var det, byggdes någon/några av dessa SJ Capitoler om för högertrafik?
/Peter
Mig veterligt byggdes inga av de SJ-Capitoler som fanns hos SJ Biltrafik i Solna om. Kanske Björn Forslund eller någon annan här på Buss-snack har bättre koll på detta.
Citat från: Nico skrivet 01 februari 2010, 09:40:12 AM
(http://i38.photobucket.com/albums/e139/Coppaz/ZZ%20Ovr%20formedl%20bilder/garaget_sub_bild_c_vinter.jpg)
Bussgaraget i Sundbyberg på vintern. På kullen i bakgrunden så ligger numera det s.k. Siemens-huset på Röntgenvägen
Citat från: Max W skrivet 01 februari 2010, 16:05:10 PM
Ja, det är SJ:s capitoler allihop. SL kom ju in i bilden först 1969. Vad jag minns hade alla SJ:s capitoler "Metropolfront": Däremot hade de inte automatväxel som spårvägens Capitoler utan en mindre variant av växelspak som jag har för mig kallades "krycka"(samma modell som Renault 4 L hade). Senare modeller med förändrad front (dock fortfarande med "metropol-snibben") hade vanlig växelspak som kallades "växelspett".
Det var intressant det där du säger om att du troligen bara sett SJ-Capitoler med Metropolfront. Du har nog säkert rätt. Jag tvivlar inte ett ögonblick på det. Därför tycker jag det är intressant att det på bilden bredvid däcken syns en Capitol framifrån som inte har Metropolfront utan istället den nyare fronten med större frontruta
Kan det vara så att de allra flesta av SJ:s Capitoler hade Metropolfront medan ett litet antal trots allt hade den nyare fronten?
Citat från: Niklas Bygdestam skrivet 02 februari 2010, 23:04:58 PM
Därför tycker jag det är intressant att det på bilden bredvid däcken syns en Capitol framifrån som inte har Metropolfront utan istället den nyare fronten med större frontruta
Kan det vara så att de allra flesta av SJ:s Capitoler hade Metropolfront medan ett litet antal trots allt hade den nyare fronten?
Hej!
Fördelningen av Capitoltyperna till SJ var följande:
26 st av typen C70/3 levererade åren 1956-58 (Wilsonlåda med s k "Metropolfront").
10 st av typen C75/2 levererade 1959 (manuellt växlade s k "järnspett" med den nyare fronten med panoramavindruta).
Detta går att utläsa av SvOf:s skrift nr 2 "Scania-Vabis/Scania helbyggda bussar 1953-1982",
som vad jag vet fortfarande går att beställa om du t ex tar kontakt med Björn Forslund.
Gor det, Niklas! Intressant läsning!
mvh K R
Där ser man hur lite man "ser". När det gäller Capitolen vid däcken tänkte jag bara på lackeringen och den "gröna snibben".