Buss-Snack

Busshistoriska forum => Ämnen äldre än 30 år => Ämnet startat av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 januari 2010, 22:04:35 PM

Titel: Finska karosser, del 4
Skrivet av: Staffan Sävenfjord skrivet 28 januari 2010, 22:04:35 PM
Enna har skickat ytterligare fyra bilder tagna av hennes make och som hon bett mig lägga ut. Bilderna anknyter till en annan tråd om Leyland-bussar.

(http://www.savenfjord.nu/26.jetset/18.jpg)
VEV-292 nr 76324 Leyland PSU3C-2C, Ajokki, årsmodell 1977, ägare Posti-Telelaitos (Finska posten), bilden är tagen i Seinäjoki 05/1984

(http://www.savenfjord.nu/26.jetset/19.jpg)
HKX-589 nr 9 Leyland PSU3C-2C, Kutter 9, årsmodell 1978, ägare Luopioisten Linja Oy (ab), Luopioinen, bilden är tagen i Tampere/ Tammerfors 06/1983

(http://www.savenfjord.nu/26.jetset/20.jpg)
YJM-55 nr 16 Leyland PSU3A-2L, Ajokki, årsmodell 1970, ägare K.A. Hämeeniemi Oy (ab), Lapua/ Lappo, bilden är tagen i Ylistaro 05/1982

(http://www.savenfjord.nu/26.jetset/21.jpg)
VKJ-982 nr 5 Leyland PSU3B-2, Boxer, årsmodell 1973, ägare K.A. Hämeeniemi Oy (ab), Lapua/ Lappo, bilden är tagen i Sseinäjoki 06/1983

Alla bussarna hade motor i mitten. Alla dessa Leyland-chassier hade namnet "Leopard". Under 1970-talet användes dessa Leyland-typer i Finland t.ex av Posten samt av vissa trogna bussägare. De sista av dessa modellerna såldes i slutet av 1970- talet och kördes ännu till 2000-talet.

Hur många av dessa Leyland såldes i Sverige? Var de vanliga? I vilken sorts trafik användes de?
Titel: SV: Finska karosser, del 4
Skrivet av: Niklas Bygdestam skrivet 28 januari 2010, 22:10:16 PM
Citat från: Staffan Sävenfjord skrivet 28 januari 2010, 22:04:35 PM

(http://www.savenfjord.nu/26.jetset/19.jpg)
HKX-589 nr 9 Leyland PSU3C-2C, Kutter 9, årsmodell 1978, ägare Luopioisten Linja Oy (ab), Luopioinen, bilden är tagen i Tampere/ Tammerfors 06/1983


Undrar hur vanligt det var med Leyland med Kutterkaross? :D
Titel: SV: Finska karosser, del 4
Skrivet av: Kai Sillanpää skrivet 29 januari 2010, 11:14:09 AM
Leyland/Kutter 9 fanns bara i tre ex, alla rullade hos Luopioisten Linja. Firman hade även tidigare köpt Leyland, men med Ajokki- och Lahti-karosser. Efter Leyland Leopard blev Volvo B10M den nya favoriten (fr o m 1982).
Länkar till Luopioisten Linja-info hos TSB-bussidor: http://koti.mbnet.fi/b10m/tsb3/superlista.php?yhtio=295 och hos Bussidata: http://users.kymp.net/jouko.nykanen/bussidata/kalusto/L/LUOPIOISTENL_82.htm

Många tidigare Kuttermodeller hade också byggts på Leyland, ingen dock i stort antal.

Mvh Kaizu