Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 januari 2010, 15:24:42 PM

Titel: SvOf-utfärd till Råsta i april 1988
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 januari 2010, 15:24:42 PM
Det var egentligen meningen att vi skulle åka till Västberga och Svenska Neoplan den här kvällen, men tyvärr fick våra värdar förhinder så det blev en improviserad utflykt till Råsta och Vaxholm i stället. Tyvärr tillät inte ljuset någon fotografering i Vaxholm och inte var det det optimala i Råsta heller. Utfärden skildrades i Färdskrivaren nr 1.1988:
http://www.savenfjord.nu/27.pdf/rasta_vaxholm.pdf

Utfärdsbuss blev ett nyförvärv med Kalle Dingertz med nyförvärvat D-körkort vid ratten.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/sv_0535.jpg)

I Råsta visades bland annat några av SL:s då nya "experimentvagnar" med annan inredning än den konventionella.
(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4224.jpg)

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4225.jpg)

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4226.jpg)

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4227.jpg)

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4228.jpg)

Titel: SV: SvOf-utfärd till Råsta i april 1988
Skrivet av: yngrot skrivet 29 januari 2010, 23:09:30 PM
Vad var det för annan inredning?
Titel: SV: SvOf-utfärd till Råsta i april 1988
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 29 januari 2010, 23:21:55 PM
Citat från: yngrot skrivet 29 januari 2010, 23:09:30 PM
Vad var det för annan inredning?

Andra stolar och grupperade lite annorlunda. Dessutom hängande i väggen så att de skulle vara lättstädade. Det var en del andra sådana där småfinessor också. Utseendet ser vi de stora destinationsskyltarna.
Titel: SV: SvOf-utfärd till Råsta i april 1988
Skrivet av: Camilla skrivet 29 januari 2010, 23:33:25 PM
Trevligt.
6209 har man åkt i många gånger när den kom till Nacka/Värmdö
Titel: SV: SvOf-utfärd till Råsta i april 1988
Skrivet av: groenis skrivet 30 januari 2010, 00:46:34 AM
Camilla
Du har säkert åkt med de andra i 62xx serien,
6227 som var "min" vagn på väsklastartjänsten Arlanda en kul tjänst åka tom upp och många gånger
tomkörning hem fåtal gånger så fick man köra linje.

Jag tror att många boggievagnar från Arlandatrafiken hamnade i Björknäs.

/Lennart

Titel: SV: SvOf-utfärd till Råsta i april 1988
Skrivet av: Camilla skrivet 30 januari 2010, 12:25:52 PM
Citat från: groenis skrivet 30 januari 2010, 00:46:34 AM
Camilla
Du har säkert åkt med de andra i 62xx serien,
6227 som var "min" vagn på väsklastartjänsten Arlanda en kul tjänst åka tom upp och många gånger
tomkörning hem fåtal gånger så fick man köra linje.

Jag tror att många boggievagnar från Arlandatrafiken hamnade i Björknäs.

/Lennart




Jag kommer i håg dom andra 62 vagnarna också men det är 6209 jag kommer ihåg bäst för den fick jag åka men varje morgon
Titel: SV: SvOf-utfärd till Råsta i april 1988
Skrivet av: Robert Brink skrivet 30 januari 2010, 12:48:58 PM
Oj, det var trevliga bilder som jag helt missat! Började 3 år senare på Råsta, och då var väl bara 4003 kvar av provbussarna!

//R
Titel: SV: SvOf-utfärd till Råsta i april 1988
Skrivet av: Karsten skrivet 30 januari 2010, 13:15:41 PM
Citat från: groenis skrivet 30 januari 2010, 00:46:34 AM
Camilla
Du har säkert åkt med de andra i 62xx serien,
6227 som var "min" vagn på väsklastartjänsten Arlanda en kul tjänst åka tom upp och många gånger
tomkörning hem fåtal gånger så fick man köra linje.

Jag tror att många boggievagnar från Arlandatrafiken hamnade i Björknäs.

