De senaste dagarna har jag varit ovanligt aktiv på min blogg, så här kommer två bilder från bloggen + en bonusbild på nya GS 297 som jag fick syn på i lördags när jag satt reserv.
(http://iloapp.olasand.se/data/_gallery/public/9/1264532988_resized.jpg?width=1024&height=576)
GS 951 vid Volvo Tuve BL, en hållplats på lastvagnsfabriksområdet i Tuve.
Hade aldrig kört linje 141 förut. En ganka trevlig linje, tyvärr i avsaknad av passagerare...
(http://iloapp.olasand.se/data/_gallery/public/9/1264533037_resized.jpg?width=1024&height=576)
Glänsande nya GS 297, en av de första dagarna på garaget. Har tyvärr inte fått köra :( men har fått höra att de (på Kruthusgatan finns även 289, 298 och 299 ur samma serie) är väldigt trevliga att köra med luftfjädrad stol och mjuka växlingar!
(http://iloapp.olasand.se/data/_gallery/public/9/1264533227_resized.jpg?width=1024&height=576)
GS 977. En lite ovanlig bussmodell i Jonsered. 59:an brukar ju trafikeras av boggiebussar...
Lite fylligar bildtexter finns på bloggen. Välkommna att läsa!
Finfint. Jo de nya Volvoboggisarna verkar ha annan mjukvara i automaten för det är inte alls samma gummisnoddseffekt på låga växlar som i de lite äldre av samma typ.
Trevliga bilder!
Citat från: Johan B skrivet 26 januari 2010, 21:00:36 PM
Finfint. Jo de nya Volvoboggisarna verkar ha annan mjukvara i automaten för det är inte alls samma gummisnoddseffekt på låga växlar som i de lite äldre av samma typ.
Tänk om någon skulle komma på den goda idén att uppgradera programvaran i de äldre bussarna också så man slipper slå näsan i ratten varje gång de växlar upp till 2:an... Suck. Hoppas på en ny buss i morgon bitti så att man får testa...
Citat från: Björn Lövdahl skrivet 26 januari 2010, 21:05:39 PM
Trevliga bilder!
Tack!
Citat från: Johan B skrivet 26 januari 2010, 21:00:36 PM
Finfint. Jo de nya Volvoboggisarna verkar ha annan mjukvara i automaten för det är inte alls samma gummisnoddseffekt på låga växlar som i de lite äldre av samma typ.
Jag undrar om det verkligen är en riktig automatlåda i dem. den växlar mer som en manuellt växlad men utan mellanrummet o slirandet som en automat har. den växlar stort sett tre växlar redan innan 20 km/h. e väldigt tätt. skulle gärna veta lite mer om någon vet hur det ligger till?
jag har själv aldrig kört volvos i-drive lådor så har inget o jämföra med om det kan vara sådana i dem?
Rikard
Ola, det är med stort intresse jag läser din blogg. Är man bussintresserad men själv befinner sig "utanför branschen" är det jättekul att se exempel på hur en bussförares vardag med olika omlopp etc. ser ut, speciellt om det är en bussförare på hemmaplan. Jag bor längs 59:ans linjesträckning och såg själv 977:an där idag, men att döma av bloggen var det sedan du redan lämnat ifrån dig bussen.
Fina bilder också! I Jonsered har jag själv fotat en hel del, men jag har aldrig fotat någon buss vid Tuvefabriken.
//Jonas G
Citat från: Rikard skrivet 26 januari 2010, 21:53:15 PM
Jag undrar om det verkligen är en riktig automatlåda i dem. den växlar mer som en manuellt växlad men utan mellanrummet o slirandet som en automat har. den växlar stort sett tre växlar redan innan 20 km/h. e väldigt tätt. skulle gärna veta lite mer om någon vet hur det ligger till?
jag har själv aldrig kört volvos i-drive lådor så har inget o jämföra med om det kan vara sådana i dem?
Rikard
Det är en ZF 6-stegad Ecomat och de trivs inte ihop med motorn. Men visst skulle nog en uppgradering av mjukvaran behövas. Har du 12litaren i en 13,5m kopplad till denna låda blir de ryck och stöm men har du en 14,5m så är det inte alls samma bekymmer.
Citat från: Tomas skrivet 27 januari 2010, 00:24:59 AM
Det är en ZF 6-stegad Ecomat och de trivs inte ihop med motorn. Men visst skulle nog en uppgradering av mjukvaran behövas. Har du 12litaren i en 13,5m kopplad till denna låda blir de ryck och stöm men har du en 14,5m så är det inte alls samma bekymmer.
Måste passa bättre ihop med lite mer vikt på ekipaget då boggie e lite tyngre antar jag.
Men det är säkert mjukvara som du nämner.
Rikard