En bild från vindspåsen. En F3 på linje 41.
(http://web.comhem.se/agr/SS%20F3%2074045.jpg)
Vad synd att S-L la ner trådbuss.. Maffigt däcksmönster . men hur bred är bussen ?? Den ser väldigt smal ut på bilden..
Citat från: AGR skrivet 27 januari 2010, 09:57:28 AM
En bild från vindspåsen. En F3 på linje 41.
****
Häftig bild!
Gräv gärna lite mer i påsen på vinden :)
Nu var det ett tag sedan, man åkte trådbuss i Stockholm.
HJP
Trevligt när vindspåsarna kommer fram! :)
Hej !
Hur många påsar har du AGR på vinden ? Innehållet verkar vara mycket intressant.
Mvh Pete Ö
Citat från: yngrot skrivet 27 januari 2010, 18:09:56 PM
Vad synd att S-L la ner trådbuss.. Maffigt däcksmönster . men hur bred är bussen ?? Den ser väldigt smal ut på bilden..
F3 var 259 cm breda och alltså inte speciellt smala. De ser dock rätt smala ut eftersom de främre delen på bussen är avsmalnande vilket gör att själva fronten ser smal ut. Se bilden nedan.
(http://gallery.me.com/ericx2000/100040/TradbussF3/web.jpg?ver=12647005920001)
Linje 41 var f ö den första trådbusslinjen jag jobbade som konduktör på 1961, så jag har en del roliga minnen från den. Tack för en trevlig bild!!
M v h
Ingwar
Hej! Var de verkligen så breda som 259? En vanlig buss på den tiden fick väl bara vara 235?
Mvh Jan G
Citat från: bilomnibussen skrivet 30 januari 2010, 08:57:07 AM
En vanlig buss på den tiden fick väl bara vara 235?
Mvh Jan G
Den vanligaste bredden på Stockholms bussar var väl 250 cm fram till mitten av 1980-talet då man började med 260 cm.
235 cm var specialbredd för capitolerna som var avsedda för "Essingetrafiken", dvs linje 96
Citat från: bilomnibussen skrivet 30 januari 2010, 08:57:07 AM
Hej! Var de verkligen så breda som 259? En vanlig buss på den tiden fick väl bara vara 235?
Mvh Jan G
Var den inte snarare 239?
Citat från: JDS skrivet 30 januari 2010, 11:07:29 AM
Var den inte snarare 239?
Måtten på bussens bredd kommer från SS Trafikhandbok 4 från 1957 och SS Trafikhandbok 1 från 1962. I båda upplagorna anges bredden för Trådbuss F3 till 2,59 m. Som jämförelse kan nämnas att bredden på "Högusen" H15 och H15A är 2,56 m och för H16 och H16A 2,54 m. Så att F3 är 2,59 är nog korrekt.
M v h
Ingwar
Då hade alltså SS dispens för "höghusen"? Fram till början på 60-talet var det ju 2,35 och senare under en kort period 2,45 som gällde.
Eller har man räknat bredden på något annat vis, och inkluderat backspeglarna?
Citat från: Björn Forslund skrivet 30 januari 2010, 16:26:54 PM
Då hade alltså SS dispens för "höghusen"? Fram till början på 60-talet var det ju 2,35 och senare under en kort period 2,45 som gällde.
Eller har man räknat bredden på något annat vis, och inkluderat backspeglarna?
Jag tvivlar på att man räknat in backspeglarna i bredden men vet inte. I den aktuella tabellen (nedan) anges t ex bredden på H19 Metropol till 2,45 m.
(http://gallery.me.com/ericx2000/100040/SSBussar1957/web.jpg?ver=12648679290001)
M v h
Ingwar
Citat från: Ingwar Åfeldt skrivet 30 januari 2010, 15:36:25 PM
Måtten på bussens bredd kommer från SS Trafikhandbok 4 från 1957 och SS Trafikhandbok 1 från 1962. I båda upplagorna anges bredden för Trådbuss F3 till 2,59 m. Som jämförelse kan nämnas att bredden på "Högusen" H15 och H15A är 2,56 m och för H16 och H16A 2,54 m. Så att F3 är 2,59 är nog korrekt.
M v h
Ingwar
****
(http://i48.tinypic.com/xf9s49.jpg)
SS vagnförteckning från 1960.04.01, verifierar bredden 2,59 m.
Det är dock
största bredd. Korgbredden är angiven till 2,40 m.
HJP
Alltså är resten av bredden något annat. Men i jämförelse har ju bredden på t ex Metropol angetts mera korrekt isåfall. Olika mätmetoder? En så bred kaross spm nästan 2,60 borde ju ha synts genom att hjulen suttit långt in i hjulhusen, jämför med 2,50 breda CF med smal framaxel.
Det är väl frimä... förlåt backspeglarna som står för de sista 19 cm.
Det kan också vara de urprungliga utanpåliggande körriktningsklubborna som spökar. Då bör korgbredden i alla fall vara 2,40 och detta totalbredden efter borttagande av de ursprungliga klubborna.
Mr H