/Lennart



Det var bara 2 Arlandavagnar som hamnade i Björknäs, nämligen 6208 och 6209. Ett par andra hamnade på andra SL-garage (6220 till Kallhäll tror jag), men de flesta såldes väl till Skåne?
Titel: SV: SvOf-utfärd till Råsta i april 1988
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 30 januari 2010, 16:02:23 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 29 januari 2010, 15:24:42 PM

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4227.jpg)

(http://www.savenfjord.nu/6.dia/4228.jpg)


På den övre bilden tycker jag det ser ut som om Arlandabussen har en "fuskvariant" på "skyltskåp" där man istället bara målat dit SL. Stämmer detta? Jag har något minne av att detta förekom

På den undre bilden tycker jag skyltskåpet på bakpartiet på 4003 ser lite ovanligt ut. Vad kan ha varit special där?
Titel: SV: SvOf-utfärd till Råsta i april 1988
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 30 januari 2010, 16:22:38 PM
Det är en påklistrad dekal tror jag. Något linjenummer fanns ju inte, så det var väl onödigt med sifferrrullar när bussarna bara gick på Arlanda.
Titel: SV: SvOf-utfärd till Råsta i april 1988
Skrivet av: groenis skrivet 31 januari 2010, 00:43:17 AM
Jodå det fanns linjenummer Vasagatan (VAG) - Arlanda hette 560
och Brommalinjen fick nummer 561 när Råsta tog över flygbusslinjen från Bromma samtidigt så ändrades linjedragningen.
Men hur många av de flygande besökarna skulle komma ihåg sånt?

Kort anekdot
Jag kom ner till Vasagatan då var avsläppet direkt efter Klarabergsviadukten Och taxikön stod vänd imot det som sen blev Royal Viking, landar snyggt med "hundburen" går bak och öppnar för att lyfta ut väskorna då får jag en fråga från ett amerikanskt par om Sheraton hotel, jag visar gentlemannen längre fram på gatan var hotelet ligger han tackar för sig tar med sig frun över till taxikön.
Det jag ser är hur de kliver in i denna taxi och föraren svänger vänster ut på Vasagatan inte höger,
jag rullar fram till uppställningen under på och avfarten till Centralbron som förövrigt kan ses på Staffans bilder när det är dags för avgång så rundar man Rödbodtorget medans jag väntar på grönt då kommer taxin med mitt Amerikanska par från Kungsholmen  redan då -84 kunde man få en ofrivillig rundtur med taxi om man inte var känd i stan.

Nu en liten fråga vem kan namnet på av och påfarten till Centralbron dvs det som blir Herkulesgatan och Vattugatan?

/Lennart
Titel: SV: SvOf-utfärd till Råsta i april 1988
Skrivet av: Ersa skrivet 31 januari 2010, 00:45:35 AM
Citat från: groenis skrivet 31 januari 2010, 00:43:17 AM
Jodå det fanns linjenummer Vasagatan (VAG) - Arlanda hette 560
och Brommalinjen fick nummer 561 när Råsta tog över flygbusslinjen från Bromma samtidigt så ändrades linjedragningen.
Men hur många av de flygande besökarna skulle komma ihåg sånt?

Sånt är kul att känna till. :)
Heter direktlinjen mellan Cityterminalen och Kapellskär fortfarande 930 inom SL?
Titel: SV: SvOf-utfärd till Råsta i april 1988
Skrivet av: groenis skrivet 31 januari 2010, 00:58:31 AM
Jag tror att någon av våra Norrtälje eller Täbypiloter känner till det
När Flygbussarna såldes vilket man bedyrade från SL's sida att det skulle aldrig ske då det var en ren kassako,
Efter att de sålde flygbussarna så blev linjenumrena lediga så 561 hamnade i Kallhäll och 560 blev en linje mellan Kallhälls Stn. och Upplands Väsby Stn. osäker på om 560 utgår ifrån Märsta garaget.

/Lennart
Titel: SV: SvOf-utfärd till Råsta i april 1988
Skrivet av: Mikael T Nilsson skrivet 31 januari 2010, 09:28:25 AM
Citat från: Karsten skrivet 30 januari 2010, 13:15:41 PM
Det var bara 2 Arlandavagnar som hamnade i Björknäs, nämligen 6208 och 6209. Ett par andra hamnade på andra SL-garage (6220 till Kallhäll tror jag), men de flesta såldes väl till Skåne?

Det stämmer att 6220 flyttades till Kallhäll. Lite senare omplacerades den till Täby och gick bl a på dåvarande linje 683 mellan Danderyds sjh och Jakobsberg. Ännu senare flyttades den vidare till Norrtälje.
Titel: SV: SvOf-utfärd till Råsta i april 1988
Skrivet av: Nico skrivet 31 januari 2010, 10:22:14 AM

Citat från: Ersa skrivet 31 januari 2010, 00:45:35 AM
Sånt är kul att känna till. :)
Heter direktlinjen mellan Cityterminalen och Kapellskär fortfarande 930 inom SL?

Citat från: groenis skrivet 31 januari 2010, 00:58:31 AM
När Flygbussarna såldes vilket man bedyrade från SL's sida att det skulle aldrig ske då det var en ren kassako,
Efter att de sålde flygbussarna så blev linjenumrena lediga så 561 hamnade i Kallhäll och 560 blev en linje mellan Kallhälls Stn. och Upplands Väsby Stn. osäker på om 560 utgår ifrån Märsta garaget.

Linjen Cityterminalen <=> Kapellskär heter mycket riktigt fortfarande 930 och 930E internt och jag tror det går att skylta om man vill. Vad gäller Flygbussarna så fick de andra linjenummer redan på SL-tiden skulle jag tro, men de skyltades aldrig utåt. Istället användes linjenumren uteslutande internt på körspecar och motsvarande så det fanns heller inget egentligt behov av att kunna/memorera dessa.

I slutet på 1990-talet hette i alla fall linjen från Cityterminalen <=> Arlanda 960 och den som gick Brommaplan <=> Arlanda har jag för mig hette 968. Har likaledes ett liknande svagt minne av att linjen som gick Täby C <=> Arlanda hette 975 eller 978, i alla fall vill jag ha det till något i 970-serien.

Bromma Flyg <=> Cityterminalen respektive lokallinjen Kista körde jag vid enstaka tillfällen, men har även här svaga minnen av 961 respektive 972.  Linjerna till Viking Line/Stadsgården samt till Skavsta körde jag så sällan så där har jag inga minnen alls. Misstänker att även dessa linjer har kvar interna linjenummer som är lediga (som alltså inte används av servicelinjer) i nuvarande 900-serien.
Titel: SV: SvOf-utfärd till Råsta i april 1988
Skrivet av: Nico skrivet 31 januari 2010, 10:36:26 AM

Citat från: groenis skrivet 31 januari 2010, 00:43:17 AMNu en liten fråga vem kan namnet på av och påfarten till Centralbron dvs det som blir Herkulesgatan och Vattugatan?

Kan ha fel (vilket inte är ovanligt) men fritt ur minnet så vill jag ha avfarten till Herkulesgatan till Norrkopplet respektive att Vattugatans påfart då i gengäld heter Söderkopplet. Kommer man sedan lite längre norrut där av- och påfarter finns i anslutning till Klarabergsgatan så heter det Södra Klarabergskopplet i bägge riktningar. Däremot vågar jag mig inte ens på att försöka minnas vad påfarten från Vasagatan kan ha för namn.  ;D
Titel: SV: SvOf-utfärd till Råsta i april 1988
Skrivet av: groenis skrivet 31 januari 2010, 14:53:56 PM
Efter att ha memorerat alla 2000 gatorna inom tullarna vilket är en överdrift då många inte är farbara
så vill jag minnas att det är Guldfaret och Silverfaret.

Här får kartläsarna rätta mig om de vill,
Efter 18 år i droska och åkt genom flertalet gator så försöker jag desperat glömma de flesta
vilket är svårt då det var mitt jobb.


/Lennart
Titel: SV: SvOf-utfärd till Råsta i april 1988
Skrivet av: Rolle skrivet 31 januari 2010, 17:39:03 PM
Visst hade Arlanda linjen eget linjenr 560 ställde man ju in radion på.(STORNO)
om man nu inte ville lyssna på all radio smörja, Var radion inskruvad på det selektiva 0XX
då blev radion öppen för alla tlx besked Jag har en bruksanvisnig Solna buss STORNO innscannad
men klarar ej av att bilägga på tok för omständigt.
Titel: SV: SvOf-utfärd till Råsta i april 1988
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 31 januari 2010, 19:20:44 PM
Citat från: Rolle skrivet 31 januari 2010, 17:39:03 PM
Visst hade Arlanda linjen eget linjenr 560 ställde man ju in radion på.(STORNO)
om man nu inte ville lyssna på all radio smörja, Var radion inskruvad på det selektiva 0XX
då blev radion öppen för alla tlx besked Jag har en bruksanvisnig Solna buss STORNO innscannad
men klarar ej av att bilägga på tok för omständigt.

Men det var alltså ett linjenummer som aldrig skyltades på bussen?
Sen rätt många år går ju 560 mellan Löwenströmska och Barkarby?
Titel: SV: SvOf-utfärd till Råsta i april 1988
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 31 januari 2010, 19:26:44 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 31 januari 2010, 19:20:44 PM
Men det var alltså ett linjenummer som aldrig skyltades på bussen?


Man skall aldrig säga aldrig.  :)
(http://www.savenfjord.nu/sko_138.JPG)
Titel: SV: SvOf-utfärd till Råsta i april 1988
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 31 januari 2010, 20:00:45 PM
Nä, det gick ju inte att skylta "Arlanda..." på den bussen,  så vi får hoppas att Josh o Mary-Lee from Texas visste att "560" gick till ARN.... ;)
Titel: SV: SvOf-utfärd till Råsta i april 1988
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 31 januari 2010, 20:14:21 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 31 januari 2010, 20:00:45 PM
Nä, det gick ju inte att skylta "Arlanda..." på den bussen,  så vi får hoppas att Josh o Mary-Lee from Texas visste att "560" gick till ARN.... ;)

Det fanns ju pappskyltar i fönstren också så det ordnade sig nog.
Nu skall sägas att just skyltningen 560 var ovanlig utan oftast skyltades bara SL på dessa ersättningsbussar och så har det också varit när det någon enstaka gång i övrigt gick vanlig röd SL-buss i stället för flygbuss vid brist på de senare.
Jag hade mitt arbetsrum ovanför den dåvarande flygbussterminalen på Vasagatan 1985-1987 så jag hade rätt god koll på dessa bussar.
Det var verkstadsarbetarna i Råsta som var uttagna i strejk. Därför fick bussarna ställas av allteftersom de behövde service. Flygbussarna prioriterades i det längsta och det var Råstas övriga trafik som stryka på foten. De sista dagarna kunde man också se t ex H1 på Flygbussarna. Hade strejken inte avblåsts när den gjorde så hade även Flygbussarna fått ställas in. Att låna bussar från andra garage eller att hyra in bussar hade varit strejkbryteri.


Titel: SV: SvOf-utfärd till Råsta i april 1988
Skrivet av: Björn Forslund skrivet 31 januari 2010, 20:18:35 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 31 januari 2010, 20:14:21 PM
Det fanns ju pappskyltar i fönstren också så det ordnade sig nog.
Nu skall sägas att just skyltningen 560 var ovanlig utan oftast skyltades bara SL på dessa ersättningsbussar och så har det också varit när det någon enstaka gång i övrigt gick vanlig röd SL-buss i stället för flygbuss vid brist på de senare.
Jag hade mitt arbetsrum ovanför den dåvarande flygbussterminalen på Vasagatan 1985-1987 så jag hade rätt god koll på dessa bussar.
Det var verkstadsarbetarna i Råsta som var uttagna i strejk. Därför fick bussarna ställas av allteftersom de behövde service. Flygbussarna prioriterades i det längsta och det var Råstas övriga trafik som stryka på foten. De sista dagarna kunde man också se t ex H1 på Flygbussarna. Hade strejken inte avblåsts när den gjorde så hade även Flygbussarna fått ställas in. Att låna bussar från andra garage eller att hyra in bussar hade varit strejkbryteri.





Jo, pappskyltar kan ju duga, men bussen på bilden verkar inte ha någon dylik framtill iaf. Så Josh och Mary-Lee blev nog lite konfunderade...


Titel: SV: SvOf-utfärd till Råsta i april 1988
Skrivet av: JDS skrivet 31 januari 2010, 20:23:09 PM
Citat från: Nico skrivet 31 januari 2010, 10:36:26 AM
Kan ha fel (vilket inte är ovanligt) men fritt ur minnet så vill jag ha avfarten till Herkulesgatan till Norrkopplet respektive att Vattugatans påfart då i gengäld heter Söderkopplet. Kommer man sedan lite längre norrut där av- och påfarter finns i anslutning till Klarabergsgatan så heter det Södra Klarabergskopplet i bägge riktningar. Däremot vågar jag mig inte ens på att försöka minnas vad påfarten från Vasagatan kan ha för namn.  ;D


Herkuleskopplet respektive Söderkopplet vill jag lite provisoriskt hävda utifrån kartstudier.
Titel: SV: SvOf-utfärd till Råsta i april 1988
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 31 januari 2010, 21:04:47 PM
Citat från: Björn Forslund skrivet 31 januari 2010, 20:18:35 PM

Jo, pappskyltar kan ju duga, men bussen på bilden verkar inte ha någon dylik framtill iaf. Så Josh och Mary-Lee blev nog lite konfunderade...


Verkar inte ha funnits någon på sidan heller. Det var rätt mycket improvisationer de här dagarna och det kan mycket väl ha varit så att bussen fick order om att gå in som flygbuss från någon annan linjekörning utan att passera Råsta.
De här dagarna fick man vara glad att bussarna överhuvudtaget gick. Jag tror att Josh och Mary-Lee var mer vana vid strejker än vi bortklemade svenskar så det var nog inte de som hade de största problemen. Jänkar brukar dessutom inte dra sig för att fråga.

Titel: SV: SvOf-utfärd till Råsta i april 1988
Skrivet av: Ersa skrivet 31 januari 2010, 22:57:01 PM
Citat från: Rolle skrivet 31 januari 2010, 17:39:03 PM
Visst hade Arlanda linjen eget linjenr 560 ställde man ju in radion på.(STORNO)
om man nu inte ville lyssna på all radio smörja, Var radion inskruvad på det selektiva 0XX
då blev radion öppen för alla tlx besked Jag har en bruksanvisnig Solna buss STORNO innscannad
men klarar ej av att bilägga på tok för omständigt.

Det får vi ordna någon dag. Jag bidrar gärna med scanner och Photoshop. :)
I rollen som "Skrotnisse" har jag även lyckats att rädda blandade instruktioner och övningsuppgifter till Polarbuss SRA-radio till eftervärden.
Titel: SV: SvOf-utfärd till Råsta i april 1988
Skrivet av: groenis skrivet 01 februari 2010, 01:51:20 AM
Storno var en tacksam radio
Innan det blev öppen kanal vilket skedde i samband med ett större uppgradering på Råsta
så hördes bara Tx den andra var spärrad så då hördes det ett "pling" om det var en upprörd förare
så ökade antalet "pling".

Kort anekdot
Har kvällstjänst och får en trafikanträknare med mig ifrån Solna på "min" linje 503 kommer till hållplats Mamreplan och konstaterar att bromsarna inte var med mig fick stoppa sista biten med parkeringsbromsen.
ropar upp på radion om vagnbyte Spånga Stn. Tx frågar om orsak? inga bromsar svarar jag då blev det tyst en stund i radion Tx svarar bara va bra nu vet hela Västra Trafikdistriktet det sa han.
Det blev vagnbyte Spånga Stn.

Rolle
Var du kvar när vi fick PYE radion på Råsta?

/Lennart
Titel: SV: SvOf-utfärd till Råsta i april 1988
Skrivet av: Rolle skrivet 01 februari 2010, 14:44:15 PM
Jag körde  feb 74 till jan 78 började vid sj  23 jan 78 blev lokf
har några år till pens.
Varför linjevagnen är skyltad 560, kris och karastrof förfogandevagn
kanske inte ens biljetter gratis tur
det  fanns nog inget bättre att skylta  om det kommer en buss  som har 560
på torsgatan så vet folk som väntar på 508 att den ska jag inte springa ikapp.
Titel: SV: SvOf-utfärd till Råsta i april 1988
Skrivet av: groenis skrivet 02 februari 2010, 02:58:07 AM
Rolle
Då vet du kanske vem "Nalle" är en gammal "kondis" som också jobbar som lokförare?

/Lennart
Titel: SV: SvOf-utfärd till Råsta i april 1988
Skrivet av: Rolle skrivet 02 februari 2010, 12:10:48 PM
Groenis
hej kolla ditt Pm
Rolle
Titel: SV: SvOf-utfärd till Råsta i april 1988
Skrivet av: Ersa skrivet 02 februari 2010, 15:29:50 PM
Digitala bilder av en intressant instruktionsbok till Storno har ramlat in via mail. Kommer i egen tråd framöver. :